“سرطان معده” + درمان خانگی و دارویی + علائم سرطان معده+ علت + تشخیص و پیشگیری سرطان معده

علائم و راههای پیشگیری و راههای تشخیص و روش های درمان سرطان معده
علائم و راههای پیشگیری و راههای تشخیص و روش های درمان سرطان معده

سرطان معده را بهتر بشناسید

سرطان معده یکی از دردناک‌ترین انواع سرطان محسوب می شود، این بیماری باعث مرگ بسیاری از انسان ها در سرتاسر جهان می‌شود. شیوع این بیماری در مردان دو برابر زنان است و به عنوان چهارمین سرطان شایع در جهان شناخته میشود. سرطان معده زمانی آغاز می شود که سلول های کنترل نشده در پوشش داخلی معده ایجاد و شروع به رشد و تکثیر می کنند.

سرطان معده که به سرطان شکمی هم معروف است، سرطانی است که در ناحیه معده و ناحیه بالایی شکم شما رخ می‌دهد. میزان شیوع سرطان معده در ایران بخصوص شمال کشور و استان های گیلان و مازندران بسیار شایع‌ می‌باشد. سرطان معده به انواع مختلفی تقسیم می‌شود و معمول‌ترین نوع آن(حدود 90 تا 95 درصد از کل انواع) سرطانی است که در ناحیه‌ی غددی معده رخ می‌دهد.

سرطان معده در صورتیکه بموقع تشخیص داده شود، قابل درمان است، اما متاسفانه در مراحل پیشرفته بیماری نتیجه خیلی رضایت بخش نیست. سلول های سرطانی معمولا به مرور رشد می کنند و تبدیل به تومور می شوند؛ بنابراین آگاهی از علائم بیماری، مهمترین گزینه در درمان موفقیت آمیز “سرطان معده” است.

مهم ترین علائم و نشانه های رایج سرطان معده

علایم اولیه بیماری سرطان معده عبارتند از:

  • سوء هاضمه
  • احساس نفخ پس از غذا خوردن
  • سوزش معده
  • تهوع خفیف
  • کاهش اشتها

این علایم به تنهایی دلیل سرطان نیستند؛ ولی در صورت استمرار، مراجعه به پزشک الزامیست.

علایم پیشرفته بیماری سرطان معده عبارتند از :

  • دل درد
  • وجود خون در مدفوع
  • استفراغ
  • کاهش وزن
  • مشکل در بلع
  • زرد شدن رنگ پوست یا چشم
  • تورم در ناحیه معده
  • یبوست یا اسهال
  • ضعف و احساس خستگی
  • ناراحتی معده

سرطان معده اغلب با مشکلات معمول و نسبتا بی خطر معده، مانند: حالت تهوع عادی، اشتباه گرفته می‌شود، و این یکی از دلایل خطرناک بودن آن است. از آنجایی که ما اغلب ناراحتی معده را با غذا‌های مصرفی خود مرتبط می‌دانیم، نادیده گرفتن سرطان معده در مراحل اولیه و حتی میانی بیماری آسان است.

اگر برای مدتی طولانی ناراحتی معده را تجربه می‌کنید، تنها فرض را بر این نگذارید که چنین شرایطی با رژیم غذایی شما در ارتباط است. به پزشک مراجعه کنید تا دلیل دقیق این شرایط مشخص شود.

  • کاهش وزن

چاقی یکی از مشکلات اصلی دنیای امروز محسوب می‌شود و از این رو، هنگامی که موضوع سلامت مطرح می‌شود، کاهش وزن به عنوان گامی در جهت درست مد نظر قرار می‌گیرد. اما کاهش وزن می‌تواند نشانه‌ای از وجود یک مشکل سلامت بزرگ، مانند سرطان معده، نیز باشد.

در حقیقت، یکی از نشانه‌های اصلی ابتلا به سرطان معده کاهش وزن بی دلیل است. اگر تغییری در رژیم غذایی یا برنامه ورزشی خود ایجاد نکرده اید، اما روند کاهش وزن غیر معمول را تجربه می‌کنید به پزشک مراجعه کرده و شرایط را با وی مطرح کنید. اگر به ناگاه با کاهش علاقه خود به غذا و کم اشتهایی مواجه شده اید نیز مراجعه به پزشک ایده خوبی است.

