کشیدن “جراحی دندان عقل”|راههای کاهش درد جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل,مراقبت های بعد از عمل جراحی دندان عقل,عوارض کشیدن دندان عقل
جراحی دندان عقل,مراقبت های بعد از عمل جراحی دندان عقل,عوارض کشیدن دندان عقل

دندان عقل و هر آنچه که در مورد آن باید بدانید

آخرین دندان در هر قوس فکی را که بین ۱۸ تا ۲۵ سالگی (در برخی افراد امکان دارد زود تر هم رویش کند) می روید دندان عقل می گویند و دندانپزشکان اصطلاحاً آن را آسیای سوم می‌نامند. دندان های عقل زمانی که جای کافی برای رشد در لثه ما ندارند، ناخود آگاه به صورت نصفه یا با زاویه‌ای نامناسب رشد می کنند که همیشه باعث بروز مشکلاتی مانند درد یا عفونت می شوند.

مشکلات دندان عقل (روییده، نهفته و نیمه نهفته)

  • تحلیل ریشه دندان آسیای دوم (در صورت الگوی رشدی نادرست دندان (به صورت افقی))
  • تشکیل کیستها و تومورهای با منشأ دندانی در اطراف دندان عقل نهفته که بسته به نوع ضایعه ممکن است خوش‌خیم یا بدخیم باشند.
  • تضعیف استخوان فک توسط یک دندان نهفته و عدم استحکام مکانیکی استخوان فک در برابر ضربه
  • نامرتب شدن و درهم ریختگی بقیه دندان‌ های فک

جراحی دندان عقل

دندان های عقل نقش چندانی در جویدن غذا ندارند و با توجه به مشکلاتی که گفته شد، در اکثر مواقع “دندان عقل” به صورت جراحی و توسط دندان پزشک از دهان خارج می شود. البته خارج کردن بدون دلیل هم، به خاطر احتمال آسیب به اعصاب توصیه نمی‌شود. بهترین سن برای خارج کردن دندان عقل ، زیر ۲۰ سالگی است. البته در سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی هم امکان خارج کردن آن‌ها وجود دارد، ولی پس از ۴۰ سالگی کشیدن دندان عقل دشوارتر می‌شود.

خارج کردن این دندان ممکن است عوارضی مانند خونریزی، **درای ساکت**، آسیب به اعصاب و… داشته باشد. اثرات ناشی از “جراحی دندان عقل” به طور تدریجی بهبود می‌یابد و کبودی، تورم و درد پس از جراحی برای التیام به زمان نیاز دارد. در برخی از موارد پس از جراحی فرد به بخیه نیاز دارد که معمولا پس از یک هفته بخیه‌ها برداشته می‌شوند.

**درای ساکت یا حفره خشک، یک وضعیت دردناک است که گاهی بعد از کشیدن دندان اتفاق می افتد. بعد از کشیدن دندان، معمولا یک لخته خونی تشکیل می شود تا از استخوان و بافت و اعصاب زیرین محافظت کند. در مورد درای ساکت، لخته خونی تشکیل نمی شود. و یا جابجا شده است و استخوان واعصاب برهنه می مانند.**

مراحل بهبود جراحی دندان عقل

  • ۲۴ ساعت اول: لخته‌های خون شکل می‌گیرند.
  • دو تا سه روز: تورم دهان و گونه‌ها بهبود می‌یابد.
  • هفت روز: دندان پزشک بخیه‌ ها را بر می‌دارد.
  • هفت تا ۱۰ روز: سفتی و خشکی فک از بین می‌رود.
  • دو هفته: هر گونه کبودی روی صورت ناپدید می‌شود.

اگرچه زمان بهبودی برای افراد متفاوت است اما در صورت آلودگی زخم‌ها یا دستکاری لخته‌های خونی، روند بهبودی طولانی‌تر خواهد شد. لخته‌های خون بخش مهمی از روند بهبود هستند چرا که از خون ریزی بیش از حد جلوگیری و از عفونت زخم محافظت کرده و اجازه می‌دهند که بافت جدید رشد کند و همچنین از استخوان‌های در معرض هوا محافظت می‌کنند و به همین دلیل نباید در ۲۴ ساعت اول از بین بروند.

بنابراین از مسواک زدن در محل جراحی، شستشوی دهان، مصرف نوشیدنی‌ های گرم، خوردن غذاهایی که به جویدن نیاز دارند، مکیدن با نی، سیگار کشیدن و نوشیدن الکل حداقل تا ۲۴ ساعت خودداری کنید و پس از این مدت دهان خود را به آرامی با محلول ضد عفونی شست و شو دهید.

توصیه‌های پزشکی برای مراقبت های بعد از عمل جراحی دندان عقل

  • استفاده از داروهای مسکن پس از جراحی دندان عقل
  •  فشردن گاز استریل در ناحیه جراحی برای ۳۰ دقیقه
  • استفاده از کمپرس یخ روی صورت در محل جراحی تا چند ساعت پس از جراحی به صورتی که ۱۵ دقیقه آن را روی صورت قرار داده و ۱۵ دقیقه صورت را استراحت دهید.
جراحی دندان عقل و مراقبت بعد از جراحی دندان عقل,کشیدن دندان عقل
جراحی دندان عقل و مراقبت بعد از جراحی دندان عقل,کشیدن دندان عقل

نکاتی در مورد جراحی دندان عقل

برخی افراد برای انجام این عمل جراحی بطور کامل بیهوش می‌شوند. این افراد تا ۴۸ ساعت قادر به رانندگی نبوده و بهتر است یک الی دو روز مدرسه یا سرکار نروند. استفاده از محلول ضد عفونی کننده برای جلوگیری از عفونت می‌توانید با شستشو با آب گرم و نمک به کاهش تورم و تسکین درد ناشی از زخم کمک کند. استفاده از بالش بلند به هنگام خواب و پرهیز از ورزش در روزهای اول نیز توصیه می‌شود.

در چند روز اول از خوردن غذاهایی که به جویدن نیاز دارند اجتناب کرده و با سمت جراحی شده غذا نخورید. مصرف خوراکی‌هایی چون سوپ ولرم، ژله، رشته فرنگی نرم، تخم مرغ و موز له شده بسیار مناسب هستند. با مراقبت مناسب بهبودی به طور معمول حدود 10 روز زمان می‌برد. در صورت بروز عفونت مصرف آنتی بیوتیک‌ ها الزامی است. از علائم عفونت می توان به درد، تورم، درجه حرارت بالای بدن و زردی یا سفیدی اطراف زخم ، نام برد.

احتمال عوارض پس از این جراحی در صورت مراقبت‌ های مناسب بعید است. اما در صورتی که فرد دچار درد شدید، خون ریزی‌ های زیاد، تب یا هر نوع علائم غیرمنتظره شد باید به پزشک یا دندان پزشک مراجعه کند.

گردآوری از مجله اینترنتی همراه باعلم

منبع: isna.ir