شاید تا بحال در خریدهای آنلاین بلیط هواپیما، سفرهای هوایی، مجلات، وبسایت‌ها، … با اصطلاحاتی مانند کلاس پروازی، پرواز چارتری، پرواز سیستمی، نرخ مسیر هوایی و از این قبیل کلمات برخورد کرده باشید. دانستن معنا و کاربرد هر کدام از این واژه‌ها ما را در خریدهایی آسان و مناسب در سفرهای هوایی یاری می‌رساند.

در این مقاله از مجله‌ی ایرپلین تیکت به بررسی انواع پرواز می‌پردازیم. اما قبل از آن مختصری به ماهیت بلیط هواپیما و اطلاعات موجود در آن اشاره خواهیم کرد.

انواع بلیط هواپیما به نقل از ایرپلین مگ
انواع بلیط هواپیما به نقل از ایرپلین مگ

بلیط هواپیما

بلیط هواپیما و یا بلیط ایرلاین (Airline ticket) به سندی کاغذی و یا الکترونیکی گفته می‌شود که توسط یک آژانس هواپیمایی و یا شرکت هواپیمایی صادر می‌شود و هویت فردی که در طول پروازی با ایرلاینی مشخص، یک صندلی از هواپیما از همان ایرلاین را داراست تأیید می‌کند.

به طور کلی دو نوع بلیط هواپیما وجود دارد: بلیط‌های کاغذی (paper ticket) و بلیط‌های الکترونیکی (e-ticket). اغلب در طول دریافت کارت پرواز به بلیط نیاز پیدا می‌شود، اگرچه لازم به ذکر است این پروسه در پروازهای بین المللی در بیشتر فرودگاه‌ها و بیشتر ایرلاین‌های سراسر جهان فقط با گذرنامه انجام می‌شود.

سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA) قانون استفاده از بلیط الکترونیکی به جای بلیط کاغذی را برای تمامی ایرلاین‌های عضو این سازمان، از یکم ژوئن سال ۲۰۰۸ اعمال کرد. فارغ از نوع بلیط، اطلاعاتی در بلیط‌های هواپیما موجود است که دانستن برخی از آن‌ها برای مسافران لازم تلقی می‌شود. این اطلاعات عبارتند از:

  • نام مسافر
  • نام ایرلاین مربوطه
  • شماره‌ی بلیط که حاوی کد ۳ رقمی ایرلاین به عنوان رقم‌های آغازین شماره می‌باشد.
  • مسیر پروازی
  • میزان بار مجاز
  • تاریخ پرواز
  • کلاس پروازی
  • ساعت خروج از مبدأ
  • ساعت ورود به مقصد
  • شماره‌ی پرواز
انواع پروازهای غیرنظامی
انواع پروازهای غیرنظامی

اما دسته بندی دیگری نیز برای بلیط‌ها وجود دارد: بلیط‌های قابل استرداد (Refundable) و بلیط‌های غیرقابل استرداد (Non-refundable). بلیط‌های قابل استرداد به بلیط‌هایی گفته می‌شود که وجه آن در شرایط کنسلی از طرف مسافر، به او بازگردانده می‌شود. برخی از بلیط‌های این گروه به طور کامل قابل استرداد هستند و وجه برخی دیگر پس از کسر هزینه‌ی خدمات ایرلاین، به مسافر بازگردانده می‌شود.

وجه بلیط‌های غیرقابل استرداد همان طور که از نامشان پیداست در صورت کنسلی از طرف مسافر به وی برگردانده نمی‌شود. در عوض مسافر می‌تواند از مبلغی که برای پرواز پرداخت کرده است، برای پروازی دیگر در آینده استفاده نماید. در برخی موارد ممکن است ایرلاین هزینه ای بابت تغییرات انجام شده از مسافر دریافت کند.

انواع پروازهای غیرنظامی

اما در کنار اطلاعات بلیط و انواع بلیط، نوع پرواز نیز حائز اهمیت است، چرا که قوانین و نرخ انواع پرواز متفاوت است. به طور کلی در صنعت هواپیمایی با دو نوع پرواز، پروازهای سیستمی و پروازهای چارتری روبرو هستیم.

پرواز زمان بندی شده (پرواز سیستمی) (Scheduled flight)

پرواز زمان بندی شده و یا نوع پروازی که آن‌را با عنوان سیستمی می‌شناسیم، به پروازی گفته می‌شود که به صورت کاملاً برنامه ریزی شده در زمان مشخص و مسیر مشخصی توسط شرکت هواپیمایی انجام می‌شود. تمامی صندلی‌های هواپیما در پروازهای سیستمی توسط شرکت هواپیمایی مربوطه به فروش می‌رسند. پروازهای سیستمی را می‌توان از ماه‌ها قبل خریداری کرد.

پرواز چارتری (Chartered Flight)

ممکن است تا کنون درباره‌ی نرخ‌های مناسب سفرهای هوایی از طریق پروازهای چارتری مطالبی شنیده باشد، یا اینکه در پکیج تعطیلاتی یک آژانس مسافرتی با واژه‌ی چارتر برخورد کرده باشید. اما به راستی پرواز چارتری چه معنایی دارد؟ مزایا و معایب این گونه پرواز چیست؟

معنای واژه‌ی چارتر، “دربست اجاره کردن” است. چارتر در صنعت گردشگری به هر چیزی که به تعداد زیاد وجود داشته باشد و بتوان آن‌را اجاره کرد یا خرید، گفته می‌شود. هر وسیله‌ی نقلیه ای که دارای تعداد زیادی صندلی باشد می‌تواند چارتر شود، مانند قطار و هواپیما. اما در کشور ما بیشتر برای هواپیما از واژه‌ی چارتر استفاده می‌شود. اولین نکته درباره‌ی پروازهای چارتری این است که این گونه پروازها معمولاً خارج از جدول زمان بندی اتفاق می‌ افتند.

