زوج درمانی یکی از ایده آل ترین راه درمان زوجین در هنگام بروز مشکلات طولانی مدت است. بعد از دوره زوج درمانی زندگی مشترک ترمیم پیدا می کند.

تعامل زوجین با همدیگر در بعضی اوقات ممکن است دچار مشکلاتی شود، که برای حل آن ها نیاز به مشاوره و یا انجام “زوج درمانی” شوند. اما شاید برای شما جای سوال باشد که مشاوره زوجین با زوج درمانی چه تفاوتی دارد. در واقع معنای این دو یکی است اما با یک تفاوت اندک که مشاوره ازدواج برای مشکلات کوتاه مدت زوجین است و معمولاً مشاوران نیز راه حل هایی را مختص این دست از مشکلات ارائه می کنند. اما معنی زوج درمانی در واقع به ارائه راهکارها برای حل مشکلات طولانی مدت و جدی تر تلقی می گردد. برای اینکه بیشتر با مفهوم زوج درمانی آشنا شوید ادامه این مطلب را نیز مطالعه فرمایید.

تحصیلات و گرایش های زوج درمانی:

افراد مشهوری که در حوزه زوج درمانی فعالیت می کنند، فارغ التحصیلان روان درمانی و روانشناسی هستند. اصولاً افرادی که به صورت حرفه ایی فعالیت می کنند کارشناسان ارشد این رشتهٔ تحصیلی هستند. تحصیلات آکادمیک این رشته در طول کار مشاوران بسیار اهمیت دارد. البته این موضوع به دلیل حساسیت هایی است که در درمان زوج ها و طول دورهٔ درمان وجود دارد. چرا که ارائهٔ یک راهکار متناقض برای زوج ها می تواند رابطهٔ آن را به کل از بین ببرد. آمار ها حاکی از آن است که در ۹۸ درصد مراجعهٔ زوجین برای درمان، پروسهٔ موفقیت آمیزی طی شده و روش های استراتژیک مناسبی برای زوج ها توسط زوج درمان ها ارائه شده است. البته افراد روان پزشک ماهری نیز هستند که با استفاده از راه ها ی معمولی که برای روان درمانی استفاده می کنند، درمان زوج ها را به شیوه بسیار حرفه ایی نیز انجام می دهند.

اصول معمول در ارائه خدمت زوج درمانی:
اصول معمول در ارائه خدمت زوج درمانی:

اصول معمول در ارائه خدمت زوج درمانی:

زوج درمانی در واقع زوجین را در گام اول با تست های سخت و یا عاطفی به چالش می کشد. هدف از این کار یافتن نقاط اختلاف زوجین است. این اختلافات می تواند از مسائل ارتباطی ساده آغاز شده باشد و به مشکلات بزرگتر بدل شده باشد یا اینکه با مسائل بزرگتر مانند اختلافات روانی و قابل توجه آغاز شده باشد. از طریق زوج درمانی می توان یک راه عالی برای برقراری ارتباط مجدد زوجین ارائه داد. در کلینیک اعصاب و روان هیربد حرفه ایی ترین مشاوران و زوج درمان ها کار می کنند که با ارائه راه های مناسب به ارتباط سالم و مجدد زوجین کمک می نمایند. از دید زوج درمان ها هیچگاه برای شروع دوباره دیر نیست و با کمی تلاش در رابطه می توان آن را دوباره سر پا کرد.

راه کارهایی که اصولاً زوج درمان ها در هنگام درمان انجام می دهند به این شرح است:

  • گزینش کارهایی که زوجین می توانند با همدیگر انجام دهند.
  • پیدا کردن تفاهم ها و نقطهٔ اختلاف ها
  • ارائه فیلم و معرفی کتاب های کمک کننده به روابط زوجین
  • تمرکز کردن بر روی تفاهم ها

این موارد در بین اکثر رابطه ها مشترک هستند. مطمئناً در ابتدای زندگی زوجین مشکلات و اختلاف ها کمتر بوده، پس می توان نتیجه گرفت که با اندکی تامل نقطه مشترک ها ی اوایل ازدواج را زنده کرد. در نتیجه از آن ها جریان قوی تر برای ادامهٔ رابطه ایجاد نمود.

زوج درمانی مناسب برای کدام زوجین است:
زوج درمانی مناسب برای کدام زوجین است:

زوج درمانی مناسب برای کدام زوجین است:

