درمان بیماری های کبد + مهمترین علایم + تشخیص و پیشگیری کبد چرب

علائم بیماری کبد چیست و راه های پیشگیری و درمان بیماری کبد
علائم بیماری کبد چیست و راه های پیشگیری و درمان بیماری کبد

درد کبد در کجای بدن احساس میشود؟

درد کبد معمولا در سمت راست بالای شکم و درست زیر دنده ها احساس می شود و می تواند منجر به درد پشت شود. درد کبد معمولا با درد کلیه یا شکم اشتباه گرفته می شود و به محض مشاهده مراجعه به پزشک الزامی است.

زرد شدن پوست و چشم، شکم درد مزمن، تورم شکم، خارش مداوم پوست، ادرار تیره، مدفوع کم رنگ یا خونی، خستگی، تهوع، کبود شدن پوست و از دست دادن اشتها، “مهمترین علایم بیماری های کبد” هستند.

علائم بیماری و مشکلات کبدی چیست؟

  • حالت تهوع

استفراغ و درد در قسمت راست و فوقانی حفره ی شکمی.

  • یرقان

یرقان یا زردی که در آن پوست بیمار به دلیل افزایش بیلی روبین در خون به رنگ زرد در می آید.

  • بوی بد دهان

نفس این بیماران بوی چرک و کپک زدگی می دهد. بوی بد دهان معمولا قبل از علائم واضح تر بیماری بروز می کند.

  • بوی نامطبوع بدن

بیماری کبد غلظت و ترکیب عراق را تغییر می دهد و عرق بوی چرک می گیرد.

  • مدفوع بد رنگ

رنگ مدفوع در افراد سالم قهوه ای رنگ است. کم رنگ شدن مدفوع می تواند نشانه ی مسدود شدن مجاری صفراوی یا بیماری کبدی باشد.

  • متورم شدن شکم

تورم شکم می تواند یکی از علائم ناراحت کننده ای که باعث درد می شود باشد. این اتفاق می افتد که مایعات در شکم حفظ شود. در بعضی موارد ، شکم شما می تواند آنقدر ورم کند که به نظر می رسد باردار هستید. همچنین ممکن است پاها و مچ پا متورم شود.

  • خونریزی و کبودی

اگر کبد آسیب دیده دارید، تولید پروتئین متوقف می شود یا کندتر می شود. باعث لخته شدن خون می شود. به همین دلیل افرادی که آسیب کبدی دارند ، راحت تر از یک فرد سالم خونریزی یا کبود می شوند.

عوامل بروز مشکلات کبدی چیست؟

مهم ترین عواملی که موجب بروز بیماری ها و ناراحتی های کبدی می شوند شامل ویروس های هپاتیت A، B و C، مصرف الکل و استفاده زیاد از داروهای مسکن هستند.
اگر کبد آسیب شدید ببیند، بدن به جای رد کردن خون از کبد، دوباره خون را به این عضو بازمی گرداند و این امر باعث می شود که خون در مری و مجاری گوارشی وارد شود و در نتیجه مدفوع یا استفراغ بیمار خونی می شود.

کبد چرب چیست؟

با توجه به گزارش محققان کلینیک کلیولند آمریکا، وجود چربی در کبد طبیعی است ولی زمانی که این میزان افزایش یابد، عارضه ای به نام کبد چرب به وجود می آید. دو نوع کبد چرب الکلی و غیر الکلی وجود دارد.

کبد چرب الکلی به دلیل مصرف الکل بوجود می آید. چاقی، رژیم غذایی نامناسب، دلایل ژنتیکی و هپاتیت، زمینه را برای کبد چرب غیر الکلی فراهم می کنند. کاهش وزن، زردی و خستگی مزمن، از مهمترین علایم کبد چرب هستند. دیابت، اضافه وزن، کلسترول و تری گلیسیرید بالا، احتمال این عارضه را افزایش می دهند.

علت ابتلا به کبد چرب چیست؟

چاقی و اختلال در چربی های خون، بیماری دیابت، مصرف مشروبات الکلی، بدغذایی و سوء تغذیه، مصرف برخی از داروهای کورتون دار مثل پردنیزولون، داروهای ضد تشنج مانند اسیدوالپروئیک و مصرف بی رویه هورمون ها از جمله علل ابتلا به بیماری کبد چرب هستند.

چه مواد غذایی برای درمان کبد چرب مناسب هستند؟

انواع سبزیجات مانند: گریپ فروت، گردو، لیمو، آووکادو، پیاز، چای سبز، سیر، چغندر، سبزیجات با برگ های سبز پررنگ و زردچوبه مهمترین غذاهایی هستند که کبد را سالم نگه می دارند

استفاده از غذاهای آماده و حاضری، الکل و سیگار، روغن و غذاهای سرخ کرده و عدم تحرک، مهمترین دلایل آسیب به کبد هستند.

علائم مسمومیت کبدی کدامند؟

  • افزایش وزن غیر قابل توضیح
  • احساس سرگیجه و نشانه های آلرژی مانند خارش، سردرد و گیجی
  • خستگی مزمن
  • تعریق بیش از حد و بوی بد بدن
  • پدیدار شدن آکنه روی پوست بدن
  • بوی بد دهان

راههای درمان بیماری های کبد چیست؟

کبد چرب درمان دارویی خاصی ندارد. تغییر در شیوه زندگی، درمان اصلی و راه پیشگیری این بیماری است. فردی که به چاقی مبتلاست، با کمی کاهش وزن بهبود می یابد. مطالعه های مختلف نشان داده اند اگر این افراد 5 تا 10 درصد وزنشان را کاهش دهند، آنزیم های کبدی به حد طبیعی بازمی گردد. لازم است فرد مبتلا به متخصص تغذیه مراجعه کند و رژیم غذایی خاصی داشته باشد تا هرچه سریع تر بهبود یابد.

نکات کلیدی درباره مشکلات کبد

1- هیچ وعده ی غذایی حتی شام را حذف نکنید. فقط کافی است غذاهای سبک تری را انتخاب نمایید. حذف وعده های غذایی کار را خرابتر می کند.

2- به طور کلی کاهش مصرف گوشت، چربی و مواد قندی و مصرف بیشتر میوه و سبزیجات بسیار مفید است.

3-  در مصرف مکمل ها احتیاط کنید؛ چرا که مثلا مصرف بی رویه و بی قاعده ی ویتامین A می تواند یک عامل محرک برای ابتلا به بیماری کبد چرب باشد که در نهایت فرد را با خطر رسوب چربی در بافت های کبد و اختلال در عملکرد این عضو رو به رو می کند.

4- معمولا مردم خودسرانه و بدون رعایت شیوه و میزان صحیح مصرف، استامینوفن را به‌عنوان مسکن و تب‌بر استفاده می‌کنند. حدود 450 داروی حاوی پاراستامول وجود دارد که مردم بدون‌تجویز پزشک و نا‌آگاهی از عوارض احتمالی به سراغ آنها می‌روند که متأسفانه مصرف آنها ممکن است به آسیب‌های کبدی منجر شود.