بهترین نوع شیرخشک برای نوزادان نارس|ویژگی‌ های انواع شیرخشک

بهترین نوع شیرخشک,بهترین شیرخشک برای تغذیه نوزاد نارس
بهترین نوع شیرخشک,بهترین شیرخشک برای تغذیه نوزاد نارس

تفاوت شیر خشک نوزاد نارس با نوزادان ترم

نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا می‌آیند بسیاری از مواد غذایی که نوزادان ترم در طول هفته‌های پایانی بارداری از مادر می‌گیرند را دریافت نمی‌کنند که از جمله آنها می‌توان به ویتامین‌ها و مواد معدنی اشاره کرد. به همین دلیل شیرخشک‌های نوزادان نارس با **نوزادان ترم** متفاوت است زیرا مواد موجود در آنها به گونه‌ای است که این کمبودها در آنها جبران شود.

**نوزاد ترم در پزشکی به نوزادانی گفته می‌شود که ۳۷ هفته یا بیشتر را در رحم مادر گذرانده باشند.**

چطور به نوزاد نارس شیر خشک بدهیم؟

قبل از شروع تغذیه نوزاد نارس با شیر خشک، حتما خودتان و نوزادتان را در موقعیت و وضعیت راحتی قرار دهید به گونه‌ای که نوزاد به شما نزدیک باشد. به طور معمول اگر شما دهان نوزاد را لمس کنید او دهانش را باز خواهد کرد و شروع به مکیدن می‌کند. نوزادان اغلب هنگام تغذیه خواب هستند. اگر این طور بود سعی کنید پاها و دستان او را به آرامی نوازش کنید یا استراحتی به خودتان و او بدهید تا تغییر وضعیت داشته باشید و مثلا پوشک او را عوض کنید. در چنین حالتی او اغلب از خواب بیدار می‌شود.

تاثیر تغییر وضعیت نوزاد بر رشد جسمی او

در تغذیه با شیر مادر شما به طور طبیعی نوزاد را از سینه چپ به سینه راست و بالعکس تغییر وضعیت می‌دهید. سعی کنید به یاد داشته باشید که این کار را هنگام تغذیه کودک با شیر خشک هم انجام دهید. این کار به رشد جسمی فرزندتان کمک زیادی می‌کند.

مواد غذایی مورد نیاز نوزاد نارس

همانطور که گفته شد شیر مادر بهترین گزینه برای تغذیه نوزاد نارس است اما گاهی اوقات این نوزاد نیاز به مواد مغذی بیشتری هم دارد. مانند:

  • شیرخشک تقویتی

نوزادان نارس یا نوزادان کم وزن ، که با شیر مادر تغذیه می‌کنند ممکن است نیاز به کالری بیشتری نسبت به شیر مادر داشته باشند. در این حالت معمولا شیرخشک تقویتی استفاده می‌شود که اغلب از شیر گاو تهیه می‌شود و به شکل پودر یا مایعات می‌توان آن را به شیر مادر اضافه کرد و به این ترتیب پروتئین و کالری بیشتری را به بدن نوزاد رساند. هرچند برای افزایش شیر مادر می‌توان از شیرهای ضدحساسیت و بدون لاکتوز یا شیرسویا نیز استفاده کرد.

  • پروبیوتیک

پروبیوتیک‌ها می‌توانند نوزاد را از خطر عفونت‌های روده محافظت کنند. پروبیوتیک‌ها مکمل‌هایی هستند که حاوی باکتری‌های مفید و مخمر هستند. در مطالعات مختلف مشخص شده است پروبیوتیک‌ ها خطر ابتلا به انتروکولیت نکروزان، عفونتی که می‌تواند روده نوزادان نارس را تحت تاثیر قرار دهد، کاهش دهد.

  • شیرخشک ویژه

نوزاد نارس به شیرخشک‌های خاصی نیاز دارد. پزشک متخصص در مورد بهترین گزینه برای تغذیه نوزاد به شما مشورت خواهد داد. کودک شما ممکن است نوع دیگری از شیرخشک را در نیز در ماه‌ های اول نیاز داشته باشد که مواد مغذی آن از شیر خشک معمولی غنی‌تر است.

  • شیرخشک بیمارستان

زمانی که نوزاد نارس شروع به مصرف شیر می‌کند، پزشک مقدار کمی شیرخشک که کالری مشابه کالری شیرمادر دارد به او تجویز می‌کند. هرچند ممکن است پزشک از شیری با کالری بالا برای نوزاد استفاده کند تا نوزاد سریع تر رشد کند. این شیرخشک پروتئین بیشتری نسبت به دیگر انواع شیرخشک دارد.

