بستن چمدان هم مانند بسیاری از کارهای دیگر راه‌و‌روش خاص خودش را دارد. شاید تصور شود که کار راحتی است و می‌شود با خیال راحت هر وسیله‌ای را گوشه چمدان جا داد و در نهایت با توسل به زور در چمدان را بست. خیر خیلی هم به این راحتی نیست برای بستن یک چمدان استاندارد باید خیلی مسائل را در نظر گرفت. اندازه چمدان بستگی به تعداد روزهای سفر دارد اما قرار نیست به بهانه روزهای طولانی چمدان آنقدر سنگین شود که مسافران مجبور به پرداخت هزینه اضافه بار شوند. باید هنگام خرید چمدان به اندازه، جنس و قسمت‌های داخل آن توجه کرد و خیلی بهتر است که یک کوله پشتی کوچک هم برای وسایل دم دستی داشته باشد. بهترین راهکار برای سفری راحت و سبک این است که لباس‌های راحت با حجم کمتری همراه مسافران باشد تا در مدت زمان سفر وقت خود را صرف مرتب کردن چمدان و جابه‌جایی لباس‌ها نکنند. مسلماً هر چه تعداد لباس‌ها و وسایل کمتر باشد وقت بیشتری برای گشت‌و‌گذار و لذت بردن از سفر خود دارند.

چطور برای سفرهای نوروزی چمدان ببندیم
چطور برای سفرهای نوروزی چمدان ببندیم

کمدتان را با خودتان به سفر ببرید

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای بستن چمدان تعداد روزهای سفر است و عده زیادی از افراد ترجیح می‌دهند برای تمام روزهای سفر لباس، کفش و لوازم بهداشتی را همراه خود ببرند. البته جا دادن این حجم از وسیله کار راحتی نیست اما راه و روش خوبی برای جا دادن همه آن‌ها وجود دارد. بهترین راه این است که لباس‌ها به صورت فشرده و لوله‌ای تا شوند تا کمتر چروک شود و فضای زیادی اشغال نکنند. بعد از اینکه لباس‌های به شکل لوله‌ای آماده شدند ابتدا باید کفش‌های داخل چمدان گذاشت و بعد لباس‌های روی کفش‌ها چیده شوند. البته لباس‌ها هم باید به ترتیب از ضخیم به نازک روی هم قرار گیرند و بعد از آن وسایل ضروری و دم دستی را قرار داده شوند. حالا چمدان آماده است، می‌توان به راحتی برای رزرو مسافرخانه های تهران اقدام کرد و روزهای شادی را پشت سر گذاشت بدون اینکه نگران کمبود لباس و وسیله شخصی بود.

با خیال راحت به جنگ سرما و گرما بروید

در کشور پهناور ایران شهرهای زیادی وجود دارد که هر کدام از آ‌ن‌ها آداب‌و‌رسوم و آب‌و‌هوایی متنوع دارند. به راحتی می‌توان با طی کردن مسافتی چند ساعته از شهری گرم به شهری سرد رسید. در این میان انتخاب لباس مناسب برای هر نوع اقلیم هوایی اهمیت زیادی دارد.  چیدن لباس برای منطقه‌های گرمسیر خیلی راحت است و به راحتی می‌توان چند دست لباس نخی و یا کتان را تا کرده و در چمدان چید و کفش‌ها و وسایل مخصوص به منطقه‌های گرم را هم داخل چمدان گذاشت و به سمت شهر مورد نظر راهی شد.اما اگر سفر به سمت منطقه‌های سردتر باشد نمی‌شود لباس‌های گرم و کاموایی را داخل چمدان جا داد، در این حالت بهتر است لباس‌های گرم و ضخیم را پوشید و چند لباس نخی و نازک‌تر را داخل چمدان گذاشت و در مواقع لزوم از چندین لایه لباس نازک برای گرم شدن استفاده کرد. به‌عنوان مثال می‌توان بعد از اجاره اتاق در یک اقامتگاه بوم گردی  در شهرهای مرکزی ایران یا با اجاره ویلا لوکس در کیش  با پرس‌و‌جو از میزبان آن از وضعیت آب‌و‌هوای آن منطقه مطلع شد و بعد از آن با توجه سرما و گرمای هوا لباس‌های مورد نیاز را برای قرار دارند در چمدان انتخاب کرد.

با خیال راحت رها کردن وسایل، ممنوع

هیچ تصویری وحشتناک‌تر از این نیست که مسافران بعد از تحمل کردن خستگی راه به مقصد برسند و بعد از باز کردن در چمدان با لباس‌هایی آغشته به مواد شوینده و آرایشی مواجه شوند. غالباً در زمان جابه‌جایی چمدان‌ها ظرف‌ این وسیله‌ها یا می‌شکند یا در آن‌ها باز می‌شود و لباس‌های داخل چمدان را کثیف می‌کند. برای پیشگیری از چنین وضعیتی بهتر است مسافران در صورت امکان لوازم بهداشتی و آرایشی خیلی ضروری را فقط همراه خود ببرند و مثلا بعد از اقامت در  سوئیت های سرعین از فروشگاه‌های معتبر آن شهر نسبت به خرید مایحتاج خود اقدام کنند و یا اینکه این قبیل لوازم را داخل کیف و کیسه‌های زیپ‌دار قرار دهند تا در صورت بروز چنین مشکلاتی آسیبی به لباس‌ها وارد نشود.