“درمان خانگی بواسیر” + درمان گیاهی بیرون زدگی بواسیر “هموروئید”

روشهای درمان گیاهی بواسیر و درمان خانگی هموروئید
روشهای درمان گیاهی بواسیر و درمان خانگی هموروئید

بواسیر یا هموروئید چیست؟

هموروئید یا “بواسیر” یک بیماری دردناک ناشی از ورم رگ‌های انتهای مقعد است. زمانی که صحبت از این بیماری می‌شود انگشت اتهام به سوی مواد غذایی نامناسب، بی تحرکی و نشستن های طولانی مدت می رود. دلیل بواسیر هر چه که باشد مصرف مواد غذایی مناسب مانند: میوه ها، سبزیجات و غلات کامل که باعث دفعِ راحت می شود و همچنین مصرف مواد غذایی مناسب برای تقویت رگ‌ها می‌تواند در کاهش درد و تسکین این بیماری موثر باشد.

اگر بواسیر در مراحل پیشرفته باشد و دچار بیرون زدگی شود “درمان با لیزر” سریع ترین و قطعی ترین روش درمان این بیماری است که می توان با نظر پزشک از آن استفاده نمود. درمان هموروئید با لیزر بدون درد و خونریزی انجام می گیرد.

هموروئیدکتومی همان جراحی سنتی بواسیر است که تحت بی حسی یا بی هوشی انجام می گیرد. هموروئیدکتومی تنها برای بواسیر های پیشرفته کاربرد داشته و نمی توان آن را به عنوان درمان سریع بواسیر به شمار آورد.  انجام عمل جراحی به جز در مواردی محدود صورت نمی گیرد زیرا همراه با درد و عوارض مختلفی است. اما اگر بیماری در مراحل اولیه خود باشد میتوانید با بهترین درمان های خانگی بواسیر (هموروئید)، بیماری خود را درمان کنید.

داشتن تغذیه ی مناسب و سرشار از فیبر و همچنین پرهیز از مصرف مواد غذایی نفاخ و یبوست آور و نوشیدن مایعات جزو روش‌های طبیعی و کارساز برای کاهش علائم بیماری بواسیر است.

مواد غذایی مناسب برای کاهش علائم و درمان بواسیر “هموروئید”

  • فندق افسونگر (هاماملیس انجیلی)

فندق افسونگر یک نوع گیاه است که برای کاهش خارش و درد (دو نشانه مهم بواسیر) بسیار موثر هستند. این گیاه ضد التهاب، قابض، بند آوردنده خونریزی است که همانند یک ماده ضد التهابی طبیعی عمل می کند و در نتیجه توانایی این را دارد که تورم  بدن را فرو بنشاند. فندق افسونگر را به حالت مایع می توان خریداری کرد و به صورت مستقیم بر روی هموروئید کشید. از این گیاه در اکثر محصولات بهداشتی مثل دستمال های مرطوب و صابون ها با خاصیت ضد خارش استفاده می شود.

  • سرکه سیب

برای بواسیر بیرونی یک توپ پنبه را به سرکه سیب آغشته کنید و در منطقه ملتهب فشار دهید ابتدا احساس سوزش خواهید کرد این کار را چند بار در روز تکرار کنید تا تورم شما کاهش یابد
در مورد بواسیر داخلی، اضافه کردن یک قاشق چای خوری سرکه سیب به یک لیوان آب و نوشیدن آن حداقل دو بار در روز. برای طعم آن می توانید مقداری عسل اضافه کنید.

  • انجیر

چند انجیر خشک را با آب گرم بشویید و شب آن را خیس نمایید. صبح انجیر و آبی که انجیر در آن خیس خورده را میل نمایید. خوردن انجیر هنگام عصر نیز مفید میباشد. خوردن انجیر زمانی اثرگذار است که چندین هفته خوردن آن را ادامه دهید. دانه های ریز انجیر باعث تحریک روده و حرکت مدفوع میشود .

  • مواد غذای حاوی ویتامین K

ویتامین K برای انعقاد خون لازم و ضروری است. مواد غذایی حاوی این ویتامین در صورت بواسیر خونی مفید است. از بین این مواد غذایی می توان به سبزیجات دارای برگ سبز، اسفناج، کلم پیچ، کاهو، مارچوبه و غیره اشاره کرد. توصیه می کنیم خانم‌ها روزانه 90 میکروگرم و آقایان روزانه 120 میکروگرم از این ویتامین را مصرف کنند که به راحتی با مصرف اسفناج، برگ شلغم یا بروکلی و مواد غذایی اشاره شده تامین می شود. توجه داشته باشید که چای سبز نیز یکی از دیگر از منابع ویتامین K است.

