درمان “بیماری ام اس” + مهمترین علائم + تشخیص و پیشگیری بیماری ام اس

چگونه بفهمیم ام اس داریم؟,بیماری ام اس چیست؟-علت و درمان ام اس
چگونه بفهمیم ام اس داریم؟,بیماری ام اس چیست؟-علت و درمان ام اس

بیماری ام اس چیست؟

بیماری اِم‌اِس(MS) ، یک بیماری التهابی است که در آن غلاف‌های میلین سلول‌های عصبی در مغز و نخاع آسیب می‌بینند. این آسیب دیدگی در توانایی بخش‌هایی از سیستم عصبی که مسئول ارتباط هستند می‌تواند اختلال ایجاد کند و باعث به وجود آمدنِ علائم و نشانه‌های زیادِ جسمی شود.

ام‌ اس به چند شکل ظاهر می‌شود و علائم جدید آن یا به صورت عودِ مرحله‌ای (به شکل برگشتی) یا در طولِ زمان (به شکل متناوب) اتفاق می‌افتد. ممکن است در بین عود، نشانهٔ بیماری به کلی از بین برود، با این وجود مشکلاتِ عصبیِ دائمی به ویژه با پیشرفتِ بیماری در مراحلِ بعدی به‌طورِ مداوم اتفاق می‌افتد.

مهم ترین علائم و نشانه های بیماری ام اس

  • کاهش حافظه

کاهش و ضعف حافظه، ناتوانی در تمرکز، صحبت کردن و مشکلات زبانی از اختلالات رایج در نتیجه ی پیشرفت ام اس است که البته خیلی وقت ها می تواند از علائم شروع این بیماری باشد.

تشنج های صرعی از علائم بسیار رایج بیماری ام اس هستند که از گسترش اختلالات در مناطقی از مغز به نام قشر مغز ناشی می شوند. قشر مغز بیرونی ترین و البته بزرگ ترین بافت عصبی مغز است که مغز را می پوشاند و از آن محافظت می کند.

1- حملات کوتاه: اختلال هوشیاری همراه با حرکات پرشی و یا سفت شدن عضلات بدن (GTCS)

2- حملات غیاب: حملات اختلال هوشیاری بدون حرکات واضح در اندام ها (Absence)

3- حملات با اختلال هوشیاری نسبی (نه کامل) همراه با فعالیت های کلیشه ای تکرار شونده (Partial complex)

این علائم به صورت حملات بسیار کوتاه، بدون منشا تشنجی و به اشکال گوناگون بروز می کنند مثلا به شکل دردهای تیرکشنده برق آسا در صورت و یا هر قسمت از بدن و یا گرفتگی های عضلانی در دست یا پا و یا علامت لرمیت که احساس برق گرفتگی در امتداد ستون فقرات و اندام هاست که بعد از خم کردن گردن ایجاد می شود. تشخیص دقیق حملات تشنجی، از طریق اطلاعات دقیق از خود فرد و همراهان و انجام نوار مغز ممکن می شود. اغلب تشنج های ام اس خوب کنترل می شوند مشروط براینکه داوری مناسب و با مقدار مناسب مصرف شود.

  • دوبینی

دوبینی یا همان اختلالات بینایی به دلیل حمله ی بیماری ام اس به سیستم عصبی و تاثیر بر روی عصب بینایی به وجود می آید و به طور شایع در مبتلایان به بیماری ام اس دیده می شود.

  • اختلالات جنسی

در بیماران مبتلا به ام اس در مراحل شدید، اختلالات جنسی یکی از شایع ترین اختلالات در نظر گرفته می شود. این وضعیت که در بیشتر اوقات عارضه ای غیر قابل پیشگیری است، خیلی وقت ها یکی از علائم ابتلا به ام اس در نظر گرفته می شود.

  • ناتوانی در احساس تغییرات دما

این علامت نیز نشانه دیگری از آسیب های عصبی ناشی از ام اس است به طوری که حتی با گرفتن یک لیوان داغ قهوه یا چای نیز، فرد ممکن است تغییر دمای آن را حس نکند.

