شرایط  ثبت علامت تجاری چیست؟

علامت تجاری یعنی نشانی که می تواند محصولات تولیدی یا خدمات عرضه گردیده به وسیله ی یک بنگاه را از محصولات یا خدمات دیگر بنگاه‌ها یا افراد متمایز سازد.موسسه حقوقی ثبت کریم خان ارائه دهنده ی خدمات ثبت علامت تجاری در کوتاه ترین زمان ممکن می باشد.

شرایط ثبت علامت تجاری چیست؟

ثبت علامت تجاری

به موجب ماده ۳۰ قانون علائم تجاری،علامت جمعی و نام تجاری عبارت است از:

الف – علامت تجاری یعنی هر نشان قابل مشاهده ای كه بتواند محصولات یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم مجزا سازد.

ب – علامت جمعی یعنی هر نشان قابل مشاهده ای كه با عنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی گردد و بتواند مبدأ و یا هرگونه ویژگی های دیگر نظیر كیفیت كالا یا خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را كه از این نشان تحت نظارت مالك علامت ثبت شده جمعی استفاده می نمایند،متمایز گرداند.

ج – اسم تجارتی یعنی نام یا عنوانی كه معرف و تعیین كننده ی شخص حقیقی یاحقوقی باشد.

مزایای ثبت برند و علامت تجاری

    ثبت علامت تجاری شرکت‌ها را قادر می‌ سازد کالاهای خویش را از هم متمایز نمایند.
ابزار بازاریابی و اساس ایجاد اعتبار و شهرت شرکت ‌ها می باشند.
اجازه استعمال آنها به اشخاص ثالث داده شده و منشأ مستقیم درآمد از محل حق امتیازها خواهند بود.
جزء الزامی توافق ‌نامه‌ های اعطای نمایندگی می باشند.
امکان دارد دارائی ازرشمند کسب و کار محسوب شوند.
شرکت‌ها را ترغیب می نمایند تا در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه‌گذاری کنند.
امکان دارد جهت اخذ وام سودمند واقع گردند.

علل حمایت از ثبت علامت تجاری و حقوق ناشی از آن

با این وجود اکثر کسب و کارها،اهمیت بکارگیری از علائم تجاری جهت متمایز ساختن محصولات ‎شان از محصولات رقبا را درک نموده اند،اما تمامی آنان به اهمیت حمایت از علائم توسط ثبت علامت تجاری پی نبرده اند.

بعد از ثبت علامت تجاری مطابق مقررات ثبت علائم تجاری اشخاص حقیقی یا حقوقی از حق انحصاری برخوردار خواهند شد.از این طریق می توانند از ارائه محصولات همسان یا مشابه به وسیله ی اشخاص ثالث، تحت عنوان علامت تجاری که عین یا به نوع گمراه کننده‌ای نظیر علامت تجاری آنان می باشد،جلوگیری کنند.

در صورتی که ثبت علامت تجاری انجام نگردد، رقبا از همان علامتی که بسیار شبیه علامت مزبور است به گونه ای که سبب گمراهی شود،برای همان محصول یا محصولات همانند بکار خواهند برد .بنابراین امکان دارد سرمایه‌ گذاری در بازاریابی یک کالا تباه شود.چنانچه یکی از رقبا از علامت تجاری همسان یا مشابه علامت تجاری استفاده نماید،امکان دارد مشتریان تصور نمایند آن کالا به همان شرکت متعلق می باشد و لذا محصول رقیب را خریداری نمایند.این موضوع نه تنها باعث تقلیل سود اشخاص و گمراهی مشتریان را می گردد،بلکه به شهرت و اعتبار نیز صدمه وارد می نماید.به ویژه چنانچه محصول رقیب از کیفیت پایین تری برخوردار باشد.

با توجه به اهمیت علامت تجاری باید گفت علامت مذکور می تواند در مشخص نمودن مقدار موفقیت یک کالا در بازار نقش داشته باشد.تضمین اینکه در بازارهای مربوطه ثبت گردیده باشد بسیار حائز اهمیت است.علاوه بر آن واگذاری مجوز استعمال یک علامت تجاری ثبت گردیده به اشخاص حقوقی ثالث با سهولت بسیاری همراه است.بنابراین می توان منبع درآمد فراوان تری برای شرکت ایجاد نمود یا اصول عقد یک توافق نامه ،واگذاری نمایندگی فروش باشد.

