کدام گیاه به عنوان دارو استفاده می شود؟ | چرا گیاهان دارویی مهم هستند؟

گیاهان دارویی,معرفی گیاهان دارویی,لیست گیاهان دارویی,اهمیت گیاهان دارویی
گیاهان دارویی,معرفی گیاهان دارویی,لیست گیاهان دارویی,اهمیت گیاهان دارویی

معرفی انواع گیاهان دارویی و موارد استفاده از آنها

  • دمنوش گل بومادران

بومادران طبع گرم و خشک دارد و در اوایل بهار میروید. گیاه بومادران برای درمان تنگی سر معده بسیار مفید است. این سبزی برای کسانی که جوش دوران بلوغ میزنند بسیار مفید است. مصرف بومادران لخته های خون در رگ ها را از بین می برد و از ایجاد لخته در رگ ها جلوگیری می کند، لذا برای جلوگیری از سکته، داروی مناسبی است.
مردانی که عرق بدبو دارند، عرق یا دمنوش بومادران مصرف کنند، بوی بد عرق از بین می رود. در بیماری های سخت مانند: انواع سرطان، مصرف دمنوش این گیاه باعث بهبود حال بیمار و جلوگیری از گسترش عوامل بیماری می شود.

  • نعناع

سیستم گوارشی را تسکین می دهد و در رفع گاز معده کمک می کند. ساقه و روغن طبیعی به دست آمده از درخت نعناع، درمان موثری برای سرطان های پوست، کبد، ریه و لوزالمعده است. برگ نعناع با افزایش سوخت و ساز بدن، چربی اضافه بدن را می سوزاند.

این گیاه که منبع عالی بتاکاروتین است، قدرت دید را بهبود می دهد، با آکنه مقابله می کند و به پوست نرمی و طراوت می بخشد. برای رفع بوی نامطبوع دهان و پیش گیری از بروز بیماری لثه ای به کار برده می شود. چای نعناع از تهوع صبحگاهی در دوران بارداری پیش گیری می کند.

کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم، فسفر، منگنز و روی موجود در نعناع نقش مهمی در حفظ فعالیت های سوخت و ساز بدن دارد. فیبر غذایی موجود در آن، احساس سیری و سلامتی روده ای ایجاد می کند و یبوست و بواسیر را تسکین می دهد.

  • پنجه شیطان

نوعی میوه بومیِ آفریقاست که تیغ‌های قلاب مانند دارد که ممکن است در پوست‌گیر کنند و سبب ایجاد درد شوند. اما اگر به‌عنوان یک درمان طبیعی از آن استفاده کنید، درد را کم می‌کند و در تسکین کمردرد و کاهش ورم مفاصل بسیار مؤثر است. ترکیباتِ فعال در پنچه شیطان، خواص ضد درد قوی دارند. این گیاه را خشک کرده روزانه 400 میلی‌گرم مصرف کنید. افرادی که زخم معده دارند، قبل از مصرف با پزشک مشورت کنند.

  • دمنوش ریشه زردچوبه

دمنوش ریشه زردچوبه دارای خاصیت ضدالتهابی بسیار خوب و قوی است و می‌تواند جایگزین آسپیرین، دیکلوفناک و حتی ایبوپروفن باشد.

از دیگر خواص شگفت انگیز چای زردچوبه:

  • کاهش علایم آرتریت
  • افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن
  • کاهش عوارض بیماری های قلبی-عروقی
  • کمک به پیشگیری و درمان سرطان
  • کنترل سندروم التهاب و تحریک پذیری روده
  • جلوگیری و درمان آلزایمر
  • حمایت بدن در برابر آسیب های کبدی
  • کمک به پیشگیری و کنترل دیابت
  • کمک به درمان و کنترل بیماری های ریوی

و خیلی خواص دیگر…

  • دمنوش ریزوم گیاه زنجبیل

دمنوش ریزوم گیاه زنجبیل در درمان دردهایی همچون دردهای گوارشی، دردهای قاعدگی، بهتر از مفنامیک اسید به‌عنوان مسکن گیاهی تاثیر دارد. زنجبیل به عنوان یک تقویت کننده حافظه، تقویت کننده معده، تقویت کننده قوای بدن، خون ساز و تنظیم کننده ادرار، برطرف کننده عطش، درمان اسهال ساده و خونی، کاهش چربی خون، بالا بردن فشارخون، ضد ضعف اعصاب، ضد نفخ، ضد رطوبت مزاج، ضد بلغم و ضد درد مفاصل به شمار می‌رود.

