خواص موز|کاهش وزن،چاقی،یبوست،میگرن،کم خونی،فشار خون

فواید موز,خواص و مضرات میوه موز,پوست موز,موز برای لاغری
فواید موز,خواص و مضرات میوه موز,پوست موز,موز برای لاغری

موز منبع غنی از پروتئین ، پتاسیم و فیبر غذایی می باشد. این میوه بدون چربی و کلسترول می باشد و به میزان ناچیزی هم سدیم دارد. بنابراین، موز یکی از گزینه های سالم برای مصرف در برنامه غذایی است.

موز حاوی مواد مغذی مفید مانند ویتامین C ، ویتامین B6 ، ریبوفلاوین (ویتامین ب۲) ، فولات، ویتامین B5 (پانتوتنیک اسید) و نیاسین ، و همچنین مقدار کمی از ویتامین های دیگر است. موز همچنین حاوی مواد معدنی مانند فسفر ، کلسیم ، منگنز ، منیزیم و مس است .

مزایای شگفت انگیز موز برای سلامتی

کاهش فشار خون

موز یک ماده غذایی مناسب برای افراد مبتلا به فشار خون بالا است؛ زیرا پتاسیم، دفع سدیم را از بدن تسریع می کند و باعث گشاد شدن رگ های خونی و کاهش فشار خون می شود.بیماری های قلبی موز می تواند از بروز بیماری های قلبی جلوگیری کند؛زیرا پتاسیم موجود در موز از فعالیت رادیکال های آزاد مضر جلوگیری می کند.هم چنین مانع از تصلب و گرفتگی عروق می شود.

خاصیت ضد التهابی موز

ترکیبات داخل موز به‌طور طبیعی دارای خواص ضدالتهاب هستند، به این معنی که آن‌ها می‌توانند تورم، التهاب و تحریک را در بیماری‌هایی مانند آرتروز و نقرس کاهش دهند. این مشکلات در افراد با سن بالا و یا اگر آن‌ها یک رژیم غذایی نامناسب و یا ناسالم داشته باشند، بسیار نامعمول است؛ بنابراین، اضافه کردن یک موز به رژیم غذایی شما در روز می‌تواند شمارا به‌ تدریج از این دردها و مشکلات رهایی بخشد.

درمان آسم با مصرف موز

نتایج یک مطالعه جدید در کالج سلطنتی لندن نشان داده‌است که مصرف یک عدد موز در روز به میزان قابل توجهی خطر بروز علائم آسم را در کودکان کاهش می‌دهد. از سوي ديگر، متخصصان تاكيد دارند كودكانی كه در رژیم غذایی آنها فيبر خوراكي كمتري گنجانده شده احتمال بروز مشكلات تنفسي ناشي از دود سيگار بيشتر است. بعلاوه در كودكانی كه روزانه یک لیوان آب سیب می نوشند خطر بروز علائم آسم تا 47 درصد كاسته می شود.

درمان یبوست

علاوه بر وجود انواع ویتامین ها و املاح در موز این میوه خوشمزه یک منبع عالی از فیبر در برنامه رژیم غذایی محسوب می شود که این فیبر به هضم غذا کمک می کند. موز همچنین حاوی ماده ای به نام پکتین است. پکتین نوعی فیبر محلول است که هضم و گوارش را سرعت داده و به خارج شدن سموم از بدن کمک می کند.

همانطور که ذکر شد موز یک منبع بسیار خوب از انواع فیبر و فیبرهای نامحلول است که باعث کاهش یبوست می شود. اما برخلاف بزرگسالان ، در زمان بروز یبوست در کودکان نوپا از دادن موز و برنج و سیب و نان برشته به آنها پرهیز کنید و به جای این مواد غذایی به آنها گلابی و هلو و انواع آلو را بدهید

جلوگیری از سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ ( Colorectal cancer) (که همچنین به نام‌های سرطان کولون، سرطان رکتوم یا چنگار روده بزرگ نیز شناخته می‌شود) به رشد سلول‌های سرطانی در کولون یا رکتوم (بخشی از روده بزرگ) گفته می‌شود. این بیماری به دلیل رشد غیرطبیعی سلول‌ها اتفاق می‌افتد که می‌توانند به بافت‌های دیگر بدن حمله کنند (متاستاز) یا در آن‌ها تکثیر یابند.

نشانه‌ها و علائم این بیماری می‌تواند شامل مواردی همچون خون در مدفوع (هماتوشزی)، تغییر در حرکات روده، کاهش وزن و خستگی همیشگی باشد. فیبر بالای موجود در موز باعث بهبود در حرکات روده شده و دفع مدفوع را راحت تر می کند. به همین دلیل می تواند به جلوگیری از سرطان کولورکتال رکتوم و کاهش بیماری های گوارشی کمک کند.

