خورش سیر قلیه,طرز تهیه خورشت سیر قلیه,انواع غذا با سیر

پخت سیر قلیه با گوشت اردک و مرغ,سیر گلیه گیلانی
پخت سیر قلیه با گوشت اردک و مرغ,سیر گلیه گیلانی

مجله اینترنتی باعلم: در ادامه آموزش غذاهای محلی و سنتی استان گیلان ، در آموزش امروز نحوه پخت خورش سیر قلیه را برایتان آورده ایم.

مواد لازم خورش سیر قلیه

  • گوشت مرغ یا گوشت اردک نصف یا یک عدد کوچک
  • لپه 1 فنجان یا ۵۰ گرم
  • برگ سیر تازه  3 عدد
  • تخم مرغ  3 عدد
  • پیاز متوسط  ۱ عدد
  • نمک، زردچوبه و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه خورش سیر قلیه

در ابتدا برگ سیرها را می شوییم (البته وقتی برگ سیر در دسترس نیست، از تره که شبیه برگ سیر، فقط کمی نازکتر و لطیفتراست، هم می توان استفاده کرد). برگ سیرها را با چاقو به اندازه های مساوی نیم سانتی خرد می کنیم و پیاز ها را هم به شکل خلال خرد می کنیم و همراه با برگ سیر در روغن تفت می دهیم. زمانی که رنگ پیازها طلایی شد و برگ سیر ها هم نرم شدند و در آستانه تیره شدن بودند لپه، نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و کمی دیگر تفت دهید.

گوشت مرغ یا اردک را به اندازه های کوچک خرد کرده و استخوان های آن را خارج می کنیم بعد در ماهیتابه ای جداگانه در روغن تفت می دهیم تا هم طعم بگیرد و هم روی تکه گوشت ها طلایی شود. سپس مخلوط پیاز و برگ سیر و لپه را به آن می افزاییم. این مواد را به همراه آب، در داخل قابلمه میریزیم و می گذاریم کاملا بپزد. دقت کنید آب این غذا باید کم باشد ولی نباید موقع پختن  کل آب بخار شود، بگذارید کمی از آب آن باقی بماند. بنا به اندازه تکه های گوشت، آب را خودتان اندازه کنید.

بعد از پخت کامل تا حدی که آب مواد کاملا گرفته شده باشد تخم مرغ ها را روی سیرها میریزیم ، اما آن ها را هم نمی زنیم تا تخم مرغ ها کاملا ببندد. بعد از پنج دقیقه غذا کاملا آماده است. این خورش بسیار خوشمزه با برنج سرو می شود و جالب اینکه بعد از خوردن آن بوی سیر در دهانتان باقی نمی ماند.

فواید گوشت مرغ

مرغ منبع مناسب پروتئین است و ۱۲۰ گرم آن حدود ۷۰ درصد نیاز پروتئین بدن را برآورده می‌سازد.مرغ منبع بسیار مناسبی از ویتامین B3(نیاسین) است که یک ویتامین ضد سرطان می‌باشد. DNA به ویتامین B3 نیاز دارد و کمبود نیاسین به اندازهٔ کمبود سایر ویتامین‌های گروه B در ارتباط مستقیم با اختلالات ژنتیکی می‌باشد.

خواص گوشت اردک

  • مزاج گرم و خشک
  • چاق‌کننده بدن، دفع‌کننده بادهای گرم و تقویت‌کننده نیروی جنسی
  • منبع غنی پروتئین‌‌ها : نیاسین، فسفر، ریبوفلاوین، تیامین، آهن، روی، ویتامین ب٦ ، ویتامین ب١٢، سلنیوم، فولات و منیزیم
  • منبع خوب آهن برای خانم‌‌ ها

ویتامین A

این ویتامین کمک به حفظ سلامتی چشم و موکوس دهان کرده و موجب جلوگیری از حمله ویروس‌‌ها به بدن می‌‌شود. گوشت اردک 3 تا 10 برابر بیشتر از سایر گوشت‌‌ها حاوی ویتامین A می‌‌باشد.

ویتامین B1
کمبود ویتامین B1 می‌‌تواند باعث از دست دادن اشتها، خستگی، بی خوابی و.. شود و حتی می‌‌تواند بر خلق و خوتاثیر گذارد. گوشت اردک منبع خیلی خوبی از این ویتامین است.

ویتامین B12
این ویتامین به حفظ پوست، ناخن و سلامتی مو و نیز متابولیسم چربی کمک می‌‌کند.

گردآوری از مجله اینترنتی همراه باعلم

منبع: برترینها