  • مورمور شدن انگشتان و بی حسی

بی حسی و مورمور شدن مداوم که معمولا صورت و دست ها و پاها را درگیر می کند، عارضه ی شایع بیماران مبتلا به ام اس است که به علت آسیب و تخریب سلول ها عصبی در مغز و نخاع ایجاد می شود. اما این وضعیت برای فردی که هنوز به بیماری مبتلا نشده و یا برای اولین بار است که آن را تجربه می کند، بسیار عجیب به نظر می رسد. در واقع بی حسی و مورمور شدن می تواند در ابتدا به صورت حمله ای فرد را مورد آسیب قرار دهد. پاها شایع ترین بخش بدن برای بروز این عارضه اند.

  • سرگیجه

احساس سرگیجه ثابت بدون هیچ دلیل روشنی از دیگر “نشانه های بیماری ام اس” است.

  • احساس سوزن سوزن شدن

ایستادن و یا ماندن طولانی مدت بر روی یک عضو ممکن است باعث قطع موقت جریان خون و احساس سوزن سوزن شدن شود. اما گر بی حسی، سوزش و یا احساس خارش در اندام به طور ناگهانی و بدون هیچ دلیلی ظاهر شد، نیاز به چک کردن دارد و می تواند نشانه ای از ابتلا به ام اس باشد.

  • از دست دادن تعادل

این بیماران معمولا در مستقیم حرکت کردن مشکل دارند. در واقع این عدم تعادل در کنترل حرکات معمولا با پیشرفت تخریب سلول های عصبی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین خاطر است که بسیاری از مبتلایان به ام اس برای راه رفتن نیاز به عصا دارند.

  • اختلال در کنترل ادرار و مدفوع

بی اختیاری در دفع ادرار و مدفوع در بیماری ام اس دور از انتظار نیست. تقریبا 80 درصد بیماران مبتلا به ام اس در کنترل ادرار و مدفوع خود مشکل دارند. این افراد معمولا از احساس دفع ادرار مکرر و ناگهانی در عذاب هستند. مشکل آزاردهنده دیگر در این افراد، اسهال مداوم و اختلال کنترل تخلیه روده است. اگر این برای شما یک مشکل شده است، بهتر است هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کرده و وضعیت را بازگو کنید.

  • ضعف و گرفتگی عضلات

اسپاسم ها و گرفتگی های عضلانی حمله ای یکی از علائم آزاردهنده ی ام اس است. این اسپاسم ها معمولا شدیدا دردناک هستند، در بخش های انتهایی بدن نظیر دست ها و پاها  ایجاد می شوند و بعد از چند دقیقه برطرف می شوند.

  • خارش

خارش به عنوان نوعی اختلال حسی ممکن است در ام اس اتفاق بیفتد. نوع شایع تر اختلال حسی در ام اس یعنی کرخی و گزگز است. از موارد اختلال حسی در ام اس، می توان به احساس سوزش و یا دردهای تیرکشنده را ذکر کرد.

خارش ممکن است ناگهان و با شدت زیاد اما کوتاه مدت روی دهد و در هر قسمتی از بدن یا صورت می تواند احساس شود و با خارش عمومی بدن که در نتیجه واکنش های الرژیک روی می دهد متفاوت است چرا که این خارش با هیچ نوع بثورات یا قرمزی پوست همراه نیست و چون منشا عصبی دارد پماد کورتون برروی آن بی تاثیر است. گذشته از احساس ناخوشایند، این خارش ها به خودی خود جای نگرانی ندارند و با مصرف داروهایی نظیر کاربامازپین، فنی توئین، گاباپنتین زیر نظر پزشک متخصص مغز و اعصاب قابل کنترل هستند.

  • بی حالی و  افسردگی

ابتلا به بیماری آزاردهنده ای نظیر  ام اس، علاوه بر آسیب جسمی می تواند ابزاری برای شکنجه روحی فرد باشد. بسیاری از مبتلایان به ام اس، احساس افسردگی، تحریک پذیری و تغییرات خلق و خو را یکی از مشکلات رایج خود بیان می کنند.

  • مشکلات سخن گفتن

گرچه مشکلات گفتار از مشکلات بینایی کمتر شایع است، برخی از افراد مبتلا به ام اس لکنت زبان پیدا می‌کنند. این عارضه هنگامی رخ می‌دهد که ام اس اعصابی را که پیام‌های گفتار را به مغز منتقل می‌کنند، تخریب می‌کند. برخی از افراد نیز دچار اشکال بلع می‌شوند.

