پرکاربردترین انواع چسب در کارهای هنری

پرکاربردترین انواع چسب در کارهای هنری
پرکاربردترین انواع چسب در کارهای هنری

هر فردی که در زمینه‌ی کارهای هنری فعالیت می‌کند، می‌داند که انتخاب و استفاده از نوع چسب درست برای داشتن پروژه‌های موفق، امری ضروری است. در ادامه یک لیست از چند چسب پرکاربرد در کارهای هنری را برای‌تان آماده کرده‌ایم تا جعبه ابزار خود را تکمیل کنید. برای داشتن نتایج عالی در زمینه‌ی کارهای هنری و صنایع دستی لازم است این موارد را در ذهن خود داشته باشید و بدانید هر چسبی در چه مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع چسب برای کارهای هنری

چسب یکی از ابزاری است که در کارهای هنری نقش تعیین کننده داشته و از ملزومات می‌باشد. به نظر می‌رسد خرید و انتخاب آن‌ها بسیار آسان و بدون دغدغه است. اما همه چسب‌ها یکسان نیستند و انواع متفاوتی دارند که برای امور مختلفی در هنر مناسب هستند. برای مثال برخی از آن‌ها برای منجوق‌دوزی و برخی دیگر برای ساخت کاردستی ایده‌آل هستند. برای اطمینان از انتخاب چسب مناسب برای پروژه باید با انواع آن‌ها آشنا باشید.

چسب ماتیکی

چسب ماتیکی برای ساخت کاردستی‌ها کاغذی و کارهای دقیق بسیار مناسب است. ساختن کاردستی‌های کاغذی برای کودکان بسیار لذت بخش بوده و به افزایش خلاقیت و هوش آن‌ها کمک می‌کند. اصلی‌ترین ابزار برای ساخت کاردستی انتخاب یک چسب مناسب است. چسب‌های ماتیکی یا Glue sticks یکی از این گزینه‌ها می‌باشد. چسب‌های ماتیکی شامل یک چسب جامد درون یک محفظه‌ی ماتیکی می‌باشد که با چرخاندن قسمتی از چسب ظاهر می‌شود. این چسب‌ها غیر سمی بوده و به دلیل نفوذ نکردن در کاغذ و عدم کثیف‌کاری بهترین گزینه در کارهای دستی حساس و دقیق محسوب می‌شود. چسب‌های ماتیکی گزینه‌ای مناسب برای چسباندن پاکت، کارت و کاغذ به کاغذ و استفاده کودکان برای ساخت کاردستی می‌باشند. این چسب به آسانی روی سطح کاغذ پخش شده و به سرعت می‌چسبد. ویژگی مهم این چسب امکان شستشو و پاک کردن آن با آب سرد است. بنابراین نگرانی از تماس چسب با لباس یا مبلمان خانه از بین می‌رود.

چسب‌های نواری

نوار چسب شیشه ای یکی دیگر از چسب‌های پرکاربرد در کارهای هنری و ساخت کاردستی است. این نوع چسب در صنایع مختلفی نیز استفاده می‌شود. این نوع چسب‌های به دلیل شفاف بودن برای چسباندن کاغذ در کارهای دستی بسیار پرکابرد است. اما یکی از اصلی‌ترین استفاده‌های آن در ساخت کاردستی، جوش زدن در نواحی داخلی کاردستی است. چسب نواری برای استفاده در لوازم تحریر و بسته بندی کاغذ، پلاستیک و … کاربرد دارد.

یکی دیگر از چسب‌های نواری که در برخی موارد در ساخت کاردستی و چسباندن کاغذ استفاده می‌شوند، چسب کاغذی است که قابلیت نوشتن بر روی آن وجود دارد. از این چسب دانش آموزان و دانشجویان رشته‌های مختلف برای کاربردهای گوناگون استفاده می‌کنند. این چسب در رشته‌های هنر و معماری برای ساخت ماکت کاربرد دارد.

