بسیاری از ما به دلیل مشغله های زیاد کاری و مسئولیت هایی در زندگی احساس خستگی، کلافگی و استرس زیادی می کنیم و در نتیجه خیلی راحت به مسائل منفی توجه می کنیم و افکار منفی به درون مغز راه پیدا می کنند.
مثبت اندیشی یکی از الگوهای رفتاری سالم در جامعه است. با توجه به اینکه آینده هر شخص تا حد بالایی به نگرش او بستگی دارد مثبت اندیشیدن می تواند مقدمات موفقیت و کامیابی را برای او فراهم کند.
البته لازم به ذکر است که تنها مثبت اندیشی لازمه کار نیست بلکه به این معنی می باشد که نگرش مثبت در زندگی می تواند انسان را به سمت کامیابی سوق دهد.
مثبت اندیشیدن این روزها شده یک عبارت کلیشه‌ای. همه جا حرف از مثبت اندیشیدن هست اما فقط در حد حرف است، هیچکس روش آن‌را نمی‌‌گوید. در این مقاله راههای عملی و موثر برای داشتن یک نگرش مثبت در زندگی، به شما ارائه خواهد شد.
مثبت اندیشی فواید بسیار زیادی مانند بالا بردن اعتماد به نفس و سلامت روانی ، ارتقای سلامت فیزیکی دارد . شما می توانید با مطالعه این بخش از موفقیت در نمناک زمانی که در موقعیت هایی قرار می گیرید که افکار منفی به ذهنتان راه می یابد راه هایی برای رسیدن به مثبت اندیشی بیابید.
روش های مثبت اندیشی
روش های مثبت اندیشی
با توجه به اینکه ذهن قدرت بالایی دارد مثبت اندیشی در بسیاری از مواقع غیرممکن ها را ممکن می کند! طبق تحقیقات، نگرش و تفکرات ما تکلیف آینده مان را مشخص می کند. به این معنی که مثبت اندیشی می تواند زمینه های اتفاقات مثبت در زندگی ما را فراهم کند.
واقعیت به خودی خود نه منفی و نه مثبت است. به این معنا که هرچه بیشتر مثبت اندیش باشیم، واقعیت نیز مثبت‌تر خواهد بود و این گونه است که معجزه‌ای رخ خواهد داد و سرنوشت گونه ای دیگر خواهد شد.

روش های مثبت اندیشی

با دوستان و آشنایانی معاشرت کنید که مثبت اندیش هستند

اجازه ندهید افکار منفی دیگران بر شما تأثیر بگذارد و روحیه شما را تضعیف کند. با این کار شما می توانید هم به اطرافیان خود کمک کرده و هم روحیه مثبت اندیشی خود را تقویت می کنید.

اولین چیزی که نیاز دارید این است که دوستان و اطرافیان خود را تغییر دهید. اگر با افراد منفی باف همراه هستید به خاطر داشته باشید که منفی بافی مانند عفونت و مسری است.

پس یکی از نکات مهم در مثبت اندیش شدن این است که افراد مثبت اندیش را بیابیم و ببینید که آن‌ها همواره لبخند به لب دارند و می‌توانند به دل‌ها راه یابند.

 باید بپذیرید که مشکل دارید

شما مشکل دارید زیرا هنگام رویداد اتفاقات بد افسردگی پیدا می کنید وافکار منفی به سراغ شما می آید. نپذیرفتن مشکل تنها منجر به بدتر شدن وضعیت شما می شود.

اگر ما باوری را بارها و بارها در وجودمان تکرار کنیم، هر روز و هر آن، ذهن ناخودآگاه ما نیز آن را جذب خواهد کرد و مغز ما نیز مطابق همان مورد عمل خواهد کرد.

یکی از مهمترین اقدامات برای اصلاح تفکرات نادرست و منفی، مرور و مشخص کردن واقعیات و تحریفات است. ممکن است بخشی یا بسیاری از نگرش های ما نسبت به محیط اشتباه باشد که با تصحیح خطاهای شناختی و تعمیم دادن آنها می توان قدمی بزرگی در این زمینه برداشت.