  • معده درد

ناراحتی معده شرایط خوشایندی نیست. این شرایط ممکن است چنان ناراحت کننده باشد که مدت زمان زیادی را در طول روز در توالت سپری کنید. همچنین، ناراحتی معده می‌تواند انجام فعالیت‌های روزانه را غیر ممکن کند. با این وجود، معده درد موضوعی کاملا متفاوت است. این درد حاد در ناحیه شکم اغلب در اطراف محل ناف احساس می‌شود. معده درد می‌تواند با تورم و تجمع مایع همراه باشد که هر دو می‌توانند به دلیل ظهور سرطان شکل گرفته باشند. اگر به طور مرتب در این منطقه از بدن احساس درد دارید به پزشک مراجعه کنید.

  • احساس سیری

احساس سیری می‌تواند در حقیقت یکی از نشانه‌های ابتلا به سرطان معده باشد. غذا خوردن را در شرایطی که بسیار گرسنه هستید، آغاز می کنید، اما تنها پس از چند لقمه اشتهای شما از بین می رود و غذا جذابیت خود را از دست می دهد. اگر بسیار سریع‌تر از گذشته احساس سیری در شما شکل می گیرد باید این شرایط را جدی بگیرید.

  • سوزش سردل

بازگشت اسید معده به مری به یکی از مشکلات سلامت شایع در جهان مبدل شده است. مصرف زیاد مواد غذایی سرخ شده و تند، ارتباط نزدیکی با سوزش سردل، سوء هاضمه و بازگشت اسید معده دارد. خبر خوب این است که بازگشت اسید معده به مری و سوزش سردل با استفاده از دارو‌های بی نیاز از نسخه پزشک قابل درمان هستند. خبر بد این است که در صورت تداوم این مشکلات و عدم بهبود پس از مصرف دارو ممکن است نشانه‌ای از ابتلا به سرطان معده باشند.

  • استفراغ

ناراحتی گاه به گاه معده یک چیز است، اما استفراغ منظم مشکلی کاملا متفاوت است. البته، استفراغ منظم می‌تواند معرف مشکلات مختلفی باشد که همگی آن‌ها با معده در ارتباط نیستند.

از این رو، مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط و شناسایی دلیل شکل گیری استفراغ اهمیت دارد. این مساله به ویژه در صورت مشاهده خون در استفراغ اهمیت بیشتری می‌یابد، زیرا می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به سرطان معده باشد.

  • وجود خون در مدفوع

مشاهده خون در مدفوع یا استفراغ در برخی از شرایط نشانه ای قطعی از ابتلا به سرطان معده محسوب نمی شود، زیرا کولیت و بیماری کرون نیز می توانند موجب وجود خون در مدفوع شوند، اما این می تواند نشانه ای هشدار دهنده از ابتلا به سرطان در نظر گرفته شود.

در صورت مشاهده خون در مدفوع یا استفراغ باید به پزشک متخصص دستگاه گوارش مراجعه کنید. اگر خونریزی مرتبط با سرطان باشد، خون در مدفوع احتمالا خرمایی رنگ یا سیاه قیری به نظر می رسد. دلیل رنگ تیره خون تعامل آن با آنزیم های گوارشی است. خون در استفراغ احتمالا به رنگ قرمز روشن دیده می شود و بافتی زبر دارد، زیرا نسبتا گوارش شده است.

انواع سرطان معده

سرطان معده در اکثر موارد از سلولی شروع می‌شود که روی لایه مخاطی داخلی معده قرار دارد، این نوع سرطان را “آدنوکارسینوم معده” می‌گویند. همان‌طور که سلول‌های سرطانی تکثیر می‌شوند، پیشروی تومور در دیواره معده عمیق‌تر می‌شود و به مرور زمان از دیواره معده می‌گذرد و به اندام‌های مجاوری مانند پانکراس یا کبد می‌رسد.

تومور گاهی رو به بالا (مری) و گاهی رو به پایین (روده کوچک) منتشر می‌شود. گاهی چند سلول از تومور جدا می‌شود و به درون جریان خون یا مجاری لنفاوی راه می‌یابد، سپس سرطان در غدد لنفاوی نزدیک یا در دیگر ناحیه‌های بدن منتشر می‌شود (متاستاز). در ادامه “انواع سرطان معده” ذکر می شود البته این موارد سرطان معده نادر می باشند:

1- لنفوم: این گونه از سرطان از بافت لنفاوی درون دیواره معده نشأت می‌گیرد.

