درمان یائسگی زودرس با طب سنتی|درمان مشکلات قاعدگی با گیاهان دارویی

یائسگی چیست,درمان یائسگی زودرس و درمان یائسگی زودرس با روش خانگی و پیشگیری از یائسگی زودرس
یائسگی چیست,درمان یائسگی زودرس و درمان مشکلات قاعدگی با گیاهان دارویی و درمان قاعدگی نامنظم

یائسگی زودرس چیست؟

یائسگی یک فرآیند طبیعی است که معمولا در سنین حدود 50 ـ 48 سالگی اتفاق می افتد، اما اگر توقف قاعدگی در سنین جوان تر مثلا حدود 40 سال یا کمتر از آن رخ دهد به آن یائسگی زودرس می گویند. یائسگی زودرس یا نارسایی تخمدان زودرس ، اختلالی که در آن تخمک گذاری تخمدان‌ها و دوره‌های قاعدگی پیش از سن ۴۰ سالگی به پایان می‌رسد. یائسگی طبیعی در حدود سن ۵۰ سالگی اتفاق می‌افتد. زنی را یائسه می‌نامند که به مدت ۱۲ ماه پیاپی دوره قاعدگی نداشته است.

علت یائسگی زودرس

هر عاملی که باعث اختلال در ترشح هورمون های زنانه شود، مانند بیماری های استخوان، درآوردن تخمدان ها و مصرف برخی داروها یا پاسخ ندادن تخمدان ها به تحریکات هیپوفیز می تواند “علت یائسگی زودرس” می باشد. شیوع این اختلال ۱٪ جمعیت کل زنان است. برخی دیگر از علل بروز این مشکل عبارتند از: نقائص ژنتیکی، بیماریهای اتوایمیون، توبرکلوز دستگاه تناسلی، مصرف سیگار، شیمی درمانی یا رادیوتراپی، هیسترکتومی، درمان طولانی با GnRH و نقائص آنزیمی.

خطرات یائسگی زودرس

یائسگی زودرس در زنان با افزایش خطر مرگ زودرس و تعدادی از مشکلات سلامت شامل استئوپوروز، بیماری‎های قلبی عروقی، و اختلالات نورولوژیک مرتبط شده است. زنانی که در معرض یائسگی زودرس قرار دارند ممکن است دچار کاهش نیروی باروری شوند که در حدود 10 سال پیش از یائسگی بروز می‎کند.

نقش پروتئین گیاهی با کاهش خطرات یائسگی زودرس

محققان با انجام تحقیقاتی اعلام کرده اند که مصرف بیشتر پروتئین گیاهی با “کاهش خطرات یائسگی زودرس” مرتبط است. به طور خاص، نتایج مطالعه نشان داد، زنانی که 6.5 درصد کالری روزانۀ خود را از طریق مصرف پروتئین گیاهی تأمین می‎کنند، در مقایسه با زنانی که فقط 4 درصد کالری روزانۀ آنها از طریق مصرف گیاهان تأمین می‎شود، دارای 16 درصد ریسک پایین‎تر برای ابتلاء به یائسگی زودرس هستند. اگر فرض بر آن باشد که کالری مورد نیاز زنان برای هر روز حدود 2000 کالری است، بنابراین پروتئین گیاهی مورد بحث معادل چیزی حدود 32 گرم در هر روز خواهد بود که از غذاهایی مثل آجیل‎ها، توفو، غلات صبحانه، و پاستای غنی شده تأمین می‎شود.

علائم یائسگی زودرس

قاعدگی نامنظم به همراه فواصل طولانی بین دوره های قاعدگی یا قطع ناگهانی قاعدگی به همراه کاهش میل جنسی، گرگرفتگی، اختلالات خواب و اختلالات خلقی در خانمی که هنوز به سن یائسگی نرسیده است. در صورت وجود این علائم حتما باید به پزشک مراجعه کرد، زیرا این بیماری در صورت تشخیص و درمان بموقع و مناسب قابل کنترل است. غیر از درمان رایج هورمونی، روش های دیگری نیز وجود دارد که می تواند به “درمان یائسگی زودرس” کمک کند.

یائسگی زودرس,علائم یائسگی زودرس,درمان یائسگی زودرس با طب سنتی,علت یائسگی زودرس
یائسگی زودرس,علائم یائسگی زودرس,درمان یائسگی زودرس با طب سنتی,علت یائسگی زودرس

درمان یائسگی زودرس با طب سنتی

اصلاح الگوی تغذیه ای و مصرف بیشتر مواد غذایی حاوی استروژن های گیاهی نظیر سویا، نخود فرنگی، عدس، لوبیا و به طور کلی حبوبات می تواند کمک کننده باشد. گیاه پنج انگشت بخاطر وجود استروژن گیاهی، که دارای مواد موثره ای است  می تواند روی محور هیپوفیز تخمدان تاثیر گذاشته و به بهبود اختلالات قاعدگی از جمله یائسگی زودرس کمک کند البته به علت تداخل اثر، بهتر است از مصرف همزمان آن با قرص های ضد بارداری و داروهای هورمونی پرهیز شود.

مصرف ترکیب رازیانه، تخم کرفس، آنیسون، شیرین بیان و پونه نیز در “درمان یائسگی زودرس” کمک کننده است. فوفل و جینسینگ نیز از گیاهان اثربخش در این زمینه است. دم کرده زنجبیل، زعفران و دارچین نیز می تواند موثر باشد. گل پامچال، شبدر قرمز، گل ساعتی، گزنه و شنبلیله هم از دیگر گیاهان موثر در کمک به درمان اختلالات قاعدگی است البته با توجه به تفاوت مزاج ها و علل بیماری در افراد مختلف، مصرف تمام گیاهان فوق باید با نظر پزشک متخصص گیاهان دارویی یا طب سنتی انجام شود.

طب سوزنی نیز با مکانیسم ایجاد آرامش در فرد، تحریک ترشح هورمون های زنانه و افزایش جریان خون و انرژی در تخمدان و رحم، روش موثری در کمک به درمان اختلالات قاعدگی و یائسگی زودرس است. چی گنگ و انرژی درمانی البته نوع علمی آن که باید از سوی متخصص زبده انجام شود نیز می تواند یک روش مکمل در درمان باشد.

منابع : jamejamonline.ir- mehrinmednews.com