  •  سردرد (علامت نادر)

گرچه سردرد از علائم نادر ام اس است اما مطالعات نشان داده که احتمال بروز سردرد در مبتلایان به ام اس بیش از افراد غیرمبتلا است. در یک گزارش علمی، نتیجه گیری شده است که احتمال بروز سردرد در ام اس بیش از دو برابر افراد غیرمبتلا است و در گزارشی دیگر محققان یافته اندکه در یک سوم مبتلایان به ام اس سابقه سردردهای میگرنی وجود دارد.

همچنین در مطالعه ای دیگر نشان داده شد که در ۲۰ درصد افراد مبتلا به ام اس، سابقه فامیلی میگرن وجود داشته است در حالی که در ۱۰ درصد افراد غیر مبتلا این سابقه در فامیل وجود داشته است. همچنین مشاهده شده که سردردهای میگرنی ممکن است اولین علامت بیماری ام اس باشد.درمان میگرن در زمینه ام اس همانند سایر میگرن ها است و لازم است زیر نظر متخصص مغز و اعصاب انجام شود.

  • کاهش شنوایی

آخرین مورد از علائم ام اس. کاهش شنوایی از دیگر علائم نادر بیماری ام اس است به طوری که فقط در ۲ درصد مبتلایان به ام اس روی می دهد و به ندرت ممکن است کاهش شنوایی علامت آغازگر ام اس باشد اما از دست رفتن کامل شنوایی نادرست و اغلب موارد کاهش حاد شنوایی، تمایل به بهبودی دارد. این شکایت معمولا با علائم دیگر بیماری همراه است مانند اشکال تعادل یا اختلال بینائی است.

عارضه کاهش شنوایی در ام اس اغلب به دلیل التهاب و تخریب عصب هشتم (عصب شنوایی) در محل ورود آن به ساقه مغز روی می دهد اگرچه آسیب هر قسمتی از راههای شنوایی در مغز می تواند سبب افت شنوایی شود. افت شنوایی در بیماری ام اس، ممکن است به دلایلی دیگری باشد که ربطی به بیماری ام اس ندارند. لذا بیماران مبتلا به ام اس که دچار کاهش شنوایی می شوند لازم است با یک متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنند تا از علل دیگر به جز ام اس مطمئن شوند.

عوارض و عواقب بیماری ام اس کدامند؟

  • صرع یا بیهوشی
  • افسردگی
  • فلج شدن بخصوص فلج شدن پاها
  • مشکلات ذهنی، از جمله فراموشی و یا عدم تمرکز
  • مشکلات مثانه، شکم و یا مشکلات جنسی
  • خشکی و یا گرفتگی عضلات

انواع بیماری ام اس

1- فرم عود کننده – بهبود یابنده (RRMS) : این فرم مشخص میشود با دوره های عود علائم (که به آن حمله بیماری می گوئیم) که به تدریج بطور کامل یا نسبی بهبود می یابند و در واقع فرد وضعیت با ثباتی دارد تا وقوع حمله بعدی

2- پیشرونده ثانویه (SPMS) : در این فرم فرد ابتدا حملاتی را تجربه می کند و در فواصل حالت ثابتی دارد اما پس از مدتی تعداد حملات کم می شود ولی در فواصل حملات حالت با ثباتی ندارد و علائم در بین دو حمله به تدریج بدتر می شودو در نهایت حمله ها بطور کامل متوقف می شوند ولی بیماری آرام آرام پیشرفت می کند.

3- فرم پیشرونده اولیه (PPMS) : در این فرم حملات یا اصلا وجود ندارد و یا فقط در شروع بیماری یک حمله روی داده ولی پس از آن بیماری به تدریج پیشرفت می کند و علائم بدتر میشوند.

4- فرم پیشرونده حمله ای (PRMS) : بیماری از ابتدا و به آرامی پیشرفت داشته اما حمله ها هم گهگاه روی داده است.

آیا بیماری ام اس ژنتیکی است؟

ام اس به عنوان یک بیماری ارثی به‌شمار نمی‌رود، با این وجود تعدادی تنوع ژنتیکی بیانگر افزایش ابتلاء به ام‌اس می‌باشد. احتمال ابتلاء به ام‌اس در میان بستگان فرد به ویژه بستگان درجه یک بیشتر است. دوقلوهای همسان در 30٪ موارد، هردو به این بیماری مبتلا می‌شوند، این در حالی است که دوقلوها در 5٪ موارد و خواهر و برادرها در 2.5٪ موارد با هم به این بیماری مبتلا می‌شوند و این میزان برای افراد نیمه مشترک کمتر است. اگر پدر و مادر فردی به این بیماری مبتلا باشند، احتمال ابتلای فرزند آن‌ها 10 برابر خواهد بود.

