علائم‌ سوزش سر دل|درمان خانگی,گیاهی,دارویی سوزش معده|رفلاکس

فهرست سرفصل ها

سوزش سر معده,درمان سوزش سر دل,سوزش سرمعده یا همان سوزش سردل نشانه چیست؟
سوزش سر معده,درمان سوزش سر دل,سوزش سرمعده یا همان سوزش سردل نشانه چیست؟

سوزش سر دل چیست؟

“سوزش سر دل” معمولا بر اساس حس سوزشی شناخته می‌شود که درست پشت جناغ صورت می‌گیرد و اغلب به سمت گلو نیز کشیده می‌شود. این سوزش معمولا به خاطر برگشت اسید از معده به مری رخ می‌دهد و یک علامت‌ است‌ و نه‌ يک بيماری. سوزش‌ سر دل‌ با نام‌ “برگشت‌ محتويات‌ معده‌ به‌ مري‌”یا “ریفلاکس معده” نيز شناخته‌ مي‌شود . رفلاکس اسید زمانی رخ می‌دهد که حلقه عضلانی که به غذا اجازه ورود به معده می‌دهد بیش از حد استراحت می‌کند.

نتیجه این موضوع این است که اسید معده دوباره به مری برمی گردد و باعث ایجاد حس سوزش در فرد می‌شود. سوزش سردل‌ ربطي‌ به‌ قلب‌ ندارد. اين مشكل مي‌تواند در هر سني‌ رخ‌ دهد، اما در افراد بالاي‌ 60 سال‌ شايع‌تر است و علائم‌ آن‌ غالباً با حمله‌ قلبی اشتباه‌ گرفته‌ مي‌شوند. یکی دیگر از “دلایل سوزش سر دل” تغییراتی است که در دوران بارداری به وجود می آید. همانطور که وقتی جنین بزرگتر می شود، در رحم جای زیادی را می گیرد، در نتیجه دستگاه گوارش به سمت بالا می رود و در نتیجه سوزش سردل به وجود می آید.

علائم‌ شايع سوزش سردل

  • آروغ‌ زدن‌ يا برگشت‌ مختصر محتويات‌ معده‌ به‌ دهان، كه‌ باعث‌ ترش‌ كردن‌ مي‌شود
  • احساس‌ سنگيني، سوزش‌ يا ناراحتي‌ در قفسه‌ سينه‌ یا احساس درد در ناحیه بالای شکم
  • مايع شور مزه كه به طرف دهانتان برگشت مي‏‌كند
  • احتياج مكرر به استفاده از آنتي اسيدها
  • ترشح بیش از حد بزاق
  • آروغ فراوان يا قي كردن
  • مشكل‌ در بلع‌
  • احساس سوزش در زیر گلو
  • درد خفيف‌ يا احساس‌ نفخ‌
  • سرفه یا تنگی نفس

عوامل‌ افزايش‌ دهنده‌ خطر

  • فتق‌ معده‌ (قسمتي‌ از معده‌ به‌ درون‌ قفسه‌ سينه‌ مي‌رود)
  • زخم‌ مری
  • استرس‌
  • رژيم‌ غذایی نامناسب‌
  • پرخوری
  • چاقی
  • کشیدن سيگار و انواع دخانیات
  • مصرف‌ الكل‌
  • استفاده از داروهایی مثل‌ آسپيرين‌
  • تاثیر داروهای مورد استفاده‌ در آرتريت‌ (التهاب‌ مفصل‌)، يا كورتيزول‌

علل سوزش سردل

سوزش‌ سر دل،‌ به‌ دليل‌ برگشت‌ اسيد از معده‌ به‌ مری رخ‌ می دهد. عضلاتی كه‌ قسمت‌ بالايی معده‌ را می بندند شل‌ می شوند و به‌ اين‌ ترتيب‌، مقداری از محتويات‌ معده‌ وارد مری شده‌ و پوشش‌ مخاطی آن‌ را آزرده‌ می سازد.

درمان ساده سوزش معده و رفلاکس,علت و درمان سوزش معده,دلایل سوزش سر دل
درمان ساده سوزش معده و رفلاکس,علت و درمان سوزش معده,دلایل سوزش سر دل

راههای پیشگیری از سوزش سر دل

1- بايد از پرخوري ، استعمال دخانيات و نوشیدن الكل‌ خودداری کنید.

