خطرات دمر خوابیدن نوزاد(خوابیدن روی شکم)|بهترین حالت خواب نوزاد

بهترین حالت خوابیدن نوزاد,دمر خواباندن نوزاد از چند ماهگی,دمر شدن نوزاد,علت به شکم خوابیدن
بهترین حالت خوابیدن نوزاد,دمر خواباندن نوزاد از چند ماهگی,دمر شدن نوزاد,علت به شکم خوابیدن

خطرات دمر خوابیدن نوزاد (خوابیدن روی شکم) چیست؟

  • تداخل با برخی از عملکردهای بدن

برخی مطالعات اشاره کرده اند که نوزادان مبتلا به کاهش فشار خون و ضربان قلب ناگهانی هستند. نوزادانی که روی شکم می خوابند واکنش کمتری نسبت به صداها دارند، حرکات بدن محدودی دارند و دیرتر بیدار می شوند. این عوامل نشان می دهد که احتمال “مرگ ناگهانی در نوزادان” افزایش می یابد.

  • مصرف کم اکسیژن

هنگامی که نوزاد روی شکمش می خوابد، صورت او نزدیک به ملافه است، که می تواند گردش هوا را در اطراف بینی ضعیف کند. در این حالت نوزاد هوایی را استنشاق می کند که دارای دی اکسید کربن است. در نهایت مقدار اکسیژنی که به ریه های کودک و سلول های بدن منتهی می شود، کاهش می یابد که می تواند مشکلاتی در متابولیسم سلولی ایجاد کند.

  • گرمای بیش از حد

بدن نوزاد حساس به تنظیم حرارتی است. نوزادان سطح پوستی بیشتری نسبت به وزن بدن خود دارند. این بدین معناست که نوزادان در مقایسه با بزرگسالان، حدود چهار برابر گرمای بیشتری تولید می کنند. نشان داده شده است که روی شکم خوابیدن با حرکات مؤثر بدن نوزادان تداخل دارد. این به افزایش دمای بدن نوزاد کمک می کند؛ به خصوص در تابستان. این گرمای بیش از حد می تواند منجر به تب و کم آبی شود.

  • سندرم مرگ ناگهانی نوزاد

خطرات بالائی از خوابیدن بر روی شکم به افزایش احتمال SIDS کمک می کند. مرگ ممکن است ناشی از دلایل آشکار باشد، و حتی ممکن است در یک نوزاد سالم رخ دهد. موسسه ملی بهداشت ایالات متحده اعلام می کند که “خوابیدن بر روی شکم” بیشترین عامل SIDS است و کودکی که روی شکم خوابيده است حدود 13 برابر احتمال مرگ و مير بیشتری از SIDS نسبت به نوزادي که به پشت خوابيده است، دارند.

  • انسداد تنفس

هنگامی که نوزاد روی شکم می خوابد، غذا از مری بر می گردد و باعث انسداد می شود. این مسئله می تواند منجر به تنگی نفس و حتی خفگی شود.

دلیل دمر خوابیدن نوزادان,چرا نباید نوزاد را روی شکم خواباند,عوارض دمر خوابیدن نوزاد
دلیل دمر خوابیدن نوزادان,چرا نباید نوزاد را روی شکم خواباند,عوارض دمر خوابیدن نوزاد

چه زمانی نوزاد می تواند روی شکم بخوابد؟

متخصصان اطفال توصیه می کنند هنگامی که نوزاد می تواند در طول خواب دور بزند، می تواند روی شکم بخوابد، که معمولا این مسئله در حدود شش ماهگی رخ می دهد. اما نوزاد را در ابتدای خواب به پشت بخوابانید. هنگامی که نوزاد قادر به دور زدن است، می تواند به راحتی با کاهش خطر ابتلا به SIDS (سندروم مرگ ناگهانی نوزاد) بهتر زندگی کند، زیرا می تواند دوباره به پشت بخوابد.

آیا نوزاد می تواند با مراقبت روی شکم بخوابد؟

نه. حتی با مراقبت نباید نوزاد روی شکم بخوابد. در واقع، نباید هرگز نوزاد را روی شکم قرار دهید. آکادمی اطفال آمریکا به شدت توصیه می کند که والدین در هنگام خواب باید نوزاد را به پشت بخوابانند.

آیا نوزاد می تواند در آغوش مادر روی شکم بخوابد؟

نه. خوابیدن به پشت امن ترین راه برای خوابیدن نوزاد است. با این حال، اگر قصد دارید نوزاد را در طول خواب شیر بدهید، او را کنار خود بگذارید و به او شیر بدهید. اگر قصد دارید نوزاد را بعد از شیردهی روی تخت بخوابانید، تمام روتختی ها و پتوها را بردارید تا از خفگی نوزاد جلوگیری شود. خواب برای نوزاد از لحاظ جسمی و ذهنی ضروری است. هنگامی که نوزاد با خیال راحت می خوابد، نه تنها از مزایای خواب لذت می برد بلکه خطر بیماری های مرگبار مانند خفگی و SIDS را کاهش می دهد.

خطرات دمر خوابیدن نوزاد,علت دمر خوابیدن نوزاد (خوابیدن روی شکم) چيست
خطرات دمر خوابیدن نوزاد,علت دمر خوابیدن نوزاد (خوابیدن روی شکم) چيست

نکته تاکیدی: “خوابیدن به پشت”،”بهترین حالت خواب نوزادان” زیر 6 ماه است.

منبع:بیتوته