امروزه شاهد رابطه دوستی طولانی مدت دختر و پسر هستیم، که شاید برای ماه‌ها و حتی سال‌ها به طول انجامیده، اما به ازدواج منجر نشده باشد. رویاها و آرزوهایی برای شروع زندگی مشترک که برای سال‌ها به تعویق افتاده‌اند، اما نتوانسته‌اند عملی شوند. رابطه دوستی به قصد ازدواج اگر بیش ازحد طولانی مدت شود، برای دختر و پسر پیامدهای متعددی در پی خواهد داشت. در این نوشتار به بررسی این پیامدها و همچنین دلایل طولانی شدن دوران رابطه دوستی می‌پردازیم و در ادامه راهکارهایی برای حل مشکلات روابط عاطفی طولانی مدت بیان ‌می‌کنیم.
رابطه دوستی طولانی مدت دختر و پسر قبل از ازدواج
رابطه دوستی طولانی مدت دختر و پسر قبل از ازدواج
وقتی مدت زمان یک رابطه دوستی بسیار طولانی شده است اما به ازدواج منجر نمی‌شود، یعنی در این رابطه یک یا چند مشکل جدی وجود دارد. مشکلاتی که باید آن‌ها را ریشه یابی و برطرف کرد و اینکار نیاز به مهارت و مدیریت بالایی دارد. چرا که معمولا در مسیر رساندن رابطه عاطفی به ازدواج، دختر و پسر با چالش‌ها و دشواری‌های متعددی روبرو هستند. در دوره آنلاین “گام به گام از آشنایی تا ازدواج” که توسط کارشناسان تیم رادیو عشق تهیه شده است، مهارت های لازم برای ساختن یک رابطه عاطفی پایدار منجر به ازدواج و روش اصولی و قدم به قدم برای تبدیل کردن دوستی به ازدواج، در اختیار شما قرار می‌گیرد. در این دوره کلیه چالش‌های رابطه عاطفی طولانی مدت بررسی شده و راهکار های مواجهه با آن‌ها نیز ارائه می‌شود.

دلایل طولانی شدن رابطه دوستی قبل از ازدواج

شاید قبل از هرچیز بهتر باشد بررسی کنیم دلایل اصلی طولانی شدن برخی رابطه‌های دوستی چیست و چه عواملی باعث می‌شود یک رابطه دوستی برای ماه و سال‌ها طول بکشد اما به ازدواج منجر نشود.

دوستی‌های بدون قصد ازدواج

برای برخی برقراری رابطه دوستی با طرف مقابل، فرصتی برای کسب شناخت و اعتماد برای تصمیم‌گیری برای ازدواج است. اما گاهی نیز حداقل یکی از طرفین، به طور جدی چنین قصدی از آشنایی ندارد. درواقع بسیاری از افرادی که وارد رابطه دوستی ‌می‌شوند حتی اگر ظاهرا وانمود کند قصد ازدواج دارند، برای خوش گذرانی، پر کردن اوغات فراغت، فرار از تنهایی و برطرف کردن نیاز روحی و جنسی است که وارد رابطه دوستی با جنس مخالف ‌می‌شوند.

نداشتن شرایط ازدواج

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که منجر می‌شود مدت زمان دوستی‌ها طولانی شود و ازدواج به تاخیر بیفتد، نداشتن و فراهم نبودن شرایط ازدواج دختر و پسر است. تشکیل خانواده نیاز به ملزومات اولیه‌ای مانند مسکن و لوازم منزل دارد. پسری و دختری که به بلوغ اقتصادی لازم برای اداره زندگی نرسیده است و شغل و درآمد ثابتی ندارند، توانایی اداره و فراهم کردن ملزومات اولیه زندگی مشترک را نخواهند داشت و ازدواج آن‌ها به تاخیر می‌افتد.

