با وجود اينكه دروان بارداری مشکلات زیاد و خاصی برای مادر دارد ولی مادران معمولا از بابت باردار شدن خوشحال هستند و همیشه دوست دارند کودکی سالم و باهوش به دنیا بیاورند . برای این منظور رعایت نکات بهداشتی و تغذیه قبل و در حین بارداری بسیار مهم است . این مراقبت ها و رعایت اصول تغذیه در 3 ماه قبل از بارداری و در سه ماهه اول بارداری بسیار مهم است . بسیاری از زنان به صورت دقیق اطلاعی از این اصول ندارند بخصوص اگر برای اولین بار باردار شده باشند .

کدام خوراکی ها و میوه ها در دوران بارداری مضر است ؟
کدام خوراکی ها و میوه ها در دوران بارداری مضر است ؟
در این مطلب از سایت باعلم ، به برخی از خوراکی ها و میوه هایی که می تواند برای سلامت جنین مضر باشد و حتی باعث  سقط جنین شود ، اشاره شده است .

برخی از میوه ها برای زنان باردار بسیار مفید هستند ولی بسیاری از میوه ها وجود دارند که می توانند برای سلامت جنین مضر باشند و حتی در برخی از موارد باعث سقط جنین شوند .

بدترین میوه هایی که در دوران بارداری برای جنین مضر هستند .

1 ) آناناس در دوران بارداری مضر است

آناناس یکی از میوه های مقوی و خوشمزه است که معمولا همه مردم از خوردن آن لذت می برند . اناناس برای بدن بسیار مقوی است و استخوان ها را قوی می کند.یک فنجان آناناس می تواند 70 درصد منگنز مورد نیاز بدن را تامین کند که نقش موثری در استحکام استخوان ها و پیشگیری از پوکی استخوان دارد .
با این حال آناناس یکی از بدترین میوه ها در دوران بارداری است .آناناس حاوی بروملائین است که تاثیر بسیار زیادی بر روی انقباضات رحم ، ایجاد دردهای شکمی و حتی سقط جنین دارد .برخی از زنان باردار بعد از خوردن آب آناناس دچار اسهال و حساسیت می شوند .

این میوه مقوی حاوی مقدار مناسبی ویتامین C است و می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن مادر در دوران بارداری شده و به بهبود سرماخوردگی کمک کند . در دوران بارداری می توانید برای بهره مندی از خواص این میوه ، مقدار کمی آناناس مصرف کنید . ولی از زیاده روی در خورن آناناس و آب آناناس در دوران بارداری خوردداری کنید . علاوه براین آناناس مس حاوی مقدار خوبی فیبر است و می تواند از یبوست بارداری جلوگیری کند .

خلاصه : در سه ماهه اول بارداری خیلی کم آناناس مصرف کنید . در سه ماهه دوم بارداری می توانید مقدار بیشتری آناناس مصرف کنید . در ماههای آخر بارداری می توانیدبه صورت معمول مصرف کنید ولی به هیچ عنوان نباید زیاده روی کنید . همچنین بهتر است از مصرف آب آناناس خودداری کنید . در صورتی که به آناناس حساسیت دارید به هیچ عنوان نباید این میوه را مصرف کنید .

2 ) آلو می تواند در دوران بارداری مضر باشد

آلو حاوی مقدار زیادی ویتامین A است که می تواند برای حفظ سلامت چشم بسیار مفید باشد.با این حال آلو می تواند دمای داخلی بدن را افزایش دهد.بنابراین اگر باردار هستید باید در مصرف آلو اعتدال را رعایت کنید .

3 ) هلو می تواند در دوران حاملگی مضر باشد

هلو میوه ای خوش رنگ و خوش طعم است ولی میتواند دمای داخلی بدن را افزایش دهد و مصرف بیش از حد هلو در دوران بارداری می تواند مضر باشد . همچنین هلو به شدت می تواند آلرژی ایجاد کند و در دوران بارداری می تواند باعث حساسیت شود . مصرف 2 الی 3 عدد هلو در هفته می تواند در دوران بارداری مفید باشد و توصیه می شود بیشتر از این میزان مصرف نشود . علاوه بر این ، مصرف هلو می تواند باعث خونریزی در دوران حاملگی شود .

