چند سالی است که تب و تاب خرید و فروش بیت کوین و رمزارزها در جهان به اوج خود رسیده است. دلیل این موضوع هم شیب بسیار تند روند رشد قیمت بیت کوین در چند سال اخیر بوده است که سرمایه گذاران بسیاری را وسوسه کرده است.

افزایش حجم خرید و فروش بیت کوین و رمزارز ها در جهان

در 1-2 سال اخیر بسیاری از سرمایه گذاران با رویای یک شبه ثروتنمد شدن مبالغ هنگفتی در آن سرمایه گذاری کرده اند. البته نمی شود به آن ها خرده گرفت چون با اینکه رویایی به نظر می رسد، در چند سال اخیر عده ای که در سال های اول پیدایش بیت کوین در آن سرمایه گذاری کرده بودند واقعا ثروت های میلیون دلاری به دست آوردند.

همین موضوع باعث شد تا در کشور ما نیز سرمایه گذاران و افراد حوزه تکنولوژی تکنولوژی به سرمایه گذاری در رمزارز ها علاقه شدیدی پیدا کنند. ولی از آنجا که هنوز مانند اکثر کشور های جهان در ایران نیز هیچ قانون مشخصی در حوزه ارزهای دیجیتال وضع نشده است، خرید و فروش ان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

تحریم های نظام بانک داری جهانی بر روی ایران
تحریم های نظام بانک داری جهانی بر روی ایران

تحریم های نظام بانک داری جهانی بر روی ایران

به دلیل تحریم های اعمال شده بر روی ایران از طرف نظام بانکی جهانی صدور قانونی ویزا و مسترکارت های متصل به حساب بانکی برای هموطنان داخل ایران میسر نمی باشد.

از طرفی Paypal، بزرگ ترین درگاه پرداخت های اینترنتی نیز از همین قوانین پیروی کرده و حساب های جعلی کاربران ایرانی را مسدود می کند.

هر چند افراد بسیاری به واسطه سرویس ها، سایت های مختلف و یا حتی آشنایان خارج از کشور از Paypal و کارت های اعتباری خارجی استفاده می کنند، ولی باز هم ریسک استفاده از آن ها هنوز بسیار بالاست. به همین دلیل بسیاری از سرمایه گذاران، ترجیح می دهند رمزارز ها را از داخل ایران خریداری نمایند.

به همین دلیل ما تمام روش های خرید و فروش رمزارز ها در ایران (از جمله خرید از صرافی های خارجی) را بررسی کرده و برای هر کدام از این روش ها مزایا، معایب و جنبه های امنیتی آن را نیز شرح می دهیم.

ساخت کیف پول، اولین گام خرید و فروش بیت کوین و سایر رمزارز ها

اگر به تازگی وارد دنیای رمزارز ها شده اید، قبل از هر چیزی باید یک کیف برای خود ایجاد نمایید. برای نگهداری هر رمزارزی نیاز به استفاده از کیف پول مخصوص آن دارید. هر چند کیف پول های چند-ارزی مختلفی وجود دارند که با استفاده از آن ها می توانید چندین رمزارز را به طور یکجا در آن ها ذخیره نمایید.

کیف پول های چند-ارزی در انواع مختلفی از جمله آفلاین، دسکتاپ، موبایل، آنلاین، کاغذی و …. ارائه می شوند. در جدول زیر لیستی از محبوب ترین کیف پول های چند-ارزی در هر پلتفرم را مشاهده می نمایید.ایمن ترین کیف پول را میتوان کیف پول سخت افزاری دانست

پلتفرم کیف پول
دسکتاپ Exodus Wallet,Jaxx
موبایل Coinomi,Jaxx
آنلاین (وب) Blockchain.info,Bitcoin.com,MyEtherWallet.com
آفلاین Ledger Nano S , Trezor

بزرگ ترین تفاوت صرافی های جهانی رمزارز ها با صرافی های آنلاین ایرانی

صرافی های ایرانی و جهانی رمزارز ها از نظر ماهیت و نحوه عملکرد کلا با یکدیگر تفاوت دارند. صرافی های ایرانی نقش فروشنده و دلال را بازی می کنند.

بزرگ ترین تفاوت صرافی های جهانی رمزارز ها با صرافی های آنلاین ایرانی
بزرگ ترین تفاوت صرافی های جهانی رمزارز ها با صرافی های آنلاین ایرانی

در این سایت ها ابتدا خود سایت بیت کوین و سایر رمزارز ها را از صرافی های خارجی خرید می کند و سپس آن ها را به کاربران خود می فروشد.