خواص موز,بهترین خواص موز,فواید موز برای سلامتی,خواص موز برای چاقی,خواص موز برای لاغری
خواص موز,بهترین خواص موز,فواید موز برای سلامتی,خواص موز برای چاقی,خواص موز برای لاغری

موز دیابت را درمان می کند

موز حاوی حدود 3 گرم فیبر رژیمی است که برای هر دو نوع دیابت نوع 1 و نوع 2 سودمند است. با این که مصرف موز برای افراد دیابتی خوب است اما باید در حد تعادل مصرف شود.خوردن غذاهایی که سرشار از پروتئین هستند، مانند ماست یا تخم مرغ، به همراه موز به پایین آوردن میزان قند خون کمک شایانی می‌کند.

تقویت حافظه

اسید آمینه تریپتوفان در موز نقش مهمی در تقویت حافظه ایفا می کند. علاوه بر این، منیزیم کمک می کند تا ماهیچه ها را شل کنید و ویتامین B6 به شما کمک می کند به خوبی بخوابید. موز دارای فلزاتی مانند آهن، فسفر ، منیزیم، پتاسیم، سدیم و روی می‌باشد. این میوه برای کسانی که کار فکری انجام می‌دهند (محصل‌ها، دانش‌جویان و محققان) و نیز برای کسانی که کار بدنی انجام می‌‌دهند (ورزشکاران) بسیار مفید است.

درمان کم خونی

موز حاوی مقدار بالای آهن است و بنابراین در درمان کم خونی کمک می کند، زیرا آهن بخش مهمی از گلبول‌های قرمز است. موز همچنین دارای مقادیر قابل‌ توجهی از مس است که یک عنصر مهم در تشکیل گلبول‌ های قرمز است. خواص موز با افزایش تعداد گلبول‌ های قرمز خون شما نه تنها از بروز کم‌ خونی در شما جلوگیری می‌ کنید، بلکه می‌ تواند گردش خون را به تمام قسمت‌ های بدن افزایش دهد، به‌ این‌ ترتیب میزان اکسیژن در رگ‌ ها و بهینه‌ سازی عملکرد آن‌ ها را افزایش می‌ دهد.

کمک به کاهش وزن

موز برای کاهش وزن مفید است زیرا یک موز تقریبا 90 کالری دارد. موز حاوی مقدار زیادی فیبر است و به راحتی قابل هضم می باشد. علاوه بر این، موز کاملا بدون چربی است و بعد از خوردن، اشتهای انسان کم شده و احساس سیری می کند. بنابراین، اگر افراد دارای اضافه وزن در برنامه غذایی خود موز را بگنجانند به کاهش وزن خود کمک خواهند کرد. این مواد غذایی نیز با مهار انتشار هورمون گرسنگی، گرلین، احساس گرسنگی نمی کنند.

خواص موز،درمان لاغری،چاقی،یبوست،میگرن،کم خونی،فشار خون
خواص موز،درمان لاغری،چاقی،یبوست،میگرن،کم خونی،فشار خون

 تقویت استخوان و مفاصل با مصرف موز

موز با نگهداشتن کلسیم در بدن به تقویت استخوان ها کمک می کند. پتاسیم موجود در موز به رشد، تقویت و سلامت استخوان های بدن کمک می کند، پتاسیم با از دست رفتن کلسیم بدن از طریق ادرار مقابله می کند و بنابراین مانع از این می شود که استخوان ها با سرعت نازک شده و تحلیل بروند.

موز از مدت ها پیش به دلیل تأثیرات ضداسیدی آن شناخته شده که با زخم معده و آسیب های ناشی از آن مقابله می کند و در مطالعه ای در این زمینه مشخص شد ترکیب ساده از موز و شیر به میزان قابل توجهی از ترشح اسید معده جلوگیری می کند

 

کمک به سلامت چشم

موز، حاوی آنتی اکسیدان ها و کاروتنوئید ها می باشد و همچنین ترکیب خوبی از مواد معدنی است که سلامت چشم را به طور جدی افزایش می دهد . عوارض بیماری هایی مانند دژنراسیون ماکولا، آب مروارید، شب کوری و گلوکوم با مصرف موز و سایر میوه های مشابه کاهش می یابد.

کمک به افزایش وزن

جالب است بدانید موز هم برای لاغری و کاهش وزن مفید است و هم در شرایطی به افزایش وزن کمک می کند. هنگامی ‌که این میوه همراه با شیر مصرف می‌شود، به شما کمک می‌کند تا به سرعت افزایش وزن داشته باشید. شیر پروتئین لازم را فراهم می‌کند و موز به تأمین قندهای بدن کمک می‌کند. علاوه بر این، ازآنجاکه موزها به‌راحتی هضم می‌شوند، یک فرد کم‌ وزن می‌تواند در روز از ۵ تا ۶ موز بدون ابتلا به مشکلات گوارشی و سوءهاضمه مصرف کند. این امر منجر به مصرف اضافی ۵۰۰-۶۰۰ کالری می‌شود که برای افزایش وزن در افرادی که قصد افزایش وزن رادارند، ضروری است. ازآنجایی‌ که موز دارای توانایی تأمین انرژی فوری است، برای ورزشکاران مصرف موز در طی وقفه‌ های بین بازی برای افزایش انرژی توصیه می شود.

