کاهش درد دندان درآوردن نوزاد|علائم “دندان درآوردن” کودک|دندان شیری

درمان درد دندان درآوردن نوزاد,مراقبت از دندان های شیری
درمان درد دندان درآوردن نوزاد,مراقبت از دندان های شیری

علائم دندان درآوردن نوزاد

  • تراوش آب دهان
  • ورم کردن لثه ها
  • دمای بالای بدن

مراقبت از دندان های شیری نوزاد

برای این که اولین دندان کودک روی لثه اش جوانه بزند باید هفته ها آبریزش دهان و بی قراری کودک را تحمل کنید. بدون وجود یک ردیف منظم از دندان ها، کودک با جویدن و واضح صحبت کردن مشکل خواهد داشت. به خاطر همین است که مراقبت از دندان های شیری کودک و نگه داری آن اهمیت دارد. بعد از رویش اولین دندان نوزاد مراقبت از لثه ها را باید شروع کنید در ابتدا این مراقبت نیاز به مسواک و خمیردندان ندارد.

مراحل اولیه مراقبت از لثه های نوزاد

برای این کار از یک پارچه نرم و مرطوب یا یک تکه گاز پانسمان استفاده کنید. به آرامی حداقل دو بار در روز لثه کودکتان را پاک کنید.این کار را بعد غذا و قبل خواب انجام دهید. این کار باکتری ها را از بین می برد و از چسبیدن آن ها به دندان جلوگیری می کند. این کار باعث می شود باکتری هایی که پشت پلاک چسبنده دندان هستند و باعث آسیب به دندان نوزاد می شود را از بین ببرد.

روش مسواک زدن دندان نوزاد

وقتی اولین دندان نوزاد جوانه زد کم کم می توانید دندانش را مسواک بزنید. شما باید با یک مسواک نرم و سر کوچک ، و با استفاده از خمیر دندان به اندازه یک دانه برنج، دندان نوزاد را مسواک بزنید. وقتی به سن سه سالگی رسید می توانید کمی مقدار خمیر داندان را بیشتر کنید. به آرامی دندانش را از جلو به عقب مسواک بزنید.شما باید تا زمانی که نوزاد به اندازه کافی بزرگ شود و بتواند خودش مسواک بزند برایش مسواک بزنید.

مراقب هر نشانه ای از خرابی مثل لکه های سفید یا قهوه ای یا هر حفره ای بر دندانش باشید. اگر شما یا متخصص اطفال متوجه هر مشکلی شدید حتما او را پیش یک دندان پزشک ببرید. حتی اگر مشکلی هم نبود باید تا یک سالگی اش پیش دندان پزشک برود. دندان پزشک می تواند در مورد مراقبت از دندان های شیری کودک ، دندان درآوردن راحت ،استفاده از دهان شویه و مکیدن انگشت نوزاد به شما کمک کند.

زمان کلی “دندان درآوردن” کودک

حدود دو سال طول می کشد که کل دندان های نوزاد روی لثه اش قرار بگیرد. این 2 سال هم برای شما و هم برای نوزادتان خیلی سخت خواهد گذشت. به همین خاطر است که نوزاد در روزها و هفته ها قبل از در آوردن هر دندان گریه و بی قراری می کند.

راههایی برای کمک به کم کردن درد دندان درآوردن

  • حلقه های دندانی

بگذارید نوزاد یک حلقه دندانی تمیز و خنک یا یک پارچه سرد را بجود. هر چیز کوچکی که باعث خفگی اش شود را به او ندهید. از حلقه های دندانی که داخلشان مایعی وجود دارد ندهید چون ممکن است پاره شود.

  • مالش لثه

لثه نوزاد را با انگشت تمیز مالش دهید.

  • کاهش دهنده درد

کاهش دهنده های موضعی درد را بر روی لثه مالش دهید.

نکته: آن هایی که بنزوکائین دارند نباید برای دندان استفاده شود. سازمان غذا و دارو هشدار می دهد که این محصولات می تواند اثرات جانبی تهدید کننده و خطرناک داشته باشد.

گاهی اوقات برای کاهش درد به نوزاد استامینوفن بدهید اما قبلش از دکتر مشورت بگیرید. هیچ وقت به نوزاد آسپیرین ندهید. چون باعث مشکلات نادر اما خیلی جدی که سندروم ری یا نشانگان ری نامیده می شود در بچه ها می شود.(نوعی عملکرد یا بیماری مغز که نشانه های آن استفراغ کاهش هشیاری تشنج و … است). اگر بچه شما خیلی زود رنج یا غیر قابل کنترل است با متخصص اطفال در موردش صحبت کنید.

جلوگیری از کرم خوردگی دندان

برای مراقبت از دندان نوزاد و جلوگیری از کرم خوردگی دندان نوزاد، شیشه شیر او را فقط با شیرخشک ، شیر مادر و آب پر کنید. از دادن آبمیوه، نوشیدنی های گاز دار و شکردار به نوزاد بپرهیزید. نوشیدنی های شیرین، حتی شیر روی دندان نوزاد باقی می ماند که می تواند باعث خرابی دندانش شود.. باکتری ها از نوشیدنی های شیرین تغذیه می کنند و اسید تولید می کنند که باعث خرابی دندان نوزاد می شود. اگر می خواهید بچه تان را با یک شیشه شیر بخوابانید فقط درون شیشه آب بریزید . از ریختن هر چیز شیرینی مثل شکر یا عسل به شیشه شیر بچه بپرهیزید.

منبع: sorsore.com