بیماری نقرس نوعی بیماری مفصلی است که به مفاصل بدن آسیب رسانده و به طور ناگهانی بروز پیدا می‌کند اما برای پیشگیری و درمان این بیماری راه‌های متعددی وجود دارد که در این مطلب قصد داریم ابتدا با این بیماری بطور کلی و موضوعی آشنا شده و سپس راه‌های پیشگیری و درمان بیماری از جمله راه درمانی نقرس با سرکه سیب آشنا شویم. با ما همراه باشید.

آشنایی با بیماری نقرس

بیماری نقرس چیست؟علائم نقرس و روش های پیشگیری از آن

بیماری نقرس چیست؟

به نقل از مجله صورتی ها : بیماری نقرس یک فرم شایع و پیچیده‌ای از آرتروز است که می‌تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد این بیماری عموماً به علت تجمع و رسوب اسید اوریک در بافت‌های بدن و بخصوص در مفاصل ایجاد می شود.

بیماری نقرس به طور نگهانی رخ می‌دهد و اغلب شما را در وسط شب بیدار کرده و احساس می‌کنید که مفصل آسیب دیده شما آتش گرفته است! مفصل آسیب‌دیده، بسیار داغ، متورم و چنان لطیف است که حتی وزن ورق روی آن ممکن است تحمل‌ناپذیر به نظر برسد! این حس بسیار بد از عوارض بیماری نقرس به شمار می‌رود.

رایج‌ترین محل بروز عارضه و بیماری نقرس در افراد دچار این بیماری، بخش کروی انگشت شست بزرگ پا است، اما با این وجود مفاصل پا، قوزک، زانو، دست‌ها و آرنج نیز می‌توانند تحت تاثیر این بیماری قرار گیرند و به شدت احساس بدی داشته باشند.

علائم بیماری نقرس چیست؟

درد شدید مفاصل:

درد مفاصل شدید نقرس معمولا روی مفصل بزرگ انگشت پا شما تاثیر می‌گذارد، اما می‌تواند در هر مفصل آسیب دیده‌ای نیز رخ دهد. سایر مفاصل متداول شامل مچ پا، زانو، آرنج، مچ و انگشت است. متاسفانه باید بگوییم درد بیماری نقرس در مفاصل بعد از ۴ تا ۱۲ ساعت پس از شروع بیماری شدیدتر نیز می‌شود.

التهاب و قرمزی:

با بروز بیماری نقرس، مفاصل متاثر از بیماری متورم، حساس، گرم و قرمز می‌شوند.

محدود به حرکت:

با پیشرفت بیماری نقرس، ممکن است نتوانید مفاصل خود را به طور طبیعی جابجا کرده و قادر به حرکت باشید.

توماس سایدنهام پزشک انگلیسی در رابطه با نقرس می‌گوید:

بیماران نقرسی عموماً یا پیرمردها هستند یا مردانی که آنقدر در جوانی خود را فرتوت کرده‌اند که دچار پیری زودرس شده‌اند- از میان این عادتهای مخرب هیچ‌یک بیشتر از مقاربت بیش از حد و عواطف خسته‌کننده، مخرب نیست. قربانی با سلامت و خوبی به تخت خواب می‌رود می‌خوابد. حدود ساعت دو صبح با یک درد شدید در انگشت پا و گاهی در پاشنه، قوزک یا پشت پا یدار می‌شود. این درد شبیه یک دررفتگی اندام است و گاهی هم شبیه این است که آب سرد بر روی شخص بریزند. بعد با احساس سرما و لرز و کمی تب همراه است… شب در عذاب و بی خوابی و درد در ناحیه مبتلا و تغییر مداوم و پیوستهٔ جا، از این دنده به آن دنده شدن مداوم بدن با هر درد در مفصل و این درد وقتی بدتر می‌شود که تشنج به سراغ بیمار می‌آید. [ویکی‌پدیا]

راه‌های درمان بیماری نقرس

بیماری نقرس چیست؟علائم نقرس و روش های پیشگیری از آن

پیشگیری از بیماری نقرس:

هم تغییرات در سبک زندگی و هم داروها می‌توانند به کاهش سطوح اسید اوریک منجر شوند. انتخاب‌های رژیم غذایی و سبک زندگی مؤثر شامل کاهش مصرف مواد غذایی نظیر گوشت و غذاهای دریایی، مصرف کافی ویتامین C، محدود کردن مصرف الکل و فروکتوز (شهد میوه)، و اجتناب از مرض چاقی می‌باشد.