2- سارکوم: این گونه از سرطان معده از عضله یا بافت همبند درون دیواره معده منشاء می‌گیرد.

3- سرطان کارسینوئید: این گونه از سرطان از سلول‌های داخل لایه مخاطی معده که مسئول تولید هورمون‌ها هستند نشأت می‌گیرد.

راههای تشخیص بیماری سرطان معده

  • آزمایش خون
  • آندوسکوپی
  • رادیوگرافی و تصویربرداری با استفاده از اشعه ایکس
  • تست گوارش
  • سی تی اسکن
  • نمونه برداری

روش های پیشگیری از سرطان معده

با وجود پیشرفت علم هنوز دلیل قطعی “سرطان معده” مشخص نیست. ولی تحقیقات نشان می دهد عواملی مانند ایجاد زخم در معده از طریق باکتری هلیکوباکتر پیلوری، التهاب روده، کم خونی طولانی مدت و پولیپ معده احتمال سرطان را چندین برابر افزایش می دهند.

1- عفونت هلیکوباکتر پیلوری یکی از مهترین دلایل سرطان معده است، بنابراین برای جلوگیری از ابتلا به سرطان معده در صورتی که به بیماری هلیکوباکتر پیلوری مبتلا هستید، با مصرف آنتی بیوتیک آن را درمان کنید.

2- سوزش معده یا رفلاکس: برای پیشگیری از ابتلا به سرطان معده درصورتی که به بیماری سوزش معده یا رفلاکس معده مبتلا هستید، برای درمان آن اقدام نمایید.
3- ترک سیگار: اگر شما سیگاری هستید آنرا ترک کنید، زیرا که سیگار خطر ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان معده را افزایش می‌دهد.

4- وزن خود را کاهش دهید.

5- پس از مشورت با پزشک به صورت روزانه آسپرین مصرف کنید.

6- کاهش مصرف غذاهای چرب، آماده، فرآوری شده، نمک سودشده، دودی و گوشت قرمز

راههای درمان سرطان معده

سرطان معده بوسیله یکی از راههای زیر و یا ترکیب آنها درمان می‌شود:

1- جراحی برداشتن معده (gastrectomy): در این روش، کل معده و یا بخشی از معده و همچنین نواحی اطراف آن برداشته می شود.
2- شیمی درمانی
3- پرتو درمانی

روش درمان با توجه به عامل‌های گوناگونی مانند موارد زیر انتخاب می‌شود:

  • میزان پیشرفت سرطان و بزرگی تومور
  • مرحله سرطان (انتشار یافتن آن)
  • وضعیت سلامت عمومی

رعایت رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی نقشی حیاتی در درمان سرطان دارد و احتمالاً از بیمار خواسته می‌شود تا به متخصص تغذیه مراجعه کند. مشاوره با متخصصی آگاه از شرایط بیمار سودمند است؛ بیمار در این جلسه‌های مشاوره از مزایا و معایب، میزان موفقیت، عوارض جانبی احتمالی و دیگر جزییات مربوط به “راه های درمان سرطان معده” مطلع می‌شود.

نکته: سرطان معده در افرادی که وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند و مقدار مصرف پروتئین در برنامه غذایی شان کم است، شایع تر است اما ابتلا به این بیماری می تواند ناشی از تغذیه غیر اصولی و حتی ژنتیکی باشد. متاسفانه به دلیل اینکه تومور در معده فضای رشد دارد و فرد متوجه آن نمی شود، این نوع سرطان بسیار دیر تشخیص داده می شود؛ یعنی زمانی که متاسفانه کار از کار گذشته است. به همین خاطر میزان زنده ماندن بیش از ۵ سال از زمان تشخیص سرطان حدود ۱۵ درصد است.

بنابراین با کوچکترین علامت در تغییر وضعیتِ مزاج، دفع، بی اشتهایی، تهوع و کاهش وزنِ بدون دلیل باید برای بررسی های بیشتر به پزشک متخصص مراجعه کنید.