تحولی عظیم در درمان دیابت در کشور، تولید گلوریپا (Gloripa) توسط داروسازی دکتر عبیدی برای اولین بار در ایران

داروسازی دکتر عبیدی که در عرضه داروهای نوین قلبی و دیابت در کشور پیشرو است، به تازگی داروی جدید امپاگلیفلوزین را با نام تجاری گلوریپا (Gloripa) برای اولین بار در ایران برای درمان دیابت تولید کرده است.

امپاگلیفلوزین متعلق به دسته دارویی جدیدSGLT2(Sodium Glucose co-Transporter 2)  بوده و مکانیسم اثر آن کاملا متفاوت از داروهای ضد دیابت موجود در بازار ایران می‌باشد. امپاگلیفلوزین اولین و تنها داروی خوراکی ضد دیابت است که مرگ و میر ناشی از عوارض قلبی عروقی در افراد مبتلا به دیابت را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد. افراد مبتلا به بیماری دیابت 2 تا 4 برابر سایرین دچار انواع بیماری‌های قلبی عروقی می‌شوند و با وجود داروهای متنوع ضد دیابت در بازارهای جهانی، بیماری‌های قلبی عروقی همچنان عامل بیش از نیمی از موارد مرگ و میر در این افراد است.

دکتر عبیدی - تحولی عظیم در درمان دیابت در کشور، تولید گلوریپا (Gloripa)

به گفته سید امیر رضویان مدیرعامل داروسازی دکتر عبیدی، گلوریپا در مرداد ماه 1397 با حضور وزیر محترم بهداشت قاضی زاده هاشمی رونمایی شد و هم اکنون در داروخانه های سراسر کشور در دسترس است. داروسازی دکتر عبیدی این دارو را تنها پس از مدت کوتاهی از عرضه امپاگلیفلوزین در اروپا و امریکا، در ایران تولید و عرضه کرده و امیدوار است این داروی دیابت نیز بتواند موفقیت سایر محصولات این شرکت را در جلب اعتماد پزشکان و بیماران نسبت به کیفیت محصولات داروسازی دکتر عبیدی برای درمان دیابت تکرار کند.

عادل جاهد فوق تخصص بیماری‌های غدد درون‌ریز و متابولیسم می‌گوید بیماری دیابت تنها به اختلال در ترشح انسولین محدود نمی‌شود، بلکه احتمال اختلال در سایر اعضای بدن نیز در این بیماری مطرح است؛ مانند اختلال در بازجذب گلوکز از طریق کلیه‌ها و مجاری ادراری که منجر به افزایش قند خون بیمار می‌شود. امپاگلیفلوزین با دفع گلوکز از طریق ادرار به کنترل قند خون بیمار کمک می‌کند.

به گفته “بابک شریف کاشانی فوق‌تخصص نارسایی قلب و رئیس منتخب انجمن جهانی نارسایی قلب”، تمایز اصلی این داروی دیابت از سایر درمان‌های خوراکی دیابت این است که میزان مرگ و میر افرادی که به طور همزمان به دیابت و مشکلات قلبی عروقی مبتلا هستند را تا 38 درصد کاهش می‌دهد و نیز باعث کاهش 35 درصدی میزان بستری شدن ناشی از نارسایی قلبی در مبتلایان به دیابت می‌شود.

امپاگلیفلوزین را با نام تجاری گلوریپا (Gloripa)
امپاگلیفلوزین را با نام تجاری گلوریپا (Gloripa)

علیرضا استقامتی فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید: “امپاگلیفلوزین همچنین نقش موثری در کاهش وزن، کاهش فشار خون و جلوگیری از پیشرفت بیماری کلیوی ناشی از دیابت دارد. از آنجا که افراد مبتلا به دیابت اغلب دچار چاقی و یا اضافه وزن می‌شوند و این موضوع روند درمان دیابت را با چالش‌هایی روبرو می‌کند، کاهش وزن از مزایای مهم این دارو به شمار می‌رود.”

طبق اظهارات الهام عندلیب مدیر ارشد گروه مدیکال عبیدی، مطالعات بالینی این دارو بر روی هزاران بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 در بیش از 42 کشور دنیا انجام شده و نتایج آن نشان می‌دهد طول عمر افراد مبتلا به دیابت که همزمان دچار بیماری‌های قلبی عروقی هستند، به طور متوسط 1 تا 4 سال و نیم افزایش یافته است. همچنین به دلیل مصرف داروهای متعدد دیابت توسط بیماران مبتلا، مصرف تنها یک قرص گلوریپا در روز منجر به سهولت مصرف و نتایج بهتر در درمان دیابت می‌گردد. افراد مبتلا به دیابت که تاکنون عوارض قلبی عروقی مانند فشار خون و چربی خون بالا و یا سابقه سکته قلبی داشته‌اند، از این پس می‌توانند با پزشک خود در مورد مصرف داروی جدید گلوریپا مشورت کنند.

دکتر عبیدی - تحولی عظیم در درمان دیابت در کشور، تولید گلوریپا (Gloripa)

ترکیب امپاگلیفلوزین با متفورمین نیز با هدف سهولت استفاده در بیمارانی که باید هر دو دارو را دریافت کنند در یک قرص با نام تجاری سینوریپا (Synoripa) توسط داروسازی دکتر عبیدی تولید شده و به زودی در سراسر کشور توزیع خواهد شد.