درمان آکنه و درمان خانگی جوش|درمان جوش و آکنه با گیاهان دارویی

درمان جوش و آکنه,درمان جای جوش صورت در طب سنتی,درمان خانگی جوش و آکنه
درمان جوش و آکنه,درمان جای جوش صورت در طب سنتی,درمان خانگی جوش و آکنه

جوش و آکنه از سنین نوجوانی یعنی حدودا  از ۱۲ سالگی به بعد بر روی پوست ظاهر می شوند و بهبودی آن یک تا دو سال به طول می انجامد. با این حال در برخی افراد این عارضه تا بزرگسالی ادامه می یابد که این مساله معمولا بیشتر در زنان رخ می دهد. “بروز آکنه” ها موجب اثرات منفی بسیاری بر نوجوانان می شود از جمله احساس ناراحتی، استرس عاطفی، اختلال خلقی، بَدریخت انگاری بدن (خود زشت انگاری) و حتی گاهی باعث ایجاد زخم های دائمی بر پوست می شود. همچنین ممکن است موجب اضطراب و حس شرمندگی و خجالت درمبتلایان شده و سلامت جسمانی و اجتماعی نوجوانان در معرض آسیب قرار می گیرد.

انواع آکنه

  • آکنه کونگلوباتا

فرم مزمن و شدیدا التهابی آکنه کیستیک میباشد. گروههایی از پاپول ، کیست و ندول در صورت و تنه بیمار بوجود می‌آید، که ممکن است به یکدیگر نقب زده و سینوسهای متعددی را ایجاد کنند. 85 درصد از بیماران به این نوع آکنه ، سیاه پوست هستند. در این نوع آکنه ، تب یا کاهش وزن وجود ندارد. در این نوع آکنه ، مفاصل محیطی نیز درگیر می‌شوند.

  • آکنه وولگاریس

آکنه معمولی یا جوش جوانی بیماری شایع دوران بلوغ ، شایعترین بیماری مربوط به مو و غدد چربی است. این بیماری مناطقی مانند پوست ، صورت و سینه را که دارای غدد چربی فراوان هستند درگیر می‌کند. این بیماری به دلیل پایینتر بودن سن بلوغ در دخترها زودتر از پسرها بروز می‌کند. این بیماری در تمام نژادها دیده می‌شود. در ژنوتیپ xxy (سندرم کلاین فلتر) شایعتر و از شدت بالینی بیشتری برخوردار است.

  • آکنه استروئیدی

در افراد مستعد ، شروع ناگهانی پاپولها طی 5 – 2 هفته پس از شروع مصرف کورتیکواستروئیدهای خوراکی شروع می‌شود. تفاوت ضایعات این آکنه با وولگاریس در اندازه یکسان و توزیع متقارن آن بر روی گردن ، سینه و پشت است. این ضایعات به رنگ صورتی مایل به قرمز بوده و درمان موضعی با بنزوئیل پراکسید و یالوسیون سولفاستامید ، موثر است.

  • آکنه نوزادی (acneinfanta)

در نوزادان ضایعات آکنه‌ای شکل ، محدود به بینی و گونه‌ها بوده و ممکن است از بدو تولد وجود داشته باشند یا در اوایل شیر خوردگی پدیدار شوند. بتدریج با کوچکترین شدن و کاهش فعالیت غدد چربی تحریک و بزرگ شده که ناشی از آندروژنهای مادری است، تعداد این ضایعات کاهش یافته و بدون درمان ناپدید می‌شوند.

عوامل تشدید کننده آسیب های پوستی

  • دوره بلوغ و نوجوانی
  • استرس
  • سیگار کشیدن
  • ژنتیک
  • جنسیت
  • استفاده بیش از حد از لوازم آرایشی
  • مصرف داروهایی مانند آندروژن، هالوژن، کورتیکواستروئیدها

پژوهش ها نشان داده است که داشتن زمینه ژنتیکی همراه با تولید هورمون ها (به خصوص آندروژن ها) باعث ایجاد حجم غیر طبیعی چربی پوست شده، که عامل اصلی بروز آسیب پوستی و ایجاد جوش و آکنه است. در زمینه درمان آکنه و جوش هر روز به تعداد افرادی که عمدتا علاقه مند به درمان های طبیعی و به طور کلی ایمن تر هستند، افزوده می شود. استفاده از داروهای مکمل و جایگزین (CAM) برای درمان آکنه امروزه در محافل علمی مورد بحث است.