نکته: ساقه متورم شده زیرزمینی زنجبیل را ریزوم می گویند.

  • دارچین

از دارچین می‌توان به عنوان محرک اعصاب، آرامش بخش، تقویت کننده معده، کاهنده درد کمر و مفاصل، تسریع کننده جریان خون، نیرو بخش، تقویت کننده حافظه، افزایش دهنده فشارخون، ضد دلهره و ضد بوی بد دهان استفاده کرد. اگر حس می‌کنید بیمار شده اید چای دارچین را فراموش نکنید، همچنین از خواص دیگر دارچین می‌توان به افزایش کارایی هورمون انسولین در بدن برای افرادی که مشکل دیابت دارند اشاره کرد.

  • سیر

سردمزاج‌ها برای “تقویت قوای جنسی” خود “سیر” بخورند. سیر، از تصلب شرایین و گرفتگی عروق خونی جلوگیری می کند و نوسانات قلبی حاصل از سردی بدن را التیام می بخشد. سیر داروی خوبی برای مبتلایان به دیابت و چربی خون بالاست و قدرت سم زدایی و ضدعفونی کنندگی قوی دارد.

سیر، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است و از بروز مشکلات پروستات در مردان و گرفتگی عضلات جلوگیری می کند. برای تسکین درد گوش، حبه سیری را گرم کرده و در مجرای گوش قرار دهید که در درمان مجرب است و برای درمان وزوز گوش با قطره‌چکان، 3 قطره روغن بادام تلخ در هر گوش چکانده شود.

  • میخک

میخک نیز همچون دیگر مکمل‌های گیاهی برای درمان انواع مختلف بیماری‌ها کاربرد دارد. این گیاه دارویی می‌تواند در درمان سرماخوردگی و حالت تهوع موثر باشد. همچنین می‌توان از آن برای تسکین دردهای مرتبط با سردرد، التهاب مفاصل و دندان درد بهره برد.
نتایج به دست آمده در یک بررسی حاکی از آن است که میخک در بهبود عفونت‌های قارچی تاثیرگذار است هرچند ضرورت دارد تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود. با این حال کار‌شناسان به افراد مبتلا به اختلال‌های خونریزی یا مصرف‌کنندگان داروهای رقیق‌کننده خون در مورد مصرف میخک هشدار می‌دهند چراکه روغن این گیاه موجب افزایش خطر خونریزی‌های غیر معمولی می‌شود.

  • فلفل قرمز

فلفل قرمز بزرگترین دشمن سرطان است، فلفل قرمز در مبارزه با سرطان نقش یک ابر قهرمان را دارد.زیرا مواد موجود در فلفل قرمز باعث از بین رفتن سلول های سرطانی می شوند.

مصرف منظم فلفل می تواند ترشح آندورفین مغز را فراهم کند.آندورفین اثر تسکین دهنده درد مانند مورفین را داراست.شما می توانید بسیاری از دردهای خود را با مصرف فلفل درمان کنید.علاوه بر آن فلفل قرمز حاوی ویتامین های زیادی است و همچنین باعث کاهش کلسترول می گردد.

برای کاهش درد دندان ها‌، فلفل قرمز را خشک و پودر کرده مقدار نصف قاشق چای‌خوری پودر را در یک لیوان آب جوش حل کنید، سپس یک قاشق غذاخوری از این محلول را با آب جوش رقیق کرده بنوشید که در درمان مجرب است.

  • روغن کنجد

روغن کنجد منبع ویتامین E است به همین دلیل مصرف آن کلسترول خون را کاهش می دهد. روغن کنجد موجب شفافیت پوست می شود. روغن کنجد از بروز آکنه جلوگیری می کند و مانع شوره سر و سفید شدن موها می شود. اضافه کردن فقط یک تا 2 قاشق روغن کنجد به سالاد و بشقاب غذای روزانه نه تنها باعث درمان یبوست می شود حتی در تناسب اندام نیز نقش مهمی دارد.

