علل احتمالی بسیاری برای اسپاسم پشت و کمر وجود دارد، از جمله وضعیت نادرست، استفاده بیش از حد از ماهیچه ها، رگ به رگ شدن و کشش.

اسپاسم کمر، وضعیتی است که در آن فرد احساس میکند که یک عضله در حال انقباض یا حرکت است. با این حال ممکن است ، مانند یک درد که حرکت می کند ، یک درد شدید در یک محل خاص  و یا ترکیبی از این دو احساسات  دردناک باشد.

بعضی افراد همچنین متوجه می شوند که درد ناشی از اسپاسم کمر به قسمتهای دیگر بدن مانند مفصل ران یا پاها می رسد.

در این مقاله به بررسی علل اسپاسم کمر، پیشگیری، تشخیص و درمان آن می پردازیم.

علت اسپاسم کمری

شایع‌ترین علل اسپاسم کمری وضعیت نادرست نشستن، آرتریت، کشیدگی عصب و آسیب های عصبی می باشند که معمولاً به علت آسیب یا التهاب رخ میدهند.

در برخی افراد علت اسپاسم کمر می تواند  به خاطر یک مسئله جزئی مانند انجام یک فعالیت کوچک باشد، ولی در افراد دیگر این اسپاسم می تواند به خاطر وجود بیماری های زمینه ای جدی مانند فتق یا پارگی دیسک نخاعی اتفاق بیفتد.

برخی از شایع‌ترین علل های اسپاسم کمری عبارتند از:

وضعیت بد

وضعیت بد به خصوص هنگامی که پشت یک میز و یا در خودرو  نشسته‌اید به علت فشار به عضلات پشتی باعث اسپاسم دردناک می شود. بعضی از افراد برای مقابله با اسپاسم، وضعیت خود را تغییر می دهند که این باعث می شود درد به طور بالقوه تشدید شود.

اسپاسم پشت و کمر - دلایل و روش های درمان و پیشگیری
اسپاسم پشت و کمر – دلایل و روش های درمان و پیشگیری

عدم فعالیت

امروزه افراد ، بیشتر وقت خود را صرف نشستن یا خم شدن روی یک صفحه رایانه می کنند و تحرک زیادی ندارند . با گذشت زمان این مسئله می تواند عضلات پشت و دیگر نقاط بدن را تضعیف کند و پایین کمر به دلیل اینکه این ضعف را جبران می‌کند، می‌تواند موجب اسپاسم عضلانی دردناک شود.

نشستن به مدت طولانی می تواند باعث اسپاسم های عضلانی به دلیل ضعف عضلانی و التهاب شود.

درد بیش از حد و درد بعد از ورزش

استفاده بیش از حد از هر عضله می تواند اسپاسم عضلانی را برای چند روز منجر شود. بعضی افراد همچنین درد پس از ورزش را تجربه می کنند، که به علت ضعف عضلانی می باشد. این امر به ویژه زمانی که فرد ورزش جدیدی را آغاز می‌کند رایج است.

آسیب به عصب

آسیب های ناشی از اعصاب در پشت و کمر یا عصب هایی که سیگنال ها را به پشت و کمر حمل می کنند، می تواند موجب اسپاسم  و درد شوند.

یکی از رایج ترین انواع آسیب به عصب، رادیکولوپاتی است.این اختلال ناشی از التهاب، فشردگی یا آسیب یک ریشه عصب در ستون فقرات می باشد.

رادیکولوپاتی، می تواند باعث سوزش و درد شود و برخی افراد حتی ممکن است احساسی مانند اسپاسم عضلانی داشته باشند.

سیاتیک، یکی از رایج ترین انواع رادیوکلوپاتی ها می باشد که در طی آن، ریشه های عصبی که عصب سیاتیک را تشکیل می دهند فشرده می شوند و باعث ایجاد دردی که در طول باسن و پا حرکت می کند، می شود اما درد گاهی می تواند به پایین کمر نیز برسد.

دیابت ، آسیب های نخاعی و برخی از شرایط دیگر می‌توانند مشکلات عصبی را نیز ایجاد کنند که اوقات به نظر می رسد مانند اسپاسم کمر باشد.