۱- مصرف مواد غذایی ضد نقرس:

  • مصرف ۲ لیتر آب بیشتر در روز
  • مصرف غذاهای غنی از پتاسیم از جمله: هلو، هندوانه، لوبیا، سیب زمینی پخته شده با پوست و استفناج
  • مصرف کربوهیدرات پیچیده شامل: پاستا، نان قهوه‌ای، میوه و سبزیجات
  • مصرف روزانه ویتامین c
  • مصرف گیلاس
  • نوشیدن قهوه بدون کافئین

۲- اجتناب از مصرف مواد غذایی مضر:

  • دوری از غذاهای بسیار شیرین و فست فود
  • دوری از مصرف بیش از حد گوشت قرمز و حتی گوشت سفید
  • دوری از مصرف غذاهای پرچرب
  • اجتناب کامل از مصرف الکل

۳- رسیدن به وزنی سالم:

اگر دچار بیماری نقرس هستید سعی کنید برای پیشگیری از این بیماری و یا جلوگیری از شدیدتر شدن آن وزن خود را با کمک پزشک به حد سالم و ایده‌آل برسانید تا کمتر در معرض این بیماری قرار گیرید.

دارو‌های خانگی برای درمان بیماری نقرس:

برای درمان خانگی بیماری نقرس ابتدا باید این بیماری را در بدن خود تشخیص دهید سپس به سراغ درمان‌های خانگی این بیماری بروید. برای تشخیص این بیماری می‌توانید به بررسی علائم بیماری نقرس پرداخته و سپس درمان‌های خانگی مانند درمان نقرس با سرکه سیب را امتحان کنید که در ادامه راه‌های درمان خانگی بیماری نقرس را به دیدار شما می‌رسانیم.

۱- درمان نقرس با سرکه سیب

سرکه سیب طبیعی خاصیت پاکسازی داشته و به دلیل داشتن مالیک اسید در مواد خود، اسید اوریک بدن را که باعث بیماری نقرس می‌شود کاهش می‌دهد. از خواص دیگر سرکه سیب می‌توان به خاصیت انتی اکسیدانی و ضد التهابی آن اشاره کرد.

برای درمان نقرس با سرکه سیب و کاهش اسید اوریک در بدن خود ۲- ۳ قاشق سرکه سیب را به یک لیوان آب اضافه کرده و هر روز ۳ لیوان از این مخلوط را بنوشید.

۲- درمان نقرس با جوش شیرین

جوش شیرین یکی از موادی است که برای کاهش بیماری و درد مفاصل نقرس بسیار مفید بوده و این ماده خاصیت قلیایی بدن را کاهش داده و باعث دفع آسان اسید اوریک از کلیه‌ها می‌شود.

برای این منظور نصف قاشق چای‌خوری جوش شیرین را با یک لیوان آب مخلوط کرده و در طی دو هفته دو لیوان در روز از این محلول بنوشید. دقت کنید که این محلول برای افرادی که سن بالا داشته و دارای فشار خون هستند نباید از این محلول مصرف کنند.

۳- درمان نقرس با محصولات لبنی

محصولات لبنی از جمله شیر کم چرب حاوی پلاسمای پایین هستند که ریسک ابتلا به بیماری نقرس را کاهش می‌دهند، شیر و محصولات لبنی بدون چربی حاوی اورتیک اسید است که جذب اسید اوریک را پایین می‌آورد و می‌تواند برای درمان نقرس بسیار مفید باشد.

برای درمان بیماری نقرس از محصولات لبنی در سه لیوان در روز استفاده کنید و شیر را نیز از رژیم غذایی خود حذف نکنید.

با بیرماری نقرس و علائم و راه‌های پیشگیری آن آشنا شدید اما قبل از امتحان کردن راه‌های درمان بیماری نقرس با پزشک معالج خود مشورت کرده و سپس این مواد غذایی را مصرف کنید.