2- بلافاصله‌ پس‌ از غذاخوردن‌ خم‌ نشويد، دراز نكشيد، ورزش‌ نكنيد. لباس‌ تنگ‌ نپوشيد.

3- زير سرخود را به‌ هنگام‌ خوابيدن‌ بالا ببريد يا پايه‌های سر تخت‌ را حدود 15-10 سانتي‌متر بالا آوريد. براي اين منظور دو جعبه يا هر چيز مستطيل شكل را زير بالشتان بگذاريد. تشک يا تمام تخت خود را شيب‌دار كنيد نه آن‌كه از چند بالش استفاده كنيد، چون در اين صورت فشار بر روي معده‏‌تان افزايش مي‏‌يابد كه در نهايت مي‌‏تواند علائم را بدتر كند.

4- اگر اضافه‌ وزن‌ داريد، وزن‌ خود را كم‌ كنيد.

5- مقدار چربي‌ها، غذاهاي‌ سرخ‌ شده‌، ادويه‌جات‌، پیاز و رب‌ گوجه‌ فرنگی را در رژيم‌ غذایی خود كم‌ كنيد.

6- خوردن نوشابه، چای، قهوه، سرکه، نوشیدنی های کافیین دار ممنوع است.

7- خوردن آب لیمو ، آب گوجه فرنگی و آب زرشک، این بیماری را تشدید می کند.

8- میوه هایی مانند پرتغال و نارنگی به دلیل داشتن اسید اسکوریک (ویتامین c) برای رفلاکس معده مناسب نیست.

9- جویدن برگ تازه نعناع

عوارض‌ احتمالی سوزش سر دل

معمولاً انتظار نمي‌رود عارضه‌اي‌ رخ‌ دهد. “سوزش‌ سر دل‌” كه‌ به‌ طور مكرر و به‌ مدت‌ طولاني‌ رخ‌ دهد ممكن‌ است‌ نشان دهنده‌ ساير بيماري‌ها مثل‌ زخم‌ معده‌ يا اثنی عشر (دوازدهه) باشد. اسيد معده‌ ممكن‌ است‌ به‌ مری آسيب‌ وارد كند.

 سوزش معده در چه اوقاتی بیشتر بروز می کند؟

این ناراحتی در غالب موارد شب ها به وجود می آید اما ممکن است پس از غذا خوردن نیز احساس شود.

درمان سوزش سردل و معده به روش های سنتی، خانگی و گیاهی

  • جوش شیرین

جوش شیرین به عنوان بیکربنات سدیم برای سوزش سر دل یا “رفلاکس اسید” یک درمان مطمئن و رایج می باشد. برای این منظور، 1 قاشق چایخوری جوش شیرین را با یک لیوان آب مخلوط کنید و بنوشید اما بخاطر وجود نمک بالایی که دارد از مصرف زیاد و مداوم آن بپرهیزید ، چون می‌تواند باعث عوارض جانبی مانند تورم و حالت تهوع شود.

  • نعناع

برای استفاده از نعناع جهت درمان سوزش سردل، 1 قاشق غذاخوری برگ نعناع خرد شده را با یک فنجان آب ترکیب کنید. و به مدت نیم ساعت صبر کنید بعد  این نوشیدنی را ۲ تا ۳ بار در روز مصرف کنید، اما اگر به رفلاکس اسید دچار هستید، از نعناع استفاده نکنید.

  • بادام

بادام سرشار از روغن است که میزان اسید را کنترل می کند . به همین خاطر، سعی کنید روزانه 4 تا 5 عدد بادام بخورید. بادام ها را آن‌قدر بجوید تا به یک ماده‌ی آرد مانند تبدیل شوند. این کار سبب می‌شود که روغن بادام‌ها خارج شده و به کند تر شدن تولید اسید در معده کمک می‌کند.

  • آلوئه ورا

آلوئه ورا شامل برخی از عوامل ضد التهاب است که می تواند سوزش سر دل را کاهش دهد. برای این منظور یک چهارم فنجان آب آلوئه‌ ورا را ۲۰ دقیقه قبل از غذا میل کنید.
نکته: نباید بیش از اندازه از نوشیدنی آلوئه ورا، را در یک روز مصرف کنید، زیرا ممکن است عوارضی همچون اسهال و درد شکم ‌داشته باشد.

نکته: در مورد زنان حامله، طبق نظر پرشک مصرف شود.

