“درمان خانگی میخچه پا” + علائم + تشخیص + پیشگیری + علت میخچه پا چیست؟

فریز کردن و جراحی میخچه پا-لیزر و چسب میخچه-درمان خانگی میخچه با سیمان و پیاز
فریز کردن و جراحی میخچه پا-لیزر و چسب میخچه-درمان خانگی میخچه با سیمان و پیاز

میخچه پا چیست؟

میخچه به عنوان یک ضایعه پوستی، نوعی واکنش طبیعی بدن برای حفاظت از خود است. پوست یکی از حساس ‌ترین مناطق بدن به شمار می‌ رود و با کوچک‌ ترین فشاری، عکس‌العمل نشان می ‌دهد و این واکنش‌ها به صورت ‌های مختلفی همچون تورم، قرمزی، تاول و … بروز می کنند.

میخچه ضایعه‌ ای پینه ‌‌ای ‌شکل از پوست مرده است که معمولا در سطوح نازک و بدون موی پوست به خصوص در قسمت پشتی پنجه پا یا انگشتان یا در قسمت ضخیم‌ تر پوست کف دست و پا ایجاد می ‌شود.

این حالت زمانی به وجود می ‌آید که فشار وارده بر پوست حالتی بیضوی یا شبیه بیضی در پوست ایجاد کند که مرکز آن کانون فشار است و به مرور زمان گسترده می ‌شود. اگر تحریک به طور مستمر روی بافت ‌های تولید کننده میخچه ادامه یابد، حتی پس از حذف آن، پوست مجددا تولید ضایعه می ‌کند.

میخچه در میان زنان شایع ‌تر از مردان است، زن ‌ها به دلیل پوشیدن كفش ‌های نوك ‌تیز و پاشنه‌ بلند و تحت فشار قرار گرفتن پاها و انگشتان بیشتر به این ضایعه مبتلا می ‌شوند.

علائم و نشانه های میخچه پا کدامند؟

  • التهاب و متورم شدن پا ها
  • ضخیم شدن پوست
  • خشکی و پوسته پوسته شدن پوست
  • درد مفصل انگشتان و کف پا

عوامل و علت بروز میخچه پا چیست؟

  • افرادی كه دچار ناهنجاری‌ های استخوانی هستند
  • سایش پا با كفش بخاطر استفاده از کفش نامناسب (کفش های تنگ، نوک تیز، پاشنه بلند و پلاستیکی )
  • فشار بر روی انگشتان پا
  • کج بودن انگشتان
  • داشتن قوس کف پا که روی انگشت و پاشنه پا فشار وارد می‌کند
  • چاقی و اضافه وزن

راههای درمان خانگی و سنتی میخچه پا

  • سیر

1- در این روش توصیه می ‌شود یک حبه سیر را له كرده و به صورت مرهم روی ضایعه میخچه قرار دهید و این كار را چندین بار انجام دهید. در صورت تداوم این عمل، میخچه به كلی از بین می ‌رود.

  • گوجه فرنگی

2- یکی از راههای موثر در درمان میخچه، پانسمان یک برش از گوجه فرنگی بر روی محل میخچه است. در این روش، شب قبل از خواب، یک برش گوجه فرنگی را بر روی میخچه قرارداده و محل را پانسمان کنید و برای جلوگیری از آلوده شدن بستر با آب گوجه، پای مبتلا به میخچه را با نایلون فریزری بسته و جوراب بپوشانید.

در صورت امکان یک روز یا یک و نیم روز این پانسمان را بر روی محل میخچه نگه دارید و یا اینکه در طول روز پانسمان را باز کرده ولیکن تا زمان رهایی از میخچه، هر شب موقع خواب این پانسمان را با یک تکه گوجه فرنگی جدید، تکرار کنید. این یکی از روشهای بسیار موثر در ازبین بردن خیلی سریع میخچه ، بسته به بدن فرد در عرض یک و نیم روز تا کمتر از یک هفته است.

  • پودر شیرین بیان

3- برای این کار، 1 قاشق غذاخوری از پودر شیرین بیان را با روغن خردل مخلوط کنید تا خمیرشود این خمیر را قبل از رفتن به رختخواب بر روی منطقه آسیب دیده بزنید و با باند ببندید . صبح روز بعد، پانسمان را باز کرده و با آب ولرم این منطقه را بشوئید این کار را هر شب تا زمانی که  میخچه نرم ، کوچک و درمان شود انجام دهید .

  • زردچوبه

4- با توجه به خاصیت ضد التهابی آن، زردچوبه می تواند ناراحتی را تسکین، درد را کاهش و به سرعت بهبود دهد. یک قاشق چای خوری زردچوبه و کمی عسل را با هم مخلوط کنید تا خمیر شود، مقداری از خمیر بدست آمده را به محل آسیب دیده بزنید و بگذارید خشک شود، درمان با زردچوبه را دو یا سه بار در روز برای حداقل یک هفته یا تا زمانی که میخچه درمان شود ادامه دهید.