علائم ام اس خفیف کدامند؟

  • مشکل بینایی
  • احساس سوزش و کرختی
  • درد و گرفتگی عضلانی
  • ضعف و خستگی
  • ایجاد مشکل در حفظ تعادل یا سرگیجه
  • مشکلات مربوط به مثانه
  • اختلال عملکرد جنسی
  • مشکل شناسایی

چگونه تشخیص بدهیم دچار بیماری ام اس شده ایم؟

تشخیص بیماری ام اس می‌تواند فرایند پیچیده‌ای باشد؛ زیرا تشخیص این بیماری با ارسال نمونه به آزمایشگاه و یا جمع‌آوری یافته‌های فیزیکی ممکن نیست. پزشک باید از چندین راهبرد استفاده کند تا بفهمد که آیا بیمار معیارهای تشخیص بیماری ام اس را دارد یا خیر. برای این کار لازم است سایر علل احتمالی علائم بیمار، رد شوند.

پزشک با بیمار صحبت می‌کند، سوابق پزشکی او را به دقت بررسی می‌کند، یک معاینه نورولوژیک انجام می‌دهد، از بیمار میخواهد که اسکن‌های تصویربرداری، تست پتانسیل‌های بصری (تستی که فعالیت الکتریکی مغز را اندازه‌گیری می‌کند)، تجزیه و تحلیل مایع نخاعی و برخی آزمایش‌های دیگر را انجام دهد.

نکته: برای آزمایش ام آر آی (MRI) اقدام کنید
این تست که با نام تصویربرداری رزونانس مغناطیسی نیز شناخته می شود، با استفاده از امواج مغناطیسی، رادیویی تصاویری از مغز و نخاع می سازد. این روش برای تشخیص ام اس می تواند مفید باشد چرا که اغلب ناهنجاری ها یا آسیب ها در این نواحی را نشان می دهد که می تواند نشانه بیماری باشد.

نکاتی درباره ورزش کردن بیماران مبتلا به ام اس

نکته‌ مهم این است که بیش از حد به ورزش نپردازید. انجام فعالیت های ورزشی در بیماران مبتلا به ام اس باید با احتیاط انجام گیرد و حرکات کششی موجب آسیب نشود. اگر در ورزش افراط کنید ممکن است موجب کشیدگی عضلات و آسیب به سیستم عضلانی شوید. افزایش درد در عضلات منجر به خستگی بیش از حد و وارد شدن استرس به بدن و ذهن می‌شود. قبل از آغاز برنامه‌ی ورزشی با پزشک خود مشورت کنید.

به نظر می‌رسد که ورزش‌هایی هم چون بدن‌سازی و ایروبیک روی بخش‌هایی از مغز که در برابر ام‌اس آسیب‌ پذیرترند نقش محافظتی داشته و سبب می‌شود قشر خاکستری مغز در حجم گسترده‌تری حفظ شود. ورزش می‌تواند به “تخفیف علائم ms” کمک کند.اما بسیار مهم است که برای موفق شدن، احتیاط‌ های لازم را در یک برنامه ی ورزشی در نظر بگیرید.

نکات ایمنی برای ورزش کردن بیماران ms

1- همیشه قبل از شروع ورزش با نرمش مناسب بدن را گرم کنید و پس از ورزش نیز با نرمش آرام بدن را سرد کنید.

2- به آرامی‌پیش بروید. مثلا اگر قرار است که 30 دقیقه ورزش کنید، با جلسات 10 دقیقه‌ای شروع کنید و به تدریج آن را افزایش دهید.

3- در یک محیط امن ورزش کنید. از ورزش در سطوح لغزنده اجتناب کنید، در نور کم ورزش نکنید، قالیچه‌ها را کنار بگذارید و هر چیزی که ممکن است خطری در حین ورزش برای شما ایجاد کند را دور کنید.

4- اگر در تعادل مشکل دارید، هنگام ورزش به یک نرده یا تکیه‌گاه تکیه کنید.