4 ) در دوران بارداری ، مصرف زنجبیل می تواند مضر باشد

زنجبیل نیز می تواند باعث افزایش حرارت داخلی بدن شود . همچنین مصرف زنجبیل می تواند باعث ایجاد یبوست در دوران بارداری شود . جینجرول موجود در زنجبیل می تواند باعث ایجاد خونریزی در دوران بارداری شود . زنان باردار باید در مصرف زنجبیل احتیاط کنند و مصرف بیش از 2 الی 3 روز در هفته توصیه نمی شود . در ماه آخر بارداری و نزدیک به زایمان بهتر است زنجبیل مصرف نکنید زیرا می تواند باعث خونریزی شدید شود و مشکل لخته شدن خون ایجاد کند .

5 ) مصرف سیب زمینی در دوران حاملگی ممکن است ضرر داشته باشد

سیب زمینی غنی از پروتئین و 18 نوع اسید آمینه ضروری برای بدن است .سیب زمینی می تواند به پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی کمک کند . علاوه بر این سیب زمینی حاوی میزان خوبی ویتامین B است . با این حال متخصصان توصیه می کنند در دوران بارداری از مصرف زیاد سیب زمینی خودداری کنید .سیب زمینی حاوی سولانين که می تواند برای سلامت جنین مضر باشد . مصرف 260 گرم سیب زمینی در روز می تواند باعث ایجاد مشکلات و نقایص مادرزادی در جنین شود .همچنین سولانين کاملا شبیه هورمون استروئید و استروژن و پروژسترون عمل می کند و می تواند باعث ایجاد عدم تعادل هورمونی در بدن شود .

کدام خوراکی ها و میوه ها در دوران بارداری مضر است ؟

زنان بارداری که مقدار زیادی سیب زمینی مصرف می کنند ، مقدار زیادی آلکالوئید جذب می کنند که می تواند باعث ایجاد اختلالاتی در جنین شود . مادرانی که به آلکالوئید حساسیت دارند در صورت مصرف 250 گرم سیب زمینی می توانند دچار مشکل شده و ناهنجاری های ژنتیکی در جنین ایجاد شود . توجه داشته که نوع پخت و پز سیب زمینی نمی تواند بر میزان آلکالوئید موجود در سیب زمینی تاثیر بگذارد .همچنین مصرف چیپس در دوران بارداری می تواند بسیار مضر باشد .

سیب زمینی سرخ شده را نباید با گوجه فرنگی سرخ شده مصرف کنید و بعد از مصرف سیب زمینی حداقل تا 3 ساعت نباید موز بخورید .

6 ) در دوران بارداری خوردن انگور می تواند مضر باشد

عوارض و مضرات مصرف انگور در دوران بارداری هنوز به صورت کامل مشخص نیست و بین متخصصان در  این مورد اختلاف نظر وجود دارد . بسیاری توصیه می کنند که در دوران بارداری باید انگور بخورید زیرا حاوی مواد مغذی بسیاری است و می تواند برای سلامت مادر و جنین مفید باشد . از طرفی برخی از متخصصان اعتقاد دارند که به دلیل اینکه انگور در معرض انواع مختلف آفت ها قرار دارد و از آفت کش های زیادی برای حفاظت از انگور استفاده می شود ، انگور ممکن است در دوران بارداری برای جنین مضر باشد .

از طرفی انگور قرمز حاوی انتی اکسیدان رزوراترول (رسوراترول) است که می تواند باعث بروز اختلالات هورمونی در دوران بارداری شود . برای جلوگیری از عوارض جانبی انگور در دوران بارداری توصیه می شود قبل از مصرف ، انگور را بخوبی بشویید و در صورت مصرف انگور قرمز بهتر است پوست آن را جدا کنید . همچنین از مصرف بیش از حد انگور در دوران بارداری خودداری کنید .

در صورتی که به انگور حساسیت دارید ، در صورتی که مشکلات هضم دارید و اگر دچار دیابت حاملگی شده اید ، مصرف انگور می تواند برای شما مضر باشد .

مطلب پیشنهادی : علائم بارداری

7 ) خوردن انواع گوشت در دوران بارداری

گوشت خام می تواند به باکتری هایی مانند توکسوپلاسموز و سالمونلا آلوده باشد و نباید در دوران بارداری مصرف شود . از مصرف گوشت دودی شده در دوران بارداری باید خودداری کنید زیرا حاوی لیستریا است که می تواند باعث سقط جنین شود . لیستریا می تواند از طریق جفت به بدن جنین وارد شود و منجر به عفونت و مسمومیت جنین شود .

گوشت انواع ماهی نیز ممکن است حاوی مقادیری جیوه بوده و برای سلامت جنین مضر باشد . جیوه می تواند باعث تاخیر رشد جنین و ایجاد آسیب های مغزی شود . ماهی هایی مانند کوسه ماهی ، ماهی خال مخالی و ماهی تن حاوی مقداری جیوه هستند. ماهی های استفاده شده در سوشی نیز می توانند دارای جیوه باشند و در دوران بارداری خوردن سوشی توصیه نمی شود.

