طرز تهیه پیتزا دوناتی,نحوه پخت دونات پیتزا(مجلسی و خوشمزه)

پیتزا دونات,طرز پخت پیتزا دونات,دونات پیتزا
پیتزا دونات,طرز پخت پیتزا دونات,دونات پیتزا

مواد لازم برای تهیه پیتزا دوناتی یا دونات پیتزا

  • آرد سفید  به مقدار لازم
  • آب گرم  ۱ لیوان
  • شیر گرم  ۱/۲ لیوان
  • کالباس خردشده  ۲ لیوان
  • خمیر مایه فوری  ۱ قاشق غذاخوری
  • فلفل دلمه ای  ۱ عدد
  • نمک و فلفل و زرد چوبه و آویشن  به مقدار لازم
  • شکر  ۱/۲ قاشق مرباخوری

طرز تهیه پیتزا دونات

شکر و خمیر مایع را مخلوط می کنیم و داخل آب گرم می ریزیم کنار می گذاریم تا عمل بیاید. شیر گرم را داخل ظرفی ریخته و تمام ادویه ها را به آن اضافه می کنیم بعد خمیر مایه را که عمل آمده، داخل شیر می ریزیم و مخلوط می کنیم. آرد را به مقداری که خمیر شُلی به ما بدهد اضافه می کنیم. کالباس را با رنده درشت رنده کرده به همراه فلفل دلمه نگینی خردشده داخل خمیر می ریزیم و هم می زنیم و بعد به اندازه ای که خمیر به دست نچسبد آرد می ریزیم آرد را کم کم اضافه کنید.

خمیر آماده شده را کنار بگذارید به مدت ۱ ساعت و نیم تا پف کند، بعد که خمیر آماده شد آن را پهن می کنیم و قالب می زنیم.داخل ظرف گودی روغن می ریزیم خوب که داغ شد دونات ها را داخل آن می اندازیم تا سرخ شود.

نکات لازم برای پخت پیتزا دونات یا دونات پیتزا

1- برای عمل آمدن خمیر مایع اگر آب سرد باشد عمل نمی آید اگر داغ باشد می سوزد حد وسط و اینکه خمیر موقع باز کردن زیاد زخیم نباشد چون بعد از پخت سنگین و خمیری می شود خود دونات موقعی که در روغن داغ سرخ می شود پف می کند. این دونات واقعا با کالباس طعم خوبی دارد ولی بسته به ذائقه خودتان می توانید از سوسیس سرخ شده و یا قارچ سرخ شده و یا مرغ پخته و ریش ریش شده و یا گوشت چرخ کرده استفاده کنید.

2- خیلی آرد اضافه نکنید چون دونات خمیر می شود، از روغن مایع برای نچسبیدن به دست هم می توانید استفاده کنید.

نحوه عمل آوردن خمیر مایه

برای عمل آوردن خمیر مایه به ازای 1 قاشق غذاخوری خمیرمایه شما به 1/2 قاشق چایخوری شکر و 1/4 لیوان آب ولرم نیاز دارید ، ظرف مورد استفاده برای عمل آوردن خمیر مایه باید کاملاً تمیز و بدون چربی باشد و به همین دلیل ظروف شیشه ای برای این کار مناسب تر هستند.

مهم ترین نکته برای عمل آوردن خمیرمایه دمای مایعات مورد استفاده می باشد ، دمای مناسب برای عمل آوردن خمیر مایه 40 درجه سانتیگراد است ؛ برای عمل آوردن خمیر مایه آب یا شیر را کمی گرم کنید و شکر را در آن حل کنید و پس از رسیدن به دمای مطلوب خمیر مایه را روی سطح آن بپاشید ، پس از پاشیدن خمیر مایه به آرامی آنرا مخلوط کنید تا تمام ذرات مرطوب شود ( بهتر است قبل از مخلوط کردن کمی صبر کنید تا ذرات خمیرمایه آب جذب کرده و راحت تر حل شوند ).

ظرف خمیر مایه را کجا قرار دهیم؟

ظرف خمیر مایه را در جای ثابتی کنار بگذارید و چند دقیقه صبر کنید ، اگر ظرف در مجاورت هوای خنک و باد باشد بهتر است روی آن را بپوشانید ، ذرات خمیر مایه به تدریج در آب حل شده و ته نشین میشوند ، پس از چند دقیقه خمیر مایه ها فعال شده و به صورت کف بر روی سطح آب می آیند و بوی خاص خمیر مایه را می توانید احساس کنید.

این بو نباید تند و آزار دهنده باشد یا بوی ترشیدگی به مشام برسد ، اگر خمیر مایه حداکثر در مدت زمان ده دقیقه عمل نیامد و حبابدار نشد نشان دهنده خراب بودن خمیرمایه یا نامناسب بودن دمای آب مورد استفاده است ( اگر آب مورد استفاده خیلی داغ باشد خمیر مایه از بین رفته و دیگر فعال نمیشود و همچنین اگر دمای آب سرد باشد خمیرمایه شرایط مناسب برای فعال شدن را ندارد ). پس از ظاهر شدن حبابها در سطح آب یا شیر میتوانید از سالم بودن خمیرمایه اطمینان پیدا کنید.

گردآوری از مجله اینترنتی همراه باعلم

منبع : sarashpazpapion.com