تابستان نزدیک است و برای خیلی‌ها جان می‌دهد برای تلف کردن زمان. «برتراند راسل» در جایی گفته که زمانی که از تلف شدنش لذت ببریم، زمان تلف شده نیست! با این حال تلف کردن این زمان به طوریکه بتوان از آن لذت برد و لذت آن را هم فراموش نکرد، کار هر کسی نیست.

6 توصیه جالب برای گذراندن یک تعطیلات تابستانی فراموش نشدنی
بهترین برنامه برای تعطیلات تابستانی

برای اینکه بتوانید برای گذراندن اوقات فراغت خود در تعطیلات تابستان ایده بگیرید، از توصیه‌های زیر کمک بگیرید.

1- یک کتاب خوب بخوانید

شاید بگوید: آخر چه کسی اوقات فراغتش را با کتاب خواندن تلف می‌کند؟! البته که بعضی‌ها با کتاب خواندن زندگی می‌کنند. با این حال اگر جز اینگونه افراد نیستید، باز هم می‌توانید کتاب خواندن را در برنامه خود بگنجانید. البته قرار نیست که حتما کتاب شما کاغذی باشد. امروزه دیگر تقریبا کتابی وجود ندارد که نسخه صوتی آن وجود نداشته باشد.

مزیت کتاب صوتی این است که از خواندن کتاب خسته نمی‌شوید. یک نفر دیگر آن را برای شما با لحن بهتر می‌خواند و شما به آن گوش می‌دهید. اگر کتابی که گوش می‌دهید یک رمان باشد، شبیه این است که کسی برای شما یک داستان جذاب را تعریف می‌کند. یک تفاوت بین کتاب صوتی و شنیدن داستان از زبان یک نفر دیگر وجود دارد و آن هم این است که می‌توانید هر جا که خواستید آن را متوقف کنید و بقیه را بعدا دنبال کنید. کتاب‌های صوتی جان می‌دهند برای مواقع بیکاری در مترو و زمان انتظار پشت چراغ قرمز و ترافیک.

البته احتمالا هیچ ایده‌ای برای انتخاب کتاب ندارید. اگر اینطور است می‌توان بدون هیچگونه آوردن دلیل به شما نسخه صوتی کتاب عقاید یک دلقک را پیشنهاد کرد.

6 توصیه جالب برای گذراندن یک تعطیلات تابستانی فراموش نشدنی
یادگیری آشپزی در اوقات فراغت

2- آشپزی کنید (یاد بگیرید)

مرد و زن هم ندارد. آشپزی یک هنر است و شاید شما هم هنوز آن را امتحان نکرده باشید و گرنه چه استعداد‌هایی که در شما شکوفا نمی‌‌شد.

اینترنت پر است از دستور العمل انواع غذاهای خوشمزه. کافیست تصمیم بگیرید و شروع کنید. البته توصیه می‌شود از بین تمام دسته‌های خوراکی‌ها آن دسته که برای شما جذابتر است را انتخاب کنید. مثلا فقط بروید سراغ کیک‌ها، یا سعی کنید دستور ساختن انواع معجون‌های مختلف را یاد بگیرید.

البته این توصیه فقط برای کسانی نیست که دستپختشان خوب است. حتی اگر شما آشپز ماهری باشید می‌توانید در دسته‌هایی از غذاها که هنوز مهارت کافی ندارید، پیشرفت کنید.

3- یک پیج اینستاگرام راه اندازی کنید

یک ایده جالب و هیجان انگیز می‌تواند راه اندازی یک پیج اینستاگرام باشد. پیجی که در آن پر شده باشد از علایق شما. نیازی نیست که حتما از این پیج پول دربیاورید. کافیست روزی یک بار چند دقیقه وقت گذاشته و روی آن کار کنید. مطمئن باشید که اگر به موضوع مورد نظرتان علاقه داشته باشید، بیشتر از 10 دقیقه در روز وقتتان گرفته نمی‌شود.