  • آب نارگیل

آب نارگیل به خنثی کردن اسید معده کمک می کند. هر روز 1 فنجان مصرف کنید. نوشیدن آب نارگیل، عوارض جانبی ندارد. اما پزشکان، به علت وجود سدیم در این نوشیدنی، به افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند توصیه می کنند در نوشیدن آب نارگیل زیاده روی نکنند.
نکته: پیش از مصرف همزمان دارو و مکمل و نوشیدن آب نارگیل با پزشک مشورت کنید.

  • تخم رازیانه

تخم رازیانه برای سلامت و تقویت دستگاه گوارش موثر است. برای درمان خانگی سوزش معده با رازیانه می توانید 2 قاشق چای خوری تخم رازیانه را در آب جوش خیس کرده سپس از صافی بگذرانید و نوشیدنی بدست آمده را میل کنید و یا اینکه می توانید در روز 2 بار تخم رازیانه را بجوید هر بار 1 قاسق چای خوری.

  • سرکه

سرکه سیب اسید معده را کنترل می کند و می‌تواند اسفنکتر انتهایی مری را جهت بسته شدن تحریک کند، و در نتیجه از بالا آمدن اسید جلوگیری کند. اسید تولید شده درد دیواره معده را کاهش می دهد. یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با آب رقیق کنید و قبل از وعده‌های غذایی اصلی بخورید.

  • پاپایا

پاپایا سرشار از آنزیم های خاصی است که باعث بهبود روند هضم غذا در معده می شود. مصرف پاپایای رسیده برای کاهش سوزش سر دل مفید است.

نکته: پاپایای خام باعث انقباضات رحمی می شود. مادران باردار، بهتر است در این مورد با پزشک مشورت کنید.

  • زنجبیل

زنجبیل بخاطر اینکه اسید داخل معده را جذب می‌کند می تواند به آرام کردن اعصاب‌ که یکی از دلایل بروز سوزش معده است، کمک کند برای “درمان خانگی سوزش معده با زنجبیل” می‌توانید به عنوان یک ادویه برای پخت و پز استفاده کنید و یا از آجیل فروشی ها زنجبیل خوردنی تهیه کرده و بخورید و یا اینکه 1 قاشق چایخوری زنجبیل تازه و البته رنده‌شده را با 1 فنجان آب جوش ترکیب کرده و به عنوان دمنوش زنجبیل 3 یا 4 بار در روز این دم نوش گیاهی و خوشمزه را بنوشید.

  • شیر و آب دوغ

نوشیدن شیر سرد یا آب‌ دوغ می‌تواند از تشکیل و جذب اسید اضافی جلوگیری کرده و علائم ناشی از اسید معده‌ی اضافی را کاهش دهد. همچنین آب‌دوغ درای خواص اسیدی است و می‌تواند روی معده تاثیر گذاشته و رفلاکس اسید و سوزش معده را تسکین بدهد. برای این منظور می‌توانید 1 فنجان آب‌ دوغ خنک را بعد از غذا برای تسکین فوری سوزش معده بنوشید. همچنین می توانید خودتان در خانه، آب‌ دوغ تهیه کرده و استفاده کنید

نکته: برای تهیه آب دوغ خانگی، از شیر کم‌ چرب استفاده کنید، چرا که شیر کم‌چرب برای تسکین سریع مشکل سوزش معده کمک بیشتری می کند.

  • زردچوبه

مصرف زردچوبه به خاطر خواص ضد‌ عفونی‌ کننده اَش، برای “درمان سوزش معده” بسیارتوصیه می شود. برای استفاده از زردچوبه جهت درمان سوزش معده می توانید از زردچوبه به عنوان یک ادویه برای پخت و پز استفاده کنید و یا کپسول زردچوبه را تهیه کرده و مطابق دستور العملش، قبل از غذا مصرف کنید و از رفلاکس اسید جلوگیری کنید.