نداشتن انگیزه کافی برای ازدواج

امروزه بسیاری از جوانان انگیزه کافی برای ازدواج رسمی ندارند. ازدواج کردن برای بسیاری سخت است، چرا که مسئولیت‌پذیری بسیار بالایی می‌طلبد. به خصوص بسیاری از پسرها دیگر به راحتی زیر بار ازدواج نمی‌روند، زیرا در رابطه دوستی علاوه بر اینکه تعهد و مسئولیت زیادی بر آن‌ها وارد نیست، نیازهای عاطفی و جنسی آن‌ها می‌تواند تا حد زیادی برطرف شود. به همین دلیل تمایل و عجله‌ای برای رساندن رابطه دوستی به ازدواج ندارند. در مقابل دخترها معمولا تمایل دارند ازدواج رسمی صورت بگیرد تا امنیت عاطفی بیشتری در رابطه داشته باشند.

مشکلات روابط راه دور

با گسترش ارتباطات در فضای مجازی، بسیاری از دوستی‌ها و روابط قبل از ازدواج در شبکه‌های ارتباط اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام و فیس بوک صورت می‌گیرد. در این سبک آشنایی‌ها، دسته‌ای از دختر و پسرهایی که عاشق هم ‌می‌شوند و رابطه دوستی را آغاز می‌کنند، در دو شهر یا حتی کشور مختلف زندگی می‌کنند. در نظر نگرفتن مکان زندگی و شروع رابطه عاطفی با کسی که دور است، منجر به شکل‌گیری رابطه دوستی می‌شود که شاید سال‌ها به طول انجامد اما امکان به ازدواج رساندن رابطه فراهم نشود.

مخالفت خانواده‌ها برای ازدواج

گاهی شرایط و انگیزه کافی برای ازدواج دختر و پسر وجود دارد، اما خانواده‌ها بنا بر دلایل متعددی با ازدواج آن‌ها مخالف اند. از آنجایی که معمولا خانواده‌ها از ابتدا در جریان رابطه دوستی قرار نمی‌گیرند، وقتی موضوع ازدواج مطرح می‌شود، ممکن است ازدواج با فردی که فرزندشان دور از چشم آن‌ها با او در رابطه بوده‌اند، مورد تاییدشان قرار نگیرد. یا اینکه آن‌ها به طور کلی معیار‌ها و فاکتورهایی را برای عروس یا دامادشان در نظر داشته باشند که با دختر یا پسر معرفی شده همخوانی نداشته باشد. در این صورت راضی کردن خانواده‌ها و والدین، منجر به یک مانع اساسی برای ختم شدن رابطه دوستی به ازدواج خواهد شد.

پیامدهای رابطه دوستی طولانی مدت

وقتی رابطه دوستی قبل از ازدواج بیش از حد طولانی شود، معمولا پیامدها و مشکلات زیر برای زوج ایجاد خواهد شد:

سرد شدن رابطه عاطفی

هر رابطه عاطفی و دوستی در اوایل آشنایی هیجان و انرژی زیادی دارد. افراد وقتی به دختر یا پسری علاقمند ‌می‌شوند و با او رابطه را شروع می‌کنند هیجان دارند تا او را بیشتر بشناسند و کشف کنند و تلاش می‌کنند از راهی رضایت و توجه او را جلب کنند. این موضوع باعث می‌شود در ابتدای رابطه، دوستی و طرف مقابل جذابیت زیادی داشته باشد. اما وقتی رابطه دوستی طولانی می‌شود، طبیعتا کم کم آن شور و هیجان اولیه از بین خواهد رفت و رابطه حالت یکنواخت پیدا خواهد کرد. پس اگر دختر و پسر نتوانند به موقع رابطه دوستی را به مرحله بعد یعنی ازدواج ارتقا دهند، شاهد سرد شدن رابطه خواهند بود.