در برخی مواقع یک علامت تجاری به ثبت رسیده که در بین مشتریان دارای اعتبار خوبی می باشد،می تواند جهت بهره مندی از منابع مالی یا وام از موسسات مالی بکار برده شود.
مدت اعتبار علامت های تجاری ثبت شده

مدت اعتبار قانونی ثبت علامت تجاری،به مدت ۱۰ سال از زمان ارائه اظهارنامه ثبت آن خواهد بود.مهلت مذکور با تقاضای صاحب آن جهت ادوار پی در پی ۱۰ ساله با تادیه هزینه تعیین شده،قابل تمدید می باشد.یك مهلت ارفاقی ۶ ماهه كه از انتهای دوره آغاز می گردد نیز جهت تادیه مخارج تمدید، با تادیه جریمه دیر کرد،درنظر قرار گرفته شده است.در ادامه با ثبت شرکت کریم خان همراه باشید تا علائم تجاری قابل ثبت و غیر قابل ثبت را برای شما بیان نماید.
علامت های تجاری قابل ثبت

هر واژه،حرف یا حروف، شکل،ترسیمات، عکس، عدد، رنگ، تصویر، برچسب یا ترکیبی از آنان که به منظور تشخیص محصولات یا خدمات استفاده می شود، علامت تجاری به شمار می آید. در بعضی از ممالک، شعارهای تبلیغاتی هم علامت تجاری تلقی می گردند و در ادارات ملی ثبت علامت تجاری ،تحت عنوان علامت تجاری به ثبت می رسند.

تعداد رو به افزایش کشورها باعث شده تا اشکالی از علائم تجاری که پیش از آن رایج نبوده‌اند هم به ثبت رسند. نظیر رنگ ‌ها، علامت های سه بعدی (شکل یا بسته‌بندی محصولات)، علامت های قابل شنیدن (اصوات) یا علائم قابل استشمام (بوها). با این وجود،تعداد فراوانی از کشورها به منظور آنچه که تحت عنوان علامت تجاری قابل ثبت می باشند محدودیت ‌هایی را لحاظ نموده اند و معمولاً ثبت علامت تجاری ای را مجاز می دانند که قابل مشاهده می باشند یا به شکل گرافیکی نمایش می دهند.
علامت های تجاری غیر قابل ثبت

عبارات عام: به عنوان مثال،چنانچه شرکت شما می خواهد علامت تجاری «صندلی» را جهت فروش صندلی به ثبت رساند، درخواست نامه ثبت این علامت مورد قبول واقع نخواهد شد. زیرا«صندلی »عبارتی عام برای این کالا می باشد.

واژه‌های توصیفی: این واژه ها عبارتی می باشند که عموماً در تجارت جهت توصیف کالای مورد نظر استفاده می شوند.به عنوان مثال، ثبت واژه شیرین برای شکلات مورد پذیرش واقع نخواهد شد.زیرا محصول را توصیف می‌ نماید.در صورتی که به تولید کننده شکلات جهت ارائه محصولاتش حق بکاربردن انحصاری از واژه «شیرین» اعطا گردد، کاری غیر منصفانه خواهد بود.

به همین صورت کلمه هایی که بیانگر کیفت محصولات می باشند،نظیر سریع، بهترین، کلاسیک یا نوآورانه ، احتمالاً مورد قبول قرار نمی گیرند مگر اینکه قسمتی از یک علامت خاص باشند. در این حالت،قید عبارتی حاکی از اینکه درباره آن قسمت از علامت حق استعمال انحصاری تقاضا نمی گردد،الزامی می باشد.
علائم گمراه کننده (فریب دهنده):

علائم می باشند که مشتری را نسبت به طبیعت، کیفیت یا سرآغاز جغرافیایی کالا یا خدمات گمراه می‌ نماید یا فریب می ‌دهند. مثلاً ارائه مارگارین به بازار با علامت تجاری که دارای تصویر یک گاو باشد مورد قبول واقع نمی گردد.زیرا علامت سبب گمراهی مشتریان می گردد و آنان احتمالاً تصور می کنند که این علامت با محصولات لبنی ارتباط دارد (مانند کره حیوانی است).

