تصور شما از یوگا چیست؟ خیلی از افراد یوگا را مانند ورزش ژیمناستیک تصور می‌کنند و می‌گویند: من بدن متناسبی برای این ورزش ندارم، این ورزش برای من سنگین است یا سن من برای این ورزش زیاد است و از این قبیل بهانه‌های مختلف و عملاً پوچ! ولی باید بدانید که یوگا ورزش سنگینی نیست و حرکات سختی هم ندارد، در واقع می‌توان گفت؛ یوگا فرآیند خودشناسی بوده که فواید آن در خودِ فرد خلاصه نمی‌شود و برای جامعه نیز مفید می‌باشد. یوگا ورزشی است که علاوه بر جسم، بر روح هم تاثیر دارد. در ادامه این مطلب به نقل قول از مجله صورتی ها چند مورد از فواید یوگا را بیان خواهیم کرد. همراه باعلم باشید.

مروری بر فواید یوگا

فواید یوگا برای قلب
فواید یوگا برای قلب

فواید یوگا برای قلب

همانطور که گفتیم ورزش یوگا برای سلامتی مفید است، ورزش یوگا برای قلب نیز فواید زیادی دارد، در واقع با کاهش فشار خون، ضربان قلب را آرام می‌کند که برای بیماران مبتلا به فشار خون، بیماران قلبی – عروقی یک درمان عالی به شمار می‌آید. در مطالعات انجام شده، یوگا به عنوان آنتی اکسیدان یاد شده است، که کلسترول و تری‌گلیسرید خون را کاهش داده و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌گردد. در حالت کلی انجام ورزش یوگا برای قلب بسیار مفید و اثربخش می‌باشد.

یوگا روشی برای بهبود تنفس

یوگا روشی برای بهبود تنفس می‌باشد، شاید به نظر مورد آسانی بیاید، در حالی که تنفس صحیح و اصولی فواید زیادی برای سلامت و بدن دارد که عبارتنداز:

  • برای بیماران مبتلا به آسم و سایر بیماری‌های تنفسی، مفید است در واقع یوگا ظرفیت ریه را افزایش می‌دهد که همین، یک مزیت برای بهبود تنفس به شمار می‌آید.
  • تنفس صحیح، موجب تقویت محرک‌های عصبی عروق قلبی می‌گردد.
  • همچنین تنفس صحیح، اضطراب را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.
  • تنفس صحیح و اصولی ذهن را آرام و تعادل جسمی را حفظ می‌کند.
  • تبادل اکسیژن و کربن دی اکسید را نیز بهبود می‌بخشد.
  • و ….

فواید یوگا برای از بین بردن استرس

استرس مشکل عمومی افراد مختلف می‌باشد که آرامش را از زندگی آنان گرفته است. زندگی با استرس، بیش از آن چه تصور داریم، مشکل و تنش آفرین می‌باشد. با وجودِ استرس، کارها و امورات روزمره درست و صحیح انجام نشده و همچنین دچار بیماری‌های مختلف می‌شویم. شاید بتوانیم بگوییم که یوگا، بهترین روش برای رفع استرس می‌باشد. ضد استرس بودن یوگا از لحاظ علمی ثابت شده است، در واقع این خاصیت یوگا یک واکنش بیو شیمی می‌باشد، با انجام یوگا، کاتکول آمین‌ها و سطح واسطه‌های عصبی از جمله دوپامین، ور اپی نفرین و اپی نفرین کاهش می‌یابد و همین هم باعث ایجاد خصوصیت ضد استرس بودن یوگا شده است.

فواید یوگا برای بدن

فواید یوگا برای افزایش قد
فواید یوگا برای افزایش قد

یوگا برای افزایش قدرت

یوگا یک ورزش قدرتی است که توانایی عضلات بدن را افزایش داده و حرکت‌های ایستاده یوگا، باعث افزایش قدرت عضله پشت ران و عضلات شکم می‌شود. با انجام حرکات ایستاده‌ی ورزش یوگا می‌توانید بدن سالم‌تر و قوی‌تری داشته باشید.

