19 خوردنی‌ موثر برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و پیری زودرس(مهم)

فهرست سرفصل ها

مراقبت از پوست در تابستان,محافظت از پوست با تغذیه,مراقبت از پوست
مراقبت از پوست در تابستان,محافظت از پوست با تغذیه,مراقبت از پوست

بهترین مواد غذایی برای جلوگیری از مشکلات پوستی در برابر آفتاب تابستان

از حمام آفتاب تا پیاده روی در پارک، پوست ما به طور مداوم در معرض محرک های تنش‌زا محیطی، از جمله آسیب ناشی از پرتوهای فرابنفش قرار دارد. در شرایطی که استفاده از محصولات ضد آفتاب و لباس های پوشیده با رنگ های روشن می تواند به “محافظت از پوست” در برابر عوامل مخرب کمک کند، افزودن غذاهایی که می توانند در برابر نور خورشید از ما محافظت کنند نیز روشی خوب برای نجات سلامت است.

پرتوهای فرابنفش در دو دسته UVA و UVB با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند، اما این موجب کاهش خطری نمی شود که برای سلامت ما ایجاد می کنند. مواد غذایی حاوی برخی مواد مغذی مانند ویتامین C و لیکوپن می توانند به محافظت از بدن در برابر پرتو فرابنفش کمک کنند که در ادامه فهرستی از آنها ارائه شده است.

جلوگیری از مشکلات پوستی در برابر آفتاب تابستان با بادام

بادام سرشار از ویتامین E است که یک ماده مغذی برای مقابله با آسیب ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید محسوب می شود. ویتامین E نه تنها در برابر آسیب ناشی از پرتو فرانفش از شما محافظت می کند، بلکه به لطف خواص مرطوب کنندگی خود به حفظ جوانی و شادابی طبیعی پوست نیز کمک می کند.

جلوگیری از مشکلات پوستی در برابر آفتاب تابستان با روغن زیتون

روغن زیتون نیز از فواید محافظتی طبیعی در برابر نور خورشید برخوردار است. مطالعه ای که در در سال 2009 در نشریه Molecules منتشر شد، نشان داد که این روغن حاوی اسکوالن است که این ترکیب از خواص آنتی اکسیدانی سود می برد و مانع از مرگ سلول های پوست در نتیجه استرس اکسیداتیو می شود. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می تواند به شکل گیری استرس اکسیداتیو منجر شود.

جلوگیری از مشکلات پوستی در برابر آفتاب تابستان با توت فرنگی

توت فرنگی را به روش های مختلف قابل مصرف است و این میوه مغذی می تواند در برابر آسیب خورشید از شما محافظت کند. مطالعه ای که در سال 2015 در نشریهInternational Journal of Molecular Sciences منتشر شد، نشان داد که خواص آنتی اکسیدانی چشمگیر توت فرنگی و همچنین محتوای آنتوسیانین ها و ویتامین های این میوه اثری محافظتی بر سلول های پوست در برابر آسیب ناشی از UVA دارد.

مواد غذایی برای درمان آفتاب سوختگی,ویتامین C,مراقبت از پوست در تابستان
مواد غذایی برای درمان آفتاب سوختگی,ویتامین C,مراقبت از پوست در تابستان

جلوگیری از مشکلات پوستی در برابر آفتاب تابستان با آووکادو

آووکادو سرشار از ویتامین E است که یک ماده مغذی ضروری برای پیشگیری از آسیب ناشی از نور خورشید به پوست و هیدارته نگه داشتن بزرگترین اندام بدن انسان محسوب می شود.

جلوگیری از مشکلات پوستی در برابر آفتاب تابستان با ماهی سالمون

ماهی های سالمون که در حیات وحش شکار می شوند منبعی عالی برای اسیدهای چرب امگا 3 هستند. این ماده مغذی توانایی خود برای تقویت ایمنی پوست در برابر نور خورشید را نشان داده است. پژوهشگران در دانشگاه منچستر طی یک مطالعه دریافتند که مصرف اسیدهای چرب امگا-3 در سرکوب سیستم ایمنی ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید که توانایی بدن برای مقابله با سرطان پوست را تحت تاثیر قرار می دهد، نقش دارد.

