علت افتادگی رحم,راه های درمان افتادگی رحم,ورزش برای افتادگی رحم

علائم افتادگی رحم و مثانه,افتادگی رحم و بارداری,عوارض عمل افتادگی رحم
علائم افتادگی رحم و مثانه,افتادگی رحم و بارداری,عوارض عمل افتادگی رحم

افتادگی رحم و مثانه چیست؟

به جابه‌جایی رحم و دیگر ارگان‌های لگنی به سمت پایین و برآمده شدن به داخل مهبل “افتادگی رحم و مثانه” گفته می شود. این جابه‌جایی سبب احساس فشار و درد لگنی و در اغلب موارد، مشکلات ادراری می‌شود. معمولا علت این بیماری، فشار ناشی از حاملگی و زایمان است‌. اما عوامل دیگری چون سن بالا، چاقی، سرفه مزمن و شلی ذاتی فاشیای لگنی ( افتادگی و شلی لگن ) نیز می‌تواند در بروز این مشکل موثر باشد .

بی‌اختیاری ادرار با افتادگی لگن

معمولا افتادگی رحم و مثانه به‌طور همزمان اتفاق می‌افتد که ناشی از شل‌شدن دیواره میان واژن و مثانه است‌. در نتیجه مثانه کمی جابه‌جا می‌شود و بر اثر آن، مجرای ادرار هم جابه‌جا شده و زاویه میان مجرای ادرار و مثانه تغییر پیدا می‌کند. بر اثر بروز چنین مشکلی ممکن است فرد دچار بی‌ اختیاری ادرار شود که این وضع هم می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد.

عوارض افتادگی لگن

در بسیاری موارد، بی‌اختیاری ادرار، احساس فوریت در ادرار، تکرر ادرار، احتباس ادراری، یبوست، بی‌اختیاری مدفوع، درد لگن، درد موقع نزدیکی، افزایش ترشحات واژن و احساس پُری در واژن به‌عنوان عوارض همراه با افتادگی لگن شناخته می‌شوند .

تشخیص افتادگی ارگان‌های لگنی با معاینه دقیق توسط جراح بیماری‌های زنان و انجام تست‌های تشخیصی خاص است.

پیشگیری‌ از افتادگی رحم

1ـ کفش پاشنه بلند نپوشید.

2ـ تناسب اندام‌تان را حفظ‌ کنید و دچار اضافه وزن نشوید.

3ـ دارو یا خوارکی سقط‌ جنین نخورید.

4ـ بار سنگین جابجا نکنید.

5ـ برای‌ حفظ‌ قدرت‌ عضلانی‌ مناسب‌، تحرّک لازم هر روز داشته باشید (نَرمش‌ها و ورزش‌های سبک داشته باشید).

6ـ پیاده‌روی طولانی، ورزش‌سنگین نداشته‌ باشید.

7ـ در موقع دفع مدفوع، از توالتِ فرنگی استفاده کنید.

8- از یک‌ رژیم‌ غذایی‌ طبیعی‌ و کاملا متعادل‌ استفاده‌ کنید.

9ـ غذا و ریز مغذّی تازه بخورید (غذای مانده و غذاهای صنعتی و فست فودها را نخورید).

10ـ یبوست و بواسیر نداشته باشید و اگر دارید، درمان کنید.

11ـ در طول‌ دوران بارداری‌ و پس‌ از زایمان‌، تمرینات‌ ورزشی‌ انجام‌ دهید.

راه های درمان افتادگی رحم

افتادگی رحم را نمی‌توان به کمک درمان‌های دارویی برطرف کرد‌.

در نوع خفیف افتادگی رحم، ورزش‌هائی را که بتواند عضلات را تقویت کند، تجویز می‌شود. در نوع متوسّط آن، با دارو درمان می‌شود و در مواردی نیز با وسایل پزشکی سعی در ثابت نگه داشتن رحم می‌شود، در نوع شدید آن، اگر فرد تمایلی به فرزندآوری نداشته باشد، جرّاحی تجویز می‌شود (جرّاحی آخرین راه حلّ است).