بهبود بواسیر (هموروئید)

مواد غذایی تصفیه شده حاوی مقدار کمی فیبر هستند و برعکس چربی های حیوانی آن ها زیاد است. عدم جذب فیبر کافی مانع از عبور مدفوع در روده ها شده و فشار زیادی به فرد تحمیل می کند. بنابراین بهتر است جذب فیبر را افزایش دهید.

از مصرف آب کافی غافل نشوید. بخاطر داشته باشید کاهش فشار وارد شده به عروق هموروئیدی در حین دفع باعث کاهش تحریکات این ناحیه خواهد شد. مصرف پرتقال و موز به دلیل دارا بودن فیبر ، ویتامین C فراوان و مواد معدنی باعث تقویت بافت ها می شود و برای درمان بواسیر مفید خواهد بود.

درمان بیماری پسوریازیس

پسوریازیس معمولا بسیار خفیف است و باعث ضایعاتی در ناحیه آرنج و زانو یا حالت پوسته پوسته شدن در پوست سر میشود.با این حال ،این بیماری میتواند هر منطقه از پوست را درگیر کند یا بسیار شدید باشد. افراد مبتلا به این بیماری می توانند لایه داخلی موز را بر روی قسمت های آسیب دیده مالش دهند، در درمان این بیماری پوستی مفید است و باعث بهبودی خواهد شد.

درمان زخم‌ معده

آنتی اکسیدان های موجود در موز از ترشح اسید معده جلوگیری و در نتیجه سبب خوب شدن زخم معده میشود. موز به از بین بردن باکتریهای موجود در معده که عامل اولیه در بروز زخم معده هستند کمک میکند.

جلوگیری از اختلالات کلیوی

پتاسیم موجود در موز، با کمک به تعادل مایعات در بدن ، باعث کاهش فشار بر کلیه‌ها و افزایش ادرارمی شود. افزایش ادرار می‌تواند باعث جلوگیری از تجمع سموم در بدن شود. علاوه بر این، ترکیبات آنتی‌اکسیدانی در موز تأثیر مثبت بر عملکرد کلیه ها و تجمع سموم دارد.

درد های قاعدگی را کاهش می دهد

اغلب مردم موز را به عنوان میوه ای سرشار از پتاسیم و مناسب برای کاهش درد عضلانی برای جبران حفظ آب در بدن می شناسند. جالب است بدانید موز دارای ویتامین ب6 است که به سیستم عصبی و ایمنی بدن شما بسیار کمک می کند. موز منبع غنی پتاسیم و حاوی منیزیم بالایی هست. ملاتونین موجود در موز به داشتن خواب طبیعی و تنظیم ریتم طبیعی بدن کمک می‌کند. درد پیش از قاعدگی و خواب باهم در ارتباط هستند که خوردن موز می‌تواند هر دو را کنترل کند.

رژیم سریع شیر و موز برای کاهش 2.5 کیلو در 3 روز

با این رژیم در 3 روز حدود 2.5 کیلو کاهش وزن خواهید داشت که اگر ورزش کنید نتیجه بهتری خواهید گرفت. در این برنامه غذایی، روزانه می توانید 4 موز متوسط استفاده کنید. برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید در وعده های صبح، ظهر ، سرشب و آخر شب 1 عدد موز میل کنید و شیر را هرروز 3 لیوان اما از نوع کم چرب که یا می توانید با موزها بصورت شیر موز مصرف کنید یا بعد از خوردن موز ها شیر را بنوشید، برای بعد از موز سر شب، شیر نیاز نیست.

نکته: می توانید به شیرتان کمی قهوه یا وانیل یا هر طعم دهنده کم کالری اضافه کنید.

خواص موز و درمان بیماری ها با موز,خواص و فواید موز,خواص موز برای پوست و سلامتی کامل بدن
خواص موز و درمان بیماری ها با موز,خواص و فواید موز,خواص موز برای پوست و سلامتی کامل بدن

 

 

عوارض مصرف موز

  • سرشار از پتاسیم

داروهایی که برای بیماری قلبی و فشار خون بالا مصرف می شوند، باعث افزایش سطح پتاسیم در بدن می شوند، (مانند بتابلوکرها و دیورتیک ها). در صورتی که هرگونه داروی قلبی مصرف می کنید در مورد مصرف موز با پزشک خود مشورت کنید.

  • آلرژی

ممکن است موز در برخی افراد باعث بروز حساسیت هایی مثل خارش، تورم، و خشکی گلو و دهان شود.

  • میگرن

افرادی که دچار حملات میگرنی مکرر می شوند توصیه می شود که روزانه بیش از نصف موز مصرف نکنند.

  • مشکلات دستگاه گوارش

با توجه به مقدار فراوان فیبر، خوردن بیش از حد موز ممکن است باعث اختلالات گوارشی مختلف مانند درد معده، نفخ و …شود .

تهیه و ترجمه اختصاصی گروه تغذیه مجله باعلم