بیماری معده,زخم معده,نفخ معده,سوزش معده,رفلاکس معده,درمان رفلاکس معده با داروهای گیاهی
بیماری معده,زخم معده,نفخ معده,سوزش معده,رفلاکس معده,درمان رفلاکس معده با داروهای گیاهی
  • ریشه‌ی گیاه مارشمالو یا ختمی

گل ختمی دارای خواص فراوانی بوده و از آن در تهیه داروهای گیاهی استفاده می شود. قسمت انتهایی این گل سفید رنگ و نسبتا شیرین می باشد. به علت استفاده از گل ختمی در تهیه اولین شیرینی مارشمالو، امروزه این گل به مارشمالو معروف است. استفاده از ریشه گیاه مارشمالو در بهبود عملکرد دستگاه گوارش شامل کاهش یا جلوگیری از سوزش سر دل، علائم زخم معده، اسهال و یبوست نقش موثری دارد.

این گیاه فرایند هضم غذا را بهبود می بخشد و با ایجاد پوششی مناسب برای سطح حساس معده از سوزانده شدن معده توسط اسید جلوگیری می کند. برای این منظور نوشیدن چای ریشه مارشمالو در کاهش اسیدهای تولید شده در معده موثر بوده و در بهبود عملکرد فعالیت دستگاه گوارش نقش مثبتی به همراه دارد.

برای استفاده از چای ریشه مارشمالو 1 فنجان آب و 1 قاشق چای خوری پودر ریشه‌ی ختمی را با هم ترکیب کنید و حدود 2 یا 3 فنجان از این چای (دمنوش)  را در روز میل کنید.

  • گیاه اسپیره

اسپیره یکی از بهترین داروها برای درمان مشکلات اسیدی معده است و ضمن اینکه از ترشح اسید معده جلوگیری می کند، معده را نیز ترمیم می کند. در صورت بروز علائم خفیف سوزش سر دل، یا ریفلاکس اسیدی معده می توانید از اسپیره استفاده کنید، که البته ممکن است برای رسیدن به بهترین نتیجه نیاز باشد که آن را به مدت طولانی مصرف کنید.

برای این منظور گل بابونه، گیاه اسپیره و برگ گیاه گوش خر (هماور) را به میزان برابر از هر کدام و به صورت خشک شده آماده کنید. سپس با هم مخلوط کنید و بعد در یک شیشه‌ی تمیز نگهداری کنید. 1 قاشق غذاخوری از این ترکیب را در 1 فنجان آبجوش بریزید و سپس صاف کنید و روزانه 3 تا 5 فنجان از این دمنوش را بنوشید.

  • دمنوش بابونه

بابونه علاوه بر اینکه یک گل زیبا است، خواص دارویی فراوانی نیز دارد. خواص آرامش بخشی بابونه درمان بسیار موثری برای سوزش معده می باشد. دمنوش بابونه به کاهش التهاب معده‌ کمک می‌ کند. برای این منظور مقداری گلبرگ‌ های گل بابونه را به 1 فنجان آب جوش اضافه کنید و اجازه بدهید حدود 2 الی 3 دقیقه بماند سپس ترکیب را صاف کرده و کمی لیمو و عسل به دمنوش اضافه کنید و آن را قبل از خواب بنوشید.

  • دمنوش دارچین

دارچین به دلیل خواص دارویی موثری که دارد، برای تسکین مشکل سوزش معده  و سر دل بسیار موثر است. برای درمان سوزش معده با دارچین، می توانید 1 قاشق چای خوری پودر دارچین و 2 دانه هل را با 1 فنجان آب جوش ترکیب کنید. بعد از خنک شدن، ترکیب را صاف کرده و بعد از مصرف غذاهای تند یا پر چرب برای از بین بردن مشکل سوزش معده بنوشید.

  • نارون قرمز

نارون قرمز دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می‌باشد. لعاب موجود در این گیاه به کاهش تحریک و التهاب معده هنگامی که اسید آن به مری جاری می‌شود کمک می‌کند. بعلاوه نارون قرمز در درمان رفلاکس معده نیز موثر است. برای این منظور 1 قاشق چایخوری پودر نارون قرمز را در یک لیوان آب جوش قاطی کنید و بعد از خنک شدن صاف کرده و بعد از خوردن غذا این نوشیدنی را میل کنید.

  • نوشیدنی لیمو و عسل

هم عسل و هم لیمو دارای خواص ضد باکتری و آنتی اکسیدانی هستند، از عسل طبیعی برای درمان اختلالات مربوط به معده، نظیر بازگشت اسید و زخم معده نیز استفاده می‌شود. عسل میکروب‌های موجود در بدن، از جمله معده را از بین می‌برد. اسید آسکوربیک و اسید سیتریک موجود در لیمو، به تولید اسید معده برای کمک به هضم کمک می کند.