جلوگیری از مشکلات پوستی در برابر آفتاب تابستان با شکلات تلخ

مطالعه ای که در نشریه Journal of Cosmetic Dermatology منتشر شد، نشان داد که مصرف منظم شکلات تلخ که سرشار از فلاونول ها است اثر محافظتی قابل توجهی را در برابر پرتوهای فرانبفش ایجاد می کند. برای کسب بهترین نتایج بهتر است از شکلات های تلخ که حداقل 70 درصد کاکائو دارند، استفاده شود.

مراقبت از پوست در تابستان,مواد غذایی مفید برای پیشگیری و رفع چین و چروک پوست
مراقبت از پوست در تابستان,مواد غذایی مفید برای پیشگیری و رفع چین و چروک پوست

جلوگیری از مشکلات پوستی در برابر آفتاب تابستان با انگور

پلی فنول های موجود در انگور به محافظت از بدن انسان در برابر پرتوهای مضر خورشید کمک می کنند. بنابر نتایج مطالعه ای که در نشریه Journal of Agricultural and Food Chemistry منتشر شد، پلی فنول های موجود در انگور ترکیبات مضر ناشی از قرار گرفتن در معرض پرتوهای فرابنفش خورشید را مهار می کنند.

جلوگیری از مشکلات پوستی در برابر آفتاب تابستان با انار

پرتوهای فرانبفش B به طور ویژه با برخی اختلالات پوستی، مانند سرطان ها و پیری زودرس پیوند خورده اند. بنابر نتایج مطالعه ای که در نشریه Experimental Dermatology منتشر شد، انار میوه ای سرشار از آنتوسیانین ها، تانن ها، و آنتی اکسیدان های ضد التهابی است که اثر مخرب آسیب ناشی از قرار گرفتن در معرض UVB را کاهش می دهد. انار نه تنها در برابر رادیکال های آزاد از شما محافظت می کند، بلکه منبع خوبی برای فیبر نیز است.

جلوگیری از مشکلات پوستی در برابر آفتاب تابستان با گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن است که این ماده مغذی اثر محافظتی خود در برابر اریتما یا قرمزی پوست ناشی از قرار گرفتن در معرض پرتو فرانبفش را نشان داده است. مطالعه ای که در نشریه The Journal of Nutrition منتشر شد، این نتایج را نشان داد. تنها پس از گذشت 10 هفته، گروهی از شرکت کنندگان در این مطالعه که رب گوجه فرنگی مصرف می کردند کاهش 40 درصدی اریتما نسبت به گروهی که گوجه فرنگی مصرف نمی کرد را نشان داد.

روشهایی جهت جلوگیری از پیری زودرس پوست صورت,پیری زودرس با استفاده از رژیم غذایی
روشهایی جهت جلوگیری از پیری زودرس پوست صورت,پیری زودرس با استفاده از رژیم غذایی

جلوگیری از مشکلات پوستی در برابر آفتاب تابستان با فلفل قرمز شیرین

مطالعه ای که در نشریه Photochemical and Photobiology منتشر شد، نشان داد که بتا کاروتن – یک رنگدانه گیاهی و پیش سازی برای ویتامین A – در برابر آفتاب سوختگی اثر محافظتی ایجاد می کند. فلفل های قرمز شیرین از بهترین منابع غذایی برای بتا کاروتن هستند و در هر 100 گرم از این محصول 42,891 میکروگرم بتا کاروتن وجود دارد.

جلوگیری از مشکلات پوستی در برابر آفتاب تابستان با سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین یکی دیگر از منابع خوب برای بتاکاروتن است. تنها یک فنجان سیب زمینی شیرین پخته حاوی 30,976 میکروگرم از این ماده مغذی است. برای پخت سیب زمینی شیرین می توانید از روغن زیتون استفاده کنید. چربی های غیر اشباع سالم موجود در این روغن به جذب بهتر ویتامین های محلول در چربی موجود در سیب زمینی شیرین، مانند ویتامین A، کمک می کند.

جلوگیری از مشکلات پوستی در برابر آفتاب تابستان با گیلاس

مطالعه ای که در نشریه Oxidative Medicine and Cellular Longevity منتشر شد، نشان داد که هر 100 گرم گیلاس دارای 200 تا 300 میلی گرم از پلی فنول ها است. افزون بر این که پلی فنول های گیاهی محافظت در برابر سرطان ها، بیماری های قلبی، دیابت، پوکی استخوان، و بیماری های انحطاط عصبی را نشان داده اند، محتوای آنتی اکسیدانی گیلاس نیز محافظت در برابر پرتوهای فرانبفش را نشان داده است.