درمان جوش و آکنه,آشنایی با انواع جوش و انواع آکنه،نحوه درمان آکنه پشت بدن
درمان جوش و آکنه,آشنایی با انواع جوش و انواع آکنه،نحوه درمان آکنه پشت بدن

کاربرد جراحی، فیزیوتراپی و مصرف برخی داروها نیز مورد بررسی قرار گرفته است. حفظ رژیم غذایی خاص به “درمان آکنه” کمک می کند. توجه داشته باشید به هنگام برنامه ریزی رژیم غذایی برای درمان آکنه، باید از عوامل فردی آگاه باشید و رژیم غذایی را با در نظر گرفتن شرایط بالینی فرد تنظیم کنید.

برخی از این عوامل فردی عبارتند از :

ناحیه ایجاد آکنه ها، شدت ضایعات ناشی از آکنه، میزان ترشح غدد درون ریز(زمان دقیق عادت ماهیانه بانوان) و در نظر داشتن درمان ترجیحی انتخابی توسط خودبیمار (خوراکی یا موضعی).

کرم های ضد جوش و ضد آکنه، آنتی باکتریال های قوی هستند که در درمان جوش های سرسیاه و سرسفید بکار می روند. بیشتر آکنه ها با استفاده از این کرم ها رفع می شوند.

کاربرد کرم های ضد اکنه

رفع و یا کاهش جوش های بعد از اصلاح پوست آقایان و بانوان

حفظ لطافت و شادابی پوست

یکی از کاربردهای اصلی کرم ضد آکنه خاصیت ضدخارش پوستی آن است.

برای رفع جوش های ناشی از مصرف قرص های ضد بارداری مناسب است.

به عنوان روشن کننده پوست مورد استفاده قرار می گیرد.

هدف تولید و استعمال کرم های ضد آکنه درمان ضایعات آن و جلوگیری از ایجاد زخم های دائمی و یا بروز مجدد آکنه است. افراد باید دقت کنند که بعد از استعمال موضعی کرم ممکن است بهبودی کامل به ۳ تا ۶ هفته زمان نیاز داشته باشد.

شغل هایی که باعث تشدید آکنه می شوند

در بعضی از شغلها ، آکنه ایجاد یا تشدید می‌شود. مشاغلی که باعث هیدراسیون لایه شاخی می‌شوند. از قبیل کار کردن با مواد روغنی ، نفت و هیدروکربنهای هالوژنه و تماس ماده شیمیایی با پوست ، در صورت و اندامها آکنه ایجاد می‌کنند. افرادی که در محیطهای گرم کار می‌کنند به دلیل تعریق زیاد ، دچار تشدید آکنه می‌شوند.

درمان آکنه

آکنه بیماری قابل درمانی است که جلوگیری از عود و یا بهبودی کامل آن تاکنون امکان پذیر نبوده است. در حال حاضر مهمترین درمان برای آکنه ، درمانی است که تظاهرات بالینی را به حداقل برساند و عوارض جانبی داروهای مصرفی در آن کمتر باشد.

آنتی بیوتیکهای موضعی

این آنتی بیوتیکها در درمانهای آکنه التهابی خفیف یا متوسط مفید هستند و باعث کاهش باکتریها در فولیکولهای چربی می‌شوند. این داروها به صورت محلولهای 5 – 2 درصد اریترومایسین ، کلیندامایسین ، سولفات ‌ستامید سدیم و اسید سالسیلیک وجود دارند. مصرف این داروها ممکن است موجب بروز عوارض جانبی مانند اسهال ، درد شکم و اسهال خونی گردد.

آنتی بیوتیکهای سیستمیک

مانند اریترومایسین ، تتراسایکلین ، آمپی سیلین و کوتریموکساوزل در درمان آکنه مورد استفاده قرار می‌گیرند، عوارض جانبی مصرف این داروها ، ناراحتی دستگاه گوارش ، افزایش فشار داخل جمجمه و اختلال در عملکرد کبد می‌باشد.

