ساطری پلو,طرز تهیه غذای محلی خراسان ساطری پلو

ساطری پلو,طرز تهیه غذای محلی خراسان ساطری پلو

مجله اینترنتی باعلم: در ادامه آموزش غذاهای محلی استان های ایران عزیز، امروز آموزش پخت ساطری پلو رو براتون گذاشتیم. ساطری پلو یکی از خوشمزه ترین غذاهای استان خراسان می باشد. امیدوارم در خونه هاتون این غذا رو بپزید و از طعم اون لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه ساطری پلو

  • گوشت چرخ کرده  ۲۰۰ گرم
  • هویج خلال شده ۳۰۰ گرم
  • برنج   ۳.۵ پیمانه
  • کشمش پلویی  ۱ پیمانه
  • پیاز متوسط  ۱ عدد
  • زعفران آب کرده  ۱ پیمانه
  • روغن  به مقدار لازم

طرز تهیه ساطری پلو

ابتدا برنج را كه از قبل خیس كرده ایم، در قابلمه می ریزیم بعد آبكشی كرده و كنار می گذاریم. سپس هویج ها را تفت می‌‌دهیم. گوشت را نیز با یک عدد پیاز رنده شده مخلوط و به شكل كوفته ریزه های كوچک درست كرده و سرخشان می كنیم. آنگاه كشمش های شسته شده را تفت داده و تمام مواد تفت داده شده را با هم مخلوط می کنیم.

سپس نیمی از زعفران آب كرده را به آن اضافه می كنیم. در مرحله بعد، در قابلمه مورد نظر كمی از برنج آبكشی ریخته و روی آن مقداری از مواد آماده شده را می ریزیم، این كار را لایه لایه تكرار می كنیم تا برنج و مواد تمام شود، سپس روی آن مابقی زعفران را ریخته و می گذاریم برنج دم بكشد. در مرحله آخر‌، هنگامی كه برنج دم كشید، روی آن روغن گرم شده را ریخته و در ظرف مورد نظر می كشیم.

خواص کشمش

کشمش سرشار از آهن، پتاسیم، کلسیم و ویتامین‌های گروه b است از طرفی کشمش دارای خواص آنتی اکسیدانی است و از تخریب سلولی جلوگیری می‌کند. فیبر موجود در کشمش از سرطان کولون و از رشد غیرمعمول سلول‌ها جلوگیری می‌کند و موجب کنترل قند خون در بدن می‌شود و برای درمان بی نظمی معده و یبوست مفید است مصرف کشمش سستی و رخوت را از بدن دور می‌کند و موجب از بین رفتن آب اضافی بدن می‌شود، بدن را تقویت می‌کند، دهان را خوشبو می‌کند و کشمش حاوی مقدار مناسبی از فیبر، آنتی اکسیدان و انرژی در بدن است.

متخصصان تغذیه معتقدند خوردن چند عدد کشمش در روز به تقویت حافظه کمک کرده و افراد را از ابتلا به بیماری آلزایمر مصون می‌دارد همچنین فیبر زیاد در کشمش به کاهش کلسترول و بهبود عملکرد روده‌ها کمک می‌کند در کنار آن پتاسیم را می‌توان نام برد که موجب کاهش فشارخون و جلوگیری از دفع مایعات بدن می‌شود و به میزان کافی در کشمش وجود دارد مصرف کشمش به دلیل داشتن کلسیم فراوان برای سلامت استخوان‌ ها مفید است و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند همچنین سلنیوم در کشمش برای پوست عالی است.

گردآوری از مجله اینترنتی همراه باعلم

منبع : sarashpazpapion.com