چرا و چگونه می توان هوای سالمی را تنفس کرد؟

چرا و چگونه می توان هوای سالمی را تنفس کرد؟
چرا و چگونه می توان هوای سالمی را تنفس کرد؟

امروزه وضعيت آلودگی هوا در شهرهای بزرگ به ويژه تهران، در حداقل نیمی از سال بسیار نااميد كننده است. البته  بر اساس آخرین گزارشات جهانی تخمین زده می شود که هوای محيط های بسته عموما دو تا پنج برابر و در بعضی موارد تا صد برابر آلوده تر از هوای بيرون است. اهميت اين موضوع وقتی آشكار می شود كه متوجه شويم ما حدود ٩٠ درصد از عمر خود را در محيط های بسته می گذرانيم. بنابراین بايد هرچه سريعتر به دنبال راهی برای تضمين سلامتی خود و خانواده مان باشیم.  چرا که در غیر این صورت ممکن است چند دقیقه، ماه و یا حتی چند سال از عمرمان را از دست بدهیم. البته همه چیز به اینجا ختم نمی شود. چرا که کیفیت زندگی ما نیز جدای از مدت آن، بسیار تحت تاثیر هوایی است که نفس می کشیم. تنفس هوای پاک علاوه بر این که جسم ما از انواع بیماری های قلبی، تنفسی و حرکتی در امان نگه می دارد، بر روی مهارت های عملکردی ما نیز تاثیر به سزایی دارد. بر اساس پژوهش های جدید دانشگاه هاروارد ثابت شده است که مهارت های راهبردی انسان در محیطی با کیفیت هوای سالم تا حدود ۲۸۸ درصد و مهارت های مدیریت بحران تا ۱۳۱ درصد بالاتر است.

اما خبر خوب این است که راهی وجود دارد تا کیفیت هوای محیط بسته اطراف خود را کنترل نماییم و بتوانیم در یک هوای عاری از آلاینده های مضر تنفس کنیم. این کار به سادگی توسط انواع دستگاه های تصفیه هوا قابل انجام است. امروزه مدل های مختلفی از این دستگاه ها متناسب با انواع نیازها وجود دارد. اما  همواره در خصوص نحوه انتخاب بهترین دستگاه تصفیه هوا بحث و اختلاف نظر وجود داشته است. به طور کلی یک دستگاه تصفیه هوای خوب دستگاهی ‌است که بتواند به بیشتر نیازهای خاص ما پاسخ دهد. از مهم ترین این نیازها می توان به موارد زیر اشاره کرد: رفع انواع شوره حیوانات خانگی، دود تنباکو و سیگار، انواع آفت ها و ویروس ها، گرده گیاهان و همچنین بوی ناشی از مواد ارگانیک و یا شیمیایی فرار که از اهمیت به سزایی به ویژه برای افراد سالمند و یا دارای بیماری های تنفسی و آسم برخوردار است. اما اغلب دستگاه های تصفيه هوا در ايران و جهان، از نظر كارايی و عملكرد، فاصله زيادی تا حل اين مشكلات را دارند. پس مهم است كه بتوان با نگاهی هوشمندانه بهترین انتخاب بر اساس نیاز را داشته باشيم.

به طور کلی در میان دستگاه های تصفیه هوا، دستگاه هايی كه دارای فيلتر هپا هستند، بيشترين راندمان جذب ذرات معلق را داشته و بی شک بهترين گزينه محسوب می شوند. فیلتر هپا  که به معنای حذف ذرات معلق هوا با کارایی بالاست، از الیاف به هم فشرده‌ی پلیمری خاصی تشکیل شده که دارای منافذ ریزی هستند. این ساختار باعث می‌شود تا جریان هوا از این منافذ عبور کند، اما ذرات بزرگ‌تر از حدود تعریف شده در فیلتر باقی بمانند. هرچه ذرات تا مقدار ریزتری در فیلتر گیر بیفتد و یا هرچه راندمان دستگاه برای جذب این ذرات بیشتر باشد، دستگاه دارای عملکرد بهتری است. از نکات قابل توجه دیگری که در هنگام خرید دستگاه تصفیه هوا باید در نظر داشت ظرفیت آن است. مهم است که ابتدا از متراژ محیط خود مطلع باشیم تا بتوانیم بر اساس آن ظرفیت دستگاه مورد نظر خود را انتخاب کنیم. هرچه محیط ما بزرگتر باشد، ابعاد دستگاه و بالطبع قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. از نکات مهم دیگری که نباید از آن ها غافل ماند نیز می توان به دارا بودن سنسور هشدار تعویض فیلتر اشاره کرد. البته پایین بودن صدای دستگاه در هنگام روشن بودن به ویژه برای استفاده در اتاق خواب و در شب نیز موضوع قابل توجهی است. اکنون با دانستن نکات فوق به راحتی می توان با توجه به نیاز و بودجه اقدام به خرید بهترین دستگاه تصفیه هوا نمود.

منبع :

www.luxemart.ir