علائم و “درمان فیبروم رحمی”|درمان خانگی فیبروم رحمی و نازایی

درمان فیبروم رحمی,رهایی از فیبروم های رحمی,علت فیبروم های رحمی,فیبروم های رحمی
درمان فیبروم رحمی,رهایی از فیبروم های رحمی,علت فیبروم های رحمی,فیبروم های رحمی

فیبروم رحمی چیست؟

فيبروم توده‌اي است كه در بافت‌هاي رحم به‌دليل تجمع سلول‌هاي الياف محكم بافت همبند در رحم به‌وجود مي‌آيد و بروز آن در رحم اختلال‌هايي را براي زنان و خانم‌هاي جوان ايجاد مي‌كند. گاهي ممكن است تجمع سلول‌هاي عضلاني صاف جداره رحم نيز منجر به بروز فيبروم در رحم شود كه در اصطلاح به آن «ميوم» گفته مي‌شود. اندازه فيبروم و ميوم در افراد مختلف متفاوت است و از چند ميلي متر تا چند سانتي متر در رحم ديده مي‌شود.

درمانگران طب سنتي ايران عفونت‌هاي رحمي را يكي از شايع‌ترين عوامل به‌وجود آمدن فيبروم‌ها مي‌دانند و معتقدند كه اين عفونت‌ها با تحريك بافت رحم در نهايت منجر به بروز فيبروم و ميوم در بدن مي‌شود.

علائم و نشانه های فیبروم رحمی

  • مشکلاتی در تولید مثل، مانند نازایی، سقط جنین یا زایمان زودرس
  • ادرار زیاد
  • قاعدگی‌های سنگین و دردناک یا خون‌ریزی بین دوره‌های ماهانه
  • احساس پری در پایین شکم
  • درد در پایین کمر
  • درد به هنگام نزدیکی جنسی

بیشتر زنان مبتلا به فیبروم رحمی نازا نیستند و می‌توانند بچه دار شوند. برخی زنان مبتلا به فیبروم رحمی ممکن است نتوانند به‌طور طبیعی باردار شوند. اما با پیشرفت‌هایی که در درمان ناباروری رخ داده‌است، ممکن است برخی از این زنان باردار شوند.

تاثير استرس در بروز فيبروم رحمی

درمانگران طب سنتي عوامل مختلفي را در بروز فيبروم و ميوم موثر مي‌دانند. يكي از مهم‌ترين اين عوامل كه امروزه در جوامع بشري زياد ديده مي‌شود، استرس و فشارهاي عصبي ناشي از برنامه‌هاي روزانه زندگي است. به اعتقاد اين درمانگران زندگي در محيط سرشار از استرس و فشارهاي عصبي به‌دليل تاثيراتي كه روي رشته‌هاي عصبي سمپاتيک و پاراسمپاتيک مي‌گذارد موجب تحريك عضلات صاف رحم شده و با انقباض آن‌ها منجر به توليد توده‌ها و بافت عضلاني يا فيبروم شود. بنابراين پرهيز از قرار گرفتن در محيط‌هاي پرتنش و پر استرس نيز، هم براي پيشگيري و هم براي درمان بيماران مبتلا به فيبروم بسيار مفيد است.

فیبروم و نازائی

فیبروم علت شایعی برای نازایی نیست و فقط در 10 درصد موارد ممکن است سبب نازایی شود، ولی اگر خانمی با وجود فیبرومی در رحم حامله شود، به علت تغییرات هورمونی در این دوران ممکن است (به خصوص در سه ماهه اول و 3 ماهه دوم بارداری) فیبروم‌هایش بزرگ تر شوند.

گاه در این دوران در داخل فیبروم‌ها، خون‌ریزی ایجاد می‌شود که همراه با درد شدید شکم به صورت حادو ناگهانی و تب بالا خواهد بود که در بسیاری از موارد این حالت با شکم حاد جراحی یا آپاندیست یا کیست پاره شدهٔ تخمدان اشتباه شده و اگر دقت نشود ممکن است باعث انجام جراحی غیرضروری در دوران بارداری شود که عوارض فراوانی از جمله زایمان زودرس به دنبال خواهد داشت.

پیشگیری از فیبروم رحمی

راه خاصی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد، اما اجتناب از مصرف هورمون‌های زنانه ممکن است رشد فیبروییدها را کمتر کند. استروژن موجود در قرص‌های ضدبارداری با دوز کم چندان خطر مهمی ندارند، اما استروژن با دوز زیاد ممکن است باعث بزرگ شدن فیبروییدها شود. لذا اگر مصرف قرص ضد بارداری مضر بود، باید به فکر استفاده از سایر روش‌های جلوگیری از بارداری باشید.