این در حالی است که در صرافی های خارجی خود صرافی دخالت مستقیمی در خرید و فروش رمزارز ها ندارد. در این صرافی ها این کاربران هستند که با یکدیگر مبادله می کنند و سایت تنها درصدی را به عنوان کارمزد سرویس خود بر می دارد. در اصل این سایت ها تنها کیف پول های مختلفی را به کاربران اختصاص می دهند تا کاربران بتوانند موجودی آن ها را با یکدیگر مبادله کنند.

به همین دلیل لزومی ندارد که این صرافی ها برای سود بیشتر خود گران فروشی کنند. در هر صورت درآمد آن ها از کارمزد تراکنش های کاربران حاصل می شود.

از طرف دیگر موجودی رمزارز ها در این صرافی ها نیز خیلی به ندرت تمام می شود. همیشه افرادی پیدا می شوند که بخواهند بیت کوین بخرند یا بیت کوین های خود را بفروشند.

خرید و فروش با صرافی های معتبر خارجی با ویزا، مسترکارت و یا حساب Paypal

خرید و فروش با صرافی های معتبر خارجی با ویزا، مسترکارت و یا حساب Paypal
خرید و فروش با صرافی های معتبر خارجی با ویزا، مسترکارت و یا حساب Paypal

اکثر کشور های بزرگ برای خرید و فروش رمزارز ها، صرافی های مختص به خود را دارند.

این صرافی های داخلی به کاربران اجازه می دهند تا رمزارز ها را با واحد ملی پول خود مبادله نمایند.

ولی به دلایل مختلف از جمله کمبود رمزارز ها در بازار یک کشور، قیمت های بالاتر از استاندارد جهانی و …. بسیاری از کاربران ترجیح می دهند تا تبادلات خود را در معتبر ترین صرافی های جهانی رمزارز ها انجام دهند.

مبادلات صرافی های جهانی معمولا با دلار آمریکا، دلار کانادا، یورو و پوند انجام می شوند.

ولی همان طور که در ابتدای این مقاله گفته شد، خرید مستقیم از صرافی های خارجی از داخل ایران، به دلیل تحریم های بانکی اعمال شده بر روی ایران بسیار دشوار است. ولی اگر به هر روشی (سایت های واسطه، آشنایان خارج از کشور و …) ویزا کارت، مستر کارت یا حساب Paypal مختص به خود تهیه کرده اید، می توانید به راحتی از معتبرترین صرافی های خارجی رمز ارزها استفاده نمایید.

بسیاری از صرافی های معتبر خارجی برای تبدیل دلار به رمزارز ها و برعکس نیاز به تایید (Verify) حساب کاربری شما دارند که بهتر است مدارک هویتی Visa، مستر کارت و …. را نیز به آن ها ارائه کنید ( اکثر سایت های واسطه چنین مدارکی نیز به شما ارائه می کنند )

تعدادی از معتبر ترین صرافی های جهانی رمزارز ها عبارتند از :

  • Coinbase
  • Kraken
  • Gemini
  • IO
  • Poloniex
  • Bitstamp
  • GDAX

نکته: در صورت تهیه کارت های هدیه Visa و مستر کارت ( کارت هایی که تنها قابلیت یک بار شارژ را دارند ) نمی توانید مبلغ حاصل از فروش رمزارز های خود را در آن ها ذخیره نمایید. کارت های هدیه فقط کار شما را در خرید رمزارز های مختلف تسهیل می کنند.

دسترسی به معتبرترین صرافی های خرید و فروش رمزارزها در جهان
دسترسی به معتبرترین صرافی های خرید و فروش رمزارزها در جهان

مزایا

دسترسی به معتبرترین صرافی های خرید و فروش رمزارزها در جهان

برخی از صرافی های نام برده شده در بالا آن قدر معتبر هستند که قیمت لحظه ای بیت کوین، میانگین قیمت مبادلات بیت کوین / دلار در آن هاست.

مبادله کاربر به کاربر

مهم ترین تفاوت صرافی های داخلی با صرافی های جهانی در این است که مبادلات در صرافی های جهانی کاربر-به-کاربر می باشد. صرافی ها فقط موجودی کاربران را در کیف پول های مخصوص نگهداری کرده و کارمزدی را جهت سرویس های خود دریافت می کند.