بارها پیش آمده که زوج ها در همان ابتدای زندگی مشترک دارای اختلافات کوچکی بوده اند و در طول دراز مدت به مشکلات جدی تری تبدیل شده اند. بهترین راه در این زمان و برای جلوگیری از طلاق زوج درمانی است. این انتخاب به این دلیل است که در زوج درمانی از کوچکترین نقاط سالم بین رابطهٔ زوجین برای احیای دوبارهٔ آن استفاده می شود. برای برخی از زوج ها ممکن است با یک سرگرمی ساده آغاز شود و با هم به انجام آن بپردازند. مانند دوست داشتن یک موسیقی مشترک و گوش دادن آن با هم، تا بتوانند از این زمان اندک کنار هم بودن استفاده ببرند. از نظر زوج درمان ها هر رابطه ایی منحصر به فرد است و باید طی جلسات متنوع آشنایی بیشتری از رابطهٔ زوجین پیدا کرد تا راهی ایده آل را برای ادامهٔ رابطهٔ آن ها در نظر گرفت. همچنین در طول دورهٔ درمان برای زوجین فعالیت های زوج درمانی تشخیص داده می شود که باید طبق آن پیش بروند. این کار باعث تقویت روابط آن ها می شود و وفادار بودن آن ها را نسبت به یکدیگر افزایش می دهد.

دلایل رایج مراجعه برای زوج درمانی:
دلایل رایج مراجعه برای زوج درمانی:

دلایل رایج مراجعه برای زوج درمانی:

با اینکه در اکثر مراجعات برای زوج درمانی، زوجین رابطهٔ خود را تقریباً تمام شده می دانند اما مشاوران خبرهٔ مرکز مشاوره هیربد با اندکی تامل قادر به تشخیص و حل مشکلات آنها می شوند. اما بیشترین دلایلی که زوجین برای زوج درمانی مراجعه می کنند مربوط به کم شدن اعتماد نسبت به یکدیگر، ضعیف شدن ارتباط شان، قادر نبودن در اقرار مشکلات شان با همدیگر و یا حتی بروز مشکلات جدی ایی که خودشان هم نمی دانند از کجا نشات می گیرد. اما در این بین شاید یکی از دلایل رایج نداشتن اعتماد است، که در آن زوجین همدیگر را در قالب طرف مورد خیانت قرار گرفته می بینند. امکان دارد این خیانت، خیانت عاطفی و یا خیانت مالی باشد. در هر صورت بازسازی پایه اعتماد زوجین به همدیگر توسط زوج درمانان انجام می گیرد. همانند درمان فردی، گاهی اوقات درمان زوجین نه تنها برای حل مشکلات مفید است بلکه برای شناسایی بیشتر آنها به همدیگر، ایده آل می باشد. بدون شک با شناخت بیشتری که زوجین در طول درمان از همدیگر پیدا می کنند، ریتم زندگی آن ها به سمت و سوی مثبتی حرکت می کند. همچنین در مواردی که دلیل اختلاف آشکار نمی شود و ظاهراً فقط با کم شدن رابطه زوجین با همدیگر به مرور زمان مشکلات جدی تر می گردد و این نیز یکی از دلایل عمده برای آغاز زوج درمانی است.

پویایی رابطه با استفاده از زوج درمانی:
پویایی رابطه با استفاده از زوج درمانی:

پویایی رابطه با استفاده از زوج درمانی:

زوج هایی که برای زوج درمانی مراجعه می کنند معمولاً تناقض ها و مشکلات عمقی زیادی را در رابطهٔ خود می بینند. کمرنگ کردن این مشکلات و در عوض جلوه دادن به نقاط مشترکی که زوجین دارند، در رابطهٔ آن ها پویایی بیشتری ایجاد می کند. زوج درمانی مدت زمان اختلاف زوج را در حالت معوقه نگه می دارد و به رابطهٔ آن ریتم با ثبات تری می بخشد. این دورهٔ درمانی از سه جلسه آغاز می شود و بسته به مشکلات زوجین طول درمان تغییر می کند. برای زوج ها این درمان هم در جلسات مشترک (یعنی با حضور زن و مرد) و هم در جلسات جداگانه برای آنها تشکیل می شود. اگر بخواهیم تعریف درست تری از زوج درمانی داشته باشیم و یا یک نتیجهٔ کلی از این بحث بگیریم بایستی گفت، زوج درمانی استفاده از ابزار زمان برای کنار هم قرار دادن و ترمیم رابطهٔ زوجین است. درمان زوجین می تواند رابطه آنها را آرام آرام از پوستهٔ سخت خود جدا کرده و چرخه منظم تری به زندگی مشترک آن ها ببخشد. در نتیجه این درمان یکی از بهترین راه های ترمیم رابطه ی زوجین است.

پویایی رابطه با استفاده از زوج درمانی:
پویایی رابطه با استفاده از زوج درمانی:

برای کسب اطلاعات و مطالعه انواع خدمات دیگر می توانید به وبسایت ما به آدرس https://hirbodclinic.com مراجعه کنید .
آدرس کلینیک اعصاب و روان هیربد : سعادت آباد، بلوار دریا، بین خیابان شفق و مطهری جنوبی، پلاک ۱۰۶، ساختمان ساحل، طبقه سوم

برای نوبت دهی با شماره تلفن های زیر تماس حاصل نمایید .

شماره تلفن کلینیک هیربد :

۰۲۱-۸۶۱۲۷۱۲۶

۰۲۱-۸۶۱۲۷۱۵۷