با ترکیب عسل و لیمو، به کاهش سوزش معده می توانید کمک کنید، زیرا آنزیم‌هایی دارند که بلافاصله بر روی آنزیم‌های گوارشی تاثیر می‌گذارند و اثر آنها را خنثی می‌کنند و همچنین سبب کنترل تولید بیش از حد آنها می‌شوند. برای این منظور می توانید آب نیمی از یک لیموی تازه و یک قاشق چای‌ خوری عسل را در یک لیوان آب گرم بریزید و ترکیب بدست آمده را در زمان هایی که احساس سوزش در معده و سر دل می کنید، بنوشید.

  • آب سیب‌زمینی خام

آب سیب زمینی خام، حاوی مولكول های آنتی باكتريال خاص و خاصيت درماني فراوانی می باشد همچنین دارای آنزیمی است که مسئولیت خنثی کردن اسید را در دستگاه گوارش بر عهده دارد و از سوزش معده جلوگیری می‌ کند. برای این منظور، یک سیب‌زمینی متوسط را پوست کنده و بشویید، سپس به ۴ قسمت برش دهید. سیب‌زمینی ها را در مخلوط کن بریزید و بعد با استفاده از یک صافی آب آن را بگیرید.
شما می‌ توانید آب سیب‌ زمینی را با آب سرد رقیق کنید اما هیچ‌ گونه گیاه دارویی یا ادویه‌ ای به این آب اضافه نکنید. آب سيب زمينی خام را برای معالجه زخم های معده و اثنی عشر آن هم در صبح ناشتا میل کنید.

  • گیاه دارویی مریم‌ گلی

مریم گلی خاصیت ضداسپاسمی دارد و همین خاصیت را در دستگاه گوارش نیز به جا می‌ گذارد. در واقع این گیاه پرخاصیت باعث تسکین کرامپ ها یا گرفتگی عضلانی معده می‌شود و بخاطر بهبود روند هضم نقش موثری در حفظ دستگاه گوارش دارد. به خصوص اینکه از سوزش معده جلوگیری می‌کند. همچنین برای مقابله با نفخ و گاز معده نیز بسیار مفید است.

برای استفاده از مریم‌ گلی جهت درمان سوزش معده و سر دل می توانید ۲ قاشق چایخوری برگ های خرد شده مریم گلی را با آب سرد بشویید و با 1 لیوان آب در قوری چینی بریزید و قوری را به مدت ۲۰ دقیقه با حرارت ملایم روی کتری قرار دهید تا دم بکشد. سپس ترکیب را صاف کنید و 2 بار در روز برای کمک به درمان سوزش معده بنوشید.

  • آب کلم برگ

نوشیدن آب کلم به دلیل داشتن خواص ضد التهابی طبیعی به درمان انواع مشکلات گوارشی از جمله سوزش سر دل و سوزش معده کمک می‌کند. برای این منظور آب 2 عدد هویج و مقداری کلم تازه را با استفاده از آبمیوه‌ گیری یا مخلوط کن بگیرید و نیم فنجان صبح‌ ناشتا بنوشید.

  • برگ ریحان

برگ ریحان، به دلیل ترکیباتی که دارد می تواند تولید بلغم را تحریک کرده و تا حد زیادی سطح اسیدیته معده را کاهش دهد. برای استفاده از برگ ریحان جهت درمان سوزش معده می‌توانید 5 تا 8 برگ ریحان تازه را بعد از پایان ناهار یا شام بجوید و برای کاهش سوزش سر دل، 10 برگ ریحان  را با یک لیوان آب به مدت چند دقیقه بجوشانید سپس ترکیب را صاف کنید و به صورت ولرم بعد از غذا میل کنید..

  • خردل

خردل یکی از داروهای خانگی موثر برای درمان سوزش سردل و معده می باشد. مصرف پودر خردل زرد همراه با غذا اسید معده را تنظیم می کند. برای درمان سوزش سردل و معده با خردل، می توانید 1 قاشق چایخوری پودر خردل زرد را با 1 فنجان آب ترکیب کرده و میل کنید.

  • موز

موز حاوی آنتی اسید طبیعی می باشد که می تواند از رفلکس اسید معده جلوگیری کند. برای این منظور بعد از غذا یک عدد موز میل کنید، با این روش اسید معده کاملا کنترل می شود و خنثی شدن آن سبب می شود شما دچار سوزش معده نشوید.