اگر ایده‌ای برای موضوع پیج خود ندارید می‌توانید به موضوعات زیر فکر کنید:

  • پیجی در رابطه با سخن بزرگان
  • اشعاری که تا به حال خوانده‌اید
  • اشتراک گذاری موزیک‌هایی که به آن‌ها علاقه دارید
  • تصویر کاردستی‌هایی که درست می‌کنید
  • آموزش کارهایی که بلدید: نقاشی، موسیقی، آشپزی و…
  • معرفی نقاط کمتر شناخته شده شهرتان به همشهریانتان (رستوران‌ها، پارک‌ها، مناطق دور افتاده اطراف و…)
  • 6 توصیه جالب برای گذراندن یک تعطیلات تابستانی فراموش نشدنی
    مقاصد سفر در فصل تابستان

4- به یک جای بکر سفر کنید

این مورد دیگر حتی فکر کردن هم ندارد. معمولا اولین چیزی که به ذهن آدم میرسد همین سفر کردن است. اما اینجا منظور از سفر این نیست که بروید جای همیشگی. یا بروید جایی که همه آنجا رفته‌اند و می‌روند. البته انتخاب این جای بکر کمی مشکل است. هر چه باشد ایران ما پر است از سرزمین‌های بکر و دست نخورده.

یک پیشنهاد عجیب و غریب برای تابستان می‌تواند جزایر جنوبی، به طور مثال جزیره قشم و راهنمای سفر به آن، باشد. قشم برای خیلی‌ها یعنی خرید. با این حال قشم و جزایر اطرافش پر هستند از جاهای بکر و دیدنی که هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد. ژئوپارک قشم جایی است که کاملا محصول طبیعت است. بدون دخالت دست. حاصل سال‌ها زحمت آب و باد و خاک و آتش. و آدمی که در این نقطه نسبتا دور از سرزمین اصلی سالیان سال با آن اخت گرفته و از آن جدا نشده. او مجبور بوده که آب شیرینش را در میان آن همه آب شور پیدا کند. مجبور بوده که برای غذای خود در این زمین تقریبا لم یزرع جایگزینی پیدا کند.

این سفر می‌تواند جذابتر باشد و بهتر عمق قضیه را درک کرد اگر که این ماجراجویی را با یک شاهکار ادبیات جهان ترکیب کنید: رمان صد سال تنهایی از گابریل گارسیا مارکز. مارکز در این رمان ماجرای چند نسل از خانواده‌ای کولی را تعریف می‌کنند که محکوم هستند که تنها و به دور از بقیه زندگی کنند. زن و شوهری هستند که همراه دوستانشان دهکده‌ی خود را ترک می‌کنند تا به جای جدیدی برسند. آن‌ها بعد از رسیدن به مکان مورد نظر دهکده‌ای را شکل می‌دهند که در ابتدا جایی است بکر و جادویی ولی بعد از مدتی ارتباط با سایر مکان‌ها، عناصر خیال از آن دور می‌شود.

5- یک مهارت بیاموزید

مهم نیست که چند سال سن دارید. مهم این است که شروع کنید. بعد از مدتی احساس رضایت نسبت به خود را کاملا حس خواهید کرد؛ باور کنید!

مهارت مورد نظر می‌توان یادگیری یک ساز موسیقی باشد، یا یک زبان خارجی. می‌توانید یک زبان برنامه نویسی را یاد بگیرید. حتی می‌تواند یادگیری مهارت‌های فنی مانند مهارت‌های تدریس شده در سازمان فنی و حرفه‌ای باشد.

حتی یک لحظه هم به این فکر نکنید که چقدر طول می‌کشد یا دیر است. فقط شروع کنید.

6- یک کار جدید را شروع کنید

این کار می‌تواند پرورش کاکتوس باشد یا حتی راه اندازی یک وب‌سایت درباره آنچه به آن علاقه دارید. (مورد شماره 4 هم مشمول این مورد می‌شود). از ایده‌های زیر کمک بگیرید:

  • نگه‌داری از یک پرنده خانگی
  • ساختن یک باغچه کوچک در حیاط خانه‌ئتان
  • نوشتن دفترچه خاطرات
  • راه اندازی یک کسب و کار خانگی مانند فروش کاکتوس‌هایی که در بالاتر گفته شد

به هر حال هر طور که وقتتان را تلف می‌کنید. طوری آن را تلف کنید که لذتش را ببرید!!