مراقبت از پوست در تابستان,بهترین مواد غذایی برای زیبایی پوست در تابستان
مراقبت از پوست در تابستان,بهترین مواد غذایی برای زیبایی پوست در تابستان

جلوگیری از مشکلات پوستی در برابر آفتاب تابستان با هویج

هویج حاوی بتا کاروتن، لیکوپن و ویتامین C است. هر سه ماده مغذی نشان داده اند که در برابر آسیب های ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، از جمله سرطان پوست، و پیری زودرس، از پوست محافظت می کنند.

جلوگیری از مشکلات پوستی در برابر آفتاب تابستان با توفو

نتایج یک مطالعه نشان داد که افزودن سویا که سرشار از ایزوفلاون است به رژیم غذایی زنان بهبود ضخامت پوست و تراکم کلاژن و فیبرهای الاستیک در آن را به همراه دارد و این اثرات ممکن است به محافظت در برابر پرتوهای فرانبفش خورشید نیز کمک کنند. طی بازه زمانی مطالعه، 86.2 درصد از زنان حاضر در مطالعه افزایش تراکم کلاژن در درمیس پوست را تجربه کردند.

**توفو یا پنیر لوبیا، غذایی است که از فرایند بستن شیر سویا به دست می‌آید.**

جلوگیری از مشکلات پوستی در برابر آفتاب تابستان با دانه های آفتابگردان

دانه های آفتابگردان منبع خوبی برای ویتامین E هستند که این ماده مغذی به محافظت از پوست کمک می کند. مطالعه ای که در نشریه Molecules منتشر شد، نشان داد که ویتامین E در برابر تومورهای ناشی از آسیب پرتو فرانبفش اثر محافظتی ایجاد می کند.

مراقبت از پوست در تابستان,جلوگیری از  آفتاب سوختگی و پیری زودرس با تغذیه
مراقبت از پوست در تابستان,جلوگیری از آفتاب سوختگی و پیری زودرس با تغذیه

جلوگیری از مشکلات پوستی در برابر آفتاب تابستان با قهوه

مطالعه ای که در نشریه Oxidative Medicine and Cellular Longevity منتشر شد، نشان داد که یک فنجان قهوه حاوی حدود 100 میلی گرم پلی فنول های محافظ در برابر پرتوهای فرابنفش است.

جلوگیری از مشکلات پوستی در برابر آفتاب تابستان با هندوانه

هندوانه یکی دیگر از بهترین منابع برای لیکوپن است. این میوه آبدار افزون بر لیکوپن منبع خوبی برای ویتامین C است که با محافظت در برابر آسیب ناشی از قرار گرفتن در معرض پرتوهای فرانبفش پیوند خورده است.

جلوگیری از مشکلات پوستی در برابر آفتاب تابستان با گواوا

گواوا سرشار از لیکوپن و ویتامین C است. هم به صورت موضعی و هم خوراکی، ویتامین C موجود در این میوه برای پوست مفید است و برخی مطالعات نشان داده اند که ممکن است به پیشگیری و درمان آسیب ناشی از قرار گرفتن در معرض پرتوهای فرابنفش کمک کند. همچنین، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می تواند موجب کاهش محتوای ویتامین C در اپیدرم پوست شود، بر همین اساس افزودن مواد غذایی سرشار از این ماده مغذی به رژیم غذایی بهترین گزینه برای بهبود شرایط است.

مراقبت از پوست در تابستان,جلوگیری از پیری با تغذیه,جلوگیری از پیری پوست
مراقبت از پوست در تابستان,جلوگیری از پیری با تغذیه,جلوگیری از پیری پوست

جلوگیری از مشکلات پوستی در برابر آفتاب تابستان با چای سبز

چای سبز به واسطه محتوای آنتی اکسیدان های قوی خود و فوایدی که برای سلامت بدن انسان ارائه می کند، شناخته شده است. نتایج یک آزمایش نشان داد که پلی فنول های موجود در چای سبز به نام EGCG اثرات محافظتی در برابر پرتوهای فرابنفش در موش ها ایجاد کرده است و دانشمندان بر این باورند که امکان کسب نتایجی مشابه در انسان ها نیز وجود دارد. مصرف چای سبز هم به تغذیه پوست کمک خواهد کرد و هم بدن را هیدراته نگه می دارد.

منبع : asriran.ir