“خواص کدو سبز”|فواید داروئی و درمانی کدو|کدو واسه چی بده

خواص درمانی کدو سبز,خاصیت داروئی کدو سبز ,مضرات کدو سبز
خواص درمانی کدو سبز,خاصیت داروئی کدو سبز ,مضرات کدو سبز

آشنایی با خواص درمانی و فواید داروئی و خاصیت درمانی و داروئی و مضرات کدو سبز

خواص کدو سبز: سلامتی چشم

در کدو سبز مقادیر بالایی ویتامین C، منگنز، بتا کاروتن، لووتیان و زاکسنتین وجود دارد که برای سلامت چشم ها و پیشگیری از ژنراسیون ماکولا، آب مروارید و گلوکوم مفید می باشد.

خواص کدو سبز: زخم معده و دستگاه گوارش

همانطور که گفته شد کدو سبز حاوی مقادیر بالایی آب است. که آب به صورت کلی باعث بهبود هضم غذا شده، به درمان زخم معده کمک می کند، خطر ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر را کاهش می دهد و به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند. سرعت هضم کدو سبز بالاست و چون فیبر موجود در آن زیاد است می تواند به بهبود حرکات روده و درمان یبوست و اسهال کمک کند.

خواص کدو سبز: سرماخوردگی

کدو سبز یک منبع عالی ویتامین C و ویتامین A است. این دو ویتامین سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا پیشگیری می کند.

خواص کدو سبز: کدو سبز در بارداری

کدو سبز در واقع منبع غنی از ویتامین c، پتاسیم، فیبر  خوراکی منگنز، فولات،اسیدی‌های چرب امگا ۳ و برخی ویتامین های گروه B  است بنابراین مصرف این خوراکی در  برنامه‌ی غذایی به زنان باردار توصیه می‌گردد. مصرف کدوسبز به عنوان یکی از منابع ویتامین A در بارداری مفید است. منابع ویتامین A عبارتند از هویج، کدو تنبل، اسفناج، کدو سبز، برگ چغندر، زردآلو و طالبی.

کدو خاصیت ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد دیابتی دارد و حتی می تواند انسولین خون را در دوران بارداری کنترل کند.

فواید کدو سبز,مضرات کدو سبز,خواص دارویی کدو سبز و کاهش وزن
فواید کدو سبز,مضرات کدو سبز,خواص دارویی کدو سبز و کاهش وزن

خواص کدو سبز: فشار خون

در کدو سبز مقادیر بالایی پتاسیم وجود دارد که باعث کاهش فشار خون بالا می شود و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته قلبی را کاهش می دهد.

خواص کدو سبز: کبد و کبد چرب

کدو سبز یکی از سبزیجاتی است که مقادیر بالایی سدیم دارد. سدیم بدن را قلیایی کرده و به سم زدایی کبد و درمان کبد چرب کمک می کند. بهتر است کدو سبز خام را با پوست (در صورت ارگانیک بودن) در سالاد استفاده کنید تا بهتر کبد را سم زدایی کند.

خواص کدو سبز: کاهش وزن

کدو سبز حاوی بیش از ۹۵ درصد آب می باشد که آن را به عنوان یکی از بهترین غذاها برای افرادی که رژیم دارند، مطرح می کند. کدو سبز همچنین حاوی کالری کمی است، به طوری که هر ۱۰۰ گرم آن فقط حدود ۲۵ کالری دارد. علاوه بر این مشخص شده است که کدو سبز متابولیسم یا سوخت و ساز بدن را بالا می برد.

خواص کدو سبز: ضد سرطان

کدو حاوی مقدار زیادی مواد ضد سرطان و آنتی اکسیدان است و مصرف آن از بروز سرطان و پیری زودرس سلول ها جلوگیری می کند. خوردن سبزیجاتی با فیبر بالا از جمله کدو سبز باعث می شود سموم سرطان زا از سلولهای کولون دفع شده و فولات و بتاکاروتن و ویتامین C موجود در آن از این سلولها در برابر مواد شیمیایی که باعث سرطان کولون می شوند محافظت می کند.