  • میخک

مصرف میخک، یکی از راه‌های افزایش سطح اسید کلریدریک در معده است. از آنجا که پایین بودن میزان اسید معده می‌تواند عامل رفلاکس اسیدی باشد، جویدن سه عدد میخک در روز به گونه‌ای که عصاره گیاهی آن آزاد شود، می‌تواند به کاهش علائم رفلاکس کمک کند.

  • فلفل دلمه ای

استفاده از فلفل دلمه ای بصورت آب پز همراه با غذا می تواند به شما کمک کند تا از شر سوزش سردل رها شوید.

درمان درد معده,راههای درمان درد معده,و درمان سوزش سر دل,دلایل و راه درمان سوزش سر دل
درمان درد معده,راههای درمان درد معده,و درمان سوزش سر دل,دلایل و راه درمان سوزش سر دل
  • زیره‌ سبز

زیره خواص زیادی دارد از جمله خواص دانه‌های زیره‌ سبز  می توان به بهبود تحریک هضم غذا اشاره کرد. زیره می تواند مشکلات گوارشی از جمله اسیدیته و گاز را نیز کاهش دهد. برای این منظور 1 قاشق چایخوری دانه‌های زیره‌ی سبز را در 1 فنجان آب بجوشانید و بگذارید به مدت 5 دقیقه دم بکشد و سپس ترکیب را صاف کنید. این نوشیدنی را بعد از هر وعده‌ غذایی به مدت چند روز و تا زمانی که علائم سوزش معده بهبود بیابند، مصرف کنید.

  • سیب

سیب به دلیل توانایی در خنثی کردن اسید معده در طول مدت 5 دقیقه یکی از درمان های خانگی برای تسکین سوزش معده محسوب می‌شود. برای استفاده از اثرات مثبت سیب، می‌توانید 1 عدد سیب متوسط هر روز بخورید تا تولید اسید در معدهتان کاهش بیابد.

  • روغن نعناع فلفلی

روغن نعناع فلفلی با کمک به تسکین سریع سوء هاضمه، یک “درمان خانگی” برای “درمان سوزش معده” محسوب می شود. برای این منظور می‌توانید 2 قطره روغن نعناع فلفلی را با 1 قاشق غذاخوری آب سرد ترکیب کرده و ترکیب بدست آمده را در هر زمان که از سوزش معده رنج می‌برید، مصرف کنید.

  • انگور

انگور به دلیل کاهش سوزش معده و تسکین ناراحتی معده، یکی از داروهای سنتی، خانگی و گیاهی بسیار عالی برای درمان سوزش سردل و معده محسوب می شود و همچنین به هضم مواد غذایی نیز کمک می کند. برای این منظور می توانید هر زمان که احساس سوزش در معده داشتید،15 الی 20 حبه انگور و یا 1 لیوان آب انگور تازه و خالص میل کنید.

  • آب آناناس

آناناس دارای آنزیمی به نام بروملین است که می‌تواند به کاهش سطوح کلریدریک اسید در معده کمک کند. برای کمک به کاهش مشکلات سوزش معده،می توانید 125 میلی‌لیتر آب آناناس تازه را بعد از هر وعده‌ غذایی‌ بنوشید.

تا چه زمانی می توان خود درمانی را ادامه داد؟

خود درمانی برای بهبود سوزش معده نباید بیشتر از 15 روز ادامه یابد. در واقع این داروها برای طولانی مدت توصیه نمی شود. اگر علائم بیماری ادامه یابد باید حتما با پزشک مشورت گردد.

درچه شرايطی بايد به پزشک مراجعه نمود؟

1- اگر بلع‌ غذا مشكل‌تر شود.

2- اگر به‌ هنگام‌ سوزش‌ سر دل‌ خون‌ بالا آورده‌ شود.

3- اگر سوزش‌ سر دل‌ علي‌رغم‌ درمان‌ های خانگی و داروهای گیاهی ادامه‌ يابد.