فواید یوگا برای افزایش قد

امروزه خیلی از افراد با مشکل قد کوتاهی مواجه هستند، نمی‌توان به طور دقیق گفت که کوتاهی قد یک مشکل است، ولی از نظر اعتماد به نفس، داشتن قد بلند ایده‌آل‌تر است. خیلی از افراد معتقد هستند که بعد سن بلوغ؛ عملا افزایش قد ممکن نیست، ولی باید بگوییم که با انجام ورزش‌های کششی و تغذیه سالم و … می‌توانند قدشان را حدود چند سانتی‌متر افزایش دهند. یوگا نیز یک روش عالی برای افزایش قد می‌باشد. با انجام حرکات یوگا علاوه بر تناسب اندام و لاغری، قد شما بلندتر می‌شود، پس یوگا برای افزایش قد بسیار مفید است.

یوگا راهی برای افزایش اعتماد به نفس

اعتماد به نفس، عامل مهمی برای موفقیت در زندگی و داشتنِ یک زندگی خوب است، با این وجود برخی از افراد، مخصوصا خانم‎ها، با عدم اعتماد به نفس مواجه هستند. نداشتن اعتماد به نفس مشکلات زیادی برای فرد ایجاد کرده و می‌تواند زندگی را سخت‌تر کرده و لذت آن را سلب کند. یوگا راهی برای افزایش اعتماد به نفس است، در واقع حرکات ساده‌ای برای افزایش اعتماد به نفس وجود دارد که رفته رفته به سطح پیشرفته می‌رسند، مطمئن باشید با داشتن اعتماد به نفس زندگی بهتر و موفق‌تری خواهید داشت.

فواید یوگا برای لاغری و تناسب اندام

داشتنِ تناسب اندام برای هر شخصی اهمیت زیادی دارد، با وجود تناسب اندام هم سالم مانده و هم اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت. شاید بتوانیم بگوییم که سریع‌ترین روش برای رسیدن به تناسب اندام و لاغری، یوگا می‌باشد. یوگا با انجام حرکات صحیح بدنی، موجب رسیدن به تناسب اندام و همچنین لاغری می‌شود. پس اگر قصد زیبا شدن اندامتان را دارید، ورزش یوگا را برایتان پیشنهاد می‌کنیم، علاوه بر لاغری و تناسب اندام از سبک زندگی سالم و همچنین حس خوب روزانه برخوردار خواهید شد.

فواید یوگا برای رفع بیماری

در حالت کلی، یوگا برای رفع بیماری کاربرد دارد. برخی از بیماری‌هایی که با یوگا درمان می‌شوند، عبارتنداز: کمردرد، آسم، MS و التهاب مفاصل. پس اگر دارای بیماری‌های ذکر شده هستید، از فواید یوگا برای درمان بیماری‌ها غافل نشوید. اگر ما سبک زندگی و تغذیه سالمی داشته باشیم، دچار بیماری‌های مختلف نمی‌شویم و همیشه بدنی سالم و قوی خواهیم داشت که در مقابل بیماری‌ها، مقاومت می‌کند.

یوگا روشی آسان برای رفع خستگی و انعطاف‌پذیری

حرکات یوگا بطور عجیبی خستگی را برطرف می‌کند! با انجام حرکات یوگا، بدن شما انعطاف بیشتری پیدا کرده و خشکی عضلات شما از بین می‌رود. حرکات یوگا را با کشش مناسب انجام دهید که فشاری وارد عضلات شما نگردد. یوگا علاوه بر تقویت عضلات، باعث قوی‌تر شدن آن‌ها می‌شود. چند ماه پس از انجام مرتب یوگا، تغییرات معجزه‌آسا را در بدن خود مشاهده خواهید کرد.

یوگا راهی برای افزایش تمرکز

یکی دیگر از مزایای یوگا، افزایش تمرکز می‌باشد، کسانی که به طور مرتب یوگا کار می‌کنند، بهتر می‌توانند روی موضوعات مختلف تمرکز داشته باشند. این تمرکز شاید به دلیل افزایش سطح اکسیژن هنگام انجام حرکات یوگا است.

نیازی نیست حتما برای یوگا پول خرج کنید، می‌توانید با کمک فیلم‌های آموزشی نیز یوگا انجام دهید، فقط به یک محل آرام و ساکت برای نشستن و یک زیر انداز مناسب و تمیز نیاز دارید + علاقه و اشتیاق و انرژی مثبت!

با فواید کلی یوگا آشنا شدیم، البته فواید یوگا فقط در این موارد ختم نمی‌شود و حتی شاید خیلی از آن‌ها مخفی است، پس برای بهبود سبک زندگی و سالم ماندن حتما یوگا را در برنامه‌های خود قرار دهید.