برای “افزایش رشد مو” چی بخوریم|جلوگیری از “ریزش مو” در خانه

برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم,تغذیه مناسب افزایش رشد مو
برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم,تغذیه مناسب افزایش رشد مو

نقش تغذیه در ریزش مو, چه چیزهایی بخوریم

چون جنس مو از پروتئین است، غذایی که پروتئین کمی دارد ممکن است باعث نازک شدن مو یا تاخیر در رشد مو شود. این حرف درست است که اگر غذای با پروتئین کافی بخورید در اغلب موارد پیامد آن بهبود رشد مو است. بعضی از کارشناسان تغذیه پیشنهاد می‌کنند به کارگیری رژیم غذایی جگر گاو، قرص‌های مخمر آبجو، گندم و روزانه ۲ قاشق سوپ‌خوری از لسیتین دانه دانه شده، باعث “افزایش رشد مو”، استحکام و زیبایی مو می‌شود. منابع غذایی خوب دیگر برای پروتئین شامل ماهی، تخم مرغ، انواع لوبیا و ماست است. پروتئین سبوس‌دار هم به تحریک رشد مو کمک می‌کند. یک مطالعه از اثر سبوس بر مو بیان می‌کند که سبوس به تنهایی باعث تقویت مو نمی‌شود اما سبب رشد آن می‌شود.

نقش تغذیه در ریزش مو, چه چیزهایی نخوریم

هنگامی که تغذیه فولیکول مو کامل باشد، موی سالم ایجاد می‌شود ولی در تغذیه ناقص این بخش، سلول‌های این ناحیه دچار سو تغذیه شده و به تدریج می‌میرند یا وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهند. کاهش نمک مصرفی،‌ حذف یا محدود کردن مصرف اسید چرب اشباع، شکلات، غذاهای سرخ کردنی و پرادویه و مصرف فراوان آب، سبزی و میوه تازه می‌تواند در جلوگیری از سفید شدن مو و ریزش آن، ابتلا به شوره سر و شکنندگی مو مفید باشد.

سیلیس هم خوراکی است هم موضعی

سیلیس یکی دیگر از مواد مغذی مهم در حفظ سلامت مو است، که ریزش مو را کاهش می‌دهد. به عنوان مثال سیلیس اضافه شده به شامپو از طاسی سر جلوگیری می‌کند، “رشد مو” را افزایش می‌دهد و باعث درخشش و استحکام مو می‌شود. حتی بعضی گفته‌اند ریزش مو را متوقف می‌کند. استفاده از “شامپوی حاوی سیلیس باعث رشد مجدد موهای ریخته شده می‌شود”. اما می‌توانید با خوردن منابع حاوی سیلیس این ماده مهم را به موها برسانید.

منابع غذایی سیلیس: پوست سیب زمینی، فلفل سبز، فلفل قرمز، خیار، جوانه حبوبات مثل جوانه لوبیاست.

تاثیر رژیم لاغری در ریزش مو

گاهی به هر دلیلی تصمیم می‌گیرید که در زمانی کوتاه وزن زیادی کم کنید. به همین دلیل یک رژیم سفت و سخت می‌گیرید، اما اگر موهای‌تان را دوست دارید بهتر است دست نگه‌دارید. اگر بیش از 7 کیلوگرم وزن کم کنید ممکن 3 تا 6 ماه بعد از این کاهش وزن متوجه ریزش موهای‌تان بشوید، البته خوشبختانه موهای ریخته شده دوباره با یک رژیم غذایی سالم رشد خواهند کرد. اگر رژیم غذایی شما دارای میزان کمی پروتئین و ویتامین A باشد احتمال این‌که دچار ریزش مو شوید، فراوان است.

نقش سیگار در ریزش مو

شاید خیلی‌ها به راحتی باور نکنند که سیگار هم می‌تواند باعث ریزش موها شود اما به دلایلی سیگار می‌تواند موهای نازنین شما را کم کند. اگر بخواهیم فهرست‌وار بلاهایی را که سیگار سر موها می‌آورد عنوان کنیم باید بگوییم سیگار بر مویرگ‌های تغذیه كننده فولیكول مو اثر مخرب گذاشته و باعث ریزش موها می‌‌شود و مواد سمی ‌آن به ماده ژنتیکی فولیكول مو آسیب می‌‌رساند و آن را تخریب می‌‌کند. علاوه بر این‌ها سیگار باعث عدم تعادل آنزیمی ‌موثر در بازسازی بافت مو شده و بر روند رشد مو اثر بدی به جا می‌گذارد و باعث تولید رادیکال‌‌های آزاد می‌‌شود که این رادیكال‌‌های آزاد در ایجاد التهاب ناحیه اطراف فولیكول مو موثرند. همچنین سیگار، فعالیت هورمونی را به هم می‌‌زند و باعث کاهش تولید هورمون استروژن می‌‌شود.

جلوگیری از ریزش مو و افزایش رشد مو,درمان ریزش مو ارثی
جلوگیری از ریزش مو و افزایش رشد مو,درمان ریزش مو ارثی

اگر کم خون هستید مواظب باشید

کم خونی یکی از علل اصلی ریزش مو است. غذاهای غنی از آهن مثل جگر، انواع گوشت، غلات سبوس‌دار، سبزیجات برگ سبز مثل اسفناج، تخم مرغ، خرما و کشمش را زیاد مصرف کنید. البته در دوران بارداری نباید بیش از یک بار در هفته جگر مصرف کرد زیرا جگر یکی از منابع غنی ویتامین A است که با مصرف بیش از حد آن در دوران بارداری، مادر دچار هیپرویتامینوز آ (مسمومیت با ویتامین A ) می‌شود و این مسمومیت باعث ایجاد اختلالات صورت، استخوان و مغز در نوزاد می‌شود.

منبع: برترین ها