5- هر زمانی که احساس کردید حالتان خوب نیست و یا ممکن است آسیب بببینید ورزش را متوقف کنید.

مبتلایان به ام اس ملزم به رعایت چه ملاحظاتی هستند؟

بیماری ام اس با عوارض خاصی همراه است که باید مورد توجه و درمان قرار بگیرند. برای مثال اختلال نخاعی و گرفتگی مثانه در این بیماری می تواند باعث تکرر ادرار شود. در این وضعیت با جمع شدن کمترین میزان ادرار در مثانه، فرد دچار احساس فوریت یا بی اختیاری ادرار خواهد شد. برای بهبود این حالت می توان از داروهای شل کننده مثانه استفاده کرد.

علاوه بر این، درصد بالایی از بیماران مبتلا به ام اس دچار اختلالات روانی از جمله اختلال اضطراب و افسردگی می شوند. این بیماری ها نیز حتما باید مورد توجه قرار گیرند و درمان شوند. از آنجایی که بین کمبود ویتامین D و بروز ام اس ارتباطی خفیف یافت شده، این بیماران باید حتما تحت نظر پزشک از مکمل های ویتامین D و کلسیم استفاده کنند .

علت بوجود آمدن بیماری ام اس چیست؟

تحقیقات نشان داده است که رژیم گیاه‌خواری تاثیر چندانی در ابتلا به ام اس ندارد اما کسانی که کم‌تر گوشت قرمز مصرف کرده، یا اصلا از آن استفاده نمی‌کنند در دراز مدت پیش آگهی بهتری نسبت به بیماری ام اس دارند. استرس یکی از عوامل تشدید کننده ام اس بوده و بیماران باید از آن دوری کنند. به همین دلیل اطرافیان کمتر سر به سر او گذاشته و بیاموزند که چطور بدون استرس با او زندگی کنند.

علاوه بر آن هر نوع عفونتی مانند: عفونت دستگاه‌های تنفسی، ادراری، پوستی و سایر عفونت‌ها می‌تواند حداقل به صورت موقت باعث تشدید بیماری شود. مصرف دخانیات، مواد مخدر و مشروبات الکلی نیز باعث تشدید بیماری ام اس می‌شوند که باید به شدت از مصرف آنها خودداری کرد.

آیا بیماری ام اس کشنده است؟

بیماری ام اس کشنده نیست مگر اینکه فرد مورد نظر دیر درمان شود و همچنین پیر باشد. بیماری ام اس هم مانند دیگر بیماری ها خطرناک است ولی گفته نشده که قابل درمان نیست و اگر این بیماری دیر درمان شود کمی در درمان تاخیر ایجاد میشود

نکات کلیدی برای درمان خانگی بیماری ام اس

1- در اولین مرحله استرس‌تان را کاهش دهید، چراکه استرس می‌تواند شدت بیماری‌تان را افزایش دهد.

2- ورزش کنید، انجام مرتب ورزش و فعالیت بدنی از جمله ورزش‌هایی مثل پیاده‌روی، شنا، کاهش وزن و سایر فعالیت‌های متعادل به شما در تقویت عضلات، مثانه و روده و همچنین حفظ تعادل شما کمک می‌نماید.

3- بدنتان را خنک کنید، بعضی اوقات  شدت بیماری ام اس با گرم شدن بدن افزایش می‌یابد. با ریختن آب خنک بر روی خود، شنا در آب خنک و خوردن نوشیدنی‌های خنک بدنتان را خنک نمایید.

4- خوردن رژیم غذایی مناسب، یکی از روش‌ها در تسریع درمان ام‌ اس می‌تواند آنتی‌اکسیدان درمانی باشد. رژیم غذایی غنی از میوه‌ها و سبزیجات تازه به عنوان یک راهکار مهم برای دریافت آنتی‌اکسیدان و تقویت سیستم ایمنی قلمداد می‌شود. همچنین مصرف مغزهای گیاهی و روغن‌های گیاهی به دلیل محتوای بالای ویتامین E به عنوان یک مدافع قدرتمند چربی‌ها در مقابل اکسیدان‌ها می‌تواند در بیماران ام‌ اس تاثیرات سودمندی داشته باشد.

همچنین در صورت عدم مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه با مراجعه به متخصص تغذیه می‌توان از مکمل‌های تغذیه‌ای استفاده کرد. ویتامین‌های A، C و E از مهم‌ترین ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان و مس و روی و سلنیوم از مهم‌ترین مواد معدنی آنتی‌اکسیدانی هستند.

