کتاب سبز، داستانی برگرفته از یک اتفاق واقعی است که یک درام کمدی است که به گفته منتقدان فیلمی کمدی درامِ حال خوب کن است. این فیلم روایت یک سفر جاده‌ای در دهه 60 ایالت متحده آمریکا است که از شمال این کشور شروع می‌شود و تقریبا تا جنوب آن ادامه دارد.

بسیاری از منتقدان متفق‌القول می‌گویند این فیلم به کارگردانی پیتر فارلی، بعد از چندین فیلم بد یا حتی افتضاح او، مسکنی قوی است و توانسته خاطرات بد فیلم‌های گذشته را از ذهن مخاطبان حذف کند. این فیلم که در اواخر سال 2018 در آمریکا به اکران درآمد، توانست نقدهای خوبی دریافت کند، خصوصا بازی ویگو مورتنسن و ماهرشالا علی که بسیار مورد تحسین واقع شد.

چرا باید حتما فیلم کتاب سبز را ببینید

فیلم کتاب سبز به انتخاب انستیتوی فیلم آمریکا، یکی از ده فیلم برتر همان سال لقب گرفت و توانست در نود و یکمین دوره جایزه اسکار نیز، سه اسکار را از آن خود کند. در مراسم گلدن گلوب نیز این فیلم برای فیلم کمدی یا موزیکال نیز جایزه را به خود اختصاص داد.

این سفر توسط یک نوازنده پیانوی مطرح که از قضا سیاه‌پوست هم هست، آغاز می‌شود و در میانه راه تصمیم می‌گیرد برای این سفر یک سفیدپوست را نیز همراه خود کند. تفاوت‌های فرهنگی و طبقاتی این دو نفر در طی مسیر، چیزی نیست که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب نکند و نتواند شما را به عنوان مخاطب این فیلم تا انتها پای خود بنشاند.

پیانیست داستان کتاب سبز به نام «دن شرلی» که نقش آن را مهرشالاعلی بازی می‌کند، می‌داند در این سفر به‌خاطر رنگ پوستش از امنیت کامل بهره نخواهد برد و به همین دلیل تصمیم می‌گیرد تا یک سفیدپوست را با خود هم سفر کند تا امنیت شامل حال او نیز بشود. شرلی در راه به «تونی» می‌رسد.

ویگو مورتنسن که در نقش تونی بازی می‌کند، فردی سفیدپوست و قوی هیکل است که در یک باشگاه شبانه فعال است و خشونت را نیز کامل فرا گرفته است. او قبول می‌کند که در این تور و سفر همراه شرلی باشد، اما این احتلاف فرهنگ و حتی اختلاف و ناهماهنگی فیزیکی این دو در طی مسیر باعث و شکل‌دهنده ماجراهایی است که هر دوی آن‌ها را دست‌خوش تغییراتی می‌کند.

شرلی که بسیار خودخواه و هم‌زمان بسیار هم مبادی آداب است، در راه تور خود رفتارهای زننده‌ای را از این سفیدپوست مشاهده می‌کند که از میزان تحمل شرلی خارج است. رفتارهایی که می‌خواهد تمام مشکلات خود را با نزاع و کتک حل کند.

این فیلم سعی کرده تا نشان دادن اختلافات فاحش بین شرلی و تونی، در واقع مشکلات جامعه آمریکا را در دهه 60 به نمایش بگذارد و این نزاع همیشگی بین سفیدپوست و ساه‌پوست را به تصویر بکشد. این باور که سیاه‌پوستان حقیرتر و پست‌تر از سفیدپوستان هستند

چرا باید حتما فیلم کتاب سبز را ببینید

با ادامه سفر، وقتی اعتماد بین این دو بیش‌تر می‌شود، کم‌کم روابط رنگ دوستی به خود می‌گیرد. شرلی به تونی چگونگی نوشتن یک نامه درست به همسرش را آموزش می‌دهد و تونی هم به او یاد می‌دهد که چگونه به درستی یک مرغ سوخاری را نوش جان کند. در این صحنه‌ها مخاطب می‌بیند که تفاوت رنگ این دو فرد، آرام آرام از خاطر می‌رود و دوستی جای آن را می‌گیرد. دو نفری که اصلا در ابتدا یکدیگر و رفتارهای هم را درک نمی‌کردند، حالا حس می‌کنند که به وجود یکدیگر نیاز دارند، شاید حتی حضور یکدیگر را موهبتی بداند.

برای تماشای آنلاین فیلم کتاب سبز کافیست به لنز سر بزنید و خود را به حدود دو ساعت فیلم درام دعوت کنید. تماشای فیلم کتاب سبز در زمانی حدود دو ساعت، برای مخاطبان پیام واضحی در پی دارد. این فیلم تضادها را به نمایش می‌گذارد و هم‌زمان با نشان دادن ارزش‌های انسانی و اخلاق، به ما یادآوری می‌کند که این اختلاف‌ها و تضادها را فرصتی برای دوستی کنیم.