“درمان عرق سوز شدن نوزاد” با “گیاهان دارویی” در طب سنتی

برای درمان عرق سوز شدن نوزاد چه کنیم,درمان خانگی عرق سوز شدن نوزاد
برای درمان عرق سوز شدن نوزاد چه کنیم,درمان خانگی عرق سوز شدن نوزاد

در فصول گرم سال و همچنین در فصول سرد در صورتی که لباس گرم بسیاری بر تن نوزاد پوشیده شده باشد، تعریق زیاد شده و نیز تماس سطح پوست با یکدیگر عرق سوز شدن پوست نوزادان را سبب می‌شود.

به گفته وکیلی امینی (متخصص نوزادان): در سطوحی که امکان تماس پوست وجود دارد، از جمله زیر گردن، زیر بغل و کشاله ران امکان عرق سوز شدن بیشتر است. در صورت عدم توجه به “عرق سوز شدن نوزادان”، امکان بروز عفونت در محل عرق سوز شده وجود دارد و به دنبال آن نیز ایجاد ضایعات پوستی محتمل است.

روغن بنفشه و درمان عرق سوز نوزاد

درمانگران طب سنتی بر این باورند که روغن گل بنفشه یکی از واجب‌ترین داروهای گیاهی است که باید در وسایل هر نوزادی موجود باشد. این روغن بهترین دارو برای درمان سوزش و التهاب پوست ناحیه ران نوزاد است که مهم‌ترین عامل آن حرارت و گرمای موجود در شیر مادر است، عارضه‌ای که سوزش و خارش آن ناراحتی بسیاری برای نوزاد به وجود می‌آورد. استفاده از یکی از روغن‌های گل سرخ یا گل بنفشه یا ترکیبی از هر دوی آن‌ها می‌تواند در تسکین سوزش و بهبود التهاب ناحیه ران نوزاد تاثیر داشته باشد.

فواید دارویی و درمانی روغن بنفشه برای درمان عرق سوز شدن نوزاد,درمان عرق سوز شدن نوزاد
فواید دارویی و درمانی روغن بنفشه برای درمان عرق سوز شدن نوزاد,درمان عرق سوز شدن نوزاد

اگر چه در کنار استعمال این روغن تدابیر دیگری مانند اصلاح رژیم غذایی نیز باید توسط مادر رعایت شود تا نوزادش کمتر مواد غذایی با طبع گرم را توسط شیر او دریافت کند. از این رو به مادرانی که نوزاد آن‌ها غالبا با سوزش در ناحیه ران مواجه می باشد، توصیه می‌شود میوه‌های خنک مانند شاتوت، آلبالو، تمشک را بیشتر در وعده‌های غذایی خود بگنجانند. همچنین از ترکیباتی مانند آب هندوانه با سکنجبین، کاهو سکنجبین و مغز خیار با سکنجبین نیز برای کاهش میزان گرمی و حرارت شیرشان استفاده کنند تا نوزادشان کمتر دچار سوزش و التهاب ناحیه ران شود.

روش پیشگیری از عرق سوز شدن نوزاد

خشک و خنک نگاه داشتن سطح پوست نوزادان و جلوگیری از تعریق آنها راهکاری مناسب در جهت پیشگیری از عرق سوز شدن نوزاد می باشد. در درمان عرق سوز شدن نوزادان می توان با پارچه خنک و خشک محل عرق سوز شده را خشک کرد. به این منظور باید به طور جد از مالش پارچه بر روی پوست نوزاد خودداری کرد و تنها پارچه راگذاشته و بردارید، زیرا مالش، عرق سوز شدن را تشدید می‌کند.

منابع: برترین ها-مجله شهرزاد

“درمان عرق سوز شدن نوزاد” با “گیاهان دارویی” در طب سنتی