برای تسکین سردردهای سینوزیتی، روغن کنجد را به پیشانی و ملاج ماساژ دهید و دود برگ گیاه خرگوشک یا دود کندر یا دود عنبرنساء را روزانه یک بار به‌ مدت 3 هفته استنشاق کنید.

  • زاج سفید

یکی از خواص زاج سفید درمان سرطان مثانه می باشد. همچنین زخم های کلیه ها، مجاری ادرار و مثانه را بهبود می دهد. باعث کاهش ورم ها و بادها دراعضای بدن می گردد. موجب شکستن سنگ های کلیه می گردد. برای از بین بردن چرک های گوشه های چشم کشیدن زاج سفید سوخته در چشم موثر است. جهت بند آوردن خون ریزی بینی بو کردن زاج سوخته مفید است.

زاج سفید مرهمی برای زخم های دهان می باشد. برای تسکین درد‌های استخوانی و نیز دردهای مفصلی، مقداری از زاج سفید را پودر کرده سپس همراه با روغن زیتون کهنه مخلوط کنید و مواضع درد را ماساژ دهید.

  • مشک آهوی ختن

عود مشک آهو دارای طبیعت گرم و خشک، مقوی قلب و اعصاب، خوش بو کننده و آرامبخش است. برای تسکین درد‌های عضلانی به‌جای مصرف ایبوپروفن یا دیکلوفناک و پیروکسیکام‌، مقداری مشک آهوی ختن را با کمی گلاب و روغن سیاهدانه مخلوط کرده و مواضع درد را ماساژ دهید که در درمان مجرب است.

  • هوفاریقون

(گل راعی یا هزارچشم یا علف چای): مزاج این گیاه گرم و خشک است و دارای اثرات درمانی بیشماری است. هوفاریقون آرامبخش و تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن است. هوفاریقون در درمان افسردگی‌های خفیف خصوصاً در افراد مسن توأم با اختلالات اضطرابی، مؤثر بوده و از پیشرفت آن جلوگیری می‌کند. برای مصرف خوراکی هوفاریقون، مقداری از آن را مانند چای دم کرده و روزی یک تا سه بار مصرف شود. هوفاریقون قاعده‌آور و مدر است, در درمان بیماری‌های زنان مانند: ترشحات واژینال مفید است،

مسکّن دردهایی با منشأ سیستم عصبی مانند: سیاتیک، سردرد و میگرن بوده، و دارویی با ارزش برای مشکلات عصبی همچون دلشوره، اضطراب، تنش، بی‌خوابی و افسردگی، خصوصاً افسردگی ناشی از یائسگی است. همچنین مقوی کبد, کیسه صفرا و مسهل صفرا، است و در درمان ورم معده و زخم‌های دستگاه گوارش و ترش کردن معده بسیار موثر است.

  • دمنوش بذر گیاه بذرالبنج

این گیاه دارای خاصیت ضد تشنج و آرام کننده می باشد. دمنوش بذر گیاه بذرالبنج یا تاتوره یا دمنوش گلبرگهای شقایق نعمانی، برای تسکین دردهای استخوانی و عضلانی در بیمارانی که قصد ترک اعتیاد دارند، بهترین مسکن گیاهی ضددرد و جایگزین متادون است. از روغن دانه های این گیاه بیشتر برای ضماد بخصوص در دردهای روماتیسمی، مفاصل و نقرس استفاده می شود.

  • ریشه گیاه بید

ریشه گیاه بید، بهترین مسکن گیاهی ضددردهای قلبی است که می‌ توان از آن به‌ جای آسپیرین برای بیماران قلبی استفاده کرد، ریشه این گیاه به‌مراتب بهتر از آسپیرین عمل می‌کند و اصلاً قابل مقایسه با آسپرین نیست.

نکته مهم: ما در این مطلب از “خواص بی شمار انواع گیاهان دارویی” برای “درمان انواع بیماری” برایتان نوشتیم، اما بخاطر داشته باشید که در مصرف این گیاهان نیز نباید زیاده روی کنید و حتما قبل از مصرف با متخصصان این داروها مشورت کنید.

منبع: tasnimnews.com