اختلالات دیسک

یک  دیسک وجود دارد، که هر مهره در ستون فقرات را تحت فشار قرار میدهد. آسیب رسیدن به این دیسک می تواند درد شدیدی را ایجاد کند.

یکی از رایج ترین انواع آسیب های دیسک های مهره ای به  عنوان فتق دیسک شناخته می شود. این مسئله زمانی است که دیسک فشرده شده و از ستون فقرات بیرون می‌آید.

گاهی اوقات یک  فتق دیسک ممکن است شکسته شده و درد شدید تری ایجاد شود این مسئله نیز ممکن است به نظر  اسپاسم کمر برسد اما اینگونه نیست.

یک دیسک شکسته یا فتق دیسک ممکن است باعث شوند تا حرکت و فعالیت برای شخص دشوار شود.

مشکلات اسکلتی

چرخش ستون فقرات که در اسکولیوز اتفاق می‌افتد، می‌تواند باعث ایجاد اسپاسم عضلانی در  پایین کمر شود.

با گذشت زمان این ناهنجاری ستون فقرات می تواند شخص را وادار به این مسئله کند که فعالیت های خود را کم کند. این ناهنجاری همچنین می‌تواند به ضعف عضلانی منجر شده که اسپاسم را شدیدتر میکند.

تنگی کانال نخاع

تنگی مجرای نخاعی، باعث می شود که نخاع در طول زمان منقبض شود. این مسئله باعث فشار روی اعصاب ستون فقرات می باشد، که به طور بالقوه باعث درد شدید می میشود ، و مانند اسپاسم عضله احساس می شود .

مدیریت شرایط زندگی و انجام فعالیت‌های کمتر می تواند باعث کاهش اسپاسم شود.

آرتریت

آرتریت، می تواند باعث ایجاد دردی در کمر شود که به مانند اسپاسم عضلانی است، اما در واقع یک مشکل در مفاصل ستون فقرات می باشد. افراد مبتلا باید فعالیت کمتری داشته باشند تا موجب کاهش ضعف عضلانی و اسپاسم شود.

فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا، یک بیماری مزمن می باشد که موجب درد و حساسیت در مناطق مختلف بدن می شود. بسیاری از افراد مبتلا به فیبرومیالژیا اسپاسم عضلانی را تجربه می کنند.

تشخیص اسپاسم  کمر

تشخیص علت کمر درد و اسپاسم  می‌تواند دشوار باشد،  یک پزشک با سابقه برای تشخیص اسپاسم کمر  جزئیات بیشتری از علائم  را درخواست خواهد کرد.

او حتی ممکن است ، یک معاینه فیزیکی یا اسکن تصویری از ناحیه کمر و ستون فقرات انجام دهد تا علت اسپاسم عضلانی را تشخیص دهد.

درمان اسپاسم کمر

پزشک ، ممکن است فیزیوتراپی را به عنوان یک درمان برای اسپاسم کمر توصیه کند. درمان بستگی به علت علائم دارد. در حالیکه بسیاری از ورزش و کشش ها می توانند علل اسپاسم کمر را بهبود ببخشند ، اما  ممکن است برای شرایط مزمن کافی نباشند.

بسته به تشخیص، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

–  داروهای مسکن

–  فیزیوتراپی

–  جراحی برای تعمیر دیسک های آسیب دیده

–  جراحی فشرده سازی نخاعی

–  داروهای ضد افسردگی برای مدیریت استرس

درمان های خانگی

اگر درد شدید باشد، برخی از استراتژی هایی که  می‌توانند به کاهش درد اسپاسم کمر کمک کنند عبارتند از:

–  استفاده متناوب از کمپرس های گرم و سرد در منطقه که باید هر ۲۰ دقیقه یکی از این کمپرس ها را بگذارید.

–  منطقه را به آرامی ماساژ دهید تا تنش عضلات را از بین ببرید.

– انجام کشش ، پیاده روی و ورزش های ظریف دیگر که پشت شما را فشار نمی دهند.

– مصرف داروهای مسکن به خصوص داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی نظیر ایبوپروفن.

–  استفاده از تکنیک های آرام سازی مانند مراقبه و تنفس عمیق.

تهیه و انتشار : جابری / باعلم