درمان جوش و آکنه,درمان جای آکنه و جای جوش صورت و درمان جوش با گیاهان دارویی
درمان جوش و آکنه,درمان جای آکنه و جای جوش صورت و درمان جوش با گیاهان دارویی

درمان هورمونی

افزایش ترشح آندروژنها را از تخمدان می‌توان با کمک داروی ضد بارداری ، سرکوب نمود. اکثر داروهای ضدبارداری خوراکی حاوی استروژن و پروستروژن هستند. از عوارض مصرف این داروها می‌توان تب و افزایش وزن را نام برد. از داروهای آنتی آندروژنها می‌توان اسپیرونولاکتون را نام برد که باعث کاهش ترشح چربی و کاهش ضایعات در بیماران می‌شود.

نکته: بعضی داروها مانند آزاتیوپرین ، هیدانتوئین ،ویتامین B12 ، ریفامیپین ، ایزونیازید و بسیاری از داروهای دیگر می‌توانند در ایجاد و تشدید آکنه موثر باشند.

درمان های خانگی برای درمان انواع جوش و آکنه

  • درمان جوش و آکنه با گشنیز

گشنیز گیاهی است که ضد خارش، مسکن، ضد التهاب و همچنین دارای خواص ضد عفونی کننده می باشد. در نتیجه می توان این گیاه را برای “معالجه جوش” ها به کار برد. برای این منظور، مقداری از پماد تهیه شده از برگ های خرد شده گشنیز را به محل آسیب زده و آن را به مدت نیم ساعت به حال خود رها سازید. سپس، محل را کاملا بشویید. در ضمن، برای ایجاد این مرهم نیازی به اضافه کردن آب به برگ های خرد شده گشنیز نمی باشد.

  • درمان جوش و آکنه با آلوئه ورا

آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی، نرم کننده، ضد باکتری و ضد ویروس بوده و بنابراین برای مقابله با جوش ها، دارویی بسیار موثر است. همچنین ژل آلوئه ورا، تسکین دهنده بوده و خارش و سوزش های ایجاد شده پوستی را آرام می کند. محتوای ژل مانند درون برگ های آلوئه ورا را استخراج کرده و به محل آسیب دیده بمالید؛ سپس، پوست را به مدت 20 دقیقه به حال خود رها ساخته و در نهایت، محل را بشویید. این درمان را حداقل روزی 3 بار تکرار کرده و تا بهبودی کامل، ادامه دهید.

  • درمان جوش و آکنه با کمپرس آب سرد

کمپرس آب سرد برای مقابله با جوش های ایجاد شده به خصوص اگر دلیل آن سوختگی، تماس با گیاهان سمی و یا نیش حشرات باشد، روش مناسبی است. این روش همچنین ضد التهاب بوده و از گسترش تاول های ایجاد شده، ممانعت می کند.

چند قالب یخ کوچک را داخل یک کیسه پلاستیکی قرار داده و آن را چند دقیقه روی نواحی آسیب دیده پوست خود، قرار دهید. این کار را روزی چند بار و به مدت چند روز تکرار کنید. در ضمن، هرگز یخ را مستقیما روی نواحی آسیب دیده قرار ندهید.

  • درمان جوش و آکنه با بلغور جوی دوسر

بلغور جوی دوسر دارای خواص ضد التهاب بوده و یک مسکن قوی می باشد؛ بنابراین آن را می توان برای تسکین خارش های پوستی ایجاد شده در اثر اگزما، آفتاب سوختگی، آبله مرغان و یا آلرژی، به کار برد. برای این منظور، مقداری بلغور جوی دوسر را با یک مخلوط کن، آسیاب کرده و سپس به آن، یک فنجان آب اضافه کرده و مخلوط را به خوبی هم بزنید. بعد از آن، ترکیب ایجاد شده را حدود 20 دقیقه روی محل آسیب دیده پوست بگذارید. این روند را آنقدر ادامه دهید تا جوش های ایجاد شده، کاملا برطرف شوند.