خرید بر مبنای نرخ واقعی دلار

از آنجا که مبادله در این صرافی ها  کاربر به کاربر می باشد، دلیل برای گران فروشی در آن ها وجود ندارد. مخصوصا اینکه بین کاربران مختلف فضای رقابتی وجود دارد ( هر کسی بیت کوین های خود را ارزان تر بفروشد، زودتر خریدار پیدا می کند )

تمام نشدن موجودی رمزارز ها

از آنجا که مبادلات این صرافی ها کاربر به کاربر می باشد. موجودی رمزارز های مختلف به ندرت در آن ها تمام می شود. همیشه فردی پیدا می شود که بخواهد بیت کوین بخرد یا بیت کوین های خود را بفروشد.

ارائه کیف پول برای رمزارز های مختلف

اکثر صرافی های بزرگ علاوه بر بیت کوین و اتریوم از بسیاری رمزارز های دیگر نیز پشتیبانی می کنند. در همین راستا با ساخت یک اکانت در آن ها برای تمام رمزارز های پشتیبانی شده در آن ها نیز کیف پولی به شما اختصاص داده می شود. هر چند همواره توصیه می شود که به دلیل مسائل امنیتی مبالغ زیادی را به مدت طولانی در کیف پول های این صرافی ها نگهداری نکنید. (به دید نگهداری بلند مدت به کیف پول این صرافی ها اطمینان نکنید). مخصوصا به این دلیل که این صرافی ها کلید های خصوصی کیف پول های خود را در اختیار شما قرار نمی دهند.

معایب

عملا ایراد زیادی نمی شود از این صرافی ها گرفت. تنها معایب آن تنها مختص به کاربران ایرانی می شود. آن هم صرفا بخاطر تحریم های مالی و قانونی اعمال شده بر روی ایرانی ها

سختی دریافت ویزاکارت و مسترکارت بانکی در ایران: برای دریافت کارت های بانکی بین المللی باید از طریق سایت های واسطه اقدام نمایید. با این که بسیاری از هموطنان از سرویس های این سایت ها بدون مشکل استفاده می کنند، ولی باز هم این سرویس ها تضمین 100% ای ندارند.

سختی بازکردن، مدیریت، خرید و برداشت از Paypal در ایران: پی پال، بزرگ ترین سیستم پرداخت اینترنتی در جهان نیز ایران را در لیست کشور های تحریم شده خود قرار داده است. به همین بازکردن حساب وریفای شده پی پال در ایران بسیار دشوار است. حتی در صورت تهیه حساب وریفای شده نیز باز هم استفاده از پی پال در ایران دشواری های خاص خود را دارد (مانند استفاده از VPN یا VPS با IP های ترجیحا یکسان)

ثبت و تایید مدارک هویتی در حساب صرافی های خارجی (عملی دشوار برای ایرانی ها): بسیاری از صرافی های خارجی در راستای سیاست های KYC (Know Your Customer) از شما می خواهند تا حساب خود را با ارائه مدارکی هویتی وریفای کنید. از آنجا که ایران تحریم است با ارائه مدارک هویتی ایرانی حساب شما مسدود می شود. به همین دلیل باید از همان مدارکی که پی پال و …. را وریفای کرده اید، استفاده نمایید که دردسرهای خاص خود را دارند.

امنیت

با وجود اینکه صرافی ها بسیاری در طول تاریخ هک شده اند. ولی باز هم با این وجود صرافی هایی که در بالا ذکر شده اند، بزرگ ترین ضریب امنیتی را در میان تمام صرافی های جهانی دارند. اغلب این صرافی ها از روش های نگهداری سرد (Cold Storage) استفاده می کنند. بدین معنی که کلید های خصوصی کیف پول های خود را کاملا به صورت آفلاین نگهداری می کنند.

هر چند به هیچ وجه توصیه نمی شود که مابغل زیادی را به مدت طولانی در کیف پول های این سایت ها ذخیره نمایید. به این دلیل که اولا این سایت ها کلید های خصوصی کیف پول های حساب شما را در اختیار خودتان قرار نمی دهند. ثانیا بسیاری از صرافی های بزرگ جهان در سال های اخیر هک شده اند و در نتیجه کیف پول های بسیاری از کاربران آن ها خالی شده است.

