درمان جوش سفید و چرکی ناحیه تناسلی|راههای پیشگیری از جوش های سر سیاه واژن

راههای پیشگیری و درمان جوش واژن,علت جوش های سر سیاه ناحیه تناسلی
راههای پیشگیری و درمان جوش واژن,علت جوش های سر سیاه ناحیه تناسلی

چگونه از جوش های واژن خلاص شوید؟

“جوش ها و آکنه های اطراف ناحیه تناسلی زنان” یک بیماری و مشکل شایع است که به دلایل متعدد و مختلف ایجاد می شود. این جوش ها ممکن است ناراحت کننده و تحریک کننده باشند اما در اکثر موارد جدی نیستند. جوش های واژن در ظاهر شبیه به جوش هایی هستند که در قسمت های دیگر بدن نیز دیده می شوند اما با اندازه های مختلف و در اکثر موارد با سوزش و درد شدیدتر.

چه چیزی باعث ایجاد جوش واژن می شود؟

درماتیت تماسی

درماتیت تماسی، نوعی التهاب پوست است که در صورت تماس مستقیم با ماده محرک خارجی یا ایجاد کننده حساسیت بروز می‌کند؛ تماس مستقیم با بسیاری از محرک‌ها و آلرژن‌ها عامل التهاب است. درماتیت تماسی فقط سطح پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بهبود این حساسیت معمولاً روزها و هفته‌ها طول می‌کشد و فقط وقتی به‌طور کامل از بین می‌رود که پوست دیگر به هیچ وجه در تماس با ماده حساسیت‌زا یا محرک قرار نگیرد. درماتیت تماسی معمولاً نقاط خارش‌داری را برجا می‌گذارد که سطح وسیعی را درگیر می‌کند و حالت سوختگی ایجاد می‌شود. در این حالت، سطحی که بیشتر با ماده محرک در تماس بوده، بیشتر درگیر می‌شود.

درماتیت تماسی بسته به علت ایجاد کنندهٔ آن به دو دسته تقسیم می‌شود: درماتیت تماسی تحریکی و درماتیت تماسی آلرژیک

درماتیت تماسی تحریکی

درماتیت تماسی تحریکی شایع‌ترین نوع درماتیت است و حدود ۸۰ درصد درماتیت‌ها را شامل می‌شود. این نوع درماتیت از تماس مکرر پوست با موادی مثل صابون، لوازم آرایشی یا دئودورانت‌ها ایجاد می‌شود. تماس با این مواد باعث ایجاد قرمزی، خشکی و خارش در پوست می‌شود که معمولاً کف دستها هستند که پس از استفاده باعث ایجاد درماتیت تماسی تحریکی می‌شوند، چون این مواد چربی و موانع محافظت‌کننده را از سطح پوست حذف می‌کنند.

علائم آن بیشتر شامل قرمزی، خارش، پوسته پوسته شدن، تورم، تاول، خشکی، فلسی شدن، ضخیم شدن و احساس حرارت در نقطه تماس می‌شود. در موارد شدیدتر، تاول‌های شدید و زخم‌های باز ایجاد می‌شود. بیشتر افرادی که با آب در تماسند، مانند آرایشگرها و تولیدکنندگان مواد غذایی، بیشتر به این نوع درماتیت مبتلا می‌شوند.

درماتیت تماسی آلرژیک

درماتیت تماسی آلرژیک نوعی درماتیت است که از واکنش نسبت به مواد آلرژن ایجاد می‌شود و در نهایت در بدن واکنش ایمنی ایجاد می‌کند و باعث التهاب پوست می‌شود. انواع مختلف داروها، آفت‌کش‌ها، لوازم آرایشی، افزودنی‌های غذایی، مواد شیمیایی تجاری، مواد پلاستیکی و لاتکس و تمام موادی که به نوعی باعث بروز حساسیت می‌شوند، می‌توانند باعث بروز این نوع درماتیت شوند. بعضی از افراد حتی به نیکل موجود در انواع جواهرات حساسیت دارند.

این نوع درماتیت به ناحیه‌ای از پوست محدود می‌شود که در تماس با آلرژن قرار می‌گیرد؛ مانند دست و صورت. در واقع، چند سال طول می‌کشد تا آلرژی ایجاد شود و زمانی که این حساسیت ایجاد شود، تا آخر عمر در فرد باقی می‌ماند و کوچک‌ترین تماس با ماده آلرژن می‌تواند باعث بازگشت حساسیت پوستی شود. علائم آن از خفیف تا شدید متغیر و مثل درماتیت تماسی تحریکی است. تشخیص آن هم از طریق آزمایش انجام می‌شود.

جوش واژن به احتمال زیاد ناشی از درماتیت تماسی اندام های تناسلی با حساسیت به موارد زیر باشد:

1- حمام حباب و صابون، به ویژه اگر عطردار باشند
2- دستمال های زنانه، دئودورانتها، لوسیونها، پودرها، یا عطرها
3- تامپون یا پد های بهداشتی
4- دوش
5- اسپرم ها، کاندوم ها، روان کننده ها، یا محرک های تحریک جنسی
6- دارو های موضعی بدون نسخه
7- مواد شوینده ى لباس و دستمال های خشک کننده

عوامل دیگر تحریک پوست

  • تعریق
  • ترشحات واژن
  • ادرار
  • مایع منی

نکته: هر گونه تحریک پوست می تواند منجر به ایجاد جوش ها شود.

