طرز تهیه “کوکو جوانه ماش”|کوکوی جوانه|کوکوی “جوانه ماش”

کوکوی جوانه و کوکوی جوانه ماش و طرز تهیه کوکو و طرز تهیه کوکوی جوانه ماش
کوکوی جوانه و کوکوی جوانه ماش و طرز تهیه کوکو و طرز تهیه کوکوی جوانه ماش

مواد لازم برای کوکوی جوانه ماش

  • جوانه ماش  250 گرم
  • بلغور گندم  5 قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ  3 عددهویج رنده شده  400 گرم
  • جعفری خرد شده  3 قاشق غذاخوری
  • ماست چکیده پاستوریزه  120 گرم
  • روغن مایع سرخ کردنی  6-5 قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل  به مقدار لازم

طرز تهیه کوکوی جوانه ماش

بلغور گندم را در آب جوش بریزید تا چند دقیقه جوش بزند. سپس در صافی بریزید تا آب اضافی آن گرفته شود. “جوانه ماش” را نیز بشویید و در صافی بریزید تا آب اضافی آن نیز گرفته شود. در یک ظرف هویج، جوانه ماش (در صورت تمایل آن را خرد کنید)، بلغور گندم، ماست چکیده، نمک و فلفل را با هم مخلوط کنید. سپس تخم مرغ ها را به آن اضافه کنید. در آخر هم جعفری را اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید.

روغن را در تابه گرم کنید. مایه آماده شده “کوکو” را در تابه بریزید و با حرارت ملایم سرخ کنید. وقتی یک طرف کوکو سرخ شد، آن را برش دهید و برگردانید تا طرف دیگر آن نیز سرخ شود. کوکو را می توانید با سس مایونز سرو کنید.

طرز تهیه کوکو جوانه ماش,آشنایی با خواص تغذیه‌ای جوانه ماش,جوانه ماش
طرز تهیه کوکو جوانه ماش,آشنایی با خواص تغذیه‌ای جوانه ماش,جوانه ماش

آشنایی با خواص تغذیه‌ای جوانه ماش

از “جوانه ماش”، برای مصارف درمانی در سم‌زدایی بدن و خاصیت ادرارآور بودن آن استفاده می‌کنند. جوانه ماش سرشار از ویتامین c است که این مقدار در ماش پخته وجود ندارد. جوانه ماش انرژی‌زای واقعی بوده و مملو از مواد مغذی است. جوانه‌های ماش برخلاف دیگر سبزیجات که هرچه بیشتر رسیده می‌شوند خواص تغذیه‌ای آن‌ها کاهش می‌یابد، خواص خود را تا زمانی که به مصرف برسند حفظ می‌کنند.

جوانه‌ها، غنی‌ترین منبع آمینواسیدها (برای پروتئین)، ویتامین‌ها و مواد معدنی محسوب شده و همچنین دارای فیبر خوبی نیز هستند. آن‌ها حاوی انواع ویتامین‌های (a, b, c, d, e, k)، اسید فولیک و نیز منبع عالی از آهن، پتاسیم، کلسیم،‌ فسفر، منیزیم و روی هستند. خواص تغذیه‌ای جوانه‌ ها نسبت به نوع جوانه متغیر است. جالب است بدانید جوانه ماش حاوی فیتوکمیکال‌ های استروژن مانندی درون خود موسوم به رتوزین (ایزوفلاون) است که مصارف درمانی بسیاری دارند.

روش آماده‌سازی جوانه ماش

ماش‌ها را ابتدا خوب بشویید،سپس آن‌ها را درون آب خیس کرده و به مدت 12 ساعت در جای تاریک و خنک قرار دهید. سپس آن‌ها را مجددا بشویید و به مدت 12 ساعت دیگر در جای تاریک و خنک قرار دهید. جوانه‌های ماش پس از 12 ساعت دوم آماده می‌شوند. دانه‌های ماش معمولا طی 24 ساعت جوانه می‌زنند و اگر می‌خواهید حداکثر استفاده را از آن‌ها ببرید بهتر است آن‌ها را به صورت خام مصرف کنید.

منابع:healthandadvices

bartarinha.ir