توجّه: اگر بیماری افتادگی رحم درمان نشود، بی اختیاری ادرای و عفونت مثانه و عفونت دستگاه تناسلی در این بانوان بیشتر است.

گرچه در برخی موارد، درمانی بجز جراحی برای افتادگی رحم مطرح نیست، اما در مراحل ابتدایی بیماری نباید به فکر جراحی بود، بلکه در این مرحله رعایت برخی ملاحظات و نیز کمک گرفتن از ورزش‌هایی که از سوی پزشک توصیه می‌شود، مفید خواهد بود.

بهره‌گیری از ورزش درمانی معمولا در موارد درجات خفیف بیماری بسیار موثر خواهد بود. براساس آن از بیمار خواسته می‌شود فیبر بیشتری در رژیم غذایی برای پیشگیری از یبوست مصرف کند و اگر دچار سرفه مزمن است، آن را درمان کند .

بیمارِ دارای افتادگی رحم باید از بلند کردن اشیای سنگین و سیگار کشیدن خودداری کند و کافئین مصرف نکند‌. همچنین اگر دارای اضافه وزن است، سعی در کاهش وزن خود داشته باشد. بررسی‌ها نشان داده است انجام ورزش‌های تقویت‌کننده عضلات لگن شامل انقباضات مکرر به مدت سه تا شش ماه در درمان درجات خفیف افتادگی رحم موثر بوده است.

حتی ممکن‌ است‌ شیاف‌ مهبل‌ (دستگاه‌ حلقه‌ای‌ کوچک‌ که‌ برای‌ کمک‌ به‌ نگه‌‌داشتن‌ رحم‌ در یک‌ موقعیت‌ طبیعی‌ در مهبل‌ گذاشته‌ می‌شود) تجویز شود. دارو درمانی‌ با استروژن‌ مهبلی در زنان یائسه نیز می‌تواند جریان‌ خون‌ بافت‌های‌ مهبل‌ و قدرت‌ بافت‌های‌ حمایت‌کننده‌ را افزایش‌ دهد.

وقتی چاره‌ای جز جراحی نیست

بی‌شک، در مواردی که بیمار علائم ادراری یا عدم تخلیه کامل ادرار یا مدفوع دارد، در انجام نزدیکی مشکل دارد یا در مواردی که روش‌های ذکر شده و ورزش در درمان بیمار موثر نیست، انجام جراحی‌های ترمیمی از سوی جراح زنان موثر‌ترین توصیه خواهد بود.

ورزش برای افتادگی رحم

ورزش‌های کگل (ورزش کگل مجموعه‌ای از تمرینات انقباضی – انبساطی هستند که برای تقویت عضلات دیافراگم لگنی انجام می‌شوند. ) با هدف تقویت عضلات حمایت‌کننده کف لگن به کار می‌رود، مهم‌ترین عضله کف لگن که از طریق این ورزش تقویت می‌شود عضله‌ای به شکل یو انگلیسی است. این عضله از جلو به عقب لگن کشیده می‌شود. برای یافتن این عضله کافی است در هنگام ادرار کردن سعی کنید جریان ادرار را متوقف کنید در این هنگام عضله منقبض شده قابل لمس است. برای انجام تمرین موثر لازم است عضله مذکور ده ثانیه منقبض شود و ده ثانیه شل شود و این کار 15 بار تکرار شود.

با این که این ورزش‌ها بهترین شیوه برای پیشگیری از افتادگی‌ها به حساب می‌آید، اما به این نکته نیز توجه داشته باشید وزن زیاد هم می‌تواند عاملی باشد برای ایجاد افتادگی و در نتیجه کاهش وزن و حفظ وزن مناسب را نباید کم اهمیت دانست.

درمان افتادگی رحم در طب سنتی

بذر خیار را در عرق ریشۀ شیرین بیان جوشانده و با ترنجبین مخلوط کرده و میل کنید، و سپس دمکردۀ مرزنجوش میل گردد.

منبع: jamejamonline.ir/sara