  • پیاز

5- برای این کار یک تکه پیاز را در مقداری سرکه به مدت 10 دقیقه خیس کنید سپس آن را روی میخچه قرار دهید. بعد جوراب نرم و نخی  بپوشید. باقی ماندن این داروی قوی روی میخچه از شب تا صبح باعث نابود شدن میخچه خواهد شد . صبح روز بعد جوراب را از پایتان دراورده و با کمک آب ولرم و سنگ پا میخچه را سایش دهید.

  • ترکیب آبلیمو و میخک

يکي ديگر از مؤثرترين راه هاي درمان ميخچه استفاده از آبليموي ترش و ميخک است.براي اين کار کافي است دو عدد گل ميخک را درون نصف استکان آبليموي ترش تازه قرار دهيد و اجازه دهيد اين مخلوط به مدت يک ساعت در اين شرايط بماند تا خواص ميخک وارد آبليمو شود .

سپس آبليمو را از صافي عبور دهيد تا گلبرگ هاي گل ميخک جدا شود. پنبه اي را به اين ترکيب آغشته کنيد و بر روي ميخچه قرار دهيد.تکرار اين کار در روز هر چه بيشتر باشد بهتر است .در صورتي که روزي سه تا چهار بار اين کار را تکرار کنيد پس از ده روز ميخچه پا خشک ميشود و کم کم از بين ميرود.

  • درمان میخچه با سنگ پا

پا را به مدت 10 تا 15 دقیقه در آب گرم قرار دهید و سپس به آرامی سنگ پا را بر روی میخچه سایش دهید، این کار چند روز و تا درمان کامل میخچه انجام دهید.

  • سیمان

6- این روش را چند نفر که میخچه پا داشته اند به طور اتفاقی انجام داده اند و به گفته آنان تاثیر سیمان بسیار آنی و سریع بوده به طوری که در طی یک روز درمان شده اند. شما هم میتوانید در صورت دارا بودن این عارضه محلی را که دارای میخچه است برای مدتی کوتاه درون سیمان ببرید و معجزه آن را ببینید. البته این روش هنوز مورد تایید پزشکان قرار نگرفته است.

روش هایی برای پیشگیری از بروز میخچه پا

1- کفش های خیلی تخت و انواع صندهای تخت و کفش های باله و غیره به خوبی از پا محافظت نمی کنند و این امر فشار زیادی به عضلات و تاندون ها وارد می آورد. کفی نازک این کفش ها و تماس مداوم پوست پا با آنها باعث بروز پینه و ترک پاشنه ها می شود. پوشیدن این نوع کفش ها و صندل ها در طولانی مدت باعث بدشکلی انگشت های پا شده و میخچه های دردناکی بر جای می گذارد.

خرید کفش را به عصرها موکول کنید. در این ساعت از روز، پاها در بزرگترین اندازه ی خود بوده و کمی متورم هستند. در حین خرید، کفش ها را بپوشید و کمی قدم بزنید. پای شما باید در کفش احساس راحتی کامل داشته باشد. از خرید کفش های تنگ بپرهیزید.

2-  بهتر است پوشیدن کفش های پاشنه بلند و تیز را به موقعیت خاص اختصاص دهید و از کفش هایی با پاشنه های کوتاه تر و پهن تر استفاده کنید. علاوه بر این استفاده ی زیاد از کفش های اسپورت و ورزشی نیز توصیه نمی شود. بهتر است هر از گاهی به جای این کفش ها، از کفش های رسمی نیز استفاده کنید. باید بدانید که پوشیدن افراطی کفش های اسپورت در طولانی مدت باعث کاهش استحکام استخوان ها می شود.

3- همیشه جوراب مناسب به پا کنید و پاهای خود را با نرم‌ کننده‌ها و مرطوب‌ کننده‌ها نرم نگه دارید.

4- شستن مرتب پاها و خشک کردن آن ها را فراموش نکنید.

چگونه میخچه دست و پا را از بین ببریم؟ راههای درمان میخچه چیست؟

در اولین گام بهتر است به استراحت بپردازید و کمتر راه بروید چرا که ممکن است میخچه بیش از پیش رشد کند و پای شما را بیش از حد به درد آورد. همچنین استراحت به درمان آن بیشتر کمک خواهد کرد. نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید استفاده نکردن از هیچگونه تیغ و چاقویی است. بسیاری از مردم می‌پندارند با استفاده از تیغ و چاقو می‌توان میخچه را خارج کرد. این کار تنها درد زیادی برای شما دارد. درمان میخچه با محلول سالیسیلیک اسید انجام می‌شود که اگر اندازه میخچه بزرگ باشد استعمال آن نیازمند مدت زمان زیادی است.

در پایین روش هایی برای درمان میخچه آورده ایم مانند:

  • چسب میخچه

وقتی که فشار و تماس بر روی بیشتر میخچه ها و پینه های موجود بر سطح پوست کم شود، اندکی کوچکتر می شوند؛ اما پزشک ممکن است سطح ضخیم آن را بردارد تا دردناک بودن ضایعه کمتر شود. استفاده از بعضی پدهای طبی مخصوص میخچه باعث کاهش فشار وارده بر ضایعه میشود.