همچنین لازم به ذکر است با مرور و بررسی دیدگاه های شخصی نسبت به مسائل مختلف این مشکل قابل حل است.

هرچه بیشتر مطالب منفی بخوانیم و ببینیم، منفی باف تر خواهیم شد
هرچه بیشتر مطالب منفی بخوانیم و ببینیم، منفی باف تر خواهیم شد

مغز انسان تمایل طبیعی به تفکر بیش از حد دارد زیرا افکار و خاطرات ما به طور ذاتی به یکدیگر مرتبط هستند پس وقتی پذیرفتید بیش از حد فکر می کنید، خود را ببخشید. به همین خاطر هنگام رخ دادن پیش آمد بد افکار منفی زیادی که با آن موضوع مرتبط نیستند نیز به ذهن راه پیدا می کند .

هنگامی که روحیه تان ضعیف است اجازه ندهید افکار و احساسات منفی آزارتان بدهند. حتی تنها برای چند ساعت در روز افکار منفی را از خودتان دور کنید و فقط روی جوانب مثبت زندگی تان تمرکز کنید.

هرچه بیشتر مطالب منفی بخوانیم و ببینیم، منفی باف تر خواهیم شد

پس نکته مهم اینکه افراد مثبت اندیش را در اطراف خود تشخیص داده و با آن‌ها همنیشینی کنیم. حتی در رسانه‌های اجتماعی مجازی نیز همین مسئله را رعایت کنیم. از بلاک کردن افراد منفی باف اصلاً هراس به خود راه ندهید. این زندگی شماست و نیازی نیست از رویکرد اشتباه دیگران که بر شما اثر می‌گذارد بهراسید.

اعترافات، افکار مثبتی هستند که شما با صدای بلند میگویید تا خودتان را تشویق و ترغیب کنید. اعتراف شما میتواند هر چیزی باشد، از جمله‌ی «من یک روز خوب خواهم داشت» گرفته تا نقل ‌قول مورد علاقه ی خودتان.

اینکه روز خود را چگونه آغاز نمایید، نشان دهنده این خواهد بود که بقیه روزتان چگونه خواهد شد. این دست خود شماست. اگر با افکار هراسان از بیدار شوید و بگویید هیچ اتفاق خوشایندی در این روز رخ نخواهد داد، حتی اگر اتفاق خوشایندی هم رخ دهد اما فیلتر ذهنی شما مانع از دیدن آن رویداد خوشایند خواهد بود.

کنترل تنفس که به شما آرامش می دهد

ساده ترین راه حل افراد در این مواقع ، کنترل تنفس که به شما آرامش می دهد و سبب ارتباط شما با زمان حال و طبیعت پیرامونتان می شود. هنگامی که ذهن ما به افکار منفی می پردازد، کنترل ذهن مشکل است ولی در این زمان به آرامش ذهنی و بدنی احتیاج داریم.

شاکر و مهربان و مثبت باشیم

اگر نفرت را به جهان ببخشیم، باز هم آن را دریافت خواهیم کرد. پس شاکر و مهربان و مثبت باشیم. به افراد بی خانمان کمک کنیم، به افراد نیازمندِ کمک در وسایل عمومی یاری برسانیم. از حس تشکر آن‌ها را جذب کرده و از آن استفاده کنید. باز زبان شکرگزاری سخن بگوییم.

اگر در ترافیک گیر افتاده‌اید، به این مزیت فکر کنید که الان چه زمان خوبی برای گوش دادن به پادکست مورد علاقه‌ام هست. یا اگر مغازه‌ی همیشگی که از آن خرید می‌کنید، مواد غذایی مورد نیاز شما را ندارد به این فکر کنید چه خوب است که به یک مغازه جدید سر خواهم زد و تجربه جدیدی کسب خواهم نمود.