  • پسلیوم یا اسفرزه

اگر به هر دلیلی نمی توانید روزانه هفت واحد میوه و سبزیجات و غلات کامل مصرف کنید می توانید از ملین های گیاهی مانند اسفرزه استفاده کنید. توصیه می کنیم که روزانه بین 1 تا 3 قاشق غذاخوری اسفرزه را در آب حل کرده و میل کنید، اسفرزه برای کاهش درد و رفع خارش و قطع خونریزی بواسیر موثر است.

  • روغن زیتون

روغن زیتون دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی بوده و بیشتر برای درمان هموروئید خارجی مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن خاصیت ارتجاعی رگ های خونی را افزایش داده و بدین ترتیب به کاهش التهاب و کوچک کردن اندازه رگ های خونی متورم در مجرای مقعد کمک خواهد کرد.

روزانه یک قاشق غذاخوری روغن زیتون مصرف نمایید. روغن زیتون به کاهش التهاب کمک نموده و چربی های غیراشباع آن عملکرد سیستم دفع مدفوع را بهبود می بخشد و یا اینکه آب مقداری برگ آلو را گرفته و آن را به روغن زیتون اضافه کنید. این ترکیب را برای درمان هموروئیدتان استفاده نمایید. این ترکیب درد و تورم شما را بهبود خواهد بخشید.

  • مواد غذایی حاوی فیبر

عدم جذب فیبر کافی مانع از عبور مدفوع در روده ها شده و فشار زیادی به فرد تحمیل می کند. بنابراین بهتر است جذب فیبر را افزایش دهید. سبوس ها از قبیل سبوس گندم، سبوس جو دوسر و غیره، میوه ها و سبزیجات تازه و غلات برای شما مفید خواهد بود.

  • مصرف ویتامین C

ویتامین C باعث کاهش التهاب شده و به احیای بافت‌های همبند مجاور واریس هموروئید و تقویت عروق کمک می کند. مصرف پرتقال و موز به دلیل دارا بودن ویتامین C فراوان و مواد معدنی باعث تقویت بافت ها می شود و برای بیماران هموروئیدی مناسب خواهد بود.

  • آبلیمو

مقداری پنبه را به شکل توپ در آورید سپس آب لیمو تازه را گرفته و به آن آغشته کنید حال به مقعد بمالید احتمالا احساس سوزش کنید اما باعث رهایی شما از درد خواهد شد، و یا اینکه آب نیمی از لیمو را در یک فنجان شیر گرم مخلوط کنید و هر سه ساعت یک بار بنوشید.

  • بهترین میوه برای درمان بواسیر

آلوی برقانی به عنوان سیب سرخ شناخته شده ومصرف آن به مدت دوالی سه ماه دردرمان این بیماری مؤثر میباشد. مصرف این میوه یکی از مؤثرترین راههای درمان بواسیر خونی میباشد.

  • آلوئه‌ورا

ژل آلوئه ورا می توان از داروخانه ها تهیه کرد و یا به صورت مستقیم از خود گیاه آلوئه ورا گرفت. این گیاه خاصیت ضد التهابی دارد. از ژل آلوئه ورای خالص برای درمان بواسیر خود استفاده کنید. عده ای به آلوئه ورا حساسیت دارند، برای تشخیص این نوع آلرژی می توان مقداری ژل آلوئه را بر روی پوست خود مالید و 24 الی 48 ساعت صبر کرد. اگر واکنشی ندیدید می توانید از آلوئه برای درمان هموروئید کمک بگیرید.

  • دانه انبه

دانه انبه دردرمان این بیماری مفید میباشد . باید به شیوه ای صحیح آنرا خشک کرده و پودر نمائید و در محلی تمیز و خشک نگهداری کنید. یک یا دو قاشق پودر انبه را دوبار در روز مصرف نمایید خوردن آن باعث کاهش ورم میشود .