از طرف دیگر امنیت خرید و فروش از صرافی های خارجی، به امنیت حساب پی پال، ویزا و مستر کارت شما ارتباط مستقیمی دارد. اگر به هر دلیلی رمز ارز های خود را در حساب های ارزی خود نقد کنید و به هر دلیلی ( از جمله تحریم ها و … ) حساب پی پال تان مسدود شود و نتوانید آن را از حالت مسدودی خارج کنید، طبیعتا دارایی های خود را نیز از دست می دهید.

3- خرید و فروش بیت کوین و سایر رمزارز ها با استفاده از وب مانی و پرفکت مانی

محدودیت های اعمال شده بر روی Paypal، Visa و Mastercard برای ایرانیان بسیار سنگین بوده و حتی در صورت دور زدن نیز همچنان دارای ریسک های خاص خود است.

خرید و فروش بیت کوین و سایر رمزارز ها با استفاده از وب مانی و پرفکت مانی
خرید و فروش بیت کوین و سایر رمزارز ها با استفاده از وب مانی و پرفکت مانی

به همین دلیل بسیاری از هموطنان به روش های پرداختی چون Webmoney و Perfectmoney روی آورده اند.

مزایا

خرید بر مبنای نرخ واقعی دلار در صرافی های مختلف

خرید بر مبنای نرخ واقعی دلار در صرافی های مختلف
خرید بر مبنای نرخ واقعی دلار در صرافی های مختلف

با افتتاح حساب در سرویس های پرداختی وب مانی و پرفکت مانی، می توانید در سایت هایی چون BestChange، OKChanger، Localbitcoins دلارهای پرفکت مانی و وب مانی خود را به بیت کوین تبدیل نمایید. در اکثر مواقع نیز قیمت های ارائه شده در حدود قیمت واقعی بیت کوین محاسبه می شوند.

دردسر کم تر نسبت به Visa, Mastercard  و Paypal

از آنجا که Webmoney یک سرویس روسیه ای و Perfect Money یک شرکت مستقر در هنگ کنگ می باشد، در حال حاضر محدودیت های خاصی را بر روی ایران اعمال نکرده اند. هر چند برای شارژ حساب وبمانی و پرفکت مانی نیز باید از طریق سایت های واسطه اقدام نمایید.

تبدیل مستقیم وب مانی به بیت کوین

وب مانی در سیستم بانکداری الکترونیکی وب سایت خود امکان مستقیم وب مانی به بیت کوین را به سهولت تمام فراهم کرده است.

اعتبار کم تر از Paypal,Visa , Mastercard :
اعتبار کم تر از Paypal,Visa , Mastercard :

معایب

اعتبار کم تر از Paypal,Visa , Mastercard : با اینکه این سرویس ها بسیار معتبر هستند، ولی باز در مقایسه با اعتبار چندین و چند ساله سرویس هایی چون Visa, Mastercard , Paypal بسیار عقب تر هستند. سرویس هایی چون ویزا، مسترکارت  و پی پال مستقیما به حساب بانکی افراد متصل می شوند و به همین دلیل از امنیت بالاتری برخوردار هستند.

صرافی های محدود: تنها تعداد محدودی از صرافی ها امکان تبادل وب مانی و پرفکت مانی با بیت کوین را ارائه می دهند. اکثر این صرافی ها نیز از اعتبار بسیار بالایی برخوردار نیستند.

نیاز به واسطه : شارژ مستقیم موجودی وب مانی و پرفکت مانی از ایران امکان پذیر نیست و باز هم برای واریز به آنها نیاز به سایت های واسط دارید.

امنیت

امنیت پایین صرافی های پشتیبانی کننده از پرفکت مانی و وب مانی : در حال حاضر صرافی هایی که پذیرای این روش های پرداخت هستند، از امنیت و اعتبار بالایی برخوردار نیستند.

احتمال عدم پشتیبانی صرافی ها از پرداخت های وب مانی و پرفکت مانی: در حال حاضر صرافی های بسیار کمی هستند که وب مانی و پرفکت مانی را به عنوان روش پرداخت قبول می کنند. ممکن است این سایت ها در آینده پشتیبانی خود را از این روش پرداختی قطع کنند.

احتمال عدم پشتیبانی وب مانی از رمزارزها در آینده، در سیستم بانکداری اینترنتی خود : از آنجا که وبمانی تابع قوانین روسیه فعالیت می کند، ممکن است تمام سرویس های رمزارز-محور خود را زیر فشار های دولت روسیه قطع کند.

کوین ایران مراجع اطلاعات رمزارز ها است و می توانید اخبار و مقالات تخصصی این حوزه را از کوین ایران پیگیری نمایید.