طرز پخت “زرشک پلو با مرغ” + “طرز تهیه زرشک پلو” در خانه

زرشک پلو با مرغ مجلسی,طرز تهیه زرشک پلو با مرغ
زرشک پلو با مرغ مجلسی,طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

مواد لازم تهیه زرشک پلو با مرغ

برنج:     یک کیلو
مرغ پاک کرده:   1 عدد در حدود 1.5 تا 2 کیلو
زرشک پاک کرده:     100گرم
زیره:     1 تا 2 قاشق سوپخوری
زعفران سائیده:   یک قاشق چایخوری
روغن:    150 گرم
کره:    100 گرم
شکر:     2 تا 3 قاشق سوپخوری

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

ابتدا برنج را در آب و نمک خیس کرده، بعد مرغ را بشویید و با یکی دو عدد پیاز خرد کرده و یکی دو پر سیر و دو لیوان آب و کمی نمک بگذارید بپزد،به طوری که زیاد له نشود و پس از پختن به اندازه نصف لیوان آب داشته باشد. آب مرغ را از صافی رد کرده ، زعفران را در کمی آب جوش حل کنید.

نیمی از زعفران و نیمی از روغن را با آب مرغ مخلوط کرده و بگذارید یک جوش بخورد. زرشک را شسته و در صافی بریزید که آب آن گرفته شود سپس یک قاشق روغن در تابه بریزید تا گرم شود (حرارت باید ملایم باشد) بعد زرشک را در روغن کمی سرخ کرده، شکر را در زرشک بریزید و بهم بزنید تا حل شود.برنج را آبکش کنید.

بقیه روغن را با نصف لیوان آب و کمی زعفران داخل دیگ ریخته و بگذارید داغ شود. برنج را کم کم در دیگ بریزید و زیره را لابلای برنج بپاشید . قطعات مرغ را لای پلو بگذارید و دیگ را روی حرارت ملایم قرار دهید و در آن را ببندید. در دیگ که عرق کرد آب مرغ را روی برنج داده و پلو را دم کنید.

موقع کشیدن،دو تا سه کفگیر برنج بردارید و با بقیه زعفران و نیمی از زرشک مخلوط کنید . بقیه زرشک را با برنج داخل دیگ مخلوط نمایید و در دیس بکشید و قطعات مرغ را روی آن بگذارید. سپس با برنج زعفرانی مخلوط با زرشک روی مرغ را بپوشانید. کره را نیز آب کرده و روی پلو بدهید.

 

منبع:انجمن عروسانه