در این مطلب میخواهیم راهکار هایی برای رفع تلخی قورمه سبزی Ghormeh Sabzi ارائه کنیم.

اگرخورشت  قورمه سبزی ما تلخ شد باید چه کار کنیم که تلخی ان از بین برود ؟

اول باید دلایل تلخ شدن قورمه سبزی را بدانیم . ممکن است به دلایل مختلفی خورشت قورمه سبزی یا دیگر خورشت های شما کمی تلخ شود . در این صورت مطمئنا از طعم و مزه ی غذا راضی نخواهیم بود و در صدد ان برخواهیم آمد که تلخی غذا را از بین ببریم . پس باید بدانیم که چه راه حل هایی وجود دارد که با استفاده از انها طعم خورشت خود را دوباره به همان طعم و مزه ایی که مد نظرمان هست برگردانیم . همانطور که گفته شد عوامل زیادی همچون لیمو عمانی هایی که در خورشت استفاده میکنیم ( مثلا لیمو عمانی هایی که هنوز درست خشک نشده و یا هسته یا پوست ان گرفته نشده است ) ، تفت دادن زیاد از حد پیاز ها یعنی در واقع سوزاندن پیاز و تفت دادن زیاد یا سوزاندن سبزی ها همگی باعث تلخ شدن مزه ی خورشت شما میشود . پس باید در مورد این نکات دقت کنید و سبزی و پیاز را به اندازه و به مقدار کافی سرخ کنید و همچنین از لیمو عمانی های خوب و مرغوب در غذا  استفاده کنید و حواستان باشد که لیمو عمانی ها زیاد در خورشت باقی نماند که همین  کار باعث تلخ شدن خورشت شما خواهد شد . و همانطور که میدانید در همه ی دستور های مربوط به پخت قورمه سبزی امده است که از سبزی شنبلیله چه به صورت تر و تازه چه به صورت خشک اگر استفاده میکنید ، به مقدار خیلی کم استفاده کنید . استفاده ی زیاد از این سبزی در خورشت قورمه سبزی باعث تلخ شدن آن میشود ..

با قورمه سبزی تلخ شده چه کار کنیم؟ » رفع تلخی قورمه سبزی

اما زمانی که به هر دلیلی از جمله دلایل بالا Ghormeh Sabzi شما تلخ شد چه کار میکنید

در اینجا چند روش پر طرفدار و کاربردی را  برای  شما مینویسیم تا با استفاده از این روش ها غذاهای خوشمزه و خوش طعمی بپزید و نگران تلخی یا شور شدن غذای خود نباشید .

اولین روش این است  که موادی را که میدانیم باعث تلخ شدن خورشت شده است را از ان خارج کنیم .مثلا اگر میدانیم که لیمو عمانی های موجود در خورشت باعث تلخی آن شده است سریعا ان را از درون خورشت بیرون می آوریم .حداقل با این کار از تلخ شدن بیشتر خورشت جلوگیری کرده ایم .

همانطور که ابلیموی تازه به دلیل ترش بودن شوری غذا را کمتر میکند، باعث کم شدن مقدار تلخی خورشت  نیز میشود .البته بهتر است بدانید که حتما باید از آبلیموی تازه یا حتی لیمو ترش تازه استفاده کنید . آب لیموی نامرغوب و کهنه خود ممکن است عاملی برای تلخ شدن غذا شود . استفاده از آبلیموی تازه بیشتر برای رفع تلخی سبزی های درون قورمه سبزی استفاده میشود . یعنی زمانی که سبزی ها بر اثر تفت دادن زیاد تلخ شد لازم نیست سبزی ها را دور بریزیم و از اول سبزی سرخ کنیم . میتوانیم روی  همان سبزی های قبلی مقداری آبلیمو بریزیم تا تلخی و مزه ی بد آن از بین برود .

روش دیگر اضافه کردن اسفناج و گشنیز به خورشت است . همانطور که میدانید سبزی هایی مانند جعفری ، گشنیز ، اسفناج ، شنبلیله و در برخی مواقع برگ چغندر از سبزی های اصلی خورشت  قورمه سبزی هستند . اگر احساس کردید خورشت شما تلخ شده است میتوانید مقداری اسفناج و گشنیز اضافه به سبزی های دیگر و به خورشت اضافه کنید . میزان استفاده از این سبزی ها بستگی به میزان تلخی خورشت شما دارد . و در این مورد سبزی مانند گشنیز به دلیل طعم شیرینی که دارد کمک زیادی به رفع تلخی قورمه سبزی میکند .و اسفناج نیزدر  رنگ  قورمه سبزی و لعاب ان بسیار تاثیر خوبی دارد .

رفع شوری قورمه سبزی با سیب زمینی

یکی دیگر از روش هایی که هم برای رفع شوری و هم برای رفع تلخی خورشت قورمه سبزی استفاده میشود انداختن چند تکه سیب زمینی داخل خورشت است . سیب زمینی ها را هم میتوانید به صورت خام درون خورشت بریزید و بعد از حدود نیم ساعت که تلخی خورشت از بین رفت از داخل خورشت بیرون بیاورید و هم میتوانید سیب زمینی ها را پخته و له کنید و داخل خورشت بریزید .

رفع شوری قورمه سبزی با رب گوجه و آبلیمو

روش دیگر اضافه کردن مقدار نسبتا کم ( معمولا یک قاشق ) رب گوجه فرنگی با مخلوط آبلیمو درون خورشت است که به رفع تلخی قورمه سبزی کمک میکند . میتوانید به جای ابلیمو از آبغوره نیز استفاده کنید.اضافه کردن رب گوجه فرنگی تاثیر چندانی بر رنگ قورمه سبزی شما ندارد . تنها طعم و مزه ی ان را بهتر میکند .

روش دیگری که برای رفع تلخی قورمه سبزی  وجود دارد سرخ کردن یک پیاز متوسط در ظرفی جدا و ریختن آن داخل خورشت میباشد . علاوه بر پیاز میتوانید چند تکه ی کوچک هویج نیز داخل خورشت بریزید .

اگر به دلیل استفاده از آبلیمو یا آبغوره ، خورشت شما ترش شد ، میتوانید از تکه ای نبات و  مقدار کمی زعفران استفاده کرده و ان ها  را به خورشت اضافه کنید . این مواد چون شیرین هستند ترشی غذا را از بین میبرند . البته نباید به مقدار زیاد از این مواد استفاده کنید چون استفاده بیش از حد از این مواد مزه و طعم غذا را کاملا عوض میکند .

پس با استفاده از این نکات و این راهکارها که  بسیار ساده  نیز هستند بدون اضطراب غذایی لذیذ و خوشمزه بپزید .

دستور پخت زرشک پلو با مرغ Zereshk Polo – epersian food به www.epersianfood.com مراجعه کنید.