چسب حرارتی یا تفنگی

یکی دیگر از چسب‌های پرکاربرد در ساخت کاردستی و کارهای هنری، چسب حرارتی یا تفنگی است. به این دلیل این چسب‌ها را، چسب‌های تفنگی می‌نامند که به کمک وسیله‌ای شبیه به تفنگ، کار چسباندن توسط این چسب ها انجام می گیرد.

چسب‌های حرارتی به شکل میله‌هایی استوانه‌ای شکل از جنس چسب جامد و شفاف می‌باشد که در ضخامت های مختلف ۷ و ۱۲ میلی متری ساخته می‌شوند. این استوانه‌های میله‌ای جامد در اثر حرارت دیدن آب شده و به صورت مایع چسبناک تغییر می‌یابد. چسب‌های حرارتی قدرت چسبندگی بالایی دارند و خیلی زود خشک می‌شوند. به همین دلیل کاربردهای گسترده‌ای دارند. از چسب‌های حرارتی برای چسباندن گستره وسیعی از مواد از جمله چوب، فلز، پلاستیک، شیشه، کاشی، سرامیک و چینی، کاغذ و مقوا، چرم و پارچه استفاده کرد.

چسب نواری فومی

نوار فوم یک روش عالی برای اضافه کردن بعد به پروژه‌های هنری است. همچنین استفاده از آن‌ها نیز آسان است چرا در رول‌های بزرگ و کوچک آماده‌ای قرار می‌گیرند که می‌توانید به راحتی مقدار دلخواهی را از آن‌ها جدا کنید. این چسب‌ها را می‌توان در ضخامت‌های مختلفی پیدا کرد که در اضافه کردن ابعاد به پروژه کمک می‌کنند.

چسب آکواریوم

چسب آکواریوم یا چسب سیلیکون یکی از پرکاربردترین چسب‌های صنعتی نه تنها در زمینه کارهای هنری، بلکه در امور تعمیرات، نگهداری وسایل منزل، آب‌بندی و … هستند. به دلیل خاصیت چسبندگی در شیشه و آب‌بندی آن، از آن در ساخت آکواریوم استفاده می‌کنند و به همین دلیل نام دیگر آن، چسب آکواریوم نام دارد. در پروژه‌هایی که در آن‌ها ملاک چسبیدن شیشه و جلوگیری از نشت آب یا مایع از درون درز‌ها و اتصالات می‌باشد، این چسب بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

چسب رزین

چسب رزین نوعی متریال متشکل از ماده‌‌ی شیمیایی دو جزئی است که از ترکیب رزین اپوکسی و هاردنر بتن تشکیل می‌شود. رزین ترکیبی است طبیعی یا مصنوعی که در صنعت، معماری داخلی و هنرهای تجمسی کاربرد فراوان دارد. رزین به واسطه ماده هاردنر (سفت کننده) خودش را گرفته و سخت می شود. از آنجا که رزین در آب حل نمی‌شود به عنوان یک ماده ضد آب کننده در زمینه‌های مختلف کاربرد دارد. حلال رزین الکل و استون است.

رزین‌های مصنوعی انواع مختلفی دارند. از بین آن‌ها رزین پلی استر و آپوکسی در کارهای هنری استفاده می‌شوند. از رزین آپوکسی در ساخت انواع زیورآلات رزینی به کار برده می‌شود.

اگر به  دنبال خرید چسب و یا دیگر محصولات صنعتی هستید بهتر است که کمی دست نگه داشته و سری به سایت ویترین نت با آدرس www.Vitrinnet.com  بزنید. این سایت این امکان را برای شما فرآهم کرده است که بتوانید اجناس خود را بدون واسطه به مشتریانتان ارائه دهید و یا به صورت مسقتیم جنس مورد نظرتان را از تولیدکنندگان خریداری نمایید.

همچنین شما در این سایت این امکان را دارید که با تولید کنندگان و ارائه دهندگان خدمات مختلف آشنا شده و به صورت مستقیم با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.