وابستگی‌های کاذب

رابطه دوستی هرچه طولانی مدت‌تر شود، وابستگی عاطفی دو نفر نیز بیشتر خواهد شد. به خصوص چون در رابطه‌های دوستی معمولا دختر و پسر بر جنبه احساسی رابطه تمرکز زیادی دارند و به یکدیگر زیاد ابراز محبت و عشق می‌کنند، وابستگی عمیقی ایجاد می‌شود. حال در صورتی که بعد از مدتی شناخت نسبی ایجاد شود و یکی از دو نفر یا هردو متوجه شوند طرف مقابل انتخاب درستی برای ادامه رابطه نیست، این وابستگی کاذب مانع از تمام کردن رابطه می‌شود. درواقع طولانی شدن رابطه دوستی باعث می‌شود وابستگی زیادی ایجاد شود که اجازه تصمیم‌گیری واقع‌بینانه و عاقلانه را به فرد ندهد.

ایجاد تنش و دعوا

رابطه دوستی که برای سال‌ها طولانی می‌شود و به هر دلیل به مرحله بعدی نمی‌رود، می‌تواند فشار روانی زیادی برای دو نفر ایجاد کند. کسی که در رابطه پایداری قرار ندارد، احساس امنیت عاطفی نخواهد داشت. همین موضوع ممکن است باعث شود تنش و دعواهای مکرری بین دختر و پسر اتفاق بیفتد. اگر این تنش‌ها بالا بگیرد ممکن است حتی منجر به جدایی و تمام شدن رابطه دوستی نیز شود.

جدایی‌های پر هزینه

هرچه رابطه عاطفی و مدت زمان دوره دوستی بیشتر شود، هزینه عاطفی که دو نفر در جدایی احتمالی متحمل خواهند شد نیز افزایش خواهد یافت. جدایی با وجود وابستگی زیاد، ضربه روحی شدیدی می‌تواند به فرد وارد کند. پذیرش اینکه همه سرمایه‌گذاری عاطفی انجام شده بی نتیجه بماند، بسیار سخت است. درصورت تبدیل نشدن دوستی به ازدواج، شکست عاطفی عمیقی برای فرد ایجاد خواهد شد. ضمن اینکه دختر و پسر ممکن است در این مدت زمان فرصت‌های زیاد دیگری را در زندگی از دست داده باشند که دیگر قابل برگشت و جبران نباشد.

 

راهکار حل مشکلات رابطه طولانی مدت

برای جلوگیری از ایجاد مشکلات در رابطه دوستی طولانی مدت و حل آن ها، نکات زیر  را در نظر  داشته باشید:

امکان یاعدم امکان ازدواج را از ابتدا در نظر بگیرید

همانطور که گفتیم یکی از دلایل اصلی طولانی شدن رابطه دوستی این است که دختر و پسر از ابتدای آشنایی، امکان ازدواج را در نظر نمی‌گیرند و در واقع بنابر اصل “هرچه پیش آید خوش آید”، رابطه دوستی را شکل می‌دهند. اگر از ابتدا شرایط اولیه را در نظر داشته باشید و در صورتی که میبینید امکان ازدواج شما با هم وجود ندارد یا بسیار سخت و ناممکن خواهد بود، از ادامه یافتن رابطه قبل از به وجود آمدن وابستگی بیش از حد، خودداری کنید.

از مقصود طرف مقابل مطمئن شوید

آیا اطمینان دارید که طرف مقابل هم مانند شما قصدش از دوستی شناخت برای ازدواج است و رابطه برای او جدی است؟ اینکه تنها حدس بزنید چنین قصدی دارد و یا اینکه زبانا این حرف را به شما گفته باشد کافی نیست. لازم است در رفتار و عمل از نیت او باخبر شوید. اگر طرف مقابل برای ازدواج بهانه می آورد و از صحبت در مورد آن بی دلیل طفره میرود یا نشانه‌های رفتاری پسری که قصد ازدواج دارد در او مشهود نیست، بهتر تکلیفتان را زودتر مشخص کنید و یا در انتخابتان تجدید نظر نمایید.

