“درمان بی خوابی نوزاد”|تنطیم ساعت خواب و بیداری نوزاد(مهم)

روش تنطیم ساعت خواب کودک,نحوه تنظیم خوابیدن کودک,درمان بی خوابی نوزاد
روش تنطیم ساعت خواب کودک,نحوه تنظیم خوابیدن کودک,درمان بی خوابی نوزاد

برخی از کودکان در ماه‌های نخست تولد قدرت شنوایی بالایی دارند که تحقیقاتی به تازگی در این مورد صورت گرفته است. این کودکان نسبت به صداهای یکنواخت و تکراری مانند صدای کولر یا سشوار، جاروبرقی و نظایر آنها واکنش خوبی نشان می‌دهند. برای این دسته از کودکان حتی سی‌دی‌هایی از موسیقی بر پایه تکرار صدا تولید شده که در بازار به فروش می‌رسد و والدین یا پرستاران کودک از این محصولات برای خواب بهتر او استفاده می‌کنند.

میانگین زمان خواب نوزاد

به طور متوسط نوزادان در حدود 8 تا 9 ساعت در روز و حدود 8 ساعت در شب می خوابند. البته اکثر نوزادان در ابتدا نمی توانند در طول شب بطور پیوسته در حدود 6 تا 8 ساعت بخوابند و معمولاً تا سن 3 ماهگی چندین بار در طول شب بیدار می شوند. در اغلب نوزادان آنها هر 3 تا 4 ساعت برای شیر خوردن بیدار می شوند. اگر نوزاد شما خود برای شیر خوردن در طول شب بیدار نمی شود، لازم نیست که برای شیر خوردن نوزاد بیدار کنید مگر آنکه پزشک او به شما این را توصیه کرده باشد.

البته تا هفته پنجم و ششم اجازه ندهید نوزادتان بیش از 5 ساعت بدون شیر بخوابد.کودکان و نوزادان نیز مانند بزرگسالان مراحل مختلف خواب دارند و در هر مرحله عمق خواب آنها نیز تغییر می کند. بسته به مرحله خواب، نوزادان می توانند در خواب دست و پا زده و در حرکت باشند و یا آرام و بدون حرکت در جای خود دراز بکشند. الگوی خواب نوزاد از هنگامی که در شکم مادر است شروع به شکل گیری می کند. در حدود 8 ماهگی جنین، او شروع به خواب با حرکت یا خواب آرام می کند.

نکاتی برای بهتر شدن روند خواب کودک و تنظیم زمان خواب و بیداری نوزاد

1- فراهم کردن شرایط محیطی برای خواب کودک از جمله شرط‌های اولیه است. کم کردن نور، جای راحت و درجه حرارت مناسب برای کودک، دور بودن از صداهای بلند و شدید و… از جمله این شرایط هستند.

2- استفاده از موسیقی‌های ملایم می‌تواند راهکار مناسبی برای به خواب رفتن کودک باشد. مخصوصا اینکه عادت به گوش دادن به موسیقی و ریلکس شدن و حتی به خواب رفتن با صدای موسیقی در دوران بارداری توسط مادر انجام شود تا به این شکل تبدیل به عادت برای نوزاد شود تا بعد از به دنیا آمدن نیز نسبت به صدای موسیقی واکنش مثبت نشان دهد.

3- صدای مادر نیز از جمله صداهایی است که کودک نسبت به آن واکنش خوبی نشان می‌دهد. به علت اینکه کودک با صدای مادر آشناست شنیدن این صدا می‌تواند فضای امن و آرامی را برای او مهیا کند تا به خواب برود. بنابراین به مادران توصیه می‌کنیم که در کنار کودک خود باشند و برای او شعر یا داستان بخوانند تا به خواب برود.

درمان کم خوابی نوزاد با ماساژ نوزاد,راهکارهای طب سنتی برای تنظیم خواب نوزاد
درمان کم خوابی نوزاد با ماساژ نوزاد,راهکارهای طب سنتی برای تنظیم خواب نوزاد

تنظیم ساعت خواب کودک در طب سنتی

بسیاری از مادران از بی‌نظمی ساعت خواب نوزادشان شکایت دارند چرا که نوزادان معمولا شب بیداری دارند و در طول روز استراحت می‌کنند و می‌خوابند. این شب زنده‌داری‌ها برای مادر موجب می‌شود تا به مرور مادر ضعیف شود و این امر بر کیفیت و میزان شیر او تاثیر می‌گذارد. خوشبختانه در طب سنتی برای این مسئله نیز چاره‌ای وجود دارد.

درمانگران طب سنتی ماساژ بدن نوزاد به ویژه ماساژ شکم نوزاد با روغن بادام شیرین را بهترین چاره برای تنظیم ساعت خواب او می‌دانند. این ماساژ کمک می‌کند تا به مرور بی‌خوابی شبانه کودک برطرف شود. ماساژ یک قطره روغن بنفشه روی پیشانی نوزاد نیز به هنگام شب تاثیر زیادی بر بهبود و تنظیم ساعت خواب او دارد.

بهترین وضعیت برای خواب نوزاد

بهتر است کودک را عادت دهید به جهات مختلف خوابانده شود چون استخوان ‌های جمجمه نرم است، به خصوص اگر نوزاد نارس باشد. اگر همیشه یک طرف بخوابد، بعد از مدتی عضلات او به همان حالت عادت کرده و حالت شل یا سفت پیدا می‌ کنند.

فشار روی یک نقطه ی سر کمی استخوان را صاف‌ تر می ‌کند. خواباندن نوزاد به جهات مختلف خوب است اما اگر والدین فکر کنند خواباندن به یک جهت سبب برطرف شدن شکل نامناسب سر می ‌شود و می‌ توانند به سر بچه شکل دهند، این ‌طور نیست و باید بدانند که این یک عقیده غلط است.

منبع: ninisite.com