در زندگی ما با همهٔ سختی‌ها و کمبودها، نکته‌ها و نعمت‌های بسیاری وجود دارد که شایسته تشکر و تقدیر است. هر صبح، به خودتان پنج دقیقه فرصت بدهید و این نعمت‌ها را به ذهن بیاورید و به خاطر وجود آن‌ها خداوند را شکر کنید.

چیزی را امتحان کنید که همیشه خواسته اید انجام دهید.
چیزی را امتحان کنید که همیشه خواسته اید انجام دهید.

گامی به عقب برگردید و ثانیه‌ای به این فکر کنید

گامی به عقب برگردید و ثانیه‌ای به این فکر کنید، که چگونه به این جا رسیده‌اید و چه مسیری را طی کرده‌اید. شما قهرمان زندگی خود بوده‌اید؛ زندگی شما پر از موفقیت‌های کوچک است پس به خودتان اجازه ندهید که این شادی از شما گرفته شود.

چیزی را امتحان کنید که همیشه خواسته اید انجام دهید.

وقتی از انجام دادن کاری خوشحال می شوید و به انجام آنچه که دوست دارید ادامه میدهید، احساس نشاط پیدا میکنید.این تجربه را از خودتان دریغ نکنید که در تاریک‌ترین موقعیت‌های زندگی نیز به دنبال یک طنز باشید.

به خودتان یادآوری کنید این اتفاق ناخوشایند، انتهای خوبی خواهد داشت و سعی کنید مثل یک لطیفه‌ی خنده دار به آن بخندید. جدی نگیرید. آن روی مضحک چیزهای جدی را نگاه کنید نه آن روی تاریکش را. مثلا به شما می‌گویند اخراج شدید، به این فکر کنید که چه شغل مسخره‌ای بود و شروع کنید به دیدن مضحک‌ترین قسمتهای آن شغل. سپس به یک شغل دیگر فکر کنید که قرار است در آینده داشته باشید.

پس برای خود دفترچه برنامه ریزی تهیه کرده و اهداف خود را در آن یادداشت کنید. حتی اهداف کوچک خود را در آن بنویسید و پس از رسیدن به آن‌ها، تلاش و مثبت اندیشی خود را ارج بنهید و به خود آفرین بگویید.

پرهیز از اشتباهات گذشته و پیدایش دید مثبت

این گفتهٔ چرچیل را شنیده‌اید که می‌گوید: «ما نیمی از عمر خود را در نگرانی برای باقی عمر خود می‌گذرانیم». زمانی که نگرانی به سراغ شما می‌آید به خودتان بگویید که منطقی باشید.

سپس به این گفته فکر کنید و از خود بپرسید که آنچه را در گذشته نگرانی آن را داشته‌اید چقدر تحقق یافته است؟ به جای این افکار بیهوده، به چیزهایی فکر کنید که رخ خواهد داد.

هنگامی‌که برای افراد منفی‌باف، حادثهٔ ناگواری رخ می‌دهد، آن‌ها نقش قربانی را به خود می‌گیرند و همین نقش را بازی می‌کنند و معمولاً می‌گویند:«چرا همیشه برای من این اتفاق می‌افتد؟» اما همین حوادث ناگوار برای افراد مثبت اندیش هم می‌افتد و افتاده است.

مثبت فکر کردن به معنای انکار اشتباهات تان نیست. به جای این کار، برای فکر کردن به مسائلی که شما را به موقعیت کنونی تان کشانده است به خودتان کمی زمان بدهید تا در آینده از اشتباهات مشابه پرهیز کنید و دید مثبت تری نسبت به آینده داشته باشید.

این جمله که در زمان حال زندگی کنید، تبدیل شده به یکی دیگر از جملات کلیشه‌ای و تکراری. معنی خودش را از دست داده. زندگی در زمان حال به معنای این نیست که فقط برای امروز یا برای این ساعت زندگی کنید.

گذشته ای را که پشت سر گذاشته اید، را نمی توانید تغییر بدهید پس هرگاه درباره ی گذشته افکار منفی به سراغ تان آمد ، افکار مثبت درباره ی آینده را جایگزین آنها کنید.