خورش لوبیا سبز با سویا | طرز تهیه “خورش لوبیا سبز” با سویا و هویج

خورش لوبیا سبز با سویا,خورش لوبیا سبز,انواع خورش با سویا,خوراک لوبیا سبز و هویج
خورش لوبیا سبز با سویا,خورش لوبیا سبز,انواع خورش با سویا,خوراک لوبیا سبز و هویج

مواد لازم برای تهیه خورش لوبیا سبز با سویا

  • لوبیاسبز    500 گرم
  • سویا    2 پیمانه
  • سیب زمینی     1عدد متوسط
  • لیمو عمانی    3 عدد
  • گوجه فرنگی    6 عدد متوسط
  • نمک، فلفل قرمز، زردچوبه به مقدار لازم
  • روغن زیتون به مقدارلازم
  • آب به مقدار لازم

طرز تهیه خورش لوبیا سبز با سویا

لوبیا سبز ها را در اندازه های دلخواه خرد کنید، سیب زمینی و هویج ها را نیز نگینی خرد کنید، گوجه فرنگی ها را رنده کرده و با کمی آب، مخلوط کرده و کنار بگذارید. سپس سویا را حدود 30 دقیقه با کمی زردچوبه و آب بپزید و سپس آب آنها را گرفته بدون روغن تفت دهید و تمام مواد را به جز سیب زمینی در قابلمه ای ریخته با شعله ی زیاد جوش بیاورید و پس از به جوش آمدن حرارت را کم کنید و به مواد یک ساعت و بیست دقیقه برای پختن زمان دهید سپس سیب زمینی ها را اضافه کرده و دوباره 40 دقیقه زمان پخت دهید. روی خورش کمی روعن زیتون بریزید، حال “خورش لوبیا سبز” شما آماده است تا میل کنید.

نکته: این خورش چون رژیمی می باشد و با سبزیجاتی همچون سیب زمینی ، هویج و لوبیا سبز پخته شده، بهتر است بدون برنج و با نان خورده شود.

فواید و خواص درمانی لوبیا سبز

1- لوبیا سبز منبعی غنی از ویتامین C، ویتامین K، منگنز، ویتامین A، فیبر، پتاسیم، فولات، آهن، منیزیم، ویتامین B۱، مس، کلسیم، فسفر، پروتئین، امگا۳ و نیاسین است.

2- لوبیا سبز به دلیل داشتن ویتامین K، برای ساختن استخوان‌هایی قوی بسیار مهم است. ویتامین K۱، پروتئین استئوکلسین (پروتئینی مهم و غیر کلاژنی در استخوان) را فعال می‌سازد.

3- لوبیا سبز برای بیماران قلبی مبتلا به دیابت و بیمارانی که دچار گرفتگی عروق هستند، مفید است.

4- لوبیا سبز از مبتلا شدن به سرطان روده جلوگیری می‌کند. ویتامین C و بتاکاروتن موجود در آن سلول‌های روده را از تخریب توسط رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

5- لوبیا سبز به علت داشتن ویتامین ریبوفلاوین در کاهش حملات میگرن بسیار مؤثر است.

6- لوبیا سبز منبع غنی از ویتامین A(از نوع بتاکاروتن) و همچنین ویتامین C، می‌باشد. این دو ماده مغذی، آنتی‌اکسیدان‌هایی مهم هستند که به کاهش رادیکال‌های آزاد موجود در بدن کمک می‌کنند.

7- فولات (اسید فولیک) موجود در لوبیا سبز نیز از تخریب DNA و تغییر سلول‌های روده پیش‌گیری می‌کند.

8- منیزیم و پتاسیم موجود در “لوبیا سبز” ، با همکاری هم به کاهش فشار خون کمک می‌کنند. همچنین فیبر که در لوبیا سبز موجود می‌باشد باعث کاهش فشار خون می‌گردد.

9- لوبیا سبز منبعی سرشار از آهن است و در مقایسه با گوشت قرمز که یکی از منابع مهم برای تأمین آهن است، همراه با تأمین آهن، حاوی کالری بسیار کم است و فاقد هر گونه چربی نیز می‌باشد.

موارد منع مصرف و مضرات لوبیا سبز

لوبیا سبز دارای اگزالات است. زمانی که مقدار اگزالات‌ها در بدن بالا برود، مشکلاتی را برای بدن ایجاد می‌کنند. به همین دلیل بهتر است افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی و کیسه صفرا، از خوردن این سبزی خودداری کنند. همچنین کسانی که معده‌های ضعیف دارند یا بچه‌های کوچک به علت نفاخ بودن باید آن را کمتر مصرف کنند.

5 تا 6 عدد لوبیای سبز اگر نپخته باشند، می‌توانند جان کودکان خردسال را به خطر بیندازند. لوبیا سبزهای خام دارای لکتینی به نام “PHA” هستند که می‌توانند منجر به خونریزی شدید معده شوند. لکتین‌ها پروتئین‌هایی هستند که نقش عمده آنها در جانوران تسهیل اتصالات سلول به سلول است. PHA در مقدار بالا، یک ماده سمی محسوب می‌شود. حرارت دادن لوبیای سبز PHA را از میان می‌برد.

گردآوری از مجله اینترنتی همراه با علم