علامت هایی که مغایر نظم عمومی و اخلاق حسنه می باشند:به صورت کلی،عبارات یا تصاویری که مقررات و ضوابط اخلاق حسنه و مذهبی پذیرفته شده را نقض می نمایند، نمی توانند به عنوان علامت تجاری به ثبت برسندپرچم‌ها، علائم سلطنتی،نشان های رسمی دولتی و علامت های کشورها و سازمان‌های بین المللی که نمونه‌ای از آنان به دفتر بین‌المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی (wipo) اعلام گردیده،به صورت معمول قابلیت ثبت شدن را ندارند.
به موجب ماده ۳۲ قانون ثبت علامت تجاری ،موارد ذیل قابل ثبت شدن نمی باشند:

قادر نباشند محصولات یك مؤسسه را از محصولات مؤسسه دیگر متمایز گرداند.
مغایر با مقررات شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد.
مراكز بازرگانی یا عمومی را به خصوص درمورد مبدأ جغرافیایی محصولات یا ویژگی های آنان گمراه نماید.
عین یا تقلید نشان نظامی‌،پرچم‌،یا دیگر علائم کشوری ، اسم یا اسم اختصاری یا حروف نخست یك اسم یا علامت رسمی متعلق به كشور، سازمان های بین المللی یا سازمان هایی كه تحت كنوانسیون های بین‌المللی تشکیل گردیده اند،بوده یا موضوعات یاد شده یكی از اجزاء آن علامت باشد.مگر آن كه از سوی مقام دارای صلاحیت كشور مورد نظر یا سازمان ذی‌ربط مجوز استفاده از آن صادر گردد.
عین یا به نوع گمراه‌ كننده‌ای نظیر یا ترجمه یك علامت یا اسم تجاری باشد كه جهت همان محصولات همانند به سازمان دیگری که در ایران معروف است‌ متعلق می باشد.
عین یا نظیر آن قبلاً جهت محصولات غیرهمانند به ثبت رسیده و معروف گردیده باشد.منوط بر آن كه به صورت عرف بین بکار بردن علامت و صاحب علامت معروف دارای ارتباط باشد و ثبت علامت تجاری به منافع صاحب علامت پیشین صدمه وارد می نماید.
عیناً مانند علامتی باشد كه پیش از آن به اسم صاحب دیگری ثبت گردیده و یا زمان درخواست ثبت آن مقدم یا از حق تقدم جهت همان محصولات برخوردار است و یا جهت محصولاتی می باشد كه به‌ جهت ارتباط و شباهت سبب فریب و گمراهی گردد.

مدارک مورد نیاز برای درخواست ثبت علامت تجاری

۱- ارائه اظهارنامه علامت فقط توسط فایل الکترونیکی صورت می گیرد و درخواست کنندگان ثبت علامت تجاری می توانند به وسیله ی نشانی اینترنتی ipm.ssaa.ir اظهار نامه خویش را ارائه مرجع ثبت علامت تجاری کنند.

۲- مدارك مثبت هویت شخص درخواست کننده:

الف- اشخاص حقیقی: کپی شناسنامه و کارت ملی

ب-  اشخاص حقوقی: آخرین روزنامه رسمی دلیل مدیریت، رونوشت شناسنامه و کارت ملی دارندگان حق امضا

۳- مدارك وکیل قانونی: چنانچه درخواست از طریق نماینده قانونی (وکیل، صاحبان امضا برای اشخاص حقوقی و …) صورت گیرد،لازم است مدارک آن پیوست گردد.

۴- ۱۰نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر از علامت مورد تقاضا حداکثر درابعاد ۱۰×۱۰ سانتی متر

۵- چنانچه علامت سه بعدی باشد،ارائه علامت به شکل نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به صورتیکه از ۶ زاویه مختلف فراهم و در کل یک نمونه واحد را تشکیل دهند.

۶- تقدیم مدارک حاکی از اشتغال در زمینه مربوطه. برای مثال مجوز اعلامیه تأسیس از صنایع یا پروانه بهره برداری صنایع یا پروانه ساخت وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی یا پروانه کسب و …

۷- بهره گیری از حق تقدم: اگر اشخاص متقاضی ثبت قصد داشته باشند به استناد درخواست ثبت علامت تجاری یا ثبت خارج ازکشور ،از امتیازات حق تقدم (حداکثر۶ماه) استفاده کنند،باید مدارک مربوط به حق تقدم را در زمان ارائه اظهارنامه یا حداکثر طی ۱۵روز از آن تاریخ، تسلیم نمایند.