فولیکولیت علت دیگر جوش زدن واژن

جوش های ناحیه تناسلی زنان ممکن است به علت عفونت فولیکول مو با باکتری باشد. اصلاح موی عانه یک علت بالقوه فولیکولیت است. وقتی که موها شروع به رشد در خارج از فولیکول می کنند، به سمت پوست حلقه می زنند و باعث تحریک می شوند. در بعضی موارد، مو به داخل پوست باز می گردد.

نکته: زبری تیغ بر روی پوست حساس می تواند باعث بروز موارد زیر شود:

  • بریدگی توسط تیغ
  • برجستگی
  • تاول
  • جوش

هیدرآدنیت سوپراتیو (Hidradenitis suppurativa (HS

هیدرآدنیت سوپراتیو همچنین به نام آکنه inversa است که بیماری مزمن غدد عرق است که باعث ایجاد ضایعات جوش مانند در اطراف بدن، از جمله منطقه vulvar (فرج) میشود. علت این بیماری التهابی نادر روشن نیست. معالجه هایی وجود دارد اما هیچ درمانی ندارد.

Molluscum contagiosum

یک عفونت ویروسی است که می تواند جوش ها را در هر جایی از بدن، از جمله اندام تناسلی ایجاد کند. برای این مورد درمان همیشه نیاز نیست، اما می تواند با داروهای موضعی یا خوراکی درمان شود. در صورت لزوم، پزشک شما می تواند جوش ها را بردارد.

درمان خانگی جوش چرکی ناحیه تناسلی زنان,درمان گیاهی جوش سر سیاه ناحیه تناسلی
درمان خانگی جوش چرکی ناحیه تناسلی زنان,درمان گیاهی جوش سر سیاه ناحیه تناسلی

آیا می توان جوش های واژن را ترکاند؟

بهتر است جوش واژن را نترکانید چون می تواند باکتری ها را گسترش دهد و منجر به عفونت شود و این منطقه حساس را تحریک کرده و در نهایت همه چیز خیلی بدتر شود. جوش اگر با چرک پر شود ممکن است بزرگتر شود و با بزرگتر شدن می تواند دردناک باشد. شما نباید هرگز جوش های در مجاورت اندام تناسلی را دست کاری کنید یا بترکانید. بهتر است جوش ها خود به خود پاره شوند و یا به پزشک مراجعه کنید تا جوش را به گونه ای درمان کند که از عفونت جلوگیری شود. جوش های ناشی از تحریک جزئی ممکن است خود به خود برطرف شوند. اگر برطرف نشدند یا بدتر شدند، به پزشک مراجعه کنید.

داروهای موضعی می توانند جوش واژن ناشی از درماتیت تماسی را درمان کنند و آنتی هیستامین ها آلرژی های شدید را درمان می کنند. اگر درماتیت تماسی دارید، باید علت را تعیین کنید به این ترتیب شما می توانید در آینده از آن اجتناب کنید. برای انجام این کار باید تمام محصولاتی را که در ناحیه تناسلی استفاده می کنید، قطع کنید. سپس، آنها را یک به یک به صورت مجزا استفاده کنید تا متوجه شوید که کدام یک برای پوست شما حساسیت ایجاد می کند.

این برجستگی ها چه چیز دیگری می تواند باشد؟

  • کیست بارتولین

کیست بارتولین معمولا در نزدیکی یک طرف ورودی واژن رخ می دهد. اگر کیست در عرض چند روز برطرف نشود و یا دردناک شود، به پزشک مراجعه کنید تا با تخلیه کیست های بزرگ درد کمتری تحمل کنید.

  •  تبخال تناسلی

ضایعات تبخال تناسلی ممکن است شبیه “جوش واژن” باشد. آنها در اطراف مهبل (واژن)، فرج، و مقعد ظاهر می شوند. تبخال تناسلی می تواند درمان شود.

  • زگیل تناسلی

زگیل تناسلی ممکن است با جوش واژن اشتباه گرفته شود. شما ممکن است یک زگیل یا خوشه ای از زگیل ها را داشته باشید که از طریق ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند، ویروس HPV یک عفونت شایع منتقل شده از راه جنسی (STI) است.

نکاتی برای پیشگیری از جوش تناسلی زنان

هنگامی که علت را شناسایی کردید، از تماس با مواد محرک جلوگیری کنید.

راههای جلوگیری از تحریک ناحیه واژن

  • از پوشیدن لباس های تنگ که می تواند سایش ایجاد کند، اجتناب کنید.
  • از لباس زیرهایی که از پنبه به جای مواد مصنوعی ساخته شده اند، استفاده کنید.
  • به جوش ها بیش از حد دست نزنید.
  • هنگام حمام کردن یا دوش گرفتن از آب بسیار داغ اجتناب کنید.
  • از حمام حباب و صابون های عطر دار استفاده نکنید.
  • از دکتر خود بپرسید که کدامیک از محصولات قاعدگی برای استفاده ایمن هستند.
  • از آنجایی که اصلاح ممکن است پوست را تحریک کند و باعث ایجاد جوش واژن شود، شاید بخواهید از تیغ استفاده نکنید.
  • شما می توانید موهای ناحیه عانه خود را با قیچی اصلاح کنید.
  • اگر میخواهید که موهای عانه خود را بتراشید، با زاویه ی موهای خود، در یک شیب رو به پایین بتراشید.
  • اگر هرگونه برجستگی یا رشد غیر معمول در ناحیه تناسلی دارید، به پزشک خود برای تشخیص مراجعه کنید.

منبع: genitalwarts.ir