  • شیرخشک قبل از ترخیص

قبل از ترخیص نوزاد معمولا شیرخشکی به او داده می‌شود که کالری بالایی داشته و حاوی پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و … زیادی است.

مطلب مرتبط: ارزش غذایی انواع شیرخشک,معرفی بهترین نوع شیرخشک

بهترین نوع شیرخشک,شیرخشک غنی شده با پروبیوتیک ها,بهترین مارک شیر خشک
بهترین نوع شیرخشک,شیرخشک غنی شده با پروبیوتیک ها,بهترین مارک شیر خشک

ویژگی‌ های شیرخشک

  •  شیرهای بدون لاکتوز (LF)

در این شیرخشک‌ها لاکتوز شیر گاو برای کودکانی که به لاکتوز حساسیت دارند حذف می‌شود. قیمت این شیرخشک‌ ها ممکن است یک تا 2هزار تومان بیشتر از شیرخشک‌های معمولی باشد.

  • شیرخشک‌های سویا

همانطور که از اسمش پیداست این شیرها بر پایه سویا تهیه می‌شوند و برای شیرخوارهایی که با پروتئین شیر گاو کنار نمی‌آیند استفاده می‌شوند. حتما از مصرف این شیرها بدون تجویز پزشک خودداری کنید. استفاده از این شیرها معمولا به‌صورت موقت است و مصرف دائم‌شان، به‌خاطر عوارض احتمالی توصیه نمی‌شود.

  • شیرخشک‌های های پوآلرژنیک یا (HA)

در این شیرها پروتئین‌های موجود در شیر گاو را هیدرولیزکرده و کار هضم را برای شیرخوار راحت می‌کنند. این شیرها برای شیرخوارانی با دستگاه گوارش خیلی حساس مناسبند. باتوجه به اینکه درصد قابل توجهی از نوزادانی که به پروتئین شیر گاو حساسیت دارند، با شیرهای پایه سویا هم به مشکل می‌خورند، استفاده از این نوع شیرخشک‌ها رایج و عاقلانه است. اینها حدود5-4هزار تومان گران‌تر از نمونه‌های معمولی هستند.

  • شیرخشک‌های آنتی‌رفلاکس (AR)

آنتی‌رفلاکس‌ها برای نوزادان مبتلا به رفلاکس مناسب هستند و قیمت‌شان معمولا کمی از شیرخشک‌های معمولی بالاتر است. AR‌ها هم 5-4 هزار تومانی با شیرخشک‌های معمولی تفاوت قیمت دارند.

راهنمای انتخاب و خرید شیر خشک مناسب برای نوزاد

شیرخشک‌های موجود در بازار (غیر از یکی‌ دو مورد) در داخل کشور و توسط کارخانه‌های شرکت‌های فراملیتی فعال در زمینه شیرخشک تولید می‌شوند. این کارخانه‌ها با سرمایه‌گذاری خارجی یا سرمایه‌گذاری مشترک کار می‌کنند.

معمولا با راهنمایی گرفتن از یک متخصص، بالاخره یکی از شیرخشک‌های تولید داخل با احوال کودک شما سازگار است. اما اگر به هر دلیلی ترجیحتان بر استفاده از شیرخشک خارجی بود حتما حواستان را جمع کنید. شیرخشک‌هایی که از خارج وارد کشور می‌شوند باید برچسب فارسی وزارت بهداشت را داشته باشند. داشتن برچسب فارسی به این معناست که شیرخشک مربوطه توسط وزارت بهداشت آزمایش و تأیید شده و با خیال راحت می‌توانید از آن استفاده کنید.

گول قیمت پایین و ظاهر خوش آب و رنگ شیرخشک‌ های خارجی بدون برچسب را نخورید. حواستان باشد که شیرخشک را فقط از داروخانه‌ ها تهیه کنید. اگر احیانا شیر خشک مورد نظرتان را نتوانستید در داروخانه‌ های داخل کشور پیدا کنید خودتان شخصا برای خرید اقدام کنید یا از افراد مورد اعتمادتان بخواهید که محصول را از مراکز معتبر تهیه کرده، برایتان بفرستند.

منابع:hamshahrionline.ir

niniban.com