درمان حساسیت و آلرژی فصلی,جلوگیری از تشدید آلرژی در فصل بهار

راههای جلوگیری از تشدید آلرژی،درمان آلرژی تنفسی,علائم آلرژی
راههای جلوگیری از تشدید آلرژی،درمان آلرژی تنفسی,علائم آلرژی

علت بروز علائم آلرژی چیست؟

موادی مانند گرده گیاھان، برخی داروھا، مو، پشم و پرحیوانات، گرد و غبار ھوا، بعضی غذاھا و نیش حشرات می‌توانند منجر به بروز آلرژی در افراد شوند. در برخی از افراد به دلیل برخی دلایل زمینه‌ای و ژنتیکی این مواد آلرژی‌زا باعث فعال شدن بیش از حد سیستم ایمنی بدن و بروز علائم می‌شوند.

علائم آلرژی

عواملی چون کار و فعالیت زیاد، کاهش میزان خواب شبانه، انجام ورزش‌های سنگین، قرار گرفتن در محیط‌های آلوده، مصرف دخانیات و مواد مخدر و مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ ها نیز می‌تواند به تضعیف سیستم ایمنی بدن و افزایش احتمال بروز “آلرژی” منجر شود. آلرژی‌ ھا معمولا در دوران کودکی شروع می‌شوند، اما ممکن است در ھر سن دیگری ھم آغاز شوند. باید توجه کرد که عموما میزان حساسیت‌ھا با افزایش سن کاھش می‌یابد، اما ممکن است بعدھا مجددا عود کنند. بنابراین با دوری از مواد آلرژی‌زا و مصرف منظم داروھا تحت نظر پزشک، می‌توان آلرژی را کنترل و درمان کرد.

حساسیت فصلی با گرده افشانی

در طول فصل بهار که گیاهان گرده افشانی می‌کنند، قرار گرفتن در معرض این گرده‌ها توسط افراد مستعد منجر به بروز علائم حساسیت خواهد شد، زمان بروز علائم بیماری ممکن است از اوایل بهار تا اواخر تابستان بر حسب گرده گیاهی که به آن حساسیت دارید و زمان معین گرده‌افشانی آن گیاه متفاوت باشد. گرده‌های سبک که به راحتی توسط باد جابجا می‌شوند، مشکل بیشتری برای افراد به وجود می‌آورند.

البته گرده‌هایی که سنگین‌تر هستند، نمی‌توانند در مسافت زیادی توسط باد جابجا شده و فقط گاهی بوسیله زنبورها و دیگر حشرات جابجا می‌شوند، زمانی مشکل‌زا هستند که فرد در تماس مستقیم و نزدیک با این گیاهان قرار داشته باشد. لازم نیست حتما در محیط باز قرار بگیرید، بلکه گاهی گرده‌ها میهمان خانه‌های شما می‌شوند، پس باید آمادگی بروز علائم آلرژی در افراد حساس را داشت.

راههای پیشگیری از ابتلا به آلرژی

آبریزش بینی، ریزش اشک، سرفه، عطسه و اشکال در تنفس، گرفتگی بینی، خارش و تورم پوست، پوست خشک و قرمز و حتی بروز جوش‌ های پوستی از علائم آلرژی محسوب می‌شوند، هر چقدر تماس فرد با ماده آلرژی‌زا بیشتر باشد، بیشتر احتمال دارد که نسبت به آن حساسیت نشان دهد. بنابراین توصیه می‌کنم ھنگامیکه میزان گرده گیاھان در ھوا زیاد و در روزهایی که هوا خشک و وزش باد شدید است، از خانه خارج نشوید، به جای فرش و قالی از کف پوش استفاده کنید؛ چراکه قالی‌ها محل تجمع گرد وغبار و گرده‌ها و سایر عوامل آلرژی‌زا هستند.

همچنین از تهویه‌کننده‌های هوا و فیلترها استفاده کنید، در فصل بروز آلرژی پنجره‌ها را ببندید و دستگاه تهویه را روشن کنید، اگر کولرتان آبی است، حتما باید هر سال پوشال آن را عوض کنید. زیرا قارچ‌ها در پوشال رشد می‌کنند و تنفس آن موجب تشدید آلرژی می‌شود. همچنین از نگهداری گلدان‌های کوچک در فضای منزل، پر پرندگان خانگی و حیواناتی مانند جوجه اردک، گربه، سگ و … در منزل خودداری کنید. باید توجه کرد که حساسیت فصلی فقط مخصوص فصل بهار نیست، بلکه در تابستان و پاییز و با خوردن بعضی از میوه‌ها نظیر هندوانه، خربزه، انگور، گوجه فرنگی و توت‌فرنگی ممکن است آلرژی ظاهر شود.

راههای درمان آلرژی

در صورت بروز علائم آلرژی درمان باید زیر نظر پزشک آغاز شده و ادامه یابد، کاربردی‌ترین اقدام برای کاهش علائم آلرژی‌های فصلی، شست‌وشوی مجاری بینی با محلول آب نمک است. با انجام همین اقدام ساده یک یا دو بار در روز می‌توان به میزان زیاد از علائم آلرژی کاست. همچنین برای درمان علائم از قرص‌های آنتی‌ هیستامین و اسپری‌های ضد التهابی بینی استفاده می‌شود. اسپری‌ها یا قطره‌های بینی ضد التهاب، با کاهش تورم گرفتگی بینی را برطرف می‌کنند. اسپری‌ها یا قطره‌های بینی ضد آلرژی با پوشش بینی و چشم مانع اثر عامل آلرژی‌زا می‌شوند، اما حتما قبل از مصرف داروها با پزشک خود مشورت کنید.

منبع:salamatnews.com