علائم “عفونت گوش”|درمان “عفونت گوش” در طب سنتی و پزشکی

درمان عفونت گوش,علائم التهاب گوش میانی,التهاب گوش داخلی
درمان عفونت گوش,علائم التهاب گوش میانی,التهاب گوش داخلی

گوش مرکز حفظ تعادل و شنوایی است. درد گوش علاوه بر کودکان، بزرگسالان را نیز درگیر می‌کند. این عارضه می‌تواند نشان دهنده وجود عفونت در گوش باشد. عوامل بیرونی مختلفی ممکن است باعث “عفونت گوش” شوند. از جمله این عوامل می‌توان به سرماخوردگی، حساسیت‌های فصلی، بزرگ شدن لوزه‌ها، خوابیدن هنگام پرواز و ورود مواد خارجی مثل آب دریا یا استخر به درون گوش اشاره کرد.

انواع عفونت گوش

  • عفونت یا التهاب گوش داخلی
  • عفونت یا التهاب گوش میانی
  • عفونت یا التهاب گوش خارجی

التهاب گوش داخلی چیست؟

ساختمان عقبی گوش که موجب درک شنوایی می گردد در گوش داخلی قرار گرفته است. ابتلا به ویروس ها مخصوصا ویروس سرخجه، ویروس سیتومگال، ویروس اوریون و ویروس سرخک در دوران بارداری و سپس در دوران کودکی ممکن است گوش داخلی را تخریب نماید و موجب کری عصبی در جنین گردد. ویروس سیتومگال شایع ترین ویروسی است که موجب کری عصبی در جنین می گردد. با تشخیص به موقع این ویروس در دوران نوزادی و شیرخواری می توان از کم شدن شنوایی جلوگیری کرد.

علائم التهاب گوش داخلی

علائم التهاب گوش داخلی به صورت دوره های 5 تا 15 دقیقه ای بروز می کند. ممکن است چندین دوره از نشانه ها ظرف یک روز رخ دهند. علایم اصلی عبارتند از:

  • دَوران سر، یعنی این احساس که همه چیز به طور غیر قابل کنترلی می چرخد.
  • ناپایداری و به زمین افتادن، در این حالت کودک برای نگه داشتن خود به دیوار و اثاثیه منزل تکیه می کند.
  • تهوع و استفراغ
  • سرگیجه ناگهانی

درمان التهاب گوش داخلی

پزشک توسط معاینه بالینی و پرسش در مورد علائم بیماری می تواند التهاب گوش داخلی را تشخیص دهد. ممکن است نوع خاصی از شربت آنتی هیستامین برای تسکین استفراغ و سرگیجه تجویز شود و هیچ درمان دیگری لازم نیست.
التهاب گوش داخلی معمولا ظرف مدت 1 تا 2 هفته بهبود می یابد، اما گاهی ممکن است چند ماه طول بکشد. هر چند این عارضه می تواند ترس آور باشد، اما منجر به هیچ گونه معلولیت دائمی نمی شود.

درمان عفونت گوش میانی در بزرگسالان,عفونت گوش در کودکان,عفونت گوش و سرگیجه
درمان عفونت گوش میانی در بزرگسالان,عفونت گوش در کودکان,عفونت گوش و سرگیجه

التهاب گوش میانی چیست؟

التهاب گوش میانی (Otitis Media): در نوزادان و کودکان بیشتر دیده می‌شود. حدود ۱۰درصد اطفال زیر ۵ سال در یک سال دچار گوش‌ درد خواهند شد.این بیماری به‌دنبال عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی بروز می‌کند، عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی باعث اختلال عملکرد **شیپور استاش** می‌شود و عفونت از طریق شیپور استاش بطرف گوش میانی پیشرفت می‌کند و باعث ایجاد بیماری التهاب گوش میانی می‌گردد.

**گوش میانی بوسیله لوله باریکی که شیپور یا لوله استاش (Eustachian tube) نامیده می‌شود به پشت بینی متصل شده‌است. لوله استاش همراه با گوش میانی فشار هوا را بر هر دو طرف پرده گوش متعادل می‌کنند.**

التهاب گوش میانی به سه صورت دیده می‌شود : التهاب حاد، مزمن، و ترشح‌دار.

کودکان بزرگتر از گوش‌درد شاکی هستند. ممکن است علائم عفونت تنفسی فوقانی همراه را داشته یا نداشته باشد. در کودکان کوچکتر و نوزادان، والدین بیمار می‌گویند که فرزندشان بی‌قرار و بی خواب شده‌است، همراه با تب یا بدون آن احتمالاً نوزاد گوشش را می‌مالد و فشار می‌دهد.