5- به اندازه کافی استراحت نمایید، اینکار باعث می‌شود کم‌تر احساس ضعف و خستگی نمایید.

توصیه های طب سنتی برای درمان بیماری ام اس

ساده ترین روش های درمان بیماری ام اس، مصرف گرمی ها و رعایت موارد زیر است:

1. انجیر؛ شبی 7 عدد انجیر خیس خورده در یک لیوان آب ، آب انجیر هم خورده شود.

2. زیتون؛ هفت عدد زیتون صبح ناشتا و هفت عدد زیتون شب دو ساعت بعد از شام (زیتون شور غیر کارخانه ای)

3. چرب کردن مواضعی که دچار ضعف حسی و حرکتی شده اند با روغن زیتون بودار

4. پرهیز از بوهای سرد و بوهای صنعتی به همراه داشتن عطر گل محمدی و استشمام مداوم آن بسیار سودمند است.

5. استفاده از ملین ها و هضم کننده ها برای سالم نگه داشتن دستگاه گوارش

6. پژوهش های انجام شده در امریکا نشان میدهد که هفته ای یک قاشق مربا خوری زعفران می تواند به درمان ام اس کمک زیادی کند این، دانشمندان موفق به کشف ماده‌ای در زعفران شده‌اند که در درمان بیماریها، بویژه درمان ام اس و تصلب شرایین موثر است. ماده درمانگر زعفران که کروسین نام دارد در حفاظت از سلولهای مغزی نقش دارد و مانع آسیب به سلولهای مغزی می‌شود که چربی تولید می کنند. چربی تولیدی در سلولهای مغز، همانند عایق و روکش در اطراف اعصاب مغز عمل می کند. در بیماری ام اس، به دلیل تورم سلولهای مغزی این عایق محافظتی از بین می رود.

بر‌ اساس یافته‌های محققان، مصرف زعفران که حاوی کروسین است، می‌تواند تورم و فشار سلولی را که منجر به از بین رفتن عایق و تصلب شرائین در مغز می‌شود را تا حد زیادی در بیماران مبتلا به ام اس را کاهش دهد. نتایج این پژوهش در نشریه ایمونولوژی امریکا به چاپ رسید، که امیدهای تازه ای را در جهت تولید داروهای جدید برای درمان بیماری ام اس به همراه داشته است.

7. بر اساس مطالعات انجام شده توسط دانشمندان و متخصصان طب سنتی سلامتی بیماران مبتلا به “ام اس” با گیاه جینسینگ .. قابل کاهش و درمان میباشد.

ترکیبات شیمیایی جینسینگ : این گیاه دارای گلوکوزیدهای استروئیدی به نام پاناکیلون، یک ساپونین به نام پاناکسوزید یا پاناکسین، مواد صابونی، یک اسانس روغنی فرار به نام پاناسین و یک هورمون و ویتامین B و ویتامین D، ترکیبات استیلنی، استرول ها و سرانجام یک گلوکوزید به نام جینسینگ می باشد. علاوه بر این جینسنگ سرشار از ویتامین‌های A ، B6 و فلز روی است. که این گیاه در درمان و کاهش بیماری ام اس کمک شایانی میکند.

8. روزی یک مشت گیاه خرفه برای درمان ام اس؛ یکی دیگر از این درمان ها “گیاه خرفه” است. این گیاه به دلیل داشتن منیزیم به تنهایی بیماری MS را درمان می کند. چون مقدار منیزیم آن بسیار بالا است که ۳۷۵ میلی گرم منیزیم دارد، این کمپلکس های ایمنی دستگاه ایمنی بدن را تحریک کرده تا به بدن حمله کند که منجر به آسیب رساندن به بافت ها می شود.

9. یکی از گیاهان برای درمان “ام اس” که تا ۹۰ درصد بهبودی را ایجاد کرده است، یک مشت در روز گیاه گزنه می باشد. خوردن گیاه خشک گزنه میتواند در درمان ام اس بسیار موثر باشد و هروز یک قاشق چایخوری در آب میوه بریزید و میل کنید.