در ضمن، برای از بین بردن جوش های پوستی ایجاد شده در صورت، مقادیر مساوی از بلغور جوی دوسر را با عسل و ماست چکیده مخلوط کرده و سپس اجازه دهید پماد حاصل تقریبا نیم ساعت روی پوست تان بماند. در نهایت، صورت خود را کاملا بشویید. این درمان را می توانید تا بهبودی کامل، ادامه دهید.

  • درمان جوش و آکنه با سرکه سیب

سرکه سیب خام و ارگانیک، گزینه عالی دیگری برای درمان های خانگی جوش ها و آرام کردن خارش هاست. علاوه بر آن این سرکه که تصفیه نشده و خالص است، به دلیل دارا بودن اسید استیک، با عفونت هایی که باعث ایجاد جوش و مشکلات پوستی می شوند و یا شرایط فعلی را بدتر می کنند، به خوبی مقابله می کنند. یک پارچه نخی را در مقداری سرکه سیب فرو کرده و بعد آن را روی پوست آسیب دیده خود، قرار دهید و بعد از چند دقیقه، پارچه بردارید.

این کار را می توانید روزی چند بار و به مدت چند روز ادامه داده تا کاملا بهبود بیابید. اگر سرکه سیب باعث سوزش می شود، بهتر است قبل از مصرف، مقداری آب به محلول اضافه کرده و سرکه سیب را رقیق کنید. اما اگر همچنان آزاردهنده است، درمان با این روش را متوقف کرده و از روش دیگری استفاده نمایید.

  • درمان جوش و آکنه با جوش شیرین

جوش شیرین، خشکی ایجاد شده توسط جوش ها را از بین می برد. در ضمن، خارش، سوزش و التهاب پوست را نیز بهبود می بخشد. بنابراین، یک قسمت جوش شیرین را با 3 قسمت آب مخلوط کرده و آن را روزی یکبار به محل آسیب دیده بمالید. پس از چند دقیقه، محل صدمه دیده را کاملا بشویید. این درمان را می توانید چند روز ادامه دهید. البته دقت کنید که نباید جوش شیرین برای مدت طولانی روی پوست بماند، زیرا خود آن ممکن است باعث آزار و سوزش پوست شود.

  • درمان جوش و آکنه با بابونه

بابونه یک تسکین دهنده طبیعی بوده و باعث کاهش التهاب های پوستی می شود. این گیاه همچنین ضد باکتری، قارچ و ویروس نیز می باشد. برای استفاده از بابونه، یک دستمال کاغذی و یا پارچه ای نخی برداشته و آن را در چای بابونه ای که از قبل دم کرده اید، خیس کنید. سپس، محل آسیب دیده را به مدت 15 دقیقه کمپرس نمایید. این روند را می توانید حداقل روزی 2 تا 3 مرتبه تکرار کنید.

  • درمان جوش و آکنه با روغن زیتون

روغن زیتون طبیعی، نوعی مرطوب کننده ای عالی است که با وجود ویتامین E و ترکیبات آنتی اکسیدان قوی فراوان، پوست را به خوبی معالجه کرده و روند بهبود آن را سرعت می بخشد. برای این منظور، مقدار مساوی از روغن زیتون و عسل را با هم مخلوط کرده و ترکیب حاصل را روزی 2 تا 3 مرتبه به آرامی روی نواحی صدمه دیده پوست، بمالید.

درمان جوش و آکنه,درمان جای جوش صورت در طب سنتی,درمان جوش با گیاهان دارویی
درمان جوش و آکنه,درمان جای جوش صورت در طب سنتی,درمان جوش با گیاهان دارویی
  • درمان جوش و آکنه با گل همیشه بهار

این گیاه یک مسکن طبیعی عالی بوده که از آن می توان برای کاهش خارش و سوزش پوستی در اثر آکنه، خشکی پوست، اگزما، سوختگی و یا جراحت، استفاده کرد. بنابراین، مقداری از روغن گل همیشه بهار را برای مدت چند ساعت روی محل آسیب دیده قرار دهید. این روند درمان را روزی دو بار تا بهبود کامل، تکرار کنید.

منابع : زندگی آنلاین

بانوی شهر