  • مصرف مایعات

سعی کنید روزانه 8 الی 10 لیوان آب بنوشید. مصرف کافی آب به پاک کردن سیستم داخلی و آب رسانی به تمام بدن شما کمک خواهد کرد. همچنین سبب نرم شدن مدفوع شما می شود . هرگز مصرف نوشیدنی‌های الکلی و کافئین‌دار را جزء مصرف آب روزانه‌تان به حساب نیاورید، چون این‌گونه نوشیدنی‌ها ادرارآور هستند و باعث دفع آب از بدن می‌شوند.

  • وان آب گرم با نمک اپسوم

استفاده از وان آب گرم برای تسکین ناراحتی و سوزش ناشی از هموروئید مفید است. قرار گیری شما در وان آب گرم به مدت زمان 20 دقیقه بعد از هر بار اجابت مزاج بالاترین تاثیر را در کاهش علائم هموروئید خواهد داشت. اگر وان ندارید از sitz bath  استفاده کنید. این وسیله مانند یک تشت پلاستیکی کوچک است و بر روی صندلی توالت فرنگی جا می گیرد.

درمان هموروئید با روشهای خانگی و بهترین درمان ها برای بواسیر
درمان هموروئید با روشهای خانگی و بهترین درمان ها برای بواسیر
  • کرم Preparation H

کرم Preparation H در هر داروخانه ای بدون نسخه ارائه می شود. برخی از این پماد ها برای کاهش تورم و درد هموروئیدی تان بسیار موثر هستند. با این حال اگر از مصرف کنندگان یک کرم حاوی هیدروکورتیزون هستید ، بهتر است هربار بیش تر از یک هفته متوالی از آن مصرف نکنید.

  • کمپرس سرد

جهت کم کردن ورم در ناحیه مقعد هر دفعه به مدت زمان 15 دقیقه بر روی آن یک کمپرس سرد یا بسته یخ بگذارید. این راه حل  برای هموروئید های بزرگ و دردناک توصیه می شود. بهتر است یخ را  داخل یک حوله کاغذی یا یک پارچه قرار دهید و بخاطر داشته باشید هیچ وقت یک چیز منجمد را به طور مستقیم بر روی پوست خود قرار ندهید.

  • روغن نارگیل

استفاده مستقیم روغن نارگیل بر روی بواسیر یا هموروئید و سپس تکرار آن بعد از هر بار شست‌وشو، روشی مؤثر در فروکش علائم آزاردهنده و بهبود سریع‌تر بیماری بواسیر بحساب می آید.

  • فعالیت های بدنی

ورزش کردن و بی تحرک نبودن به مدت طولانی برای شما مفید خواهد بود. برای مقابله و کاهش عوارض بواسیر لازم است که تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کرده و سالم تر زندگی کنید. نشستن و یا سرپا ماندن های طولانی مدت باعث فشار مضاعف به عروق همورئیدی می شود. اگر شغل تان ایجاد می کند که زیاد پشت میز بنشینید توصیه می کنیم که هر از گاهی از جایتان بلند شده و قدمی بزنید و به طور کلی از نشستن های طولانی مدت بپرهیزید.

همچنین توصیه ما به شما این است از لباس های زیر پنبه ای استفاده کنید. این نوع جنس لباس در درمان بواسیر تاثیر فوق العاده ای دارد، اما بخاطر داشته باشید جهت کاهش دادن تحریک پوست از شوینده های معطر یا نرم کننده های پارچه استفاده نکنید.

نتیجه گیری

به طور کلی هموروئید بیماری شایعی است که به راحتی میتوانید از وقوع آن و یا شدیدتر شدن آن پیشگیری کنید. خوردن غذاها و گیاهان غنی از فیبر نظیر میوه جات، سبزی تازه و حبوبات (گندم، ذرت و…) میتوانند احتمال ابتلا به بواسیر را به شدت کاهش دهند. همچنین نوشیدن مقدار کافی از آب به صورت روزانه و داشتن فعالیت های بدنی و ورزشی تاثیر بسیار مثبتی برای جلوگیری از ابتلا به هموروئید خواهند داشت.

اضافه وزن می تواند بر مقعد فشار بیشتری را وارد کند. شاید تا کنون از مضرات اضافه وزن بسیار شنیده باشید اما اکنون و با دانستن احتمال ابتلا به یبوست و به تَبَعِ آن بواسیر حتما در هفته 150 دقیقه تحرک بدنی را در فهرست کارهای خود بگنجانید.