اکثر پزشکان استفاده از داروهای بدون نسخه مانند: آسپیرین را به بیماران پیشنهاد میکنند. در صورتی که از پد های مخصوص به درستی استفاده نشود، میتواند باعث ایجاد سوختگی و زخم در بافت سالم اطراف میخچه شود و این عوارض در افرادی که دیابت و یا مشکلات گردش خون دارند، میتواند مشکل زا باشد.

چسب میخچه پا معمولا حاوی سالیسیلیک اسید 40 درصد است که در داروخانه ها بدون نسخه هم فروخته می شوند. میخچه‌های سطحی با یک یا دو چسب درست می‌شود اما میخچه‌هایی که عمق بیشتری دارند با اسید سالیسیلیک در طی مدت دو هفته تا یک ماه درست می‌شود. در این مدت پوست‌های اضافه و خشک شده باید تمیز گردد و جوراب به‌طور مداوم عوض شود.

نکته مهم

در موارد زیر استفاده از چسب میخچه ممنوع است:

  • بیماران دیابتی
  • بیماران دچار اختلال گردش خون و مشکلات عروق محیطی
  • استفاده بر روی پوست دارای التهاب،عفونت،قرمزی یا پوست دارای اگزما
  • بیماران دچار نوروپاتی محیطی
درمان سریع میخچه-پیشگیری از میخچه-نحوه استفاده از چسب میخچه
درمان سریع میخچه-پیشگیری از میخچه-نحوه استفاده از چسب میخچه
  • جراحی میخچه پا

برای درمان میخچه میتوان از جراحی استفاده کرد؛ اما هیچ تضمینی نیست که بعد از جراحی ضایعه عود نکند. در ابتدا بهتر است سعی کنید برای درمان، تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید. سعی کنید پاهای خود را خشک نگه دارید و از ساییدن آن جلوگیری کنید. در خانه از کفش های مناسب و جوراب های نرم کتانی استفاده کنید.

دقت کنید که استفاده از بافت های پلی استری و یا پشمی میتواند موجب آسیب و قرمزی پا شود. اگر پزشک شما با مشورت با یک ارتوپد تشخیص دهد که میخچه پای شما به علت اختلالات ساختاری پا و اشکالات هنگام راه رفتن و یا ضایعاتی که باعث ایجاد این اشکالات میشوند، به وجود می آید، جراحی ارتوپدی مناسب میتواند به شما کمک کند تا از عود های مکرر میخچه در پاهای خود خلاص شوید.

  • لیزر و سوزاندن میخچه

بهترین روش درمانی میخچه لیزر است. در این روش با استفاده از یک بی حسی موضعی و معمولا بدون درد یا خونریزی، ضایعه در مدت زمان کوتاهی درمان می گردد و اینکه در این روش به وسیله لیزر پر انرژی، ضایعه میخچه را میسوزانند. این روند درمانی به وسیله متخصص پوست آموزش دیده، انجام میشود و تمام روند درمانی در یک جلسه انجام میشود.

  • فریز کردن میخچه پا

در داروخانه ها داروی های زیادی برای “درمان دارویی میخچه” وجود دارد. شایع ترین “درمان بدون نسخه میخچه” پدهای پوستی است که روی سطح آن اسیدی است و این خاصیت اسیدی باعث سوزاندن میخچه میشود. این درمان خیلی زود باعث از بین رقتن میخچه میشود اما امکان عود آن زیاد است. یکی از درمان هایی که پزشکان انجام میدهند، کرایوتراپی و یا فریز کردن ضایعه است.

در این روش پزشك میخچه را با نیتروژن مایع فریز می ‌كند كه ممكن است به خاطر انجماد پا، كمی دردناك باشد. اما باید بدانید که این روش درمانی نیز برای طولانی مدت خوب نیست.

دلیل اینکه کرایوتراپی و یا پدهای اسیدی هیچ کدام به صورت دائمی ضایعه را از بین نمیبرند این است که برای درمان دائمی ضایعه باید برآمدگی استخوانی موجود زیر پوست از بین برود. البته در كنار همه این درمان ‌ها، اصلاح راه رفتن، استفاده از كفش مناسب و رعایت بهداشت پاها هم به درمان میخچه كمك می ‌كند.

توصیه مهم

در صورت باقی ماندن میخچه و دردناك شدن آن، باید به پزشك مراجعه كنید تا از خطر عفونت آن جلوگیری كنید. پزشك در مطب، میخچه را با یك چاقوی جراحی برمی ‌دارد. این كار باید توسط افراد متخصص انجام شود، چون انجام آن توسط افراد ناوارد، باعث عفونت و عود مجدد میخچه می ‌شود.

در صورتی كه پس از مدتی، درمان صورت نگیرد، با ضخیم شدن پوست، به تدریج بدن، محل میخچه را بیگانه تلقی می‌ كند و باعث ایجاد زخم‌ هایی در آن ناحیه می‌ شود و در نهایت منجر به عفونت آن می ‌گردد. پس بهتر است تا كار به جاهای وخیم ‌تر نرسیده است، میخچه را درمان کنید.