عامل التهاب گوش میانی

عامل بیماری‌زا استرپتوکوک پنومونیه (۳۵٪)، پاتوژن باکتریایی غالب است. پاتوژن‌های رده دوم و سوم به ترتیب عبارتند از هموفیلوس آنفولانزا (۲۵٪) و موراکسلا کاتارالیس.

درمان التهاب گوش میانی

ممکن است عامل بیماری ویروسی باشد ولی در اوتیت مدیای حاد لازم است قبل از این که پردهٔ صماخ پاره شود، پزشک آنتی‌ بیوتیک مناسب را برای مریض تجویز کند. معمولاً به مدت ۱۰روز آنتی بیوتیک مانند آموکسی‌ سیلین، کوتریموکسازول، اریترومایسین، کوآموکسی کلاو و سفالوسپورین‌ های خوراکی مانند سفیکسیم تجویزمی شود. درد و تب را با استامینوفن یا ایبوپروفن کنترل می‌کنیم. اگر چرک گوش میانی ادامه داشته باشد، پرده صماخ فرصت ترمیم و بسته شدن را پیدا نمی‌کند و در نتیجه فرد دچار عفونت مزمن گوش میانی می‌شود.

التهاب گوش خارجی

در التهاب گوش خارجی حرکات لاله گوش دردناک است و گاه خارش گوش داریم. علت این بیماری ممکن است عفونت، درماتیت یا هر دو باشد. این بیماری بعد از استخر نیز مشاهده می‌شود.

عامل التهاب گوش خارجی

باکتری ها و قارچ ها علت شایع التهاب گوش خارجی هستند.

درمان التهاب گوش خارجی

برای درمان از قطره آنتی بیوتیک گوشی مانند قطره سیپروفلوکساسین یا قطره پلی میکسین استفاده می‌شود، در موارد شدید آنتی بیوتیک خوراکی هم به درمان افزوده می‌شود .علاوه بر آن محیط گوش باید اسیدی شود تا میکروارگانیسم نتواند رشد کند که برای این کار از قطره اسید استیک یک تا دو درصد یا قطره بوریک اسید در الکل استفاده می‌شود. در موارد شدیدتر از مکش ترشحات استفاده می‌کنیم. خشک نگهداشتن محیط و استفاده از قطره کورتیکواستروئیدی در موارد قارچی و حساسیت کاربرد دارد.

در ادامه مطلب درمان “عفونت گوش” با روش‌های خانگی را برایتان آورده ایم که در مراحل اولیه، حتما برای بهبود درد گوشتان کمک خواهد کرد.

درمان عفونت گوش با سرکه سفید و آب

مقداری سرکه سفید را با آب مخلوط کنید و با قطره چکان چند قطره از آن را به درون گوشتان بچکانید. پس از یک دقیقه، سرتان را به حالت کج نگه دارید تا محلول از گوشتان خارج شود. توجه کنید که اگر دچار گوش درد یا پارگی پرده گوش هستید به هیچ وجه از سرکه سفید برای درمان عفونت گوش استفاده نکنید.

درمان عفونت گوش با روغن زیتون

قبل از خواب چند قطره روغن زیتون را در گوشتان بریزید. این کار را چند روز انجام دهید تا عفونت گوش به طور کامل از بین برود.

درمان عفونت گوش با روغن زیتون,درمان عفونت گوش
درمان عفونت گوش با روغن زیتون,درمان عفونت گوش

درمان عفونت گوش با نمک

یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک فنجان کوچک آب گرم به طور کامل حل کنید سپس با قطره چکان چند قطره از این محلول را داخل گوشتان بچکانید و بگذارید یک دقیقه گوشتان در حالت کج بماند پس از یک دقیقه برای خارج کردن محلول از گوشتان، در جهت دیگر سرتان را بچرخانید.

بهبود عفونت گوش با سرکه سفید و الکل طبی

مقدار کمی از سرکه سفید و الکل طبی را به نسبت مساوی در یک فنجان کوچک بریزید. سپس چند قطره از این محلول را با قطره‌چکان داخل گوش بچکانید و گوش را در حالتی نگه دارید که محلول خارج نشود.

 

درمان عفونت گوش با سیر

سیر علاوه بر خواص ضد التهاب و آنتی اکسیدانی که دارد در رفع عفونت و همچنین درد گوش نیز بسیار موثر است. یک حبه کوچک سیر را به طور کامل بکوبید سپس آن را با روغنی که از قبل داغ شده است، مخلوط کنید. پس از سرد شدن روغن چند قطره از آن را در گوشتان بچکانید. دقت کنید که روغن باید سرد شده باشد. استفاده از روغن داغ عفونت را تشدید می‌کند و به پرده گوش نیز آسیب جدی می‌رساند.

درمان عفونت گوش با سیر,درمان عفونت گوش
درمان عفونت گوش با سیر,درمان عفونت گوش

 

 

گردآوری از مجله اینترنتی همراه باعلم

منبع:باشگاه خبرنگاران