10. بیماری ام اس با کندر قابل درمان است، براساس آخرین تحقیقات انجام شده بر روی گیاه کندر مشخص شد که روزی ۵ عدد از این گیاه قابلیت درمان بیماری ناعلاج ام اس را دارد. هم اکنون در آلمان از این دارو برای درمان بیماری ام اس و همچنین درمان سرطان مغز و جلوگیری از خونریزی روده استفاده می کنند.

با توجه به اینکه عوارض التهابی در سلول های مغز علت اصلی بیماری ام اس شناخته شد به گونه ای که باعث خونریزی و التهاب در مغز بیماران میشود، به همین دلیل از گیاه کندر برای مهار پروستو گرانیت ها لونکوترین التهابات مغز استفاده شود که به درمان بیماری ام اس کمک زیادی میکند، همانطور که میدانیم هم اکنون بیماران ام اس با داروهای اینترفرون درمان می شوند که به خاطر هزینه های سنگین آن با مشکلاتی مواجه شده اند. بنابراین میتوانیم از گیاه کندر در قالب کپسول برای این بیماران استفاده کنیم.

11. یکی از میوه های موثر که در این زمینه توانسته درمان کننده خوبی باشد آناناس است. این میوه به خاطر داشتن آنزیم های پانکرناتین ملامین، مولکول های پروتئین را شکسته و علاوه برخاصیت ضدالتهابی، به کاهش میزان کمپلکس های ایمنی در گردش خون کمک می کند. بالا بودن میزان کمپلکس ها در گردش خون در بیماریهای خودایمنی چون ام اس دیده میشود. آنزیم های موجود در آناناس مانع حملات ناشی از بالا بودن کمپلکس ها می شود.

12. استفاده روزانه مبتلایان به ام اس از گیاه شاهدانه موجب کاهش لرزش های ناشی از این بیماری می شود و اثرات درمانی نسبتا مفیدی دارد به بیماران توصیه میکنیم؛ یک قاشق چایخوری از این گیاه را بو نداده با آب مخلوط کرده و مصرف کنند شاهدانه میتواند در کاهش لرزش های ناشی از این بیماری بسیار موثر باشد .

درمان دارویی ام اس

معمولاً ام‌اس بر اساس نشانه‌ها و علائم و نتایج آزمایش‌های پزشکی تشخیص داده می‌شود. قبل ترها درمانِ مشخصی برای “بیماری ام‌ اس” وجود نداشت تا اینکه محققانِ کانادایی موفق به درمانِ آن شدند. درمان‌های موجود به منظور بهبود عملکرد بدن پس از هر حمله و جلوگیری از حملات جدید صورت می‌گیرد. اگرچه داروهایی که برای درمان ام‌اس تجویز می‌شود اندکی موثرند اما دارای اثرات جانبی هستند و تحمل آن دشوار است.

با وجود اینکه شواهدی در مورد اثربخشی درمان‌های جایگزین ام‌ اس وجود ندارد، بسیاری از مردم به دنبال آن درمان‌ها هستند. پیش‌بینی نتیجه دراز مدت درمان بسیار دشوار است، اما نتیجه قابل قبول بیشتر در زنان، افرادی که در سنین پایین‌تر به این بیماری مبتلا شده‌اند، افرادی که در آن‌ها دوره‌های عود مشاهده می‌شود و افرادی که آن‌ها در مراحل اولیه حمله‌های کمی را تجربه کرده‌اند مشاهده می‌شود.

در حال حاضر تحقیقاتی برای یافتن درمان‌های موثرتر، بهتر، و قابل تحمل تر برای ام‌اس عودکننده ، فروکش‌کننده در حال انجام است. داروهای موجود برای “درمان ام اس” از نظر کاربرد به سه گروه اصلی تقسیم‌بندی می‌شوند:

برای حملات بیماری: برای این نمونه می‌توان از ایمونوگلوبین وریدی و تعویض خون نام برد.

برای کنترل علائم بیماری: بیش از سی داروی مختلف به این منظور به‌کار می‌روند. مثلاً از آمانتادین برای درمان خستگی و از باکلوفن برای مقابله با سفتی عضلانی (اسپاسم) استفاده می‌شود.

برای کنترل سیر بیماری: از این گروه می‌توان به انترفران‌ ها، گلاتیرامراستات: (کوپاکسون)، میتوکسانترون (نوانترون)، ناتالی زوماب (TYSABRI)، داروی GILENYA (فینگولی مود) اشاره کرد.