اگر مطالعات دانشمندان را در خلال سالیان گذشته جمع‌آوری کنیم به این نتیجه می‌رسیم که اکثر آنها 13 عامل را در حفظ سلامت بدن و افزایش طول عمر موثر می‌دانند و این عوامل به جوان شدن سلول‌ها کمک کرده و گلبول‌های خون را احیاء می‌کند و باعث می‌شوند که رگ‌ها از رسوبات پاک شده و بدن شاداب و تازه گردد.

سالم زندگی کردن بهتر است یا عمر طولانی؟

شما چه جوابی برای این سوال دارید؟ همه می‌خواهند عمر طولانی داشته باشند و سالم زندگی کنند. در طول تاریخ تعداد کمی از دانشمندان مطالعاتی داشتند و راهنمایی‌هایی را برای داشتن عمر طولانی ارائه داده‌اند و برخی هم سالیان سال بی‌نتیجه به‌دنبال عصاره حیات گشته‌اند. عمر طولانی اگر همراه با سلامتی باشد شیرین است وگرنه رنج و عذابی بیش نیست. پس سالم زندگی کردن بهتر از عمر طولانی داشتن است.

Alt:حفظ سلامت بدن

13 عامل اصلی برای حفظ سلامت بدن

اگر این 12 نکته مهم را در زندگی روزانه خود رعایت می‌کنید، بزودی درمی‌یابید که پوست شما تمیز و شفاف‌تر شده، غذا بهتر هضم می‌گردد، بدن قدرت بیشتری پیدا می‌کند و جوان‌تر می‌شود و طراوت و شادابی خود را تا 120 سالگی حفظ می‌کنید.

1. سیگار نکشید

سیگار باعث مرگ سلول‌ها و ملکول‌ها می‌شود و شاید بیش از هر عامل دیگری باعث سرطان می‌گردد. اگر سیگار می‌کشید از همین لحظه تصمیم ترک سیگار را با خودتان نهایی کنید.

2. در معرض نور شدید آفتاب قرار نگیرید

مدت زیاد در زیر آفتاب ماندن باعث مرگ و تجزیه سلول‌ها و نهایتاً سرطان پوست می‌شود. البته نور آفتاب به‌اندازه متعادل برای هر انسانی لازم است و حتی شفا دهنده نیز می‌باشد ولی باید به اعتدال رفتار کرد. به دلیل اینکه آفتاب ملایم پوست را تحریک کرده و ویتامین D می‌سازد که برای رشد و نگهداری استخوان‌ها لازم است و همچنین به جذب کلسیم کمک کرده و استخوان را تقویت می‌کند.

سالم نگه داشتن بدن
سالم نگه داشتن بدن

3. مشروبات الکلی (بلای عظیم قرن)

مشروبات الکلی به طور کلی سلول‌ها را تجزیه کرده و از بین می‌برند. این مرگ زودرس سلول‌ها را می‌توان به آسانی در جوانانی که مشروبات الکلی استفاده می‌کنند مشاهده کرد که چگونه از سن خود بیشتر نشان می‌دهند و به انواع مرض دچارند. الکل، مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی و کلاً مواد احیا کننده و آنتی‌کاسیدانت را از بین برده و در بدن رادیکال آزاد تشکیل می‌دهد که باعث اکسیده شده سلول‌ها می‌گردد.

4. چربی‌ها

رژیم غذایی باید دارای حداقل چربی باشد و لازم است از خوردن چربی حیوانی جداً خودداری کنید. چربی‌های حیوانی در بدن باعث تشکیل رادیکال آزاد می‌گردند. چربی‌ها سیستم دفاعی بدن را تضعیف کرده و انسان را در معرض ابتلا به سرطان‌های مختلف قرار می‌دهد. برای پختن غذا باید چربی‌های گوشت را جدا کرده و دور ریخت و برای پختن غذا از روغن‌هایی مانند روغن زیتون، روغن کنجد استفاده کرد.