علائم فیبروم رحمی,نازایی,درمان فیبروم رحمی چیست؟,نشانه های فیبروم رحمی
علائم فیبروم رحمی,نازایی,درمان فیبروم رحمی چیست؟,نشانه های فیبروم رحمی

درمان فیبروم رحمی

زنانی که به فیبروم رحمی دچار هستند، اما نشانه‌های آن را نشان نمی‌دهند، ممکن است به درمان نیاز نداشته باشند. زنانی که درد یا دیگر نشانه‌های این بیماری را دارند ممکن است این درمان‌ها برای آن‌ها سودمند باشد:

  • درمان دارویی

داروها ممکن است باعث فروکش کردن نشانه‌های فیبروز رحمی شوند و حتی از رشد آن جلوگیری کنند یا آن را کند سازند. اما هنگامی که بیمار داروها را کنار می‌گذارد، بافت فیبری اغلب بار دیگر رشد می‌کنند. امکان دارد برای به حداقل رساندن خون‌ریزی رحمی مصرف پروژستین‌ ها توصیه شود. برای تخفیف درد هم استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی توصیه می‌شود.

جهت درمان خونریزی در برخی موارد از آمپول دیفرلین یا دکاپپتیل GNRH به مدت محدود حدود شش ماه که سبب کاهش سایز میوم و رفع انمی بیمار می‌شود استفاده می‌شود . البته قطع درمان سبب افزایش سایزمیوم به سایز قبلی خود می گردد ولی جهت کاهش سایز میوم قبل از جراحی مفید است.

  • جراحی

چند جراحی نیز برای فیبروم رحمی وجود دارد:

برداشت بافت فیبری و گذاشتن بخش‌های سالم رحم که به آن میومکتومی می گویند. بریدن رگ‌های خون‌رسان به بافت فیبری باعث فروکش کردن رشد آن‌ها می‌شود.( آمبولیزاسیون ) که عارضه آن از بین رفتن قدرت باروری در آینده است. برداشت رحم (هیستروکتومی) که تنها راه اطمینان بخش برای “درمان فیبروم رحمی” است.

درمان فيبروم با گياهان دارويي

فيبروم‌ها و بافت‌هاي تشكيل‌دهنده آن‌ها به‌طور كلي در 3 ناحيه رحم قرار مي‌گيرند؛ گروهي از آن‌ها زير صفاق رحم قرار مي‌گيرند و به‌اصطلاح بيرون از رحم جاي دارند. گروهي از آن‌ها درون بافت رحم جاي دارند و برخي از آن‌ها در بافت مياني رحم به‌وجود مي‌آيند كه برخي از آن‌ها با كمك شيوه‌هاي درماني طب سنتي قابل درمان است و برخي از آن‌ها نياز به شيوه‌هاي ديگر درماني از قبيل درمان‌هاي مدرن دارد اما طب سنتي ايران مي‌تواند فيبروم‌هايي كه در بافت مياني رحم جاي گرفته است را با كمك داروهاي گياهي خود به مرور كوچك كرده و آن‌ها را در مدت زمان 3 تا 6 ماه به‌طور كامل از بين برد.

تغذیه مناسب برای کوچک کردن و درمان فیبروم رحمی

چند توصیه غذایی به خانم‌های مبتلا به فیبروم ارائه می کنیم تا در کنار دوره درمان و مصرف دارو، با اضافه کردن این مواد به برنامه  غذایی خود، به کوچک شدن اندازه فیبروم ها کمک کنند.

  • زردچوبه

این ادویه، آنزیم‌های حمایت کننده کبد را که برای سم زدایی کبد لازم است، افزایش می‌دهد. زردچوبه، تولید صفرا را که باعث کوچکی فیبروم می‌شود، افزایش می‌دهد.

  • ریشه قاصدک

برای کوچک کردن فیبروم باید مواد غذایی مناسب مصرف کنید. افزودن ریشه قاصدک به یک فنجان چای داغ می‌تواند تولید صفرا را افزایش دهد که در نتیجه کبد پاک‌سازی می‌شود.

  • گوشت بدون چربی

گوشت بدون چربی یا گوشت سفید را جایگزین گوشت قرمز کنید. مصرف گوشت قرمز، میزان استروژن را افزایش می‌دهد.

  • ماهی

ماهی مانند تن و سالمون ورم بافت را کاهش می‌دهد. ماهی حاوی اسید چرب است که در کاهش التهاب فیبروم رحم و ناراحتی‌های ایجاد شده موثر است. روغن موجود در ماهی برای رفع فیبروم موثر است.

  • برنج سبوس دار

برنج سبوس دار حاوی فیبر است و با مصرف فیبر، سموم از بدن دفع و میزان هورمون‌ها متعادل می‌شود.

درمان خانگی فیبروم رحمی,درمان فيبروم با گياهان دارويي,مواد غذایی ضد فیبروم برای زنان
درمان خانگی فیبروم رحمی,درمان فيبروم با گياهان دارويي,مواد غذایی ضد فیبروم برای زنان
  • کلم بروکلی

سبزیجات ارگانیک مانند کلم بروکلی و اسفناج برای “درمان فیبروم” مفید است.

  • سرکه سیب

مصرف یک قاشق سرکه سیب برای رفع فیبروم های دردناک مفید است. سرکه را با سالاد مخلوط کنید تا سیستم بدن پاک‌سازی شود. تصفیه کلیه و کبد مهم‌ترین اقدام برای داشتن یک رحم سالم است.

گردآوری از مجله اینترنتی همراه باعلم

منبع: مجله سیب سبز/ برترین ها-دکتر سلام