۸- نسخه ای از مقررات و شروط بکارگیری از علامت جمعی و تاییدیه مقام دارای صلاحیت

۹- فیش مربوط به تادیه هزینه های قانونی

در این قسمت ثبت کریمخان نحوه ی اعتراض به رد اظهارنامه ثبت علامت تجاری را تشریح خواهد نمود.
اعتراض به رد اظهارنامه ثبت علامت تجاری

به موجب ماده ۳۷ قانون، هر شخص ذی‌ نفع قادر است حداكثر تا ۳۰ روز از زمان نشر آگهی‌، اعتراض خویش را حاکی از عدم رعایت مواد بند (الف‌) ماده (۳۰) و ماده (۳۲) این قانون، به مرجع مالكیت صنعتی ارائه کند.در این حالت:

مرجع مالكیت صنعتی کپی اعتراض‌ نامه را به درخواست کننده ابلاغ نموده و ۲۰ روز به وی مهلت خواهد داد تا نظر خویش را اعلام نماید.چنانچه متقاضی به درخواست خویش تاکید داشته باشد،یادداشت متقابلی را به انضمام دلایل مربوط به اداره یاد شده ارسال می نماید.وگرنه اظهارنامه او بازگردانده شده محسوب می گردد.
چنانچه شخص درخواست کننده یادداشت متقابلی ارسال نماید،مرجع مالكیت صنعتی کپی آن را دراختیار فرد معترض می گذارد و با توجه به نظرات طرفین و مفاد این قانون ،درباره ثبت علامت تجاری یا عدم ثبت آن اتخاذ تصمیم می نماید.

مطابق ماده ۱۲۴ و ۱۲۵ بخشنامه اجرایی ،هر فردی كه نسبت به درخواست ثبت علامت تجاری معترض باشد، می بایست طی سی روز از تاریخ نشر آگهی موضوع ماده ۱۲۰ این بخشنامه اعتراض خویش را در دو نسخه حاکی از رعایت ننمودن مواد بندهای (الف) و (ب) ماده ۳۰ و ماده ۳۲ قانون به اداره ثبت علامت تجاری،تقدیم کند.

بعد از به ثبت رساندن اعتراض نامه، نسخه دوم آن با درج تاریخ و شماره وصول به فرد اعتراض کننده بازگرداننده می شود.لازم است که اعتراض نامه به انضمام ادله و مدارك قابل استناد و فیش تادیه هزینه بررسی اعتراض باشد.

در صورتی که بعد از رسیدگی به اعتراض ‌نامه و مدارك قابل استناد، کامل نمودن مدارك پیوست شده به اعتراض ‌نامه الزامی باشد،اداره ثبت علامت تجاری با مشخص نمودن موارد، به صورت کتبی از متقاضی می‌خواهد كه طی سی روز از تاریخ ابلاغ جهت برطرف نمودن نواقص اقدام کند.در صورت انجام ندادن موارد مذکور اعتراض‌ نامه باطل شده به شمار می آید.

تبصره – مدت رفع نواقص برای اشخاصی که در خارج از ایران اقامت دارند، ۶۰ روز است.

در صورتی که اعتراض حاکی از ادعای حق مالكیت در رابطه با علامتی باشد كه اظهارنامه ثبت آن به اداره ثبت علامت تجاری ارائه و آگهی گردیده است،اگر علامت قبلاً به اسم وی ثبت نگردیده است، می بایست در زمان اعتراض، برای علامت خویش، طبق قانون و این آیین‌نامه درخواست ثبت نموده و حق ثبت اظهارنامه و علامت طبق گروه ها و کلیه ی هزینه های مربوط به آن را پرداخت کنید.

اداره ثبت علامت تجاری مکلف می باشد با رعایت ماده ۱۲۴ آیین ‌نامه مذکور، طی ده روز از تاریخ دریافت اعتراض ،برگه ای از اعتراض نامه را به همراه کپی مدارك و ادله قابل استناد به درخواست کننده ثبت ابلاغ کند. متقاضی موظف می باشد از زمان ابلاغ اعتراض‌ نامه،جواب کتبی خویش را طی بیست روز جهت اعتراض وارد شده به اداره ثبت تقدیم کند. پاسخ ندادن متقاضی به ابلاغ در زمان تعیین شده به منزله پذیرش او می باشد.

چنانچه متقاضی به صورت کتبی به اعتراض معترض را بپذیرد، تقاضای وی جهت ثبت علامت تجاری بازگردانده شده محسوب می شود. پس از آن مراتب به صورت کتبی به معترض ابلاغ می گردد تا اگر علامت او ثبت نگردیده باشد، بر اساس اظهارنامه‌ای كه در زمان اعتراض تقدیم نموده است جهت ثبت آن اقدام نماید.