8 ) تخم مرغ خام

به دلیل احتمال آلوده بودن به سالمونلا  ، باید از خوردن تخم مرغ خاوی و هر چیزی که حاوی تخم مرغ خام باشد دوری کنید . سس های مایونز ، بستنی ها و برخی از دسر ها ممکن است حاوی ممکن است حاوی  مقداری تخم مرغ خام و یا کم پخته شده باشد .

9 ) شیر و لبنیات غیر پاستوریزه

شیر و سایر لبنیات غیر پاستوریزه می تواند دارای لیستریا باشد و می تواند در دوران حاملگی خطرناک باشد .

10 ) کافئین

با وجود اینکه تحقیقات نشان داده است مصرف معمول و مقدار کم از کافئین می تواند در دوران بارداری باعث آرامش شود ولی برخی از سایر تحقیقات نشان داده است که مصرف زیاد کافئین می تواند باعث سقط جنین شود مخصوصا در سه ماهه اول بارداری ، این خطر بیشتر است . در حالت کلی مصرف بیش از 200 میلی گرم کافئین در دوران بارداری توصیه نمی شود . از طرفی کافئین نوعی دیورتیک است و می تواند باعث از دست دادن مایعات بدن و از دست دادن کلسیم شود .

11 ) مصرف الکل در دوران بارداری

هیچ مقدار ایمن برای مصرف الکل در دوران بارداری وجود ندارد و باید از مصرف الکل در دوران حاملگی خودداری کنید . مصرف الکل می تواند باعث اختلالات رشد در جنین شود. در دوران شیردهی نیز باید از مصرف الکل خودداری کنید زیرا الکل از طریق شیر مادر وارد بدن نوزاد خواهد شد .

12 ) مصرف سبزیجات

در زمان بارداری باید در بهداشت و شستشوی سبزیجات بیشتر دقت کنید . با وجود اینکه مصرف سبزیجات در دوران بارداری مفید است ولی ممکن است حاوی توکسوپلاسموز باشد که می تواند برای سلامت جنین خطرناک باشد .

در صورتی که قصد بارداری دارید به این نکات توجه کنید:

از روز اول تا هفته 13 بارداری » در این دوره ساختار بدن و ارگان های حیاتی جنین تشکیل می شود . اغلب موارد سقط جنین تا هفته 13 بارداری رخ می دهد .

از هفته 14 الی هفته 26 بارداری » در این دوره بدن جنین در حال رشد است و شما می توانید کم کم حرکات جنین را حس کنید .

از هفته 27 الی هفته 40 بارداری » در این دوره ، جنین به تکامل می رسد .

برای اینکه بارداری سالمی داشته باشید و جنین شما دچار مشکل نشود بهتر است نکات زیر را در تغذیه خود رعایت کنید .

  • مصرف آهن

مطالعات بسیار زیادی نشان داده است که زنان در سه ماهه اول بارداری نیاز دارند تا 15 گرم آهن به مصرف معمول روزانه خود اضافه کنند تا نیاز جنین به آهن تامین شود . می تواننید از گوشت ، قلب گاو ، جگر ، کلیه گاو ، سبزیجات با برگ های سبز و انواع اجیل استفاده کنید .

  • مصرف کلسیم

کلسیم به استحکام استخوان و دندان های کودک کمک می کند . اگر در دوران بارداری دچار کمبود کلسیم شوید احتمال ابتلای کودک به کمبود کلسیم بسیار زیاد است .می توانید برای دریافت کلسیم از این خوراکی ها استفاده کنید . تخم مرغ ، میگو ، خرچنگ ، ماهی ، سبزیجات دارای برگ سبز ، لوبیا و …

  • اسید فولیک (فولات یا ویتامین B9)

این ویتامین برای رشد جنین بسیار حیاتی است . گردو ، ماهی قزل آلا ، اسفناج ، گل کلم ، غبات و … منابع دریافت فولات هستند .

مطلب پیشنهادی : اسید فولیک چیست ؟
  • ویتامین B11

در دوران بارداری باید تحت نظر پزشک ، ویتامین B11 دریافت کنید . ویتامین B11 می تواند برای جلوگیری از ضایعات ریوی و مشکلات قلبی و مشکلات خون در نوزاد، کمک کند .

  • ویتامین D

علاوه بر کلسیم ، ویتامین D نیز نقش بسیار مهمی در تشکیل استخوان و دندان کودک دارد .