واقع‌بین باشید

آیا واقعا طرف مقابلتان انتخاب اصلی برای ازدواج است؟ آیا شرایط نهایتا برای ازدواج شما مهیا خواهد شد؟ آیا موقعیت شما دو نفر به گونه‌ای هست که بتوانید این دوستی را به ازدواج منجر کنید؟ پاسخ واقع‌بینانه به این سوالات باعث می‌شود بتوانید تصمیم درست و به موقعی بگیرید.

برای فراهم شدن شرایط ازدواج تلاش کنید

اگر واقعا هر دوی شما قصد ازدواج دارید و میخواهید بقیه عمرتان با هم زیر یک سقف بگذرانید، لازم است همه همت و تلاشتان را برای فراهم شدن شرایط ازدواج بکار بگیرید. مسائل مالی(مانند شغل و مسکن) و کسب رضایت خانواده‌ها اصلی ترین شرایط ازدواج هستن که باید به رسیدن به آن تمرکز داشته باشید. برای زودتر فراهم شدن شرایط ازدواج و شروع زندگی، شاید لازم باشد توقعات خود را نیز در برخی مسائل کاهش دهید و بیش از حد در این مورد کمالگرا نباشید. مثلا شاید اگر مراسم ازدواج را ساده‌تر برگزار کنید و مخارج عروسی را کاهش دهید، زودتر بتوانید برای ازدواج اقدام کنید.

طرف مقابل را به ازدواج تشویق کنید

اینکه صرفا منتظر بمانید تا روزی طرف مقابل برای خواستگاری رسمی اقدام کند، برای شما بجز بلاتکلیفی ثمره‌ای نخواهد داشت. به خصوص اگر دختر هستید و پسری که با او در رابطه دوستی قرار دارید هیچ اقدامی برای خواستگاری از شما نمی‌کند، لازم است هرچه زودتر تکلیفتان را مشخص کنید. با طرف مقابل درمورد آرزوها و رویاهای آینده زندگی مشترکتان صحبت کنید. به کمک مهارت‌های ارتباطی او را برای تبدیل دوستی به ازدواج ترغیب و تشویق کنید و برای راضی کردن پسر به ازدواج تلاش کنید.

زمان مشخص تعیین کنید

اگر طرف مقابل برای خواستگاری بهانه جویی میکند و برنامه مشخصی برای آینده رابطه ندارد، بهتر است شما دست بکار شوید و زمان مشخصی برای اینکار تعیین کنید. درواقع فرصتی را در اختیار او قرار دهید تا آمادگی لازم برای اقدام رسمی را پیدا کند و اگر تا آن زمان باز هم اقدامی از طرف او انجام نشد، بهتر است بیش از این برای رابطه هزینه نکنید و از ادامه آن صرف نظر کنید.

در یک کلام

طولانی شدن رابطه دوستی قبل از ازدواج می‌تواند به این دلیل باشد که یکی از طرفین قصد جدی برای ازدواج یا انگیزه لازم برای آن را ندارد. همچنین اگر دو نفر از هم دور باشند، شرایط ازدواج وجود نداشته باشد یا خانواده‌ها با ازدواج دختر و پسر مخالف باشند، ممکن است رابطه دوستی برای مدت‌ها به طول بینجامد و به ازدواج منتهی نشود.

رابطه دوستی طولانی مدت ممکن است باعث سرد شدن رابطه عاطفی، وابستگی‌های کاذب، ایجاد تنش و دعوا و نهایتا جدایی‌های پر هزینه شود. برای جلوگیری و حل مشکلات رابطه طولانی مدت بهتر است امکان یاعدم امکان ازدواج را از ابتدا در نظر بگیرید، از مقصود طرف مقابل مطمئن شوید و واقع بین باشید. همچنین ضمن اینکه برای فراهم شدن شرایط ازدواج تلاش می کنید، طرف مقابل را نیز به ازدواج تشویق کنید و برای اقدام رسمی برای ادواج زمان مشخص تعیین کنید.