در صورت عدم پذیرش متقاضی، اداره ثبت مراتب را طی ده روز به معترض ابلاغ نموده و او از این تاریخ دارای بیست روز مهلت می باشد تا اعتراض خویش را توسط اداره ثبت به كمیسیون موضوع ماده ۱۷۰ این بخشنامه تقدیم کند.

این ترتیب می بایست درباره مورادی رعایت گردد كه اعتراض معترض حاکی ادعای داشتن بعضی حقوق، به جز حق مالكیت، نسبت به علامتی باشد كه اظهارنامه ثبت آن به اداره ثبت ارائه شده اما تاکنون در ایران ثبت نگردیده است،مگر اینكه علامت را به صورت قانونی نتوان به ثبت رساند. در این حالت به ارائه اظهارنامه ثبت علامت تجاری به اداره ثبت،نیازی نمی باشد.. تصمیم كمیسیون بر اساس ماده ۱۷۲ این آیین‌نامه قابل اعتراض در عدلیه صالح تعیین شده در ماده ۵۹ قانون می باشد.

تبصره ۱– چنانچه اظهارنامه تقدیمی به هر جهتی سبب ثبت علامت تجاری نگردد،وجوه پرداختی از این بابت، قابل بازگشت نمی باشند.

تبصره ۲- اگر اعتراض در كمیسیون مورد پذیرش قرار نگرد، مبالغ رسیدگی به اعتراض،قابل بازگشت نمی باشند.

تبصره ۳- در صورتی که معترض در ایران اقامت نداشته باشد،‌ مهلت ‌های یاد شده در این ماده به ۲ برابر ارتقاء خواهند یافت.

 

مراحل ثبت علامت تجاری

سه نسخه اظهار نامه ثبت علامت تجاری از دایره فروش اوراق بهادار خریداری شده و طبق نمونه کامل گردد.
چنانچه علامت تقاضا شده به صورت عکس یا نوشته ویژه ای باشد ۱۰ قطعه از تصویر یا نوشته مورد نظر به انضمام اظهارنامه به اداره مالکیت صنعتی تقدیم شود.

تذکر ۱:به تعداد هر گروه اضافه یک قطعه تصویر یاد شده می بایست اضافه شود.
تذکر ۲:سه قطعه از تصاویر یاد شده در مکان ویژه اظهار نامه اظهار نامه ثبت علامت تجاری الصاق شود.
تذکر ۳:اندازه نمونه ها از ۱۰ سانتی متر نباید از هر سمت تجاوز نماید .

مدارک فوق به وسیله ی مسئول اداره رسیدگی اولیه شده و برای تادیه هزینه ثبت اظهار نامه ، درخواست کننده به حسابداری اداره راهنمایی می گردد و کارشناس انتخاب خواهد شد.

متقاضی به حسابداری مرجع رجوع و اظهار نامه را تقدیم نموده و رسید بانکی صادر می گردد.تادیه مبالغ می بایست در شعبه بانک ملی مستقر در ساختمان ثبت انجام شود و بعد از تادیه مبالغ ،رسید به حسابداری تقدیم شود . متصدی حسابداری با توجه به رسید،ضمن منعکس نمودن در دفاتر مربوطه اظهار نامه را ممهور کرده و به متقاضی تحویل خواهد داد.

پس از آن مدارک (اظهار نامه و تصاویر)به اداره ثبت علامت تجاری ارائه گردد.اظهار نامه در دفاتر ثبت اظهار نامه به ثبت رسیده و به مهر ساعتی همراه با روز و ماه و سال ممهور می شود.نسخه نخست اظهار نامه ثبت علامت تجاری به متقاضی تحویل داده می شود.نسخه دوم اظهار نامه در سوابق ضبط گردیده و نسخه سوم برای رسیدگی در اختیار کارشناس انتخاب قرار خواهد گرفت .

کارشناس مربوطه طی ۱۵ روز ،درخواست وارده را مورد رسیدگی قرار داده و در صورت نداشتن سابقه ثبت و یا تشابه با علایم ثبت گردیده و مشخص نمودن طبقه محصول جهت فراهم نمودن پیش نویس آگهی درخواست ثبت علامت تجاری اقدام خواهد نمود.

چنانچه مایل به ثبت برند خویش در کوتاه ترین زمان ممکن می باشید،می توانید با مشاوران ما در مجموعه تخصصی ثبت شرکت کریم خان با شماره ی ۸۷۱۴۶ تماس حاصل نمایید و از مشاوره ی کارشناسان ما بهره مند گردید.

 

منبع : ویرلن