براساس گزارش دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت، در صورتي‌ كه‌ علائمی مانند تنگی نفس، تعريق، احساس درد در (فک، گردن‌ و دست‌)، تهوع‌ يا استفراغ‌، احساس‌ سرما و رطوبت‌ همراه‌ با سوزش‌ سر دل‌ وجود داشته‌ باشند، ممكن‌ است‌ واقعاً حمله‌ قلبي‌ رخ‌ داده‌ باشد. در هر شرايط و در مورد مصرف هرگونه دارویی، با پزشک خود مشورت كرده و از خود درمانی پرهيز كنيد.

داروها

براي‌ ناراحتي‌ خفيف‌ مي‌توان‌ از شربت‌ معده‌ (ضد اسيد) استفاده‌ كرد. شربت‌ معده‌ روي‌ مخاط‌ مري‌ را مي‌پوشاند و اسيد معده‌ را خنثي‌ مي‌سازد. دوز معمول‌ عبارت‌ است‌ از 1 قاشق‌ غذاخوري‌، 1 ساعت‌ پس‌ از هر وعده‌ غذايي‌ و نيز قبل‌ از خواب‌.

 آشنایی با برخی از داروها و قرص های درمان درد معده

موارد مصرف و عوارض جانبی قرص فاموتیدین (Famotidine)

موارد مصرف: در زخم معده و روده , جلوگیری از عود زخم و جلوگیری از برگشت مواد غذایی یا اسید از معده به مری
میزان مصرف: در زخم معده , شبانه یک عدد قرص فاموتیدین 40 میلی گرمی به مدت 1 تا 2 ماه استفاده شود.
موارد مانع: حساسیت شدید دارویی

عوارض جانبی: اسهال , سرگیجه , ضایعات پوستی , بزرگ شدن پستان

موارد مصرف و عوارض جانبی قرص رانیتیدین

قرص رانیتیدین (Ranitidine) نوعی آنتی هیستامین نوع ۲ است . هیستامین نوع ۲ باعث تحریک ترشح اسید معده میشود . “رانیتیدین” با سرکوب هیستامین نوع دو باعث کاهش ترشح اسید معده شده و  در درمان زخم معده و روده استفاده می شود . رانیتیدین همچنین برای “درمان ریفلاکس معده” مورد استفاده رار میگیرد .

عوارض جانبی رانیتیدین: در صورتی که با مصرف رانیتیدین هرگونه علائم آلرژی و حساسیت مشاهده کردید سریعا به پزشک مراجعته کنید  . علائمی مانند : خارش و قرمز شدن چشم ها ، آبریزش بینی ، خشک شدن دهان و گلو ، تورم زبان و لب ، تنگی نفس و سرفه.

قرص موتیدون

قرص موتیدون (Motidon) در مواردی که معده اسید زیادی ترشح کند به عنوان یک کاهنده اسید معده و به منظور درمان زخم معده و رفلاکس معده تحت عنوان قرص معده تجویز می‌شود.

موارد مصرف و عوارض جانبی قرص امپرازول

قرص امپرازول (Omeperazole) مقدار تولید اسید معده را کاهش می دهد و برای درمان علائم بیماری ریفلاکس معده و سایر بیماری های ناشی از افزایش اسید معده مورد استفاده قرار می گیرد . همچنین برای جلوگیری از آسیب رسیدن به مری در اثر اسید معده از امپرازول استفاده می شود . از امپرازول همراه با آنتی بیوتیک ها برای “درمان زخم معده” ناشی از عفونت هلیکوباکتر پیلوری استفاده میشود . امپرازول سوزش سر دل را درمان نمی کند .

عوارض جانبی: درد معده، اسهال ، تشنج ، مشکلات کلیوی ، مشکل در ادرار کردن ، خون در ادرار ، تغییر رنگ ادرار، افزایش وزن ، کمبود منیزیم ، افزایش ضربان قلب ، حرکات غیر ارادی عضلات (تیک) ، تنگی نفس

موارد مصرف و عوارض جانبی قرص رابپرازول

قرص رابپرازول (rabeprazole) معمولا برای درمان رفلاکس معده و سوزش آن تجویز می‌شود. همچنین رابپرازول در درمان زخم معده , درمان میکروب هلیکوباکتر, رفلکس معده و برای جلوگیری از عوارض گوارشی سایر داروها کاربرد دارد.

عوارض جانبی: اسهال، سردرد، بی قراری و افسردگی

نکته: بهتر است رابپرازول یک ساعت قبل از صبحانه مصرف شود.

