تقويت حافظه كوتاه‌ مدت|روش های خانگی برای “تقويت حافظه”

تقویت حافظه بلند مدت,راه هایی ساده برای تقویت حافظه کوتاه مدت
تقویت حافظه بلند مدت,راه هایی ساده برای تقویت حافظه کوتاه مدت

بهبود وضعیت خواب

دلایل اثبات شده ای وجود دارند که نشان می دهند خواب یکی از مهمترین عناصر برای تقویت حافظه است. از آنجایی که بیشترین مقدار تثبیت حافظه در خواب صورت می گیرد، مشخص می شود که مغز ما بدون داشتن خواب کافی به دردسر می افتد. حتی یک چُرت کوتاه می تواند بازیابی شما را بهبود ببخشد.

اطلاعاتی که مطالعه می کنید را دسته بندی و مرتب کنید

محققان دریافته اند که اطلاعات در حافظه در دسته ها و گروه های مرتبط طبقه بندی می شوند. شما می توانید با مرتب کردن و دسته بندی مطالبی که مطالعه می کنید از این مشخصه مغز حداکثر بهره را ببرید. سعی کنید تا مفاهیم و عبارات مشابه را با هم گروه بندی کنید، یا از یادداشت ها یا مطالب کتابی که مطالعه می کنید خلاصه ای تهیه کنید تا به شما در گروه بندی مفاهیم مرتبط کمک کند.

مفاهیم را برای تقویت یادآوری و به خاطر سپردن در ذهن مجسم و متصور بسازید

افراد بسیاری از این شیوه مطالعه به روش تجسم و تصویرسازی فواید بسیاری برده اند. به تصاویر، جدول ها، شکل ها و سایر نمودارها، طراح های کتابی که مطالعه می کنید دقت و توجه کنید. اگر چنین الگوها و علائمی را در اختیار ندارید تا به شما در حفظ مطالب کمک کنند، سعی کنید خودتان از این دست نمودار، جدول و شکل ها تهیه کنید. در حاشیه کتاب یا دفتر یادداشت تان نمودار یا شکل بکشید یا از ماژیک های شبرنگ استفاده کنید یا حتی می توانید از خودکارهایی با رنگ های متفاوت استفاده کنید تا موضوعات مرتبط را در مطالب چاپی که مطالعه می کنید گروه بندی یا دسته بندی کنید.

راههای تقویت حافظه,برای تقویت حافظه چه بخوریم
راههای تقویت حافظه,برای تقویت حافظه چه بخوریم

کل حواس و توجه تان را معطوف مطلبی کنید که در حال مطالعه آن هستید.

توجه کردن، یکی از مولفه های اصلی و عمده تقویت حافظه است. به منظور اینکه اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلندمدت منتقل شوند، شما باید عملا به این اطلاعات دقت و توجه کنید. سعی کنید در محیطی به دور از عوامل مزاحم و برهم زننده آرامش و تمرکزتان همچون تلویزیون، موسیقی و سایر عوامل مختل، مطالعه کنید.

در ادامه با انواع مواد غذایی برای “تقویت حافظه کوتاه مدت” آشنا می شوید.

نوشیدن قهوه

يكی از بهترين سوخت‌ها برای مغز، نوشيدن يک فنجان قهوه تازه دم است. تحقيقات نشان می دهد كافئين موجود در قهوه می تواند فرآيند پيری مغز را كاهش داده و سبب “تقويت حافظه كوتاه‌ مدت” گردد. محققان انگليسی دريافتند نوشيدن تنها يک فنجان قهوه می تواند سبب بهبود تمركز و مهارت‌ های ذهنی مغز شود.

مصرف انواع توت ها

آنتی اكسيدان موجود در انواع توت، مغز را در برابر حملات راديكالهای آزاد محافظت كرده و خطر ابتلا به بيماری های پاركينسون و آلزايمر را كاهش می دهد. آنتی اكسيدان‌ همچنين می تواند فرآيندهای فكری و ذهنی مغز را تقويت كند.

روش تقویت حافظه,خوراکی های موثر برای تقویت حافظه
روش تقویت حافظه,خوراکی های موثر برای تقویت حافظه

خوردن زنجبیل

تحقیقات نشان می دهد که زنجبیل می تواند از کاهش حافظه کوتاه مدت و زوال عقل پیشگیری کند. مطالعات در مورد زنان سالمند حاکی از آن است که مکمل های زنجبیل منجر به بهبود سطح حافظه کوتاه مدت می شوند.

 

پرهیز از مصرف شکر فرآوری شده

محققان می گویند شکر می تواند حافظه کوتاه مدت را خراب کند. شکر با افزایش سطح قند خون منجر به کاهش سطح تمرکز و خلق و خوی می شود. شکر تقریبا در تمام غذاهای فراوری شده وجود دارد بنابراین مصرف آنها را به حداقل برسانید.

مصرف زردچوبه برای بهبود حافظه کوتاه مدت

تحقیقاتی که در دانشگاه تکنولوژی سوینبرن در ملبورن استرالیا انجام شد، نشان داد که مصرف کورکومین موجود در زردچوبه پس از یک ساعت اثرات خود را روی حافظه می ‌گذارد. کورکومین در خلق و خو، خون و مهارت ‌های شناختی اثرات سریع و بلندمدتی می ‌گذارد. بیماران آلزایمری با علائم شدید از جمله زوال عقل، تحریک‌ پذیری، بی‌ قراری، اضطراب با مصرف مکمل کورکومین می توانند به بهبودهای قابل توجهی دست یابند.

تقویت حافظه با شکلات تیره

شکلات تیره نه تنها سرکوب کننده اشتها است بلکه باعث بهبود حافظه می شود. ترکیبات شکلات تیره منجر به بهبود جریان خون در مغز می شود. همچنین خوردن این ماده مغذی ضد افسردگی است و باعث کاهش اختلالات ذهنی در افراد مسن می ‌شود.

منبع:عصر ایران