کدو سبز به دلیل دارا بودن  آلفا و بتا کاروتن در کاهش خطر سرطان پروستات مردان بالای ۶۰ سال موثر است.تحقیقات اخیر نشان داده است که عصاره ی کدو سبز به تخفیف علایم بزرگی خوش خیم پروستات کمک می کند؛ همان طور که می دانید بزرگی خوش خیم پروستات منجر به مشکلاتی در عملکرد دستگاه ادراری و جنسی می شود؛ فیتونوترینت های موجود در کدو سبز عامل این تسکین هستند.

کدو سبز حاوی عناصر ضد سرطانی است و از سرطان کولون (روده بزرگ) پیشگیری می کند. آب کدو سبز از نظر توانایی مقابله با جهش های سلولی همانند تره فرنگی، تربچه و کدوتنبل است.

خواص کدو سبز, فواید کدو سبز,مضرات کدو سبز
خواص کدو سبز, فواید کدو سبز,مضرات کدو سبز

خواص کدو سبز: ضد پیری و تقویت کننده حافظه

این اعتقاد وجود دارد که کدو سبز حاوی ترکیبات ضد پیری بسیار خوبی است. آنتی اکسیدان های موجود در آن موجب تقویت حافظه و کاهش مشکلات وابسته به سن به میزان ۴۰ درصد می شود. بر طبق تحقیق انجام شده توسط دانشگاه راش در شیکاگو، ویتامین A و E در ترکیب با اسیدهای چرب امگا ۳ جذب آنتی اکسیدن های محلول در چربی را تقویت می کند و به بازسازی مؤثر سلول های مغزی کمک می کند.

نکاتی درباره کدو سبز

بهترین نوع مصرف ان خام است. طبع کدو سبز سرد و تر می باشد. کدو سبز حاوی مقادیر بالایی انواع ویتامین C، ویتامین های B از جمله فولات و ویتامین A و مواد معدنی از جمله پتاسیم، منگنز، منیزیم، فسفر و کربوهیدرات، پروتئین و فیبر می باشد. کدو سبز خام را می توان در انواع سالاد استفاده کرد، کدو سبز پخته را می توان برای تهیه انواع سوپ، خورش و کوکو و کتلت استفاده کرد.

بهتر است بدانید که مصرف کدو سبز خام و پخته با پوست بهتر است چون پوست آن سرشار از آنتی اکسیدان بتا کاروتن است و بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند.

خواص داروئی کدو سبز

کدو سبز از نظر تغذیه ای دارای ارزش فراوان است و دارای انواع املاح و مواد معدنی و ویتامین است. این گیاه از بیماری اسکوربوت، کبودی، کمبود ویتامین C، سرطان و پیری زودرس جلوگیری می کند. خطر حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد، از افزایش قند و چربی خون جلوگیری می کند، بهترین مبارز با بیماری هاست، آسم را به علت داشتن ویتامین ث درمان می کند، بینایی را تقویت می کند و موجب سلامت چشم می شود، موجب تقویت حافظه می شود، کالری کمی دارد و بیش از ۹۵ درصد آن را آب تشکیل می دهد به همین علت برای افرادی که رژیم دارند مناسب است، برای افراد گرم مزاج بسیار مفید است، خون ساز است، یبوست و سوء هاضمه را برطرف می کند، ادرار آور است، تب را پایین می آورد و برای یرقان مفید است.

مضرات کدو سبز

مصرف بیش از حد این گیاه برای کسانی که طبعی سرد دارند یا در مناطق سرد زندگی می کنند مناسب نیست؛ زیرا موجب نفخ، سنگینی و درد معده می شود. همچنین کسانی که نفخ روده و دل درد دارند مصرف این گیاه برایشان مناسب نیست؛ زیرا موجب بی حسی روده و معده می شود.

روش خریداری و نگهداری از کدو سبز

برای خرید کدو سبز آنهایی را انتخاب کنید که پوستشان براق تر و وزنشان سنگین تر از اندازه‌شان می باشد همچنین توجه داشته باشید پوست آن نباید خیلی سفت باشد چون پوست سفت نشان دهنده بیش از حد رسیده بودن کدو است. کدوهایی را که اندازه متوسط دارند خریداری کنید. سوراخ های روی کدو نشان دهنده خراب بودن و فاسد بودن آن است. کدو را باید به صورت نَشسته در کیسه پلاستیکی در یخچال نگهداری کرد.

منبع : alodoctor.com