گروه خونی  من منفی هست و دکتر گفته باید آمپول روگام تزریق بشه .

آیا تزریق این آمپول و یا سایر داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن ، عوارض جانبی برای من داره ؟ برای جنین چطور ؟ کیا آمپول روگام تزریق کردن ؟

گروه خونی  من منفی هست و دکتر گفته باید آمپول روگام تزریق بشه
گروه خونی  من منفی هست و دکتر گفته باید آمپول روگام تزریق بشه

پاسخ برخی از کاربران :

افسانه منم گروه خونیم منفیه و یکبار آمپول روگام زدم
مریم روگام برای من جواب نداد و بهم خون و داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن تزریق کردن
لیلا منم تو 5 ماهگی روگام زدم و پسر که دنیا اومد گروه خونیش منفی بود و هیچ مشکلی نداشت .
مهری من بالای 10 تا از این آمپول زدم ولی جواب نداد خودم هم دچار عوارض شدیدی شدم
نازنین گروه خونی من O- او منفی هست و از 15 روز دیگه تزریقم شروع میشه

 

پاسخ به سوال :

تزریق آمپول روگام در دوران بارداری

دستورالعمل کشوری برای تزریق آمپول روگام یک بار در هفته 28 حاملگی  و بار دوم در 72 ساعت اول بعد از زایمان می باشد.
قبل از تزریق آمپول روگام حتما باید تست کومبس غیر مستقیم انجام شده باشد.

چرا باید آمپول روگام بزنم ؟

چون اگر خون دو نفر را که از دو نوع مختلف باشند را با هم ترکیب کنیم مخلوط خون ها منعقد می شود.یکی از آزمایشاتی که اوایل بارداری برای یک خانم باردار درخواست می شود، آزمایش گروه خون و RH است.اگر آزمایش نشان دهنده ی ” ار هاش منفی” باشد باید آزمایش کومبس غیر مستقیم انجام دهد.

اگر گروه خونی من منفی است و امپول روگام نزنم چی میشه ؟

در طی‌ زایمان‌ نوزاد، مقدار اندکی‌ از خون‌ نوزاد از طریق‌ جفت‌ وارد جریان‌ خون‌ مادر می‌شود و در نتیجه‌ بدن‌ مادر نسبت به خون Rh مثبت جنین واکنش نشان می دهد و شروع‌ به‌ تولید پادتن‌هایی‌ بر ضد Rh مثبت‌ خون جنین می کند. این‌ پادتن‌ها پس‌ از زایمان‌ تولید می‌شوند. بنابراین‌ بچه‌ اول‌ اصولا دچار مشکلی نمی‌شود ولی این پادتن ها در بدن مادر باقی می ماند و در بارداری های بعدی این‌ پادتن‌های موجود در خون‌ مادر با عبور از جفت‌ گلبول‌های قرمز جنین‌ را تخریب‌ می کنند. و باعث کم خونی نوزاد می شود کم‌خونی ناشی از این‌ پدیده‌ ممکن‌ است‌ آنقدر شدید باشد که‌ باعث‌ مرگ‌ جنین‌ گردد. اگر جنین‌ زنده‌ بماند، پادتن‌ها می‌توانند در طی روند زایمان‌ به‌ بدن‌ نوزاد انتقال‌ یافته‌ و باعث‌ ایجاد یرقان‌ (زردی) در نوزاد شود.

آمپول روگام چیست ؟

آمپول روگام در بارداری برای جلوگیری از بروز اختلالات خونی بین مادر و جنین تجویز می‌شود. زنان بارداری که دارای خون Rh منفی هستند، بایستی این آمپول را پس از هفته بیست و هشتم بارداری دریافت کنند.

آمپول روگام دارای آنتی بادی برای خون Rh مثبت است، اما به اندازه‌ای نیست که به جریان خون جنین آسیب بزند.
بدن مادر این آنتی بادی‌ها را تشخیص می‌دهد و همان گونه که سیستم ایمنی بدن در برابر گلبول‌های قرمز Rh مثبت خارجی واکنش نشان می‌دهد، با این آنتی بادی‌ها برخورد می‌کند. به همین دلیل سیستم ایمنی بدن مادر هرگز به خون جنین حساسیت نشان نداده و نسبت به آن واکنش نشان نمی‌دهد.

آمپول روگام به کجای بدن تزریق میشود ؟

نحوه تزریق آمپول روگام به صورت عضلانی می باشد. دوز روگام ۳۰۰ میکروگرمی است. اصولا مادر باردار ۱۲ هفته بعد از هفته ۲۸ که آمپول روگام را تزریق کرد زایمان می کند (حدود هفته ۴۰ ) اما اگر تا این زمان مادر باردار زایمان نکرد، یک دوز دیگر از آمپول روگام را باید تزریق کند.

جستجوهای مرتبط

عوارض عدم تزریق آمپول روگام قیمت آمپول روگام در سال ۹۷, امپول روگام به کجای بدن تزریق میشود, آمپول روگام اگر تست کومبس مثبت شود آمپول روگام در سقط جنین