نکته: در بیماران مبتلا به پوکی استخوان کمبود منیزیم خون و بیماران کبدی بهتر است قبل از استفاده از دارو با پزشک مشاوره شود و در صورت شیردهی و بارداری ممنوعیت مصرف برای این دارو وجود دارد.

موارد مصرف و عوارض جانبی قرص سیزاپراید

قرص سیزاپراید (Cisapride) از داروهایی است که به منظور درمان مشکلات گوارشی مثل احساس ترش کردن در معده ، کم تحرکی دستگاه گوارش ، برگشت مواد معده به مری (رفلاکس معده) تجویز می‌شود.

عوارض جانبی: به علت عوارض قلبی مجور جهانی ندارد(FDA) , درد های شکمی , حالت تهوع , یبوست , عوارض خونی , سرفه , بی خوابی , راش پوستی

مصرف در دوران حاملگی: احتیاط فراوان و فقط در صورت لزوم

رژيم‌ غذایی برای پیشگیری و درمان سوزش سر دل

1- از عصاره سبزیجات مانند کرفس، خیار، کلم، جعفری، آویشن، گشنیز و زیره استفاده کنید.

2- از آبمیوه ها انبه یا کدو تنبل خوب است.

3- خوردن عرق بیدمشک و کاسنی خوب است. عرق بیدمشک را بهتر است با کمی عسل بخورید.

4- غذا را در وعده‌هاي‌ بيشتر و حجم‌ كمتر در هر وعده‌ ميل‌ كنيد.

5- همچنین عرق نعناع برای این افراد توصیه نمی شود.

6- شیرهای گیاهی مانند شیر سویا را با کمی عسل مخلوط کرده و میل کنید.

7- چای سبز و چای بابونه مفید هستند. چای معمولی و قهوه نیز برای این گونه افراد مضر هست.

8- از غذاها و نوشيدني‌هايي‌ كه‌ باعث‌ ترشح‌ زياد اسيد مي‌شوند پرهيز كنيد، از جمله‌ غذاهای پر ادويه‌، قهوه‌، آب‌ ميوه‌ ترش‌، يا الكل‌. خوردن‌ شكلات‌ بايد كنار گذاشته‌ شود و مصرف‌ غذاهاي‌ پرچرب‌ نيز محدود شود.

نکته: نکته مهم دیگر سعی کنید یک ساعت قبل از غذا و تا دو ساعت بعد از آن از نوشیدنی استفاده نکنید.

سوزش سر معده در بارداری

در دوران باردای، به دلیل ترشح هورمون‌هایی در بدن که معمولا سبب شل شدن ماهیچه‌ی اسفنکتر می شوند، مقداری اسید به مری بازمی‌گردد، مخصوصا در زمان هایی که غذا زیاد خورده اید و یا در حالت خوابیده قرار دارید ، همچنین با بزرگ شدن جنین در ماه‌ های هفتم به بعد، رحم فشار بیشتری به معده وارد می‌کند که همین فشار ممکن است سبب برگشت اسید معده به مری (رفلاکس معده) شود.

سوزش سردل,درمان‌ سوزش سر معده در بارداری,پیشگیری از سوزش سر دل در بارداری
سوزش سردل,درمان‌ سوزش سر معده در بارداری,پیشگیری از سوزش سر دل در بارداری

پیشگیری از سوزش سر دل در بارداری

  • با آرامش غذا خوردن
  • کم کردن حجم وعده های غذایی
  • اجتناب از مصرف الکل ، انواع دخانیات و نوشابه های گازدار
  • پرهیز از خوردن انواع غذاهای پر ادویه ، سرخ شده و غذاهای پرچرب
  • پرهیز از مواد غذایی کافئین دار ، شکلات ، انواع آب‌ ميوه‌ها ، پاستیل ، مركبات ، گوجه فرنگی و لواشک
  • پرهیز از مصرف فرآورده‌ های گوشتی مانند: سوسيس، كالباس، همبرگر و…
  • مصرف روزانه 10- 8 ليوان آب بين و‌عد‌‌ه های غذایی

نکته: البته همیشه بهترین درمان کمک گرفتن از پزشک متخصص می باشد تا هم سلامت شما حفظ شود و هم سلامت جنین به خطر نیفتد. پس قبل از اقدام به “درمان های خانگی و گیاهی” حتما با پزشکتان مشورت کنید.

گردآوری از گروه سلامت مجله اینترنتی همراه باعلم

منبع:بیتوته