5. نوشیدن آب سالم و کافی

نوشیدن آب سالم و کافی (حداقل روزی 8 لیون) باعث می‌شود که بدن تمیز شده و مواد اکسیده کننده از بدن خارج شود.

6. مصرف الیاف طبیعی

الیاف غیرقابل حل مانند سبوس گندم نیز کار تمیزکاری بدن و روده را بنحو احسن انجام می‌دهند. بنابراین سعی کنید که همیشه نان سیاه یعنی نانی که گندم کامل و دارای سبوس (نه آرد سفید) درست شده مصرف کنید که مواد اکسیده کننده و سرطان‌زا را از بدن خارج می‌سازد.

7. مصرف میوه و سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات راز جوانی هستند. خوردن آنها بدن را شاداب و جوان نگه می‌دارد. سبزیجات زرد رنگ مانند هویج دارای بتاکاروتن (فرم اولیه ویتامین A) می‌باشند که یک احیا کننده قوی و طبیعی است و به بدن کمک می‌کند که از تشکیل رادیکال‌های آزاد جلوگیری کند. همیشه از سبزیجات و میوه‌های تازه استفاده کنید.

8. از غذاهایی که مواد شیمیایی دارند مصرف نکنید

به اکثر غذاهای داخل قوطی و کنسرو شده نمک و مواد شیمیایی اضافه می‌کنند تا بهتر نگهداری شود. این مواد شیمیایی بدن را آماده قبول به امراض مختلف، مخصوصاً سرطان می‌کنند. همانطور که گفته شد سعی کنید که از غذاهای تازه و طبیعی استفاده کنید.

9. اشعه X خطرناک است

قرارگرفتن تحت اشعه ایکس بسیار خطرناک است و سلول‌های بدن را کشته و از بین می‌برد. همیشه قبل از عکس گرفتن با اشعه ایکس از دکتر خود سوال کنید که آیا واقعاً عکس گرفتن ضروری است یا خیر. اگر واقعاً ضروری است همیشه از دکتر بخواهید که پیش بند سربی مخصوص را روی قسمت‌های دیگر بدن شما بیاندازد.

10. وزن خود را کنترل کنید

چاقی و وزن زیاد مصونیت بدن را در مقابل میکروب‌ها کم می‌کند و باعث بروز بیماری‌های مختلف، ازجمله بیماری قلبی می‌شود. یک ضرب‌المثل لاتین می‌گوید: «چاقی دزد سلامتی و عمر است». کسانی که دارای وزن متعادل هستند بیشتر عمر می‌کنند.

11. اعصاب خود را کنترل کنید

عصبانی شده باعث ترشح ماده‌ای در بدن می‌شود که سیستم بدن را ضعیف می‌کند و آن را مستعد قبول بیماری‌های مختلف می‌کند. فشار اعصاب برای مدت طولانی به سیستم قلب و عروض صدمه زده، فشار خون را بالابرده و بالاخره باعث مرگ می‌شود.

حفظ سلامت بدن
حفظ سلامت بدن

12. روغن ماهی بخورید

روغن ماهی دارای موادی است که بدن را در مقابل اکسیدکننده‌ها حفظ می‌کند. سعی کنید هر روز مخصوصاً در زمستان اقلاً روزی دو قاشق سوپخوری یا اینکه دو قرص روغن ماهی مصرف کنید. روغن ماهی می‌تواند بدن را تمیز کرده و مواد اکسیده و سمی را از بدن خارج کند.

13. غذاهای گیاهی بخورید

سبزیجات و مواد گیاهی نه فقط دارای مقدار کمی چربی هستند بلکه دارای پروتئین گیاهی بوده که می‌توانند مقدار کلسترول بدن را ثابت نگاه دارند. بیاد داشته باشید که ترشیدن چربی‌های حیوانی در بدن دلیل ساخته شدن اکسیدکننده‌هاست. مواد گیاهی و سبزیجات دارای مقدار زیادی آنتی‌اکسیدانت هستند که بدن را تقویت کرده و مصونیت بدن را در مقابل امراض بالا می‌برند.

منبع: زوم لایف – https://zoomlife.ir/