به دفاتر خدمات مسافرتی، سازمان‌ها، ارگان‌ها، اداره‌ها و هر نهادی اعم از خصوصی و دولتی که بخشی و یا تمام صندلی‌های وسیله‌ی نقلیه‌ی مشخصی (در این متن هواپیما) اجاره می‌کند، چارترکننده و به شرکت هواپیمایی که تمام یا بخشی از صندلی‌های هواپیمایش را اجاره می‌دهد را چارتر دهنده می‌نامیم. در کل چارتر کننده‌ها بیشتر آژانس‌ها و دفاتر خدمات گردشگری محسوب می‌شوند.

با گسترش استفاده از اینترنت، بازار خریدهای آنلاین این روزها بسیار داغ است. اما برای تمامی انواع خریدهای اینترنتی لازم است از طریق وبسایتی قابل اطمینان اقدام کرد.

ایرپلین تیکت سامانه ای مورد اعتماد و با سابقه است که با فراهم کردن لیست کاملی از پروازهای سیستمی و چارتری و پشتیبانی شبانه روزی برای کاربرانش تجربه ای لذت بخش از سفر را فراهم می‌کند.

انواع بلیط هواپیما به نقل از ایرپلین مگ

تفاوت‌های پرواز سیستمی و پرواز چارتری

همانطور که گفته شد صندلی‌های هواپیما در پروازهای سیستمی توسط شرکت هواپیمایی و در پروازهای چارتری توسط شرکت‌های چارترکننده فروخته می‌شوند. این بدان معناست که اگر به هر دلیلی تمامی صندلی‌ها به فروش نرسد، در حالت اول شرکت هواپیمایی مربوطه و در حالت دوم شرکت چارترکننده متضرر می‌گردد.

اگر مسافر بلیط چارتری خریداری کند تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند تاریخ و ساعت پرواز را تغییر دهد. امکان کنسل کردن پرواز هم در پروازهای این‌گونه در اکثر موارد وجود ندارد. بلیط پروازهای چارتر فقط در شرایط خاص کنسل و مبلغ بلیط بعد از کسر جریمه به مسافر بازگردانده می‌شود. در صورتی که پروازهای سیستمی این چنین نیستند. مسافر می‌تواند بنا به شرایط، تاریخ پرواز را جابجا کند و یا در صورت منصرف شدن از سفر، وجه پرداختی را بعد از کسر هزینه‌ی کنسلی، دریافت کند.

شرایطی هم وجود دارد که ایرلاین پروازی را لغو می‌کند. در این صورت در اکثر موارد (چه برای پروازهای سیستمی و چه برای پروازهای چارتری) وجه بلیط به مسافر بازگردانده می‌شود. اما استرداد وجه بلیط می‌تواند پروسه ای دشوار باشد. ایرپلین تیکت با ارائه‌ی بیمه‌ی کنسلی پرواز برای اولین بار در ایران به این روند سهولت بخشیده است. به این معنا که این سامانه تمامی مراحل کنسلی پرواز و استرداد مبلغ را عهده دار می‌گردد.

زمانی که پرواز ایرلاینی به هر دلیلی لغو شود و یا پرواز مورد نظر بیش از دو ساعت تأخیر داشته باشد و مسافر از انجام پرواز به دلیل تأخیر نامعقول صرف نظر کند، ایرپلین تیکت مبلغ بلیط هواپیما را به طور کامل و بدون هیچ جریمه ای به مسافر باز می‌گرداند. از طرف دیگر بنا به درخواست مسافر، ایرپلین تیکت با مبلغی بیشتر از وجه پرداختی مسافر، به خریداری پرواز جایگزینی اقدام می‌نماید. بنابراین اگر پروازی کنسل شد جای نگرانی وجود ندارد. ایرپلین تیکت از طریق بیمه کردن پرواز، از محقق شدن سفر هوایی علی رغم کنسلی پرواز شرکت هواپیمایی، اطمینان حاصل می‌کند.

از دیگر تفاوت‌های پروازهای سیستمی و چارتری، نرخ آن‌هاست. در بخش نرخ پروازهای سیستمی شاهد تفاوت برای رده‌های سنی متفاوت هستیم. نرخ پروازهای چارتری برای کودکان ۱۲ تا ۲ سال تفاوتی ندارد و فقط برای کودکان زیر ۲ سال ارزان‌تر ارائه می‌گردد. در حالیکه در پروازهای سیستمی علاوه بر نرخ پایین‌تر برای کودکان زیر ۲ سال، برای کودکان ۱۲ تا ۲ سال نیز قیمت کمتری ارائه می‌شود.

در کل می‌توان گفت نرخ پروازهای چارتری بسته به زمان متغیر است. به طوری که در زمان‌های پرتقاضا برای سفرهای هوایی، نرخ پرواز سیستمی با پرواز چارتر تفاوت چندانی ندارد، در حالیکه در فصول خلوت تر پروازهای چارتری بسیار ارزان‌تر از دیگر نوع پرواز ارائه می‌شوند. ولی کمترین نرخ پروازهای چارتری زمانیست که چارترکننده موفق به فروش تمامی صندلی‌هایی که اجاره کرده نشده است و بنابراین با پایین‌ترین نرخ ممکن بلیط‌ها را به فروش می‌رساند.

منبع :‌